Hyundais trio för Argentina, Mikkelsen "A big blow", Oliver-The kid har farten, Elias i väntan på ERC-start, publikfiasko i Östersund och inte bara knivhugg utan även glädje!

Blogg

Först ut att presentera sin line up för Rally Argentina blev Hyundai och detta utan någon överraskning alls. Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen och Dani Sordo blir de tre förare som Andrea Adamo nu ställer upp. Vet inte hur pass troende italienaren är men är ändå ganska säker på att han varje kväll ber till någon form av gud om att låta trion få marginalerna på rätt sida. Inte bara dom inne i de tre i20 WRC, utan även att bilen börja leverera. Om inte så börjar nog snart de koreanska guldtågen ha lämnat stationen. I dag avslöjades det även att till Rally Finland kommer nya uppgraderingar på i20 WRC…

*

Beskedet att Mikkelsen kör i Argentina måste ha mottagits väl av den Monaco-boende norrmannen med tanke på att han ”bänkas” i nästa tävling på Korsika. Han har inte heller helt gett upp tanken på att vara med guldstriden även om han nu får stå över Korsika.

”A big blow”, konstaterade Andreas i en intervju för wrc.com efter Mexiko.

Jag vill slåss om mästerskapet och det blir svårt nu när vi tappar tävlingar, mycket besviken…

Proffs som han är respekterar föraren i #89 i20 WRC beslutet från Adamo, men det betyder inte att han gillar det.

Tycker teamet att det är rätt beslut för Märkes VM så får jag böja mig men vi kommer att kämpa hårt för att komma tillbaka till nästa asfaltrally i VM-serien!

Han medger dock att hans resultat på asfalt med Hyundai inte varit imponerande.

Jobbar med att hitta rätt i bilen på asfalt, helt annorlunda mot vad jag kört tidigare. Tvivlar inte på ”my driving skils”, vann ju Rally Spain 2015  så det handlar bara om att komma underfund med bilen…

*

Igår kände Oliver Solberg och Aaron Johnston för första gången på den för paret helt nya Subarun och i dag har man kört reken. Hyggligt med publik följde också uppvärmingen på grusvägen i Missouri, en väg som påminde en hel del om en svensk väg det lilla jag sett på filmsnuttarna. Omdömet om Olivers ”pace” kom direkt på Twitter. 

The kid looks fast, so welcome to USA!

*

Nästa helg är det upp till bevis för skandinaverna som satsar på ERC 2019 när det är premiär med Azores Rallye. För Elias Lundberg och David Arhusiander blir det premiär både hos Opel Motorsport och i deras Opel Adam R2. 22 mil smala, tuffa och väldigt utslagsgivande sträckor väntar.

Lite av en spänd väntan så här veckan innan vi är på plats, så mycket förberedelser som ska hinnas med och nästan allt är i stort sett nytt för oss, berättar Elias.

Vi kommer få testa bilen för första gången på måndagens testdag nere på Azorerna.

Att Elias och David har en viss press på sig är inget att diskutera då Opel Motorsport vunnit Junior-EM varje år ända sedan mästerskapet skapades 2014.

Vi vet så klart att vi är en del av ett otroligt framgångsrikt team med enorm erfarenhet men vi vet också, att med våra förutsättningar inför Azorerna kan vi inte förvänta oss allt för mycket, konstaterar 20-åringen klokt.

Elias ställer inga högre mål för EM-premiären och även detta väldigt klokt, då motståndet är tufft. 

Det handlar om att bli bekväm med allt, då kommer resultaten!

13 anmälda i klassen Junior U.27 och där fjolårets snabbe spanjor Efrén Llarena är först ut. Med spanska bilsportförbundet i ryggen har även han hårt favorittryck på sina ”Peugeot-axlar”. I fjol gjorde Llarena bara fyra ERC-starter men lyckades ändå sno åt sig bronsmedaljen 34 poäng efter Tom Kristensson som blev tvåa. I år är det bara seger som räknas för honom som är anmäld av Rally Team Spain. 

Men frågan är om inte de bägge norska ekipagen med Sindre Furuseth som litar på svensk notläsning från Jim Hjerpe och Steve Røkland/Marius Fuglerud blir mest favorittippade. Båda har stor internationell erfarenhet och sitter i nya väldigt bra bilar, Sindre i Peugeot och Steve i Fiesta så i mina ögon är det dom här två Elias bör ha som riktmärke. En annan är hans egen teamkompis Gregoire Munster, son till belgiske storåkaren Bernhard Munster.

”A dark horse” kan rallyälskande amerikanen Sean Johnston utses till. Sverige-bekante Johnston med sina enorma mustascher ”dubblar” i år och kör även i J-WRC. I fjol satt han i en Opel Adam och till ERC byter han och co-driver Alexander Kihurani till Peugeot 208.

*

Ingen större hemlighet att jag inte hyser några varmare känslor för skidskytte. För mig hamnar denna nya svenska folksport i samma kategori som varpa, stångstötning eller ”kärringkånk”. Vet också att många inte delar min uppfattning utan klassar skytte med skidor som något av det allra bästa man kan ägna sig åt, både live och framför tvn. När man så dagligen överöses av vallatips och annat från det VM som just nu pågår i Östersund blir jag bara mätt, så in i h-e mätt. Men inser samtidigt, att när hela nationen utom jag ställer in sitt liv efter Hanna Öberg & Co är det bara att lägga sig ner och stoppa fingrarna i öronen för att slippa gallskriken från entusiastiska sportreportrar och deras lika entusiastisk ”side kicks” och se fram till nästa vecka när allt är över. Har alltid ställt mig frågan, hur stort är intresset för sporten i verkligheten? Hur stor del har istället framgångsrik lobbying från media och andra sportsliga ”influensers” så att allting från radio, tv och annan media ställs på ända för detta ”VM”?

Läser i dag en artikel med rubriken ”Publikfiasko trots Öbergs guldsuccé” och då blir jag så klart intresserad. I texten kan jag då läsa att i tisdags sågs tävlingen när Öberg tog guld av 5100 åskådare på plats (tror det är mindre än vad som räknades in på Färjestad när Rally Sweden startade). Arrangören gick före att skotten börjat knalla i Östersund, ut med, att man räknade med att 120 000 skulle följa skyttarna/skidåkare på plats. En siffra som man nu börjar darra lite på då bara drygt 34 000 hitintills stått och huttrat på läktaren. Marknadschefen börjar nu även hon tvivla på att man når målet och menar att i bästa fall kommer tävlingarna upp i en publik på 70 000. Inte så illa alls, men för mig visar det mer att inte alla i hela landet faller i trans bara för att det handlar om skidskytte. 

Publiksiffran i Rally Sweden är alltid omdiskuterad, dom riktiga optimisterna snackar om 200 000 människor i de norska och värmländska skogarna. På andra kanten surpupporna, som menar att max 10 -15 000 kollar när det är Rally-VM på hemmaplan. Själv tror jag nog att en mer realistisk siffra ligger någonstans mittemellan optimisten och surpuppan alltså ungefär lika många som på skidskyttet. Då ska man veta att rallyt inte har någon som helst draghjälp av media för att locka publik, något inte skidskyttarna kan klaga på åtminstone…

Mer konkret är de tittarsiffror på tv som lockas av WRC där man 2018 visade total 14 208 timmar ”world wide”, en ökning med runt 700 timmar mot 2017. Företaget Nielsen Sports som hjälpt WRC-promotorn att plocka fram siffrorna redovisar att totalt 823 miljoner tittare följde i fjol VM-serien via tv. Allra flest tittare lockade Rally Monte Carlo, Spanien och Australien medan Turkiet uppvisar störst tillväxt både bland publik och tv-tittare.

*

Häromdagen kom där ett nytt förslag på servicebil åt ”Silver-Kadetten” med avsändare BRC-General Roger Rooth. En mycket lätt patinerad Opel Ascona A Voyager ( bara namnet andas något helt annat än Saabs simpla kombi) tyckte Roger skulle passa. Nu var avsikten nog inte att jag eller rättare sagt någon som kan, att sätta svetsen i bilen och renovera inför sommaren. Misstänker att det mer handlade om att känna lite mer på den kniv som jag ofta får i ryggen på grund av min sunda Opel-kärlek Jag tycker om dig ändå Roger bara så du vet.

Nu är det inte bara lömska påhopp som drabbar mig, faktiskt lika mycket tvärtom. Till exempel kom Lars ”Grupp H 940” Mårtensson med en handbok till Opel Kadett i nästintill nyskick.

Läs på i denna sedan behöver du ingen meckarhjälp mer, var Lars ärliga (tror jag?) önskan.

Dagen efter kom mail från Fredrik Carlsson, han skrev. 

Istället för Roger Rooth’s taskiga Opel bilder så skickar jag dig detta Opel inspirerande vin. Skulle inte förvåna mig om Roger har en flaska hemma!

I dag toppar Mats Thörjesson med en läcker bild på en Opel Astra plus fyra nostalgikort på Puch Florida, Volvo PV 544 Sport, VW 1200 och så för att glädja Roger, Saab GT750. Tack alla för era glädjeämnen…