Hästveda FRC är ett föredöme, nerkortad SM-final i Sandviken, Tyska mästerskapet ställs in, Pastranas segerdröm gick upp i rök, Opel-dominas i Svampasprinten och #39 Nilsson fick bra start men sämre avslut i V8-premiären..

Blogg

Som jag berättade fredags blev jag blixtinkallad då ”chefen” missat att där borde finnas fotograf i tjänst även denna helg som övriga 52 och då kallades så klart kavalleriet in i form av mig.

Foto: Tommy Svensson

Men första jobbet på lördagen var ganska lättsmält, Sommarracet Harabackens Motorstadion där Hästveda FRC arrangerade årets första tävling. Som vanligt blev jag trevligt bemött, fick bra parkering och startlistan i handen nästan innan jag hann blinka. Dessutom försågs jag med det obligatoriska ”blå bandet” kring handleden för att inte riskera att avisas från området då tävlingen så klart var publikfri.

    Foto: Tommy Svensson

    Blev också väldigt imponerad över hur ambitiöst tävlingsledare Tobias Nordlund såg på sitt uppdrag när han höll kvar första juniorheatet i tio minuter. Detta för att en funktionär skulle kunna sprinta över banan för att plocka bort två åskådare som lyckats ta sig in på området trots tydlig skyltning att det var förbjudet.

    Foto: Tommy Svensson

    Tyvärr fick jag lämna tävlingen efter en timmes tid då fler fotouppdrag väntade men ändå vågar jag påstå att detta var en riktigt trevlig Folkracepremiär. Kan berätta att dagens vinnare blev i Seniorklassen, Ulf Eriksson, Oskarshamns RRC hårt uppvaktad av Hörbyboende men tävlande för SMK Helsingborg, Danny Eckhoff  och bland damerna var det Fjärås MK-tjejen Veronica Salsten som tog segern i A-finalen. Bästa junior blev Filip Bernström, MK Ran Askersund. 

    *

    I morgon öppnar anmälan till fjärde och sista deltävlingen i Rally-SM, ”Rally Bilmetro”. En tävling som ställdes in i vintras på grund av dålig tillgång på kyla och som nu återuppstår i slutet av september. Nu skriver arrangerande Sandvikens MK att det ”inte varit/är problemfritt då Covid-19 kom och de problem som det har fört med sig.”. Riktigt vad dessa ”problem” är framgår inte då uppenbarligen de tre SM-arrangörerna i Hässleholm, Linköping och Sandviken har en egen Coronafri fil gentemot resten av landets rallyklubbar. Klubbar som tvingas ställa i in eftersom man inte anser sig kunna uppfylla myndighetens tillståndskrav och kanske inte som någon tror, ”enbart för att dj-las med rallyåkarna”.  Nu tänker man köra en ”light tävling” som final i SM, en dag och runt sex mil special är vad som erbjuds.

    Vi har försökt att göra ett så billig tävlingsupplägg som möjligt för dom tävlande då vi misstänker att deras ekonomi också drabbats Covid-19.  Men utan att göra avkall på det som hör ett SM till, berättar Sandvikens MK.

    Man kommer som en direkt följd av att tävlingen blir kortare, klokt nog också sänkt anmälningsavgiften. Med hur mycket berättas inte, men i Hässleholm och ESR ligger den på 8 000 kronor så någon tusenlapp billigare borde det bli. Någon större prisgala efteråt blir det troligen inte med hänsyn till ”50-gränsen”.

    *

    I Tyskland går man motsatt väg mot SBF där man beslutat att ställa in Tyska Rallymästerskapet 2020. Precis som här är det mesta inställt och i mästerskapet återstod bara dyra deltävlingar. När så en av dessa Sachsen- Rallye tog beslut att lägga ner insåg det tyska bilsportförbundet att det var meningslöst att försök att hålla liv i ett punkterat mästerskap. Beskedet känns dock inte alls bra med tanke på att WRC tänkt sig köra en av de återstående tävlingarna i serien i Rallye Deutschland. Frågan är om de tyska myndigheterna tänker sig en lättnad på Corona-restriktionerna till mitten av oktober? Om inte, så lär det bli snudd på omöjligt att köra rally bland vinodlingarna… 

    *

    Foto: privat

    Det är sex månader sedan det senast kördes rally i USA men i helgen var det dags med ”Southern Ohio Forest Rally”. Men för storfavoriten Travis Pastrana hos Subaru Motorsport USA blev det kortvarig glädje att rally återstartat.  På andra sträckan fattade bilen eld och blev helt utbränd. Vann gjorde Brian McKenna, Skoda före Ken Block med sin älskade ”Cossie”.

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    Dubbelt Opel i topp när Tomelilla MK idag arrangerade ”Svampasprinten och detta i ”2WD-klassen”. Mats Andersson /Erik Harrysson från Eslöv tog fram den nypreppade kit-car Opel Astran och vann med 1,4 sekunders marginal till SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft i asfaltbilen, Opel Corsa.

    Foto: Carsten Magnusson

    På tredje plats kom Johan Green/Julia Thulin, Hässleholms MK med Toyota och där en förklaring till att det inte blev bättre ka vara skickat på däcken när dagen var över.

    Foto: Johan Green

    Det blev även Opel-seger i B-förarnas 2WD där Lunds Terese Lennartsson återigen presterade topptider på Svampabanan. I par med Tomas Gustavsson togs GSi Kadetten till säker seger och plus en tokstark sjätte plats totalt.

    Foto. Kristian Lindberg

    Totalsegern gick precis som jag tippade till Rolf och Tobias Grybb från Hässleholm.

    Foto. Kristian Lindberg

    Deras R5-C3 var 15-sekunder före Karlskronas Håkan och Sandra Rönnebring i en Mitsubishi. Det blev även Opel-seger i C-förare 2WD där Mats son Simon Andersson med Jörgen Jönsson till höger körde hem klassen me pappas Adam R2 och på tider som gav en sjunde plats totalt.

    Foto. Kristian Lindberg

    Bäst i ”Otrimmat” körde Peter Lundell/Joakim Sixtensson från Tomelilla MK. Att Lundells genom åren otaliga varv på banan skulle ge seger var där nog ingen som tvivlade på före start. Men både tvåan, Jacob Johannesson/Danny Holgersson och trean från Hässleholm Tyko Nilsson/Henrik Svensson bjöd tufft motstånd. Jacob hade drygt sex sekunder till vinnaren men bara 0,7 ner till veteranen Tyko.

    Foto: Henrik Åkeson

    Annars måste jag erkänna att för dagens prestation svarade ändå SMK Hörbys Christian Tranström med dotter Ellinor i högerstolen på Golfen i C-förare Otrimmat. Efter en lång time out nästan tio år, startade nu familjen Tranström  om och  chockade omgivningen och tvåan VOC-åkande Valentin Mårtensson/Tommy Gullberg fick se sig slagna av Golfen med 3,3 sekunder. Än mer imponerade var 22:a placeringen totalt och dessutom före både tvåan och trean i A-klassen.  Fast frågan är om inte Christian själv var minst lika chockad som omgivningen.

    Vilken start och detta trodde jag aldrig, att vinna direkt känns väldigt skönt, konstaterade han belåtet.

    Foto: Henrik Åkeson

    Bäst i Ungdomsrally blev även där en Hörbyförare, Karl-Johan och Lars-Johan Ingesson.

    *

    Foto: Privat

    Brobys Eric Nilsson fick en smakstart på V8 Thunder Cars när serien hade premiär på Falkenbergs Motorbana. I första heatet tog #39 en sjätte plats där Dennis Strandberg vann före Conny Brorson och Freddie Hemborg.  I andra heatet gick det ännu bättre och Memphis Racing-föraren fick för första gången klättra upp på pallen som trea. Här hade han sällskap av Sebastian Arenram och Daniel Andersson. Sämre gick det tråkigt nog i tredje heatet där Eric fick bryta på det elfte varvet efter att ha kört av banan och hamna i sandfållan.. Dennis Strandberg, Freddie Hemborg och Daniel Andersson var trion som nu fick klättra upp på prispallen.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se