Ingen Åhlin i ERC-premiären, Veiby övertar Johans "Vinnar-Polo", Tom och Dennis kör på Korsika, Tänak fick "SD-problem", tipset med Latvala som vinnare och "busy" hos Solbergs

Blogg

Med tanke på att jag under dagen haft ungefär samma ”pace” som WRC-gänget i Rally Guanajuato Mexico (alltså sjukt mycket fotojobb) är det ett under att där inte står ”Retired” efter mitt namn. Därför blir det en något kortare blogg än normalt och börjar direkt med lite nyheter mer hemifrån. Igår meddelade Fredrik Åhlin att han tvingas avstå premiären i ERC, Azores Rallye.

Tråkigt nog kommer vi inte att köra här, berättar Fredrik.

Det har varit en lång vinter, jag och alla runt mig har jobbat hårt för att få ihop det, men vi har helt enkelt inte hunnit bli klara.

Att ERC-fyran 2018 är besviken står helt klart men någon handduk har inte kastats in.

– Tittar framåt och när ERC återvänder till fastlandet är vi tillbaka!

Tolkar jag detta rätt så står Fredrik även över deltävling två på Gran Canaria första helgen i maj. Då torde värmlänningen istället sikta på att kliva in i matchen i Rally Liepaja som går samma månad men tre veckor senare. Om det är så det är planerat, måste detta också innebära att han inte tänker försvara segern i South Swedish Rally som körs helgen efter Kanarieöarna.

*

När jag skrev om Sandviken Motorshow där Johan Kristoffersson vann med KMS-Polon avslutade jag med att bilen nu fick lite semester fram till South Swedish Rally. Uppe i Arvika satt då pappa Tommy och log samtidigt som han skickade mig ett kryptiskt mail.

Kan hinta dig om att vår Polo inte alls får så lång vilotid, inte mina gubbar heller för den delen, det väntar spännande uppgifter för oss runt hörnet. 

Nu är inte mailet så kryptiskt längre då det idag blev klart att bilen ska köras av Ole Christian Veiby redan i Tour de Corse i slutet av månaden. Därmed fortsätter det fruktbara WRC2-samarbetet som inleddes i Rally Sweden där Ole Christian i hop med Jonas Andersson vann klassen.

 Det är en stolthet för vårt lilla team på Koppsängsvägen 5 utanför Arvika att vi får göra det här, konstaterar Tommy belåtet.

Vi har precis hunnit börja med rally, men får redan ett så ansvarsfullt uppdrag.

Veiby inledde WRC2-året i Monte Carlo där han körde en Polo under Baumschlager Rally Racing-flagg. Som planerat tog så KMS över när det var dags för Värmland. EVEN Management där Veiby ingår (pappa är ägare) har målet klart, WRC2-seger 2019 och framöver plats i WRC. Uppenbart klickade det mellan KMS/Volkswagen Dealertem Bauhaus och Veiby/Even.

 Jag är väldigt nöjd med hur det har fungerat hittills. Vi tror att det här är bästa paketet för att kunna visa vem som är bäst i R5-klassen, säger Veiby själv.

Nu väntar dock en helt ny utmaning ute i Medelhavet med ”10 000 kurvornas rally” där Ole Christian gör sin femte start. Trots detta en utmaning för alla menar Tommy.

Ole Christian har ju kört där förut, men för oss som team blir det naturligtvis något helt annat än att ställa upp oss på Torsby flygplats.

Kristoffersson räds dock inte den utmaningen. 

− Även om det har gått fort så har det här varit målet. Vi började med att integrera den rallykunniga personalen vi tog över från Even Management. Därefter körde vi ett testår med vår Skoda och till i år har vi förstärkt vår infrastruktur. Allt för att så småningom vara beredda att köra VM, så helt överraskade är vi inte.

*

Till Tour de Corse har nu anmälningslistan publicerats med nästan hundra ekipage anmälda. Däribland två svenskar och båda i J-WRC och så klart handlar det om Rally Sweden-vinnaren från Hörby, Tom Kristensson och så otursgubbben Dennis Rådström. Totalt 13 juniorer på plats där då Dennis och Johan Johansson vid notblocket återigen har lite fördel genom att göra sin tredje start på den lilla ön. För Tom blir det ännu en ”lärotävling” och så klart premiär för honom och Henrik Apelskog med asfalt under Fiesta-hjulen.

I WRC är det inga överraskningar, att Andreas Mikkelsen bänkas av Hyundai är känt sedan länge annars inget speciellt.  Nytt är dock att där finns fyra hemmaåkare som provar på det erkänt svåra rallyt med WRC-bilar, inga som är kända utanför Frankrikes gränser. Inte av mig åtminstone…

WRC2 Pro ser tråkigt nog ut att bli ”fisk”, bara två bilar anmälda, en från Skoda Motorsport Kalle Rovanperä och så M-Sports polack Lukasz Piniazek.  I WRC2 går nu Eric Camilli in som var den som tillsammans med Petter Solberg svarade för Polo-premiären i Rally de Espana. Efter denna hoppades han på en WRC-ratt men har inte fått ihop detta utan det blir återigen med Polo han kör. Polo-premiär blir det för ERC-kungen från Polen, Kajetan Kajetanowicz.

*

Shake down i Mexiko har precis nu inletts, några har hunnit med två turer på den drygt tre kilometer långa sträckan utanför Leon. Så här långt (eller tidigt) är det Esapekka Lappi, Citroén som visat bäst ”pace”, fyra tiondelar snabbare än teamkompisen Sebastien Ogier. Kris Meeke, Toyota har tredje tid och Thierry Neuville, Hyundai satte fjärde. Dani Sordo skulle använda shake down för att få upp ”speed” men har lite att jobba på, nionde tid och åtta sekunder efter Lappi.

Ott Tänak har inga tider alls och frågan är om det blir några från Leon överhuvudtaget då Toyotan stannade på första rundan. En krånglande sensor satte stopp och det blev bogsering till service. Just nu jobbas det för att få fart på bilen igen. 

*

Med detta är det dags för tipset till WRC-deltävling tre 2019, Rally Guanajuato Mexico. Att tippa är aldrig lätt och i synnerhet så här i början av säsongen och den här gången har hjärtat gått före sunt förnuft. Vi får se på söndag vem som vinner, hjärtat eller hjärnan.

1. Jari-Matti Latvala Toyota

2. Thierry Neuville Hyundai

3. Andreas Mikkelsen Hyundai

4. Sebastien Ogier Citroën

5. Ott Tänak Toyota

Bättre bevis på att inte hjärnan varit inkopplad är att både Kris Meeke och Esapekka Lappi saknas på topp-fem. Ställ er då frågan, vem skulle petas bort? Jag kunde inte svara på den, kan ni…

*

Igår publicerades Entry List för World RX och där det saknades Volkswagen Polo. Trodde nog att någon skulle köpt/hyrt eller hur det nu fungerar, någon av Petter Solbergs bilar men icke. Idag berättar så Petter.

– Vi kan inte gå ut med något ännu men jag lovar att jag, Pernilla och hela övriga teamet jobbar ”flat out” ihop med Monster Energy och Volkswagen Motorsport med planer för 2019.

Att det är bråttom i Solbergs garage är lätt att förstå med allt Oliver Solberg har på sitt program, rally med Polon och dessutom full serie i USA med Subaru. Petter håller med.

It’s a busy time!