Hastighetsgränser utan acceptans.

Blogg

Man brukar säga att guds vägar är outgrundliga, men frågan är om den allsmäktige inte passeras av dem som har ansvaret för de nya hastighetsgränserna på Vägverket. Jag tänker på de nya 10-stegsgränserna som i och för sig inte är helt feltänkta. Det som har blivit fel är hur de har anpassats till verkligheten. Vissa 70-vägar har nu visat sig hålla för 80 km, medan andra tidigare 90 vägar fått sänkt till 80 och detta utan att åtminstone jag förstår vilka bevekelsegrunderna har varit på Vägverket.
Den som inte vet riktigt vad jag menar kan åka sträckan Hörby-Kristianstad. Fyra mil E22 som man på Vägverket troligtvis utsett till ”demosträcka”, då här finns alla steg från 50-60-70-80-90-100-110. Det gäller att inte slappna av och verkligen hålla koll på var på vägsträckan man befinner sig, så att rätt hastighet hålls.
Ett annat tok exempel, gamla E22:an Hörby – Osbyholm har haft 90 som hastighetsgräns sedan nya E22:an öppnade för drygt tjugo år sedan. Även då all trafik gick på gamla vägen med massor av tung trafik, personbilar och jordbruksredskap var det 90 här. Idag när vägen bara har en bråkdel av trafiken har hastigheten enligt en källa till mig, har inte själv hunnit kolla, sänkts till 70. Frågan man ställer sig är varför, vad är motiveringen? Mig veterligt har där inte hänt någon olycka på vägbiten i modern tid, så detta kan inte vara skälet.
Vägverket pratar också om att det gäller att skapa acceptans hos bilisterna för de nya hastighetsgränserna. Har man fått det då? Jag tvivlar.
Under dagen har jag kört en hel del i spridningsområdet där nu 80 och 70 gäller på i stort sett alla vägar. Jag höll exakt hastighetsgränserna i denna högst ovetenskapliga undersökning. Resultatet blev att jag gjorde tre omkörningar, men blev omkörd någon stans mellan 30-40 gånger, tappade faktiskt räkningen. Tyder detta på att det finns acceptans för fartsänkningarna hos bilisterna på de nordostskånska raka glest trafikerade vägar?
Nu till något trevligare, nämligen Rally Sweden. Idag kom ett roligt pressmeddelande då världens starkaste man och Let´s dance-vinnaren Magnus Samuelsson är klar för start i rallyt. Magnus kommer att köra en Subaru Impreza i grupp N klassen.
– Detta är en pojkdröm som går i uppfyllelse. Jag har tidigare fuskat med folkrace men drömmen har alltid varit att få köra riktig rallybil. Det ska bli ett riktigt äventyr och bara tanken att få stå på startlinjen i samma tävling som Loeb och de andra stjärnorna är hisnande.
Subarun ställer Team Eljasmotorsport upp med och planen är att åka VM-delen, men ännu är inte allt ekonomiskt i hamn. Reservplanen är SM-delen men det kanske är lite för lätt för världens starkaste man…