Blogg

Hyundai till TCR, Joel E. i ensam EM-topp, Studebaker piskade WRC-Subaru och Silver-Kadetten besökte Carspect!

BloggHyundaiNu tar Hyundai ny sats och kastar sig även dom in i allt mer populära TCR och redan i nästa månad premiärkörs helt nya i30 N TCR. Frågan är bara vem som blir förste svenske förare att köra koreanen i STCC? För inte kan väl Hyundai Sverige missa en sådan chans att profilera sig för bilköpare med motorsportintresse…

*
BloggJoelTomelillas Joel Eriksson skippade studentfirandet och körde istället Formel 3Hungaroring och avslutade helgen med seger. Dessförinnan hade han slutat tvåa i race två och med studentmössan på huvudet blev de mycket champagnesprut vid priscermonin.
Inför Ungern var Joel delad etta i EM-tabellen men nu ensam överst, fem poäng före tyske fjolårstvåan Maximilian Günther. Nu togs fjärde segern för året och dessutom noterades Joel för helgens snabbaste varv.
Grymt härligt att få ta den här segern, säger Joel.
Mitt stora mål den här helgen var att vinna ett race och få kliva upp överst på pallen åtminstone en gång.
Han förkalrade också varför han tog emot priset iförd studentmössa.
Missade min student i fredags för att tävla här i Ungern och jag ville verkligen se till att fira den. Det sägs att man aldrig glömmer sin student, och jag kommer i alla fall inte att glömma min! 
Formel 3-EM drar nu vidare till tyska Nürnberg, där nästa deltävling avgörs på stadsbanan Norisring om två veckor.

*
Detta trodde man aldrig man skulle få läsa men i Mexikanska Rally Jerec´s var det en 50-tals Studebaker Champion som totalsegrade 3 minuter och 44 sekunder före en WRC Subaru.
Detta måste vara årets rallyskräll, menar Jan Sandström som hittade skrällen.
Med 32 startande och 22 i mål så snacka om att det var bättre förr!
Studebaker är där väl nästan ingen i dag som kommer ihåg men när jag var ”liten påg” i Hörby så körde ”Päre-Kvist” (potatishandlare Kvist) uteslutande Studebaker av olika modeller och färg. Att en sådan 60 år senare skulle piska skiten ur en WRC-Subaru hade man aldrig kunnat räkna ut.

*
Ser allt ljusare ut för danske Opel-åkaren Smon Valentin med co-driver Ditte Kammersgaard att få till start i kommande helgs ERC/TER-rally Ypres Rally. Simon vann premiären men till Ypres fanns där inte budget nog men nu ser det ändå ut att ordna sig. En växande grupp sponsorer från när och fjärran har slutit upp kring den danske talangen som så klart är glad för stödet.
Senaste dygnens stöd gör att vi kommer närmare målet så nu satsar vi för att få allt på plats och komma iväg till Belgien och Ypres, konstaterade Simon i helgen.

*
BloggmSROm en dryg vecka, onsdagen den 28 juni klockan 17.15 invigs MidnattssolsrallytTorget i Vimmerby. Några minuter senare drar också SS1 igång, en publiksträcka innan ”allvaret” börjar torsdag morgon med start klockan 09.00. Etappmålet nås sedan vid 16.30 medan det blir omstart på fredagen 08.00 som är längsta dagen med målgång runt klockan 18.
Avslutningsdagen (lördag) är det återigen start klockan 08.00 med målgång strax efter halv tre då första bil i Regularity rullar över målrampen. Det är också de runt 60 ”snittfarts-åkarna” som åker först i rallyt hela tiden medan ”fullgasarna” kommer därefter. Här seedas förarna om efter varje etapp med regeln, långsammast först.
Totalt är årets upplaga 837 kilometer långt med 16 specialsträckor på totalt 184 kilometer.

*
BloggKadett1Ytterligare en bit på vägen till Vimmerby kom jag, Roland Brorsson och ”Silver-Kadetten” idag när det var dags för kontrollbesiktning hos Carspect i Kristianstad. Skulle ljuga om jag påstod att det var helt utan nervositet som jag närmade mig Härlöv i morse. Detta med tanke på allt som visat sig inte alls vara så ”race ready” som förväntat. Men många timmar och mycket engagemang så var ändå bilen i vad jag hoppades, topptrim.
Nu visade det sig att jag inte alls behövde vara orolig och när Kadetten rullade ut var det med ”blankt papper” och nu ska ingen tro att den bara slank igenom så där lite lätt. BloggKadett2Tvärtom var hela personalen engagerad i den prominenta ”VIP-gästen” och där Micael Hernström var den som dragit längsta strået och fick huvudansvaret för inspektionen. Men Peter Svensson, Peter Lindkvist och Gezai Fasil ville alla vara med och hjälpa till, tror att detta var för att kunna berätta för barn och barnbarn att ” den bilen har jag besiktigat”. Micael blev så till sig av uppdraget att han direkt meddelade.
Nu måste jag absolut åka upp till Vimmerby och se bilen in action!
Hade inte hjärta att just då berätta om min ”game plan” som är som Shells gamla slogan, ”Safety First”. Alltså så lugnt och fint så att alla får en rimlig chans att beskåda ”undret från Russelsheim”, inget silverstreck i skogen alltså. BloggkUlllängSkriver det därför redan nu, förvänta er ingen Bus-Ove Eriksson eller Anders Kulläng (bilden) upplevelse i smålandsskogen i nästa vecka. Istället blir det nog mer som när ”Krösa-Britta” åker till stan och säljer sina lingon…