Höljes blev "publiksuccé", 70+ får inte tävla eller vara funktionär i Småland, 210-0 i matchen Motorbloggen VS kritiker, digitalt Karting SM, Julia byter stol och SM-intresset från R1-åkare stort.

Blogg

Att klassa helgens rallycross i Höljes som annat än succé trots avsaknad av fysisk publik på läktaren, är omöjligt. Täta och spännande fajter på banan och detta inför 16 000 streamingbetalande ”soffåskådare”. Intäkter som mer än väl kommer till pass inför World RX-premiären på banan i augusti.

Foto: Sanna Krantz / Red Bull Content Pool

I går nämnde jag inget om Crosscart-klasserna och anledningen är att jag saknar just den delen av motorsport i mitt DNA, har alltså lite svårt att gå igång på ”karting på grus”. Samma sak med Drifting och andra nya moderna bilsporter men detta har ingenting med att jag på något vis ser ner på utövarna, men tyvärr jag tänder inte på detta. Lite intressant var det ändå att Hyundais VM-hopp Thierry Neuville (detta skulle nog inte Tänak gillat) fanns på plats i par med Timmy Hansen i CrossCars från belgiska TN5. För Neuville var det debut vilket inte bar hela vägen till final utan bara till semifinal i ”Round One” och i ”Round Two” blev det bara fyra Q-starter med en åttonde plats som bäst. En tröst för Thierry var dock att han satte bättre varv på Höljes än betydligt hemtamare Timmy Hansen. Regerande WorldRX-mästaren nådde inga finaler utan 17:e i Q4 blev bäst i helgen.

    *

    Igår kväll samlades styrelsen i Smålands BF för att bland annat dra upp riktlinjer hur rallytävlingar ska genomföras under Corona. Inte så mycket nytt egentligen då smålänningarna föga överraskande ämnar följa de av FHM/RF/SBF och Polisen uppsatta regler som även finns att ta del av på SBF:s hemsida.

    Foto: Tommy Svensson

    Dock har man i Småland satt ner foten lite extra med bland annat detta, ”Nytt från och med 2020.07.01 är att 70+ varken ska deltaga som tävlande eller funktionärer.”. Kan låta lite odramatiskt men när man vet var medelåldern på en ”rallyfunkis” ligger, så torde detta innebära ett icke oväsentligt problem för en del arrangörer. Vidare så öppnas det upp för ”små tävlingar” där antalet deltagare inklusive funktionärer inte överstiger 50 personer. En enkel huvudräkning innebär då max 15-20 tävlande vilket ger totalt 40 personer och så tio funktionärer på detta så är taket nått. Man lägger även till följande, ”Villkoret är fortfarande att arrangemanget körs publikfritt vilket innebär att arrangören inte får tillhandahålla program eller startlista.”. Nästa ”större tävling”som är tänkt att köras inom Smålands BF är SSRC-tävlingen ”Silverratten” med Älmhults MK som arrangör och detta den 19 september. 

    *

    I går ställde jag frågan om jag skulle lyda uppmaningen från en irriterad läsare att lägga ner Motorbloggen fram till att Coronapandemin klingat av eller om jag skulle fortsätta ”som vanligt”. I den matchen blev resultatet ganska klart, just nu 210-0 om man ska döma av antalet ”Gilla på Facebook” plus 65 kommentarer där samtliga gav sitt fulla stöd för en fortsättning. Med andra ord anser jag att bloggläsarnas önskan är att jag fortsätter att rapportera och då självklart även om följderna av Corona, positiva såväl som negativa för motorsporten…

    *

    I helgen körs det publikfritt Karting-SMÅsum Ring med Kristianstad Kartingklubb som ansvariga. Mycket har gjorts för att Corona-säkra evenemanget och lite erfarenhet fick man redan i mars när det kördes ”munskydds-tävling” vilket nu kommer väl till pass.

    Foto: Tommy Svensson

    Bland annat minimeras personal vid flaggposteringarna men även kommunikationen mellan tävlingsledning och förare ändras, berättar ordförande Magnus Hedman.

    Foto: Kristianstad Kartingklubb

    – Som vanligt så skall ju allt ”anslås” på den officiella anslagstavlan men regelverket är ju skrivet med tanke på papper och penna på den analoga vägen. Nu vänder vi blad och så kör vi digitalt istället! 

    Hedman fortsätter.

    Kan stat, kommun och landsting följa lagar som är skrivna för en analog värld på elektroniskt vis så kan ju vi inom motorsporten också. Vi sparar lite ideella krafter och vi sparar många kilo papper!

    Så SM kommer alltså att vara digitalt på alla sätt och vis vilket innebär att all officiell information läggs upp på en elektronisk anslagstavla, allt från resultat och information till PM och bestraffningar. Även tävlingens besökare där hemma kommer vara digitala, bland annat via Kristianstadbladet hemsida,  Youtube, SBF Play. Tidtagning och officiell anslagstavla kommer att finnas på www.scorit.se På bilden är det Jörgen Andersson och Hedman som jobbar med att ”digitalisera” framför tv;n där Formel 1 i Österrike körs.

    *

    Då försvann även det sista skånska inslaget i kommande helgs ”Slottssprinten Rally Light” när Julia Thulin, SMK Hörby avslutar sitt kartläsande i hop med R5-åkande Jonna Eson Brådhe. Julia förklarar.

    Från och med idag har jag valt att avsluta mitt samarbete tillsammans med Jonna Eson Brådhe, då jag tyvärr känner att vi är för olika och inte vill åt samma håll.  

    Jag önskar Jonna med team lycka till i framtiden med hennes/deras satsning.

    *

    Just nu är det i princip bara öppet att anmäla sig till de båda SM-tävlingarna EC Snapphanerally i Hässleholm och East Sweden Rally, Linköping övriga rallyn av ”icke-sprint karaktär” i närtid har valt att ställa in. Lite intressant är att kolla anmälningslistorna till de båda SM-tävlingarna och i Hässleholm är där näst flest anmälda i klassen R1 som kör utan möjlighet att plocka SM-poäng.

    Foto: Tommy Svensson

    22 anmälda ”VOC-Grupp F-GruppE-åkare” och bara Trimmat 2WD är större. Noga räknat dubbelt så stor med 44 anmälda. I ESR är fördelningen ännu ojämnare visserligen återstår runt sex veckor innan anmälan stänger, men här är åtta R1-bilar anmälda mot bara tre som får SM-poäng, alltså totalt elva anmälda. Med detta är det bara att hålla med nya Svenska RallyMästerskapen som har tankar på att få till någon form av SM för R1-klassen 2021 men då bara för Grupp F och GruppE, intresse finns uppenbarligen.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se