Blogg

Hyundai vill upprepa 2014, ERC-Gago fick lindrat sitt FIA-straff, Lukyanuk testar polsk Yaris-kopia, Roten finsk klasstvåa, Peugeot-Madsen leder "Rallyshow" och för Joel väntar tuff helg!

Korsikas asfalt  fungerade det inte så bra för Hyundai och Thierry Neuville plågades av en kraftigt understyrd i20 WRC.  Ett problem som Michele Nandan tog tag i direkt och ända sedan dess har det jobbats i Alzenau för att råda bot på problemet. Med Tyskland väntande i nästa vecka är det absolut nödvändigt att understyrningen är borta om Neuville ska ha en chans att hålla Sebastien Ogier bakom sig i VM-tabellen. Visserligen skiljer det 21 poäng mellan de båda till belgarens fördel, men ett fiasko i helgen och Ogier kan vara förbi. Inför Panzerplatte och de andra välkända Mosel-sträckorna har nu Neuville, Mikkelsen och Sordos i sina i20 tillgång till uppdaterad fjädring med en förhoppning att göra bilarna mer konkurrenskraftiga.

Ingenjörerna har koncentrerat sig på fjädring och differentialerna för att ge bilen ännu bättre balans, förklarar Nandan

Kan också erkänna att jag känner mig optimistisk…

Annars är ADAC Rallye Deutschland lite av en turtävling för Nandan och hans  Hyundai-team. 2014 tog Neuville Hyundais första WRC-seger med Sordo som tvåa. Efter fem dagar intensiv test hoppas man nu på upprepning. Skulle det nu lyckas med en topplacering för främst Thierry Neuville, kanske till och med skulle han kunna rycka lite i VM-toppen så ökar chansen för hans första VM-titel. I så fall blir han historisk inte bara för att vinner för första gången eller att han gör det i en Hyundai. Det blir även första gången sedan 2003 som en världsmästare i rally varken är fransman eller heter Sebastien i förnamn. Tänk att Loeb och Ogier ensamma dominerat WRC i snart 15 år.

*

Nu är det ju inte så att M-Sport Ford och Sebastien Ogier när samma lust att ändra den här 15 år långa ”Sebastien-sviten”  utan testar  intensivt inför Tysklandsstarten på torsdag. På sträckor vid Ensch i Moseldalen körs nu de vita Fiestorna så att det mesta glöder. Vid sidan av den nästan militärliknande serviceplatsen står även Reigers stora lastbil. Ett bevis på att Ogier gått tillbaka till deras stötdämpare ifrån Sachs som han körde med i Finland.  Däremot hade han även vid test nya bakspoilen som han använde i senast Tack Hans Marx för bilderna.

*

Det har rått en viss ovisshet hur FIA räknade när man gav portugisen Diogo Gago 39 poängs avdrag som straff för att han uteblev från Rally Roma di Capitale. Istället valde ledaren i klassen Junior U.27 att hoppa Rom och istället köra en deltävling i Spanska Mästerskapet. Detta gillade inte FIA men när så EM-tabellen uppdaterades visade det sig att Gagos överklagan högst förvånande gått igenom. Istället för att bli av med 39 poäng blev det bara tio och därmed en andra plats. Om straffet legat fast hade Gago legat fyra på 38 poäng och Tom Kristensson samtidigt hoppat upp från fjärde till tredje plats med 49 poäng. Något Tom så klokt kommenterar med.

Lägger ingen energi på sådant jag inte själv kan påverka!

Ett rykte säger också att det egentligen inte har någon större betydelse då Gagos ERC-säsong redan är över och det inte blir fler starter här 2018. 

*

Satte nästan kaffet i halsen när jag läste att ERC-ledaren Alexey Lukyanuk skulle köra Toyota Yaris i en deltävling i Polska Mästerskapet. Tankarna flög direkt igenom skallen att nu har Jari-Matti Latvala sagt upp sig och att ”The Russian Rocket” ersätter omgående. Nu visade det sig att Lukyanuk dels bara var föråkare dessutom att Yarisen var en av polska rallybilbyggarna Dytko Sports skapelser. Firman har specialiserat sig för att bygga R5/WRC-liknande karosser försedda med drivlina från Mitsubishi. Häftiga bilar som säkerligen även skulle gillats av både svenska förare och publik men där vårt reglemente säger tvärstopp.

*

Just nu körs välkända Lahti Historic Rally i Finland och normalt med många svenskar i startlistan. Så icke i år där endast Tony ”Roten” Jansson och Erik Davidsson kör med blå/gula flaggor. Efter sex körda sträckor ligger Tony och Erik 17:e totalt med Ford Escorten och tvåa i sin klass. Leder gör Joose Kojo, 13,4 sekunder före Roten. Totalledaren kör  en Volvo 242 (?) och heter Jari Kankaamäki, ve och fasa, 26 sekunder före Marrko Uttala i en Opel Ascona 400. Det är uppenbarligen inte bara vädret som är ur led. Något är konstigt när två bakhjulsladdare är före en så snabb förare som tredje placerade Ville Slvasti, i en Audi quattro. Tror att Jari-Matti Latvala lånat ut sin Toyota Celica GT4 till pappa Jari men inte till något större nytta. Bröt tidigt med ”Technical” som orsak.

*

I danska Fårvang är det i kväll dags för deras årliga och populära ”Rallyshow”. Efter första heatet av tre totalt är det Peugeot-föraren Brian Madsen som är snabbast med samma vassa 306 Maxi som han även vunnit med i Hässleholms GP. Bara tiondelar skiljer till ”DM-kjøreren” Ib Kragh i sin R5 Citroën. Sedan längre hopp öve sekunden till Roland Poulsen i WRC-Toyota.

”Antagligen den största utmaningen i år”, så summerar Joel Eriksson helgens DTM-start som sker i England och på Brands Hatch. Premiär för DTM:s yngste förare på banan som kan bl i”tricky” med sin tuffa oc förrädiska GP-slinga.

Tror att det här antagligen blir den största utmaningen i år för min del, säger Joel .

Jag har aldrig varit på Brands Hatch, men baserat på vad de andra förarna har berättat för mig är det en väldigt tuff bana. Det går väldigt fort, går brant upp och ner, kurvorna är ”blinda” och det finns inga avåkningszoner…

Utan erfarenhet av den klassiska banan vore detta tufft nog för Tomelilla-pågen, dessutom har man mindre tränignstid än normalt.

Kommer nog att ha hjärtat i halsgropen i både två och tre av kurvorna, men det är så racing ska vara! 

Inför helgen ligger BMW-åkande Joel 14:e i tabellen där Mercedes dominerar med Gary Paffet i topp och Paul Di Resta som tvåa. På tredje plats kommer bästa BMW med Timo Glock bakom ratten.

*

Med tanke på lördagens jobbschema är det extremt osäkert om där blir tid över för någon Motorbloggen och om det nu blir så att den saknas så kan ni även räkna med bloggfritt fram till onsdag. Då återkommer jag med både WRC och SM-tips. Trevlig helg!