Inga svenskar i WRC-final, Tom K. ler och njuter, Åtvidabergs MK förklarar, Rally X Nordic flyttar och när hördes karting i Radiosporten senast?

Blogg

Då kom ingen svensk till kvartsfinal i WRC:s egen omröstning om vem som får den åtråvärda titeln ”Världen bästa rallyförare”. Inte ens halvsvensken Petter Solberg klarade sig utan fick se sig utslagen av Juha Kankkunen (bilden) som fick 75 procent av rösterna.

Foto: Tommy Svensson

Björn Waldegård förlorade mot Marcus Grönholm medan Sebastien Ogier expedierade Stig Blomquist. Nu är där tre finska förare kvar, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm och  och som redan nämnts Juha Kankkunen. Dessa kompletteras av Sebastien Loeb, Sebastien Ogier, Walter Röhrl, Carlos Sainz och sist den i mina ögon mest oväntade kvartsfinalisten, Miki Biasion. Han mötte Didier Auriol och jag är inte helt säker på att Biason är den som verkligen förtjänade sin plats bland de ” big eigth”. Röstresultatet blev också väldigt jämnt där bara tre procent fler röster gav italienaren en plats i kvarten. Att Miki aldrig kört här i Sverige bidrar kanske till att han inte alls känns så värdig att gå in i slutrundan som resten av gänget. Men trots allt har 62-åringen två VM-titlar i bagaget  dessutom med samma kartläsare Tiziano Siviero från debuten 1979 till avslutet 16 år senare. Det som till  slut ändå väger över till att Miki ändå kanske kan bli slutvinnare,  han började sin rallykarriär med Opel 

    Kvartsfinalen avgörs så här:

    Sebastien Loeb mot Walter Röhrl
    Marcus Grönholm mot Juha Kankkunen
    Sebastien Ogier mot Miki Biasion
    Carlos Sainz mot Tommi Mäkinen

    Omröstningen startar på wrc.com på måndag och på fredag den 24 april är det sista dag för omröstning.

    *

    Med det tävlingstopp som ser ut att gälla inom överskådlig tid, är det extra trist för vissa till exempel dom som kör rally i klassen ”Ungdomsrally”. Gamle rallyprofilen Rolf Linde från Växjö har gruppen i tankarna när han skriver. ”Ett annat problem är att det mer eller mindre ser ut att bli ett förlorat rallyår för alla i ungdomsklassen 16-18 år. Därför anser jag att man under 2021 även skall få tävla i den klassen även om man fyllt 18 under 2020. En motion till SBF är högprioriterad i detta ärende”. Känns kanske som en bra idé att förlänga åldersgränsen i dessa tider…

    Foto: Tommy Svensson

    Samma sak men på en helt annan nivå, är fallet för SMK Hörbys Tom Kristensson som leder J-WRC efter segern i Rally Sweden. För hans del var det tänkt att köras deltävling två på Sardinien i början av juni men så blir det inte i Coronas tidevarv. 

    – Vi får avvakta och se vad som händer i dessa märkliga tider, men vår plan att köra full säsong kvarstår, berättar Tom.

    Vi kommer fortsätta jobba, le och njuta av livet så mycket vi kan, för det är de bästa vi kan göra just nu. Ta hand om varandra och att koppla på ett leende gör stor skillnad, så keep on smiling!

    Nu hänger alltså inte Tom med huvudet utan vänder som vanligt det negativa till något postivt.

     – Man kan se det hur man vill, men just nu leder jag Junior-VM och kan njuta extra länge av det!

    Foto: Tommy Svensson

    Det som ändå är lite jobbigt är att i år är sista chansen för Tom att kunna köra i Junior-VM, då han om tolv dagar fyller de 29 år som är gränsen för att få delta. Om nu ”Gud förbjude” Corona vägra släppa taget och det skulle bli så illa att FIA beslutar att ställa in resten av VM-säsongen, då vore det absolut motiverat att ge årets 29-åringar dispens att köra J-WRC även 2021.

    *

    I dag är det i stort sett ingen rallyarrangör den här sidan midsommar som fortfarande när ens minimal förhoppning att kunna köra sin tävling. Undantaget är Åtvidabergs MK som fortfarande kör på med ”business as usual” med ”Gruvrundan” som planeras att bli BRC-premiär den 30 maj. Nu kommer tävlingsledare Christian Rosén med ett ”statement” där han förklarar hur man tänker i klubben. ” För att få slut på alla spekulationer varför vi i Åtvidabergs MK inte valt att ställa in våran tävling Gruvrundan som ska köras 30 maj 2020 är att då vi har samma kostnader idag som om en månad om vi ställer in och då vi inte vet hur läget ser ut om en månad så känner vi att vi kan lika gärna vänta och se vad som händer för kan ju vara så att läget med pandemin har stabiliserat sig till dess och då tillåter att flera får träffas o vara på samma plats igen. Och om det blir så, så kommer vi att fortsätta vår diskussion med myndigheter och andra berörda för att kunna ge alla som är sugna på att åka rally den möjligheten att få göra det. Vi kommer att ta det definitiva beslutet om tävlingen runt 15 maj och givetvis gå ut med beslutet snarast till allt och alla som det kan beröra.”.

    Jag har full respekt för hur man tänker i Åtvidaberg men det är ju faktiskt också så att det Rosén pekar på är exakt samma förutsättningar som alla andra arrangörer i allt från fotboll till rally också ställts inför denna vår Har bara lite svårt att förstå vitsen med önskedrömmen att landet på drygt tre veckor ska återgå till normal läge… 

    *

    I samma ärende, Höljes och Finnskoga MK flyttar fram  Rally X Nordic-premiären från den 23-24 maj till ännu icke fastlagd datum. Nu tar danskarna över deltävling ett och hoppas kunna köra denna på Nysumbanan den 6-7 juni. Så klart är Höljes-flytten inte så positivt med tanke på att det bara en dryg månad längre fram ska köras World RX i den värmländska storskogen…

    *

    Corona stökar verkligen till det i sportvärlden och utan matcher/tävlingar lyfter både radio och tv, ja all media blicken. Då upptäcker man plötsligt  att det finns en värld utanför bollar, puckar för att inte tala som den omhuldade skidsporten.

    Foto: Tommy Svensson

    Sitter just nu och lyssnar på ett radioreportage från Radiosporten om karting i Torslanda. Lägg då till att SVT Sporten uppmärksammade turerna inför Svenska Bilsportförbundets Förbundsmöte i början av veckan. Ingen ska slå i mig att någotdera haft ens en mikroskopisk chans att få dessa minuter i rampljuset, om inte viruset lamslagit det mesta i sportväg…  

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson