Huttunen kör WRC-Hyundai på hemmaplan, Rally Wales flyttas (?), JWRC i ide, svensk kvartett till premiären för YM Øst, VOC-gänget intar Ljungby och lite inför Höljes!

Blogg

Dagens stora rallyknall kommer från Finland och det är f.d Opel-Skoda-Hyundai-Skoda-åkaren Jari Huttunen som knallar.

Nästa steg i karriären blir Finska Mästerskapet och Riihimäki Ralli den 25 maj, berättar Huttunen och sedan kommer den tunga biten.

Vi kommer att köra med en Hyundai i20 WRC!

I fjol körde den finska talangen i WRC2 med Hyundais R5-bil och med full uppvaktning från Alzenau. Dock blev säsongen en besvikelse för båda parter och Huttunen avslutade året med att köra Skoda istället för Hyundai. Åttonde plats i WRC2 var långtifrån tänkta målbilden med nya R5:an. 2019 däremot såg  ut att börja bra och han var med i toppstriden av Rally Sweden med TGR:s Skoda innan det blev rullning på en av de sista sträckorna. Då jagades slutsegraren Ole Christian Veiby och det skilde  bara 15 sekunder när det blev ”over and out”.

Dagens besked är lite märkligt med tanke på skilsmässan där nog uppfattningen var att den inte skedde i något större samförstånd. Men nu vänder mna blad och att Huttunen är glad är inte att ta miste på.

Känns riktigt bra och nu ska vi bara få mer mil i bilen och bygga upp självförtroendet, förklarar han.

Redan har det nu spekulerats i vad detta kan komma att betyda för WRC-teamet. På andra sidan Ålandshav går ryktet att det blir start i Rally Finland för Huttunen och detta på bekostnad av Andreas Mikkelsen. Dit skulle då Andrea Adamo skicka Thierry Neuville (100 procent säkert), Sebastian Loeb (säkert till 80 procent) och så då Huttunen i tredje bilen. Därmed hamnar både Mikkelsen och Dani Sordo utanför”line up” såvida Adamo inte vill gardera för Märkes-VM och anmäler fyra bilar…

*

Huttunen blir inte ensam om att köra WRC i det nästan 160 bilar stora ”SM-startfältet” även WRC2-vinnaren från Chile, Takamoto Katsuta är anmäld med WRC-Yaris. Japanen tippas inom kort få en permanent plats i Toyota Gazoo Racings WRC-gren och mitt tips blir att han ersätter Jari-Matti Latvala redan 2020. Blir det då även plats för Rally Japan i WRC-kalendern gnuggar säkerligen PR-avdelningen händerna borta i Tokyo. 

*

Hänger inte riktigt med i svängarna när WRC-promotorn aviserar arrangören av Wales Rally GB att man framöver gärna ser att rallyt flyttas till andra delar av UK. Till och med Nordirland finns på önskelistan från Oliver Ciesla som kommande värdar. 

Riktigt vad skälet är till att flytta har inte jag lyckats utröna men arrangören är minst sagt negativa till förslaget. Man säger samma sak som jag brukar säga när det flummas om att flytta Rally Sweden till andra ”snösäkrare” delar av landet, något som är mer än lite ”mission imposible”. Att få till helt nya relationer med kommuner, markägare, klubbar, sponsorer och alla andra som gör ett VM-rally möjligt menar både britterna och jag, tar år att bygga upp.

*

Om nästan exakt fyra veckor är det tid för deltävling tre i J-WRC med Rally Italia Sardegna. Ett grusrally på medelhavsön Sardinien, känt för sina lösa och extremt dammiga grusträckor. Dessutom ofta smala men ändå snabba sträckor med fula stenar direkt i vägkanten, med andra ord inte utrymme för misstag. Till detta ska även läggas extrem hetta, ofta runt 30 grader  vilket stressar både bil och besättning. 

I väntan på detta står hela J-WRC-gängets R2-Fiestor i ide hos M-Sport Poland och längst fram vilar sig VM-trean Dennis Rådströms bil sig i form och längre in ruvar även Tom Kristensson ledande Fiesta. Lite onödigt vetande, på Sardinien tog Michele Mouton sin enda och dessutom enda kvinnliga WRC-segern i historien och detta 1981 med en Audi quattro.

*

På söndag är det premiär för populära danska asfaltsprint-serien ”Yokohamamesterskabet” och avdelningen närmast Skåne nämligen  ”Øst”. Inga större förändringar mot fjolåret men en viktig ändring finns, det är nu totalförbjudet att grilla på serviceplatsen(!). Premiären i den sex  tävlingar stora østavdelningen sker i Glostrup bara en mil utanför Köpenhamn. Först ut av de drygt 50 anmälda är Kenneth Madsen med Suzuki Danmarks vassa Swift Maxi 2000 Evo före snabbe Mitsubishi-föraren Steen Andersen.

Finns även svenskt i startlistan och först ut är Rolf Grybb, Hässleholm som låter sin nyinköpta R5-Citroën känna på dansk asfalt so den är va vid efter Ib Krahgs många vinster med bilen. Österlenprofilen Anders Stenkilsson har än en gång hyrt GN Motorsports R5-Fiesta i väntan på att hans nya Subaru-bygge ska bli klart. Med svensk flagga på den silverlackade Ford Escorten kör 2WD-vinnaren i Hässleholms GP, Anders Karlsson från Eslöv. Lite i smyg gör den numera blekingeboende skånska mjölkbonden Ebbe Nilsson comeback, förr en flitig gäst i danska asfalttävlingar.

Ebbe har en viss faiblesse för VW Golf Kitcar och har genom åren använt flera olika. Den här gången är det med en Golf 4:a som ska användas av Ebbe och danska co-drivern Ann Louise Madsen. Andra intressanta namn i listan är Marco Gersager och Michael Ted McBride, båda i Suzuki och Kenneth Kolbe i ”den blå løwe”.

*

Efter ett långt uppehåll är det på lördag tid för deltävling två i Sydsvenska Rallycupen,  Ljungbys Midsommardansen. 190 anmälda som ska köra sex sträckor med utgångspunkt från Svetruck i Ljungby klockan 11.00. Förutom med vanliga SSRC:arna kommer även VOC Mekonomen Rally på besök med SverigeSerien. I A-klassen finns de vanliga SSRC-profilerna anmälda med Patrik Fredriksson, Fryksdalen och Henrik Levin, Hörby som lite av favoriter. I SSRC-premiären fick äkta paret Levin, Henrik och Ida ge sig för värmlänningen. Nu väntar revansch om jag känner ”The Levin  family” någorlunda rätt. I SSRC tävlar dessa också mot Grupp F-klassen där bröderna Fredrik och Andreas Persson, Simrishamn kör och den sistnämnda med helt ny 940 efter kraschen i Anderslöv.

I B-klassen finns alla i topp i Sverigeserien på plats med ledaren Dennis Persson, Laxå i täten. Lokala utmanare är Mattias Erelt, Växjö och nu till B uppklassade Jacob Johannesson, Gullabo som leder Sverigeserien för C-förare efter vinterns framgångar. Filip Svensson, Eslöv kommer med sin Grupp F-bil att försvara sin ledning i SSRC. Robin Bäckström, Falköping ligger främst C-klassen före Joel Norqvist, Trollhättan nu när ledaren Jacob Johannesson lämnat klassen och Grupp F utmanare är Marcus Kjellkvist, Skillingaryd. Återkommer med övriga klasser.

*

Som lite uppvärmning inför ”The real thing” alltså World RXHöljes om några veckor så kör man i helgen Rally X Nordic långt upp i Värmland. Två deltävlingar med första på lördag och den andra på söndag. Lite extra tryck på sig har hemmaföraren Jimmie Walfridsson.

Det är alltid något speciellt att få köra i Höljes, som är lite av en hemmabana för mig. Jag gillar verkligen banan och ser fram emot att få tävla inför publiken där, menar snart 29-årige Jimmie som fyller år om några dagar. 

17 anmälda i klassen som drar igång på fredag med kval.

Till Höljes kommer även Hedströms Motorsport med fyra bilar. Daniel Thorén, Peter Hedström i Supercars och enda tjejen i gänget, skånskan Nathalie Petersson och  Christer Dalmans är laguppställningen på hemmabanan.  För Peter Hedström är det en bra genomkörare inför kommande Euro RX med Polon. 

Det är viktigt att vi får en bra inställning på bilen med oss till EM, hemmaplan i Höljes med alla våra lokala fans gör det extra speciellt, menar Peter.

Huvudfokus i år blir EM så det här blir kanonbra uppvärmning som ger perfekt förberedelse inför EM-premiären.

 I fjol kraschade Daniel Thoren illa i finalen men kommer nu med reparerad bil.

Bilen har totalrenoverats in i minsta detalj, den är skräddarsydd för mig och det känns mycket bra, menar Daniel. 

RallyX Nordic innehåller också klassen Supercar Lites där teamets ”First Lady” Nathalie Petersson kör. 22-år orädd och målmedveten, slänger sig Natha in i Supercar Lites.

Finns väl bara en känsla och förväntning och det är att få stå högst upp på pallen igen, ler 22-åringen från Helsingborg.   

Även Malung-sonen Dalmans kommer till start i RallyX-premiären efter en anmälan i sista stund.