Blogg

Ingen fjärde Toyota i WRC, nya bilar hos M-Sport, Tom och Henrik anmälda, Mats kör WRC i Tyskland, tips till Silverkongen, Kruse får tips och var placeras en bordsmangel allra bäst?

En tid har det spekulerats i att Toyotas ökenspecialist Nasser Al Attiyah även skulle göra comeback i WRC med en fjärde Yaris hos Toyota Gazzo Racing. Därmed skulle Tommi Mäkinen bli först med fyra bilar i samma tävling av WRC-teamen, men nu dementeras detta från Finland.
Vi kommer att fortsätta med tre bilar under 2018, kommenterar Mäkinen ryktet.
Att lägga till ytterligare en bil kommer bara inte att hända!

*
I kommande Rally Argentina blir det dock en annan ökenspecialists tur att känna på ”the new generation WRC-car” och det är till Citroën tätt knutna Khalid Al Qassimi. Khalid stöttar upp Kris Meeke och nu åter i en C3 WRC sensationen i Rally Sweden, Craig Breen. Alla tre kommer dessutom att få tillgång till en nyutvecklad bakaxel som ska stabilisera C3:an ännu bättre. Nu lär inte Al Qassimi märka någon större skillnad då hans erfarenhet av nya bilen är minimal vilket han menar utgör en stor utmaning.
Ändå ser jag verkligen framemot rallyt som det är längesedan jag körde, menar Khalid.
Måste hitta rätt igen i notläsningen och målet är helt enkelt att komma i mål och ha kul!

*
Har ingen aning om när Malcolm Wilson la ordern på de vita Volvo S60 som M-Sport använt som ”recce-cars” men att det är både många år och mil sedan är uppenbart. Nu verkar det dock som om trotjänarna ska pensioneras och ersättas av militärgrå Ford Focus. Bilder på de nya träningsbilarna som jag utgår i från har 4WD, har sipprat ut från Cumbria men färgvalet vet jag inte om det är så kul. Fast det kunde ju varit värre, gröna till exempel…

*
Nästa uppgift för Tom Kristensson/Henrik Appelskog i ”Junior ERC under 27” är Rally Islas de Canarias första helgen i maj. Här får nu Hörby-föraren chans att på revansch på främst den portugisiska vinnaren på Azorerna Diogo Gago men även Opel-kompisen Martins Sesks (trea i premiären). Sitt 27-åriga livs första rullning kom minst sagt olämpligt och nu är det bara att hoppas att det tar 200 nya tävlingar innan det är dags för nytt taklägg.
ERC-delen av rallyt har strax över 60 bilar anmälda och i den nationella delen tillkommer ytterligare 30 bilar. Störst klass är ”huvudklassen” R5 med 28 bilar och där nu Eyvind Brynildsen/Torstein Eriksen får första chansen att mäta sina muskler mot ”The Russian Rocket” Alexey Lukyanuk.
Rallyt körs helt på asfalt och avgörs 3-5 maj.

*
Två år i rad har Eslövs Mats Andersson med Hörby-kartläsaren Jörgen Jönsson kört WRC i Rally Spanien och även kommit i mål med Opel Adam R2 bägge gångerna. Första gången dramatiskt med en rullning medan det i fjor gick mer problemfritt. Nu väntar en ny utmaning för Mats, Jörgen och ”Adam”.
Vår plan är att köra WRC ADAC Rallye Deutschland i stället för i Spanien, berättar Mats.
I helgen körde han och sonen Simon in som totaltrea i RS-premiären Express-Specialen och närmast väntar Hässleholms GP den 29 april. Efter detta hade Mats tänkt satsa lite på Tyska Mästerskapet och kommande Rally Sulingen men nu har planen ändrats. Ny motor till ”Adam” signerad pappa Östen prioriteras mer än att fajtas mot tyskarna.

*

Alltid spännande att knåpa ihop årets första SSRC-tips då vetskap om formkurvor, nybyggen och annan info är knapphändig efter en lång vinter. Ändå tror jag nästan bara på gamla beprövade namn när det är dags för Silverkongen att skingra prisbordet på lördagskväll.
4WD
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Tobias Johansson Mitsubishi
3. Anton Eriksson Skoda
4. Robin Adolfsson Mitsubishi
5. Joachim Carlström Mitsubishi
Att slå Stoffe på vägarna i nordöstra Skåne/södra Småland är ingen lätt uppgift har det visat sig genom åren. SSRC-vinnaren 2017 och hans hemtrimmade Subaru plus Jesper Johansson vid notblocket är en kombination som egentligen borde använts i Rally-SM där en medalj (troligen guld) varit mer eller mindre garanterad. Att ha Tobias Johansson som utmanare är precis det som triggar Stoffe det där lilla extra och även om ”Lill-Eken” (tror jag…) vunnit Kong Christian Race för många år sedan lär det bli tufft att upprepa.
Som vanligt är 4WD-klassen liten i SSRC om man jämför med de mellansvenska cuperna, bara tio bilar i klassen.
2WD.
1. Oscar Sundell Toyota
2. Mattis Olsson Toyota
3. Johan Green Toyota
4. Pontus Jakobsson Toyota
5. Marcus Theorin Golf
Har normalt Mattis Olsson som stående tips överst i raden men SM-fyran Sundell kan kanske bli en allt för svår nöt att knäcka för Gullabo-Expressen? Med vintern i ryggen har Sundell slipat bort lite rattrost vilket Mattis inte haft förmånen att göra, detta kommer nog att avgöra i morgon.
Hässleholms Johan Green har inte alls haft den SM-upptakt han hoppats och sladdar efter vintern runt i botten på tabellen. Nu är det grus och på vägar som ”Kalle” gillar och då blir det en helt annan Toyota-attack vi kommer att få se, men räcker det mot Mattis och Oscar?
Att placera J-SM-ledaren Pontus Jakobsson som fyra tyder kanske på ”hål i huvudet” men sträckorna i Silverkongen är något helt annat än de som Nyköpings-åkaren plockat sina SM-poäng på under vintern…
Den uppmärksamme noterar även att det saknas Volvo-förare i mitt topp-fem tips ( även Opel-åkare vill jag påpeka) och även om det vimlar av snabba Volvos i den 45 bilar stora klassen tror jag dom får svårt på de krokiga sträckorna som bjuds (har sett kartan). Så Christoffer Zeijlon, Hans Johansson, Daniel Wall, Johan Kastenman för att inte tala om den stora snackisen Jonas Kruse, ni får alla ursäkta men i morgon får ni kämpa om ”best of the rest”…

*
Stort intresse har så klart Jonas Kruses comeback efter 24 år väckt. Att det är både en publikfavorit och publikfriare som i par med Håkan Ekholm tar plats i Team Nybes Volvo 240 lär ingen säga emot på. I dag hölls presskonferens och lite ”shake down” utanför Älmhult och av rapporterna att döma från eventet gick allt bra även om Jonas på vissa bilder ser lite ansträngd ut. Men jag säger till Jonas, tänk på den gången när du åkte med mig på ett SSR-jippo och du blev så imponerad av ”my handling” av VOC-240:an. Tänk på hur jag gjorde när det krisade i högerböjen och gör tvärtom, då går det säkert bra…

*

Rallycrosspromotorn IMG vill förändra RX-kartan och fördela tävlingarna mer jämnt över jordklotet och minska Europa-stämpeln på sporten. Enligt väl insatt källor ska tävlingarna i norska Hell (helt säkert då man har nyskrivet kontrakt fram till 2023), Höljes (Sverige), Silverstone (England) och Loheac (Frankrike) sitta säkert även i framtiden medan det är mer osäkert för Tyskland, Belgien och Lettland. Banor som behöver fräschas upp betydligt för att IMG ska låta dom fortsätta med VM-status. Fast Lettland blir nog svår att putta väck som fått väldigt gott betyg av både FIA och deltagare, samma sak med Portugal.

Ett annat orosmoment är målsättningen att från 2020 enbart tävla med elbilar i World RX och den osäkerhet detta väcker bland fansen. Största oron gäller ljudet och där man fruktar att utan häftigt ljud blir det lite som att kolla på när målarfärg torkar. Självklart hoppas varken IMG, FIA eller Volkswagen och Audi att elbilarna ska skrämma bort fansen, istället försöker man lugna med hur häftigt det blir med ännu vassare bilar än dagens Supercars. Fast utan ljud så tror jag ändå mer på målarfärgen.
Just detta med ”ERX” kan också vara bidragande till att Hell lyckats landa ett fem års avtal, ingen hemlighet att i Norge är elbilstätheten störst i världen. Men det krävs mer än så enligt ”Parc Ferme” som snackat med Petter Solberg och han menar att det behövs fler förare och team utanför nu helt dominerande Norden för att trygga mästerskapets framtid.

*
På samma ämne så presenterar Volkswagen sin elektriska Pikes Peak-utmanare nu på söndag på racingbanan Alés utanför Marseille (var inbjuden men det krockade med Silverkongen så det gick så klart inte…). Här ska Romain Dumas ”vissla” runt inför media innan det riktiga testprogrammet startar måndag morgon.
En tuff utmaning väntar ”el-folkan” i klassiska Pikes Peake Hill Climb, 19,99 kilometer ”Racing to the clouds” med en höjdskillnad på 1420 meter och detta ska avverkas på knappt nio minuter och man får bara en enda chans att göra detta. Senast tyskarna körde här var 1987 med en specialbyggd Golf försedd med dubbla motorer men utan framgång, allts inget backrekord för Golfen.

*
Som bekant har min mor gått bort och med detta försvann också mitt utrymme för ”bra att ha grejor”. Tvingades koka ner ”lagret” från 140 kvadratmeter till lite över 25 och som alla förstår måste då en del grejor avyttras. Är nu inne på sluttampen i den operationen och där en bordsmangel länge dj-lats med mig. Till slut förbarmade sig min klubbkompis med den ständigt trilskande Peugeot Super 1600:an, Robin Svensson över mangeln (märkligt, idag verkar ingen längre använda mangel när man tvättat lakan och annat…). Robin som har ett hjärta av guld tog gärna emot den orange bordsmangeln och berättade att ”mormor ska få den”. Dock har det tagit någon veckad sedan ”affären” (han fick den gratis) gjordes upp men idag var det dags för leverans till arbetsplatsen Hörby Bil. Då detta var en liten stund före lunch hade ännu inte Robin infunnit sig, så där stod jag lite villrådig över var jag skulle ställa ”fyndet”. Räddningen kom i form av en av de anställda (han vill gärna vara anonym av förståeliga skäl).
Inga problem vi har en perfekt plats för mangeln, menade min hjälpreda och ledde mig och mangel till Robins efter Express-Specialen, motorraserade ”Pegga”.
Öppnade bakluckan och där bland alla rör till buren visade sig mangeln passa perfekt, nästan som den var byggd för att fraktas i en asfaltvärsting, vilket inte förvånade min hjälpreda.
Så ja, då kom äntligen Robins bil till lite nytta, annars är det inte så lätt att hitta platser för gamla bordsmanglar!

*
I morgon lördag ingen Motorbloggen, hela dagen går åt som funktionär i Silverkongen och där jag som vanligt ska försöka göra så lite skada som möjligt i målet på sträcka fyra.
Trevlig helg.