Inga privatåkare i WRC 2017, Tom/ Jocke i topp inför avslut, norsk krasch i Ypres, Fredrik Åhlin bröt, Flodin i MSR och Wilke "pudlar" också!

Blogg

Jag hade rätt när jag för en tid sedan konstaterade att FIA inte gärna ville ha ”privatåkare” i WRC-klassen. Detta efter att att tjecken Martin Prokop påtalat det orimliga med att ha exakt samma kostsamma regler för fabriksteam som för hans privata ”Jipocar-team”. När FIA i veckan hade sin stora konferens i Turin beslutades också, helt i linje med vad Prokop befarade, att inga privatteam tillåts köra med WRC- bilar efter 2017-års regemente. BloggBertelli kopia 6Så framöver är enda chansen för Henning Solberg, Lorenzo Bertelli  (bilden) och andra WRC-sugna att hänga på något av fabriksteamen och därigenom bli anmälda.  M-Sport är troligen de enda som framöver kan tänkas ta in privatåkare under de här premisserna. Volkswagen, Hyundai, Citroën och nya Toyota förväntas alla köra med tre egna bilar 2017.
FIA menar också att de nya bilarna så ”power full” att endast av dom i Paris utvalda förarna ska tillåtas köra nästa generation WRC-bilar. Rallybasen där, Jarmo Mahonen hymlar inte heller med att han siktar in sig på M-Sport när man inför ”FIA-stämpel” även på förarna framöver.
Idag kan du lägga pengarna på bordet och köra WRC-bil utan att vi har någon kontroll, menar Mahonen i Autosport.
Han är också noga med att påpeka att han inte vill se ”so-called gentleman drivers” eller pengastarka 18-åringar i WRC:s huvudklass.
På Turin-mötet beslöts även att teamen från 2017 inte länge behöver nominera någon ”förste-förare”. Man beslöt även att ändra reglerna för ”kortade rallyn” något som bland annat varit (senast 2016) och fortfarande kan bli aktuellt för Rally Sweden i händelse av dålig vinter. Från nästa år måste minst 75 procent av sträckorna köras för fulla poäng, idag räcker det med 50 procent. Halva poäng blir det om bara 50-75 procent körs. En tredjedel av poängen blir det i ett rally där 25-50 procent genomförs och ännu mindre mil innebär noll poäng i resultatlistan.

*
BloggHyundai YHyundai har fått blodad tand med nya R5:an efter förbils-testet nu i Ypres, på bilden har Kevin Abbring nog genat lite för mycket? Nu aviserar man att en start i Brittiska Mästerskapet senare på året kan bli aktuellt med bilen.
Ulster Rally och Isle of Man Rally som körs i augusti respektive september är tävlingar som är aktuella för ett besök av R5-i20. I så fall är det precis som nu i helgen Kevin Abbring som blir aktuell som förare.


Som ni kanske snappat upp är midsommarhelgen en arbetshelg för mig så Motorbloggen får skrivas när tid medges, vilket innebär nu. Tyvärr är där inte någon av helgens begivenheter som rallyt i Skottland, Ypres, Rally Vestsjaeland eller Tom Kristensson/Jocke Sjöbergs besök i Tyskland ännu gått i mål. Men detta får istället bli mer som en liten lägesrapport, återkommer i morgon med mera om vad som hände under lördagen.

    *
    BloggtomTom Kristensson/Jocke Sjöberg inledde lite trevande i 46. ADAC Rallye Stemweder Berg 2016 och släppte fram hemmaföraren tillika femman i Opel Adam Cup Niklas Stötefalke till ledning. Men i egenskap av trea i cupen växlade Hörby-föraren upp och med tre sträckor kvar att åka finns en betryggande marginal, över minuten skiljer de bägge Adam-bilarna. Trean i klassen och åtta i cupen är Philip Hertz, nu öve två minuten bak Tom och Jocke. Skall också förtydligas att tävlingen inte ingår i ADAC Opel Rallye Cup utan är ett rent träningspass för Tom & Co.
    Att det ändå inte går smått förstår man när man kollar totallistan. Leder gör Skoda R5-piloten Fabian Kreim före Dinkel i en något tamare ”Super 2000-tjeck”. Som tolva totalt hittar vi så Tom och Jocke. Var det träningspass jag kallade körningen?

    *
    Senare i ikväll går Kenotek by CID LINES Ypres Rally i mål och när detta skrivs har man avverkat tolv av de totalt sjutton sträckorna. Hemmafavoriten Freddy Loix är på väg mot sin elfte seger och femte i rad med en ledning på elva sekunder före Stephane Lefebvre, Citroën. Ingen tvekan utan att Loix har kontroll på de minst sagt tuffa och utmanande asfaltsträckorna. En sak som gör dom så tuffa är att de oftast inte är bredare än bilen vilket innebär mycket gening, med påföljd att det i nästan alla kurvor är lösgrus på asfalten. Lösgrus som är rena ”dödsfällan” vilket flera stycken fått erfara .BloggKristiansen En av dessa var de norska Skodan med Petter Kristiansen/Torstein Eriksen som på SS8 försvann ut i den belgiska naturen. Under rullningen träffade man även ett bastant träd innan bilen la sig till ro på högersidan. Besättningen var okej rapporterade kartläsare Eriksen, men dom skulle ändå åka till sjukhus för kontroll. Inget bra rally för norrmännen som redan på fredagen hamnade i diket utan möjlighet att komma upp igen. Startade om efter ”Rally2-regeln” men tråkigt nog till ingen större nytta.BloggLukyanuk
    Ännu tidigare, redan på SS1 genade ryssen Alexander Lukyanuk med påföljd att det blev en piruett med R5-Fiestan. Han kom igång igen men bilen var efter detta inte kry och under lördagen stannade den för gott. Precis som jag förutsade i veckan hade det krävts en kyligare ryss än Alexander, när han nu hade en gyllene chans att gå upp i ERC-ledning. Inte första gången han kraschar under press…

    *
    BLoggGriebelGert KarlssonBilsport Rally&Racing konstaterade i senaste numret att Opel Adam R2 är den vassaste bilen i klassen. Han verkar ha fattat grejen för i Junior-klassen är det fyra Opel Adam i topp med Marijan Griebel överst, tätt följd av Chris Ingram. Bäste icke-Opel är finnen Tokee med en Peugeot 208 R2, dock hela nio minuter bak Griebel.

    *
    BloggåhlinEn knäckt drivaxel i starten på sträcka fyra satte stopp för Fredrik Åhlin och Morten Erik Abrahamsens dröm om fortsatt ledning i Brittiska Mästerskapet. Värmlänningen låg trea totalt när R5-Fiestan inte ville vara med och leka längre i RSAC Scottish Rally.
    Efter en alltför försiktig inledning fick vi upp farten och var sträcktvåa på första sträckan efter service, berättar Fredrik.
    Men i starten på fyran slutade bilen driva och så var det med det…
    Så klart en stor besvikelse men Fredrik och Morten har inte på något sätt gett up fajten om mästerskapstiteln.
    – Nu blir det avsevärt tuffare men vi ger inte upp!BloggEvans
    Efter fem av de åtta sträckorna i är det favorittippade Elfyn Evans i DMACK:s R5-Fiesta som är snabbast. Har byggt upp en komfortabel ledning på runt halvminuten till David Bogie, Skoda. Han i sin tur är lika komfortabel då trean, Tom Cave, 20 sekunder efter.BloggHjerpe
    Svenskt i topp i Junior-klassen när Jim Hjerpe läser noterna så bra till Sindre Furuseth att den lilla Renault Twingo R2 är snabbast så här långt. 19 sekunder efter är mästesrskapsledande Robert Duggan med Vauxhall Adam R2. Trea är Mattias Adielsson och Vauxhall Adam och bara drygt tio sekunder bak sin märkeskollega.
    I den nationella klassen är det en kamp mellan de bägge svenskbyggda R5-Mitsubishi Mirage, där Jamie Juke leder före Robert Blomberg/Lars Andersson. Deras tider räcker även till 17 respektive 18:e plats totalt.

    *
    Efter hälften av Danska Mästerskapstävlingen ”DM3 Peugeot Holbæk Rally Vestsjælland” är det stenhårt i toppen. Kenneth Madsen i sin vassa Suzuki Swift Maxi är två sekunder före med en på pappret vassare bil, Esben Hegelund som kör R5 Skoda Fabia. Trea är Citroën-åkaren Ib Kragh och så Steen Andersen fyra, som kör årets första tävling på hemmaplan. BloggPedersenBekantingen för oss i den sydsvenska RS-svängen, BMW-föraren Johnny Pedersen ligger åtta totalt och fyra i klassen med M3:an.
    I den lite mindre klassen Klass 4 är det Kim Madsen som är först, detta före Kenneth Kolbe Jensen och Jeanette Kvick med ”den blå löwe”. I bakluckan på Peuegoten flåsar så Opel Danmarks Jacob Madsen/Line Lykke Jensen., Opel Adam R2.

    *
    Lars Stugemo R5-åkare från Stockholm regerade på gnället från Ypres-basen Penasse där han hävdade att ERC-tävlingen Azorerna hindrade förare från att köra ”hans tävling”. Anledningen skulle  vaar att bilarna fortfarande befann sig till havs när de borde varit i Ypres menade han. Stugemo som körde på Azorerna kontrar, ”. Well, vår bil var i allafall i Portugal på onsdagen efter målgång på lördag. Så att de inte skulle hinna till Ypres är struntprat från den där gubben…”.
    Håller med, kändes som att belgaren bara var sur på det mesta…

    *
    På onsdag är det dags för årets stora ”Rally-happening” Midnattssolsrallyt i år med start och mål i Vimmerby. Även om jag inte är helt förtjust över utvecklingen från de första åren där rallykulturen var ledstjärnan och tävlingsmomentet var av mer underordnad betydelse. Idag är det inte bara tvärtom utan kulturdelen är mer eller mindre förintad i sammanhanget. Som stöd för detta räcker det att räkna hur många riktiga klassiker, alltså bilar från 1965 och bakåt som finns bland de 135 startande i fortåkarklassen, en klar minoritet. BloggFlodin
    Ett nytt namn och så klart med den klassiska rallybilen nummer ett Volvo 240 (!) är ”Ilsbo-Expressen” Patrik Flodin. Ett namn som med automatik borde innebära ett hårt favorittryck men Patrik håller inte riktigt med.
    Detta är även min första stora tävling som jag kör utan noter, och tillägger
    Men bilen är konkurrenskraftig.
    Bilen han ska köra är från Johan Andersérs team där även bilägaren själv kör med en Ford Escort RS 1600 och Olof Lindelöf i en Skoda 130 RS. Patrik kommer att ha rutinerade Maria Andersson i högerstolen.

    *
    Med Vimmerby som utgångspunkt bjuds sedan på 19 specialsträckor på totalt 17 mil och där man inleder inne i staden med en publiksträcka på onsdagskväll. Målgång sker sedan runt 15.00 på lördag. Då återstår att se vilken av startlistans alla Volvo-åkare som vinner…
    En som kunnat utmana Volvo-Maffian hade kunnat vara Stig Andervang som gjorde comeback i rallyt för två år sedan. Gick då också upp i tidig ledning med sin Ford Escort BDA fram till dess att bakvagnen packade ihop. I fjor var det ny start med nybyggd Escort från Mark Solloways ”Historic Rallysport” och även då ledde Stig till en början. När toppackningen gick sönder så var det än en gång tid att parkera. I år var det tänkt,  ”tredje gången gillt” och allt var klart för start i en Escort från samma team som 2015. Klart fram till för en dryg månad sedan då bilägaren sålde bilen efter att ha fått ett bud som han inte kunde motstå. Trist för Stig men kanske ändå mera trist för publiken som nu missar en given publikfavorit!

    *
    Inte bara Skillingaryds tävlingsledare Mats Bergman som fick göra en ”pudel” ( idag 115 anmälda till Skilling 500) utan samma hundtrick gör även Hässleholms MK:s C G Wilke inför nästa deltävling i Rally-SM, Snapphanerallyt. CG hade inte läst SM-reglerna och om vad gällde gällde med anmälningstid  och vill nu göra ett tillrättaläggande, ”Ändring i inbjudan för AM Snapphanerally
    Hässleholms MK har tolkat SM bestämmelsernas p. 5.5 ”Anmälningstiden ska utgå senast söndag 24.00 två veckor före tävling”, som att det var OK att stänga anmälan tre veckor före så som gjordes då vi senast (2014) körde vår 15:e SM tävling.
    Dock bestämdes det vid ett styrelsemöte i Stockholm 7-8/11 att det skulle vara just två veckor före på alla tävlingar, vilket tyvärr inte framgår i SM bestämmelserna. Detta har vi inte observerat, då vi inte medverkade i detta möte, utan har kört ”med tummen i spåret” från tidigare inbjudan från 2014 och trott att det var OK.
    Jag som tävlingsledare får då göra en ”Pudel” för att jag inte läst protokollen noggrannare. Det var absolut inte min/vår mening att försöka ”undergräva” de gemensamma beslut som vi i MAS tagit. Anmälningstiden 29/7 kan vi tyvärr inte ändra, eftersom tryckeriet har planerat sin semester efter vår önskade trycktid, samt att vi lovat våra sponsorer att programmen skall börja säljas tis den 9/8. Däremot så ändras det naturligtvis i p. 17 i vår inbjudan, så att efteranmälansavgiften enbart tas ut mån 8/8 kl 0000 – mån 15/8 kl 2400.”. MEN, du som tävlande som vill vara med i programmet måste anmäla dig senast 29/7, vilket väl inte bör vara något problem hoppas vi.
    C G Wilke/Tävlingsledare”.