Huttunen bara vinner, WRC-seger på Jylland, Isac N. vann både premiär och final i Volvo Euro Cup, inga bröt i Falsterbo, Saarinen toppade i Skänninge och RM-klart 2021.

Blogg

Foto: Hyundai Motorsport

Hyundais WRC3-åkare Jari Huttunen är i en strålande form vilket för hans del bådar gott inför Ypres. I helgen tog han årets sjätte seger i italienska Rally Due Valli i trakterna kring Verona. Trots bara två av nio möjliga sträcksegrar blev det seger med 52 sekunders försprång till Hyundai-kompisen Umberto Scandola. Lite underlättade det att både Giandomenico Basso, Polo och Andrea Crugnola, C3 R5 båda fick kasta in handduken mot slutet och då med Basso i ledning och Crugnola trea. Asfaltrallyt blev väldigt utmanade i höstvädret med båda hala löv och mycket lera på de nio mil specialsträcka vilket inte minst den långa raden av brutna ekipage var bevis på.

Foto: Privat

    *

    Kristian Poulsen och Ole R. Frederiksen gjorde inga besvikna när man tog den från Alzenau inhyrda Hyundai i20 WRC till seger i DM-finalen ”Djurs Rally”. På de tre sträckorna som alla kördes tre gånger var man klart snabbast och fick en marginal på 1.30,2 till tvåan Michael Sørensen/Erik Kristensen med Skoda R5. Sedan nästan ytterligare en minut efter kom Ib Kragh/Ditte Kammersgaard som även dom kör med Skoda. Suzuki-paret Kenneth Madsen/Mette Felthaus såg inledningsvis ut att kunna utmana i gänget efter WRC-värstingen och var bara tre sekunder långsammare på sträcka ett. Men redan på tvåan började deras tuffa Swift R+ få problem med drivningen och sedan var finalen över för deras del. Ännu kortare tävling fick Kristians bror Roland Poulsen och Fredy Pedersen med R5-Skodan. Direkt på första sträckan avslutades rallyt efter ”chikane sprang ud foran bilen”. Dom är lömska dom där stora danska halmbalarna…

    Bästa 2WD-bil blev åtminstone en Suzuki körd av Jacob Lund Madsen med Line Nedergaard vid notblocket. ”Sukkan” smet precis förbi ”klassiker-vinnaren” Heino Meijer/Bo Mølgaard Jensens Volvo 240 Turbo som hade Frank Nielsen/Per Brodersens lilla Citroën C2 Maxi i bakluckan. Ledaren av ”Dansk Superrally” Kim Boisen/Louise Christiansen i BMW M1 fick nöja sig med tredje platsen i klass 5 där istället Marco Gersager/Carina Møller var snabbast med Renault Clio R3T.

    Foto: Privat

    På de bitvis väldigt snabba vägarna kring Kolding fick äntligen Volvo Euro Cup sin premiär efter sju Coronasorger och stort besvär. Just Corona stökade till det in i det sista då Danmark stängde gränsen natten mellan fredag och lördag vilket gjorde att fyra VOC:are valde att stanna hemma. Detta innebar att bara nio bilar startade och av dessa körde sju alla nio sträckorna. Redan på första sträckan körde Magnus Eriksson/ Janne Arvidsson av vägen medan den mintgröna 240:an från Sjöbo innehållande Peter Lundell/Mikael Kjellgren låg tvåa i klassen inför sista sträckan men roligare än så blev det inte när motto gav upp.

    – Tävlingen avgjordes på tuffa utmanande och enormt snabba vägar, berättar VEC-presidenten Ted Malm som hade fru Katarina i högerstolen som vanligt. Ganska tidigt kopplade Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar greppet med Tim Lagerstam/Peter Svensson jagandes bakom.  Mot slutet av dagen så blev det ytterligare tight då Lagerstam vann båda powerstage sträckorna. Vann gjorde till slut ändå Isac Nordström en halvminut före Tim Lagerstam och med Dag Lundquist/Hans-Olov Andersson som trea.

    Vi inledde starkt men redan på sträcka fyra kör vi sönder treans växel med fem sträckor kvar, berättar Isac.

    -Ändå lyckades vi hålla första platsen och till och med ta några fortsatta sträcksegrar trots problemen!

    I Euro 2 som är klassen för C-förare så öppnade den svenskboende dansken Erik Christensen/Stefan Svensson allra snabbast med en 15 sekunder tillgodo på Ted Malm som dessutom drog på sig 10 sekunders påslag p.g.a en tjuvstart som även konstaterade att gruset var lite läskigt 

    Det var en ganska ruskig känsla att vid flera tillfällen i de hastigheterna få fullt släpp på grusen…

    Erik Christensen hade ett säkert grepp om ledningen och drygade ut för varjesträcka till en ointaglig seger.

    Jag är mycket nöjd med dagen och känslan av att köra en så här lång tävling som denna. Det var en rolig erfarenhet som jag gärna gör om nästa år i VOLVO EURO CUP. Hade det inte varit för cupen hade det inte blivit av att jag hade kört över och kört denna tävlingen.

    Nu blev det så att det blev både premiär och final på Jylland för VEC berättar Malm.

     Jag har beslutat att inte fullfölja avseende Rally Sulingen i Tyskland i november då läget med Coronan troligen inte blir mindre. Ser inget skäl att fullfölja  då det inte är säkert att alla som vill vara med kan komma in i Tyskland!

    *

    Det dök upp en resultatlista från Trelleborgs MK och Falsterbo Rallysprint någon timma efter att bloggen publicerats igår. 34 bilar startade och om jag läser rätt, så inträffade det nästan otroliga att lika många bilar kom i mål. Måste vara unikt att på en grustävling ingen tvingas att bryta. Redogjorde igår för topp-tre, Hässleholms Ingvar Andersson, Tobias Ekelund och kompletterat med hemmaföraren Lukas Hägg som bästa 2WD.

    Foto: Privat

    Gratuerar övriga klassvinnare, Josefine Gråberg – Hannu Saikanmäki – Alexander Nilsson – Fredric Larsson – Johannes Fraas – Tobias Holmberg – Rolf-Arne Nilsson (bilden) – André Olsson.

    Tävlingen genomfördes i ett vackert höstväder och utan publik, berättar sekreteraren i Trelleborgs MK Anders Anderholm.

    Vi kunde inte upptäcka någon som inte var berättigad att vara på tävlingsområdet. Alltså ett stort tack till publiken som höll sig borta.

    Foto: Privat

    Vill även nämna SMK Hörbys Nadja Fors som med Fredrik Dehlin i nyligen bortgångne pappa Einars Peugeot körde i ”Ungdomsrally” till Einars minne.  Även om Rune Nilsson från arrangörsklubben inte vann Appendix K med Opel Asconan kunde han ändå trösta sig med att få med sig största bucklan hem till Höllviken

    Foto: Carsten Mangusson

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    Mina egna erfarenheter av VÖMK:s ”Elektrikerna Marknadsnatta” är obefintliga förutom vad jag läst och fått mig berättat. Lite annorlunda för Pierre Skytt som inte missat någon upplaga sedan 2002 men i år bröts den sviten. Dock har han sopat upp lite i efterhand och går åter in som ”Gästbloggare” och rapporterar:” Jari Saarinen sa i Nyköping för ett par veckor sedan.

    – Visst vill man vinna på hemmaplan, hade jag fått punktering som i Nyköping och förlorat vinsten pga det i Skänninge hade det varit surt, sa Jari.

    Pressen och nerverna innan start är alltid närvarande för Jari även fast han hade en tävlingsslinga med fina vägar han trivdes på och har kört förr. Han och Jörgen Fornander klarade Elektrikerna Marknadsnatta snabbast av alla denna lördag.

    Foto: Henrik Åkeson

    – Vi kunde köra med marginal och lyckades vinna som många trodde innan, men tvåan Stig Andervang pressade på och man kan inte ta något för givet utan jobbet ska göras och inget får gå fel, sa Jari efter målgång. 

    Jari kommenterade även vägarnas beskaffenhet, att dom höll riktigt bra trots regnet som föll dagarna och natten innan start.

    Bästa B-förarekipage i 4wd blev återigen Joakim Björnsson och Ida Lidebjer.

    – Vi nådde målet även denna gång, men vi hade kontakt med en berghäll på en sträcka som gjorde att vi tappade tid och lite fokus, men i övrigt gick det bra, kommenterade Ida efter målgång.

    Foto: Team Andersson Motorsport

    I den tvåhjulsdrivna klassen kom Eskilstuna MK:s Robert Andersson med Andreas Johansson in som trea, endast 3 sekunder bakom vinnaren Victor Karlsson i den stentuffa klassen.

    – Vi visar ju att vi har farten, men vi är besvikna över ett fel på växel-länkaget som gick sönder på första sträckan, vi fick åka 5 km på treans växel, utan det felet hade vi vunnit, menar Robert.

    Farten fanns absolut där i deras nyrenoverade (motor och växellåda) Opel Astra.

    – Jag är aldrig nöjd som trea, men samarbetet med Andreas gick perfekt och farten bådar gott för nästa säsong, säger Robert som är positiv inför fortsättningen. Emil Karlsson från Hällefors i Volvo 940 blev tvåa efter Victor Karlsson Vimmerby. Inför de två avslutande sträckorna, dessutom låg duon trea totalt och klassledning med 10,3 sekunder.

    Foto: Henrik Åkeson

    -Det blev en lite väl spännande andra halvlek med bakbromsar som började låsa sig efter halva SS3 och under hela SS4, trots detta lyckas vi ändå ta hem segern med 1,5 sekund, summerar en glad Victor.

    I ungdomsklassen kom SMK Nyköpings Lucas Carlsson med Robin Norling in som trea i sin Opel Astra, efter Norrköpings Gustav Hartzell och Linköpings Liam Berg, båda i Suzuki Swift.

    Tävlingsledare Tommy Andersson kommenterade att allt rullade på utan större avbrott, av 172 startande kom 150 i mål. Tommy fick rapport från SS1 om publik som fanns på plats, då fick föråkarna i uppdrag att kolla läget. Men när dessa kom förbi så stod visst ett antal folk utmed sträckan men så pass få och långt från varandra att ingen åtgärd krävdes.

    Tommy som haft tävlingsledarrollen sen 2000, i den tävling som genom decennier haft alla stora svenska namn som vinnare bland andra Nasenius, Blomquist, Eklund, Danielsson, Joki osv. osv.

    – Marknadsnatta har gått obrutet sen 1964, bortsett från -67 då tillståndet drogs in för högertrafikomläggningen, då kördes den två gånger -68 istället. Sen ställdes den in -83 då den skulle bli en vintertävling som töade bort, men vi siktar på att köra 2021 också, avslutar Tommy.”.

    *

    I dag fick Historiska Utskottet RM-pusslet för 2021 att gå ihop och inte utan stolthet presenteras därför RM-serien för Historiska Bilar 2021.

    1 maj Zabra-Rallyt Nybro

    29 maj Gruvrundan  Åtvidabergs Mk

    21 aug. Emiltrofén Vimmerby MS

    11 sept. Silja/Slättrenesvängen SMK Hälsinge

    RM-serien sammanfaller med Klassiska Rallycupen i Nybro, Vimmerby och Hälsingland.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se