Blogg

Het Bakkerud i EKS-test, Dahlgren vill upprepa, "Micro-Saust" Årets Rallytalang, tankar kring Rally Sweden och grattis Seb!

I veckan var det första rallycrosstesterna med de nya bilarna för 2018 för både EKS (Mattias Ekström/Andreas Bakkerud) och PSRX Volkswagen Sweden (Petter Solberg/Johan Kristoffersson) i Belgien och på World RX-banan i Mettet. Inte så mycket har läckt ut mer än att Solberg verkade mycket nöjd med senaste versionen av Polo ”The Beast” Supercar. Hos EKS körde man som det sades för i Skåne, ”så att det jorbrände”. Det var Bakkerud som lyckades få öppen låga bak på sin nya Audi. Uppenbarligen var det inte alls så farligt som det såg ut på bilderna då testerna fortsatte som planerat när elden var släckt.
Första officiella testerna körs i början av nästa månad i Frankrike och Loheac innan det är dags för premiär i Barcelona i 14-15 april.

*
2018 kommer STCC-mästaren Robert Dahlgren att ha som mål att försvara sin titel och i så fall skriva in sig listan bland de få förare som tidigare lyckats med samma sak. Robbban ska göra detta i samarbete med SEAT-teamet PWR Racing.
Jag har haft siktet på att bli dubbelmästare sedan samma sekund jag passerade mållinjen på Mantorp-finalen i fjol och tog min första STCC-titel, avslöjar Dahlgren.
Hittills är det bara sex förare som lyckats ta mer än en titel i STCC sedan starten 1996 och av de som tagit en titel året efter sin första är det bara tre som lyckats, Jan ”Flash” Nilsson, Roberto Colciago och Richard Göransson.
En sak är säker och det är att de som vill utmana mig om titeln i år kommer att få kämpa extremt hårt, lovar Seatföraren.

*
I fredags hade DASU, danska bilsportförbundet sin årliga gala med prisutdelning och jag tycker det känns helt rätt att man utsåg vinnaren av Micro Rally Cup, Oliver Saust till ” Årets rallytalent”. Att plocka en vinnare längst ner i rallykedjan där man tävlar med bilar på max 70 hästkrafter menar jag är ett mycket sympatiskt drag från danskarna. Här hemma ska man ju helst sitta i en R5-bil för att uppmärksammas i liknande sammanhang. Tänk tanken att en Grupp E-åkare skulle få samma uppmärksamhet av SBF.

Dessutom skyndar 19-årige Oliver och co-driver Peter Rasmusen långsamt har ingen brådska med sin karriär utan tänker ta ännu ett år med sin Opel Adam i ”Micro-Cupen” innan han börjar titta uppåt i klasserna. Orsaken är både ekonomiska plus att han känner att där fortfarande finns mycket kvar att lära av den lilla 70-hästars Adamen.
Nämnas kan även att Jacob Madsen/Line Lykke Jensen som bland annat jagade Tom Kristensson i ADAC Opel Rallye Cup, utsågs till ”Årets Rallyteam” för tredje året i rad. Paret lär även ha spännande saker framför sig för 2018 så ”stay tuned”.
Mest prisad under galan blev 16-årige ”racerkører” Christian Lundgaard som fick ta emot både ”Colding-Pokalen” och ”Hølzer-Pokalen”, till slut utsågs han även till ”Årets Profil” och galans tyngsta utmärkelse ”Årets Bilsportkører”. Den danske talangen ingår i Renault Sport Academy med ett klart sikte på Formel 1.

*
I Jämtrallyt hade Rallyklassikerna förlagt en deltävling för KRC/HRC. Snabbast på de snöiga sträckorna blev Gävles Patrik Dybeck/Jonny Norling som vann rallyt med App K-Golfen. Tvåa bland ”gammelbilarna” slutade Ola Axelsson/Curre Lundmark, Volvo 240. Mellan Volvon och Golfen trängde sig Grupp E-åkaren Bosse Hemmingsson in även han i en Golf.

*
Rallyentusiasten Jens Johansson har skrivit till mig med lite kloka synpunkter vad gäller både Rally Sweden och startordningen i WRC, Jens skriver. ”Jag tycker inte om sättet som Ogier och framförallt Tänak uttryckte sig pâ under Rally Sweden, man de har definitivt rätt i att startpositionen spelade en stor roll. Craig Breen gjorde en fantastisk körning och han förtjänar alla chanser han kan fâ i âr och framöver. Men vi fâr inte glömma bort att det är samma förare som hade ett katastrofalt Monte Carlo – rally när han startade först pâ lördagen och förlorade minuter pâ några sträckor i nysnön. Tror verkligen ngn att han slutat tvåa i Sverige med startnummer 1 – 4?
Faktum är att :
Historic borde inte köras mellan WRC vändorna. efter att de åkt igenom sträckan ligger det 10 cm ”puder” över hela vägen. 
Hagfors 1 : 1. Tänak 12min58 2. Latvala 13min02 3. Lappi 13min02 9. Ogier 13min09
Hagfors 2 : 1. Neuville 12min44 5. Lappi 12min57 8. Latvala 13min12 9. Ogier 13min15
De långsammare bilar som kör sist i VM – tävlingen bidrar givetvis också.
Ett exempel är Likenäs SS17 och SS18. 
SS17 (första varvet) : 1. Tänak 11min11, 2. Lappi 11min13, 3. Latvala 11min17, 6. Ogier 11min21, Henning Solberg (första bil) 11min47
SS18 (andra varvet) : 1. Lappi 11min15, 7. Latvala 11min25, 9. Tänak 11min34, 10. Ogier 11min35, Henning Solberg 12min10
Startpositionen har nog mer att göra med Ogier’s mediokra Rally Sweden än ngt problem med inställningarna, samma med Toyota som enligt mitt sätt att se pâ saken var klart snabbast.
Rally pâ snöiga vägar kommer aldrig att bli helt ”rättvist”, men dagens däckreglemente bidrar till att det blivit svårare att göra ngt. Kom ihåg Tommi Mäkinen frustration i början av 2000- talet (bästa exemplet 2001 där bilden är ifrån), men han kunde i alla fall välja mellan is och snödäck, dubbutstick OCH FRAMFÖRALLT var däcken mycket smalare.
Rally Sweden är ett bra arrangemang, men inte bäst. Tidsschemat kan definitivt bli bättre, fler funktionärer behövs ute pâ sträckorna, mer polis ute pâ vägen och 20 mils transport lördag kväll för att köra 1,90 km passar inte in i ett perfekt arrangemang…”.

*
Håller med om det mesta Jens skriver och även jag hade faktiskt lite svårt att förstå avslutningen på lördagen med transport hela vägen ner till Färjestad för att sedan vända upp till Torsby igen för sista sträckan. Men i jämförelse med Melodifestivalen som nu intagit Kristianstad så är Rally Swedens bana ändå bara ”jordnötter”. Eller vad sägs om upplägget med delfinaler i Karlstad, Göteborg. Malmö och så den sista i Örnsköldsvik. Från helgens Örnsköldsvik gick sedan lastbilarna åter ner till Skåne och Kristianstad för ”Andra Chansen” på lördag. Man kan faktiskt undra hur blöt fest SVT-folket hade när man la upp den rutten? Jag menar att ha allt på plats här nere för att sedan åka 113 mil norrut till Västernorrland och direkt så återvända samma sträcka minus de tio milen som skiljer Malmö-Kristianstad. Självklart skulle istället ”Mello-cirkeusen ” startat i Ö-vik sedan Karlstad och sedan jobbat sig neråt eller är detta vad SVT kallar miljötänk…

*

Till sist så säger vi ”grand félicitations”  till Sebastian Loeb som i dag fyller 44 år och verkar fira detta med C3 WRC-tester i Spanien