Inför Rally Estonia säger Tom K: Glöm kvar hjärnan på hotellrummet..., bara 16 000 rallypass till WRC-omstarten, Gaardemeister tillbaka i Octavian och Ola grejade 50-gränsen!

Blogg

 Igår presenterade FIA och M-Sport Poland hur man tänker sig att resten av Junior-WRC ska köras efter att Coronan stökat till det ursprungliga förslaget på fem deltävlingar. Nu bantas serien till fyra och där då endast Rally Sweden är avverkad, en tävling som såg Tom Kristensson och Joakim Sjöberg som vinnare.

Foto: Tommy Svensson

Det är också en märkbart lättad Tom som nu ser lite av ”ljuset i tunneln” över att det trots allt blir en fortsättning på serien där han står som ledare inför omstarten Rally Estonia första helgen i september.

    För mig blir detta en perfekt början även om jag inte tidigare tävlat i Estland, berättar Tom.

    Däremot har jag både kört och vunnit i Finland och Lettland på liknande sträckor, så detta ser vi verkligen fram emot. 

    Ett litet problem finns dock för Tom och Joakim som även delas av seriens andra blågula ekipage, Pontus Lönnström/Stefan Gustavsson, svenskar är för tillfället inte välkomna i Estland på grund av pandemin.

    Har varit kontakt med svenska konsulatet i Tallinn och då fått besked att det krävs två veckors karantän innan vi släpps in i landet, berättar Tom bekymrat.

    Nu jobbar rallyt ihop med de estniska myndigheterna för att få till stånd lättnader i dessa regler före rallystarten vilket Tom ändå tycker känns bra.

    Bara att hoppas att det lyckas, annars får vi försöka lösa det på annat sätt…

    Foto: Tommy Svensson

    Återstoden av J-WRC innebär för Tom två välkända tävlingar, först Rallye Deutschland 15-18 oktober och så finalen Rally Italia Sardegna i månadsskiftet oktober-november.

    Har kört bägge tävlingarna och trivs riktigt bra på båda, men där tråkigt nog senaste minnet från Tyskland 2018 inte var så positivt, minns Tom.

    I Tyskland gäller det att köra hårt och det lyckades vi jättebra med till en början, men sedan blev det lite för hårt och vi skrotade vår R2-Opel. Detta ska absolut inte upprepas i år.

    Han gillar även att finalen kommer att avgöras på Sardinens lösa grus/sandsträckor även om det i praktiken var här han i fjol förlorade VM-guldet till spanjoren Jan Solans.

    Dels hade vi lite tekniska bekymmer vilket innebar att det inte blev en enda sträckseger med bonuspoäng som resultat, förklarar Tom.

    – Dessutom blev det fjolårets sämsta resultat, en tredje plats bakom Solans och Dennis (Rådström) men detta är historia och nu ska jag ha revansch, så enkelt är det!

    Precis som de flesta är Tom inte direkt ledsen över att Rally Turkey valdes bort från årets serie. En tävling där Tom körde reken häromåret för att få en liten inblick i en riktigt tuff grustävling.

    Fruktansvärda sträckor men samtidigt hade det varit lite coolt att ha kört rally i Turkiet, helt klart en utmaning utöver det vanliga.

    Nu ser Tom framemot att återigen få dra på sig föraroverallen och att det blir ”comeback” i en tävling med riktigt snabba sträckor som de som väntar kring Tartu ser 29-åringen enbart som positivt. 

    – Gäller bara att glömma kvar hjärnan på hotellet innan start…

    Som lite uppvärmning är Tom och ”Jocke” även anmälda till SM-tävlingen i Hässleholm i mitten av augusti. Dock inte i en av de nya ”Rally4 Ford Fiesta” som gör J-WRC-premiär i Estland, utan med en Grupp H Toyota. Vad gäller Fiestan blir även detta en ny upplevelse för Tom.

    Har inte känt på en sådan ännu men enligt alla som gjort det, ska bilen vara bättre på de flesta sätt gentemot R2-Fiestan vi använt tidigare, det blir spännande.

    Foto. Tommy Svensson

    Jag ställer även frågan om vem av konkurenterna han ser som tuffast på sin väg mot både VM-guld och den M-Sport R5-Fiesta som är första pris i serien?

    Både Sesks (Martins) och Torn (Ken) som var närmast efter mig i vintras är snabba och har stor rutin, fast egentligen spelar det ingen roll för Jocke och jag ska ändå vara före!

    *

    Det blir publikbegränsning i Rally Estonia och enbart 16 000 rallypass kommer att göras tillgängliga. En begränsing som kommer att innebära att inte alla som vill kommer att få möjlighet att följa rallyt live. Arrangören har delat upp det så att det kommer att säljas 16 olika biljettpaket med 1 000 rallypass i varje. Rallypassen gäller sedan som inträde på enbart de sträckor och ”publikställen” som på passet finns angivna, alltså blir det inte fritt att själv välja var man vill vara åskådare. Konstigt nog har inte arrangören hängt på den galna priskarusell som gäller för boende under rallyhelgen. Ett rallypass kommer att kosta 65€, alltså lite över 700 kronor vilket faktiskt känns lite i underkant. Passen kommer att finnas till försäljning från början av augusti. Man har även skrotat publiksträckan på grund av Corona och istället kommer både start och avslutning hållas inne på serviceplatsen där enbart ett begränsat antal åskådare släpps in. 

    FOTO: Hyundai Motorsport

    Nu är inte arrangören dummare än att man begriper att rallyfans utan biljetter ändå kommer att försöka få en skymt av hemmaidolen Ott Tänak och hans kollegor. Att utestänga publik från specialsträckor vet alla som sysslat med sporten, är nästintill omöjligt. Ändå uppmanas publiken till att inte försöka göra så då de kan riskera att rallyt avbryts.

    – Det kommer inte att finnas någon biljettförsäljning på arenan och ingen tillåts komma nära specialsträckorna utan officiellt tillstånd, säger arrangörerna i ett pressmeddelande.

    Vi ber alla rallyfans om stöd och förståelse så att inte Estlands första VM-rally äventyras!

    *

    Misstänker att Mats Jonsson i likhet med många andra längtar efter att få komma ut på en ”riktig” rallytävling för att känna på sitt nya vapen, Skoda Octavia WRC. En bil som med hjälp av Mats erkänt skickliga händer enligt källor nära Vålberg i dag är i bättre skick än när den lämnade Skoda Motorsport i Mlada Boleslav i början på 2000-talet. En som redan om några veckor får chans att köra en Octavia är Toni Gardemeister som avverkade runt 20 WRC-tävlingar med en likadan bil innan nya Fabia WRC tog över i mitten av säsongen 2003. En femte plats i Sverige och Argentina var det bästa kombon Octavia, Toni och co-driver Paavo Lukander uppnådde. Trion väcks till liv i Kokkola 400 Festival Rally den 1 augusti där man kör VIP-bil vilket så klart Toni ser fram emot.

    – Jag gillade bilen trots att den inte var snabbast, förklarar han.

    Foto: Skoda Motorsport

    Nu blir han inte ensam om att köra WRC-bil i denna andra deltävling av finska ”Historic Rally Trophy” då även Takamoto Katsuta fått låna en Yaris WRC av Tommi Mäkinen ”to clean the road” före att klassikerna startar.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Då gjorde hemmaföraren Ola Schöns sena anmälning till Tomelilla MK:s Svampasprinten på söndag att deras satta ”50-gräns” för att tävlingen skulle bli av,  passerades med en bils marginal. Ola i sin Subaru kompletterar därmed 4WD-klassens tidigare anmälda hässleholmare Ingvar Andersson och Rolf Grybb. Tuffast utmanare förväntas enligt mig bli från Slottsprinten Light bortgallrade klubbkompisen Johan Green med Hörbykartisen Julia Thulin. Kan dock tänka mig att Mats Andersson, Eslöv med nypreppad Opel Astra och SMK Hörbys Joachim Kristiansson, Toyota har en annan uppfattning i saken. Första start på Svampabanan för den här helt publikfria tävlingen är klockan 10.00.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se