Blogg

Hyundai måste jobba på asfalt set up, ingen Grahn i RS-premiären, STCC kör Midnattssolsloppet och varför ingen Imp i MSR?

Redan under pågående Tour de Corse grymtade Andreas Mikkelsen att Hyundai i20 Coupé WRC #4 inte alls uppträdde som han önskade på de kurviga asfaltsträckorna. Under serviceuppehållen skruvades det både hit och dit på de skruvar som påverkar ”set up” men inte til någon större nytta. Thierry Neuville fick till det lite bättre och så även Dani Sordo (trea och fyra) men några direkta hot mot Sebastien Ogier utgjordes aldrig av i20-trion. Speciellt irriterande för belgaren som därmed aldrig fick någon fair chans att upprepa fjolårssegern.
Teamchef Michel Nandan erkänner också att man har mycket att jobba på till nästa asfalttävling, Rally Deutschland i mitten av augusti. till wrc.com säger Nandan.
Vi har inte råd att ha så tuffa helger som den här för ofta, nu tar ett omtag och måste jobba ännu hårdare för att få till asfalt!
Många saker som vi måste ta med oss från det här rallyt…
Tidigt i rallyt erkände Neuville att han inte hade någon möjlighet att hänga på Ogiers tempo. När dessutom motorn började gå illa mot slutet så var ändå tredje platsen ingen katastrof.
Jag är nöjd med resultatet men inte själva insatsen. Frustrerande att trots att vi verkligen försökte och bitvis var ”over the limit” kunde vi aldrig matcha Sebs tider…
Nöjd var inget av de ord som Andreas Mikkelsen tog i sim mun efter målgång som sju i Bastia. Istället vittnade han om en svårkörd bil och en helt allmänt jobbig helg. Han var ändå optimist inför fortsättningen.
Kommande tävlingar är på grus så vi har lite andrum med att få ordning på asfaltinställningarna. Klart är att vi måste jobba hårt inför Tyskland!
Nu råder ingen panik i Alzenau, trots allt leder koreanerna Märkes-VM vilket i sig är en styrka med tanke på problemen. Men vill Nandan se Neuville eller Mikkelsen i samma position i Förar-VM krävs det massor av hårt jobb på alla fronter…

*

Idag lämnade Joachim Grahn ett lite trist besked inför söndagens Express-Specialen.
Måste tyvärr avanmäla mig, det är alldeles för mycket jobb så jag hinner helt enkelt inte, förklarade Jocke.
Jobbet han menar är allt med det försenade vårbruket där han i allra högsta grad är involverad med runt 30 man igång på de Nordostksånska åkrarna.
Dessutom är både Rickard (Nilsson ena halvan av GN Motorsport) och Staffan ”Andersson som mekar rallycrossbil) just nu på väg till Barcelona så jag är ensam med verkstad och allt så tyvärr, det funkar inte med rally i helgen!
Någon start i Silverkongen blir det inte heller (hit var han inte anmäld) då det istället är asfalttest inför Hässleholms GP som spökar för Jocke.
Hoppas hinna bygga om Focusen till nästa söndag så vi kan köra i Avedøre första deltävlingen i Yokohamamesterskabet Øst, måste få känna på bilen innan det är dags för ”slaget om Hässleholm”…
Därmed blir RS-premiären en förhandsfavorit fattigare och samtidigt öppnar det upp för någon snabb 2WD-åkare. Kan kanske Tom Kristensson trots hästkraftsmässigt underläge med R2-Adam blanda sig i leken på söndag…

*
En vecka senare drar RS-säsongen ingång i Östergötland och detta med VÖMK:s populära ”Skänningeknixen”. Tre sträckor blir totalt elva kilometer vilket lockat 74 anmälda. Nu blir jag väl kallad för patriot men jag sätter ändå en slant på att Hässleholms Rolf och Tobias Grybb tar sin andra raka seger i Skänninge. En skåning, dessutom i en Opel är inte lätt att rå på…
Ytterligare en skåning är anmäld, Eslövs Hörbyboende Erik Harrysson/Rickard Fors som tar den nybyggda och udda Grupp F Renault Megane hela vägen till Östergötland.

*
När anmälan stängde för Silverkongen, premiär i både Sydsvenska Rallycupen och ny uppväckta Sydsvenska Mästerskapet plus så klart DM för Södra och Småland stannade räkneverket på 194 namn. Sist in var ”avslöjade” Jonas Kruse/Håkan Ekholm med Team Nybes Volvo 240.

*
Till nästa år inviger Skellefteå Drive Center landets längsta permanenta racingbana och planerar samtidigt att väcka liv i klassiska Midnattssolsloppet som inte körts på 50 år. En tävling som ska köras på kvällstid helgen före midsommar och med STCC med på banan ska detta sedan arrangeras i 10 år.
– Vi är äntligen tillbaka i Norrland, Sveriges största landskap, med återinförandet av Midnattsolsloppet. Detta är en viktig del i långsiktigheten för STCC tillsammans med våra andra ikoniska tävlingar som Kanonloppet, Västkustloppet, Kvällsposten Newsrace och Grande Finale på Mantorp Park, säger Hans Bååth, styrelseordförande i STCC AB.
Precis som andra stora racingmästerskap i världen är vår ambition att ha en fast kalender med tävlingar som man många år i förväg vet när de körs, en nyckel i att bygga vidare STCC vad gäller publik och uppmärksamhet
Banbygget är redan i gång och ska ge en asfaltslinga på 4120 meter berättar ägaren av Skellefteå Drive Center, Jan Marklund.
Motorsporten har en stor tradition i Norrland och vi är oerhört glada över att fylla det tomrum vad gäller avsaknaden av en tävlingsbana i norra Sverige, speciellt då vi har många förare från Norrland i STCC. Vår ambition är att skapa en av Skandinaviens absolut bästa banor och vi har ett starkt stöd från näringsliv samt kommunen, det finns tveklöst mycket goda möjligheter till en storpublik för Midnattsolsloppet.
Namnet Midnattsolsoppet återinförs tillsammans med STCC:s partner KAK, Kungliga Automobil Klubben, som även arrangerar klassiska Midnattsolsrallyt.
Vi har kört Midnattsolsrallyt framgångsrikt i många år och att tillsammans med STCC ta vidare midnattsformatet till banracing är en utveckling vi är mycket positiva till. Midnattsloppet har potential att bli en minst lika stor klassiker, speciellt då Norrland alltid har haft ett starkt intresse för motorsport, säger Wilhelm Douglas, generalsekreterare för KAK.

*
Lätt över till Midnattssolsrallyt där anmälningstiden går ut om 15 dagar eller fredagen den 27 april. Den värsta anstormningen har lagt sig och nu är det mer lite vindpustar med nya namn som fylls på och just nu står siffran anmälda på 159 ekipage. Kanske lite taskig, men jag saknar fortfarande lite gamla förarprofiler i listan och så här långt ät det helt omöjligt att i gänget hitta en storfavorit. Inte ens att plocka förare som kan hamna på pallen är enkelt…
Återkommer till min gamla käpphäst och tycker det är jättesynd att där inte är fler för rallyt ”tidstypiska” bilar bland de anmälda. I klasserna 1-8 finns än så länge bara 20 bilar totalt och en våt dröm hade för mig varit minst tre gånger så många. Trots allt kördes rallyt när det var Saab Sport, VW 1200/1500S och Volvo PV/Amazon som dominerade men av detta syns inte mycket. Fyra Saabar är anmälda och lika många Amazoner medan det bara fins en enda VW 1500S i listan. Heder åt Sigtunas Yngve Gustavsson som ser till att vårda kulturarvet med sin ” Femtonhundra” istället för att enbart sikta på att vinna.

Av en händelse fick jag i mina hand en bild på en bil som jag gärna sett i listan nämligen en Hillman Imp. En bil som aldrig rosade marknaden här hemma men i Finland och för att inte tala om födelselandet England vimlade det av ”Impar” i rallyskogen.  Fortfarande är den svansmotorförsedda bilen tämligen vanlig utomlands när det kommer till klassiskt tävlande. Har alltid haft en svaghet för den lilla Impen, minns att jag och min dåvarande vapendragare Claes-Göran var och kollade på en begagnad ljusgrön 64:a. I vår fantasi var detta det perfekta utgångsmaterialet för att bygga rallybil men det var i fantasin. Istället blev det något år senare en grafitgrå Saab V4 som ersatte fantasin. På bilden är det vågar jag nog säga, Sveriges meste rallyförare, Håkan Svensson, Fägre Mk som kör den Skaraborgsreggade (R) Impen.
Ett litet avsteg från ämnet MSR där största enskilda klassen så här långt är ”Escort/Volvo 142-klassen” med 32 anmälda. Men slår man ihop klasserna 16-17 med bland annat Volvo 240 är den kategorin klart större med sina 54 bilar.
Lite märkligt är i mina ögon det klena intresset för Regularity, futtiga 33 ekipage väljer än så länge att köra ”idealtids-rally”. Ett stabilt ekipage här är norrmännen Thorbjörn Bye/Oddvar Roland från Halden med sin BMW 2002 Tii.