Hässleholms GP ställs in och Snapphanerally kortas, tungt namn ur Södra BF avgår direkt, Sunninen vill börja köra igen, "Speedparty" i Köpenhamn med ny datum och tungt för Indysvenskarna...

Blogg

BREAKING NEWS. Hässleholms GP ställer in och så även fredagsetappen av SM-deltävlingen EC Snapphanerally. Men det är inte enbart Corona eller för att undvika smittspridning som är orsaken berättar tävlingsledare/ordförande CG Wilke.

Klubben har under flera år brottats med problem gällande det ökande antalet boende och näringsidkare inne på Garnisonen P2 där tävlingen hållits sedan 2001. Området är numera bebott av över 200 personer och detta medför allt större arbete för oss som arrangör.

Foto: Tommy Svensson

    Han fortsätter.

      Den bansträckning som varit mer eller mindre  oförändrad sedan starten är nu stoppad tillsvidare. Vi får inte tillstånd att köra inne på Garnisonen i år vilket medför att även planerade fredagsetappen för EC Snapphanerally utgår!

    Vad gäller Corona så planerar klubben fortsatt för att genomföra sin två kvarvarande tävlingar, EC Snapphanerally och Tema Hallen Grussprint.
    Naturligtvis har klubbledning följt pandemiutvecklingen noggrant parallellt som man jobbat för kunna köra. Samhällets regellättnader gör att vi fortsätter arbeta för att kunna genomföra dessa och det kommer även genomföras en rad åtgärder under EC Snapphanerally för att minska/ta bort smittorisker.

    I ryggen har Wilke klubbens medlemmar vad gäller Corona-frågan. 

    Vi har gjort en enkätundersökning i klubben för att säkerställa att våra medlemmar stöttar klubbledningen i vår strävan att kunna arrangera tävlingar i år. Resultatet i undersökningen är entydigt, vi har stort stöd att arrangera tävlingar trots rådande omständigheter. 

    *

    Bara någon timma före beskedet från CG Wilke kom ett annat dramatiskt besked med nyinvalda styrelsemedlemen i Södra BF, Thorsten Haapala som avsändare.

    Jag avgår med omedelbar verkan från allt styrelsearbete och de projekt som ålagts mig!

    Haapala utvecklar sitt ställningstagande.

    Gör detta i protest mot att vårt förbund inte gör som lagar, regler och rekommendationer från FHM/RF föreskriver som finns på sbf.se.  Istället marknadsförs tävlingar bl.a. flera på Gelleråsen, radiostyrt i Trollhättan mm. Gelleråsen dessutom visad via sbfplay.se och nu den i eftermiddag SVT sända mästarduellen med bl.a Oliver Solberg. Dessa är defakto helt förbjudna att köras då tävlingsförbud fortfarande råder för tävlande äldre än 18 år, d.v.s födda efter 2002!

    Den fd. styrelsemedlemmen berättar även hur man i Södra kämpat med näbbar och klor för att hålla distriktet rent från likande saker trots hot och diverse tillmälen.

    Jag vill inte tillhöra en organisation som säger en sak och gör något helt annat, dessutom straffbart på flera plan både mot myndighetsbeslut och moraliskt gentemot de som är/varit sjuka och de som gått bort. Hur skall regler följas i framtiden när inte förbundet själv gör det!

    *

    När Rally Finland tvingades ställa in med hänsyn till Corona så blev givetvis alla i WRC-världen väldigt besvikna. Tror inte ens Glenn Olsson och Rally Sweden säger emot om jag menar att detta är den tävling som alla rallyintresserade ser framemot varje år. Men även om nu alla deppar så deppats det allra mest i Finland och hos alla hemmaförarna. Teemu Sunninen, Esapekka Lappi och Jari-Matti Latvala är alla oerhört besvikna över att inte få köra ”Finlands GP” och kanske Sunninen är mest besviken av trion.

    Foto: Tommy Svensson

    Efter två raka åttonde placeringar så lossnade det i Rally Mexico där han plockade in M-Sport Fords Fiesta till en tredje plats och kände att formkurvan var på rätt väg. Nu vet varken han eller någon annat hur formen är, då det inte körts en meter rally sedan i mars. Som det ser ut nu kan det bli först i Turkiet i september som WRC kan starta om.

    – Pausen blir ganska lång och nu måste jag komma på något sätt att komma igång, säger Sunninen till finska Rallyt.fi

    Problemet Fiesta-föraren har och som han delar med alla andra rallyåkare är att det inte finns några tävlingar att köra. Om det mot förmodan skulle dyka upp någon tävling är numera Tallinboende Sunninen inte säker på att det skulle vara så populärt hos den breda allmänheten med tanke på smittspridning.

    Om inte människor uppskattar det så kan man ju bara fundera på hur pigga fabrikanterna är på att medverka, gaska ”kinky” fråga…

    Nu funderar han alltså på hur man kan ”träna” inför resten av säsongen men någon hjälp från M-Sport förväntar han sig inte. När dom avskedar personal är det svårt att samtidigt motivera att spendera pengar på en förare i teamet ska hållas igång.

    Möjligheterna är minimala när jag dessutom har min lön från M-Sport! 

    Foto: Tommy Svensson

    Han berättar också  att han sett framemot rallyt i Estland nu i juli, nya Rally DirtFish men som flyttats fram. Men då hade han fått stå för kalaset med egna pengar.

    Dom pengarna har jag inte och man vågar knappt ens fundera på hur enkelt det är att hitta sponsorer i det här läget.

    Sunninen har inte gett upp tanken på att ändå köra rallyt som nu är flyttat till augusti. Ursprungstanken med flera WRC-bilar i rallyt har nu tappat lite efter att Rally Finland ställs in.

    Men enligt rykten kan det ändå bli en finsk förare med WRC-bil ( Latvala, misstänker jag)  plus en från Hyundai (är Tänak en dum gissning?), avslöjar Sunninen som alltså väldigt gärna vill göra dom sällskap i Otepää.

    *

    Nu börjar Danmark så sakta öppna upp för idrotten och igår meddelade DIF deras motsvarighet till Riksidrottsförbundet att förbudet mot inomhusidrotter hävs. Även ”udendørsidrætten” får mer lättnader och till exempel helt avstängda simsporten kan återigen hoppa i vattnet. Än är man dock långtifrån att helt öppna och min bedömning är att Danmark inte når fram till det läge som Sverige har idag.

    Det är fortsatt viktigt att alla tar ansvar och följer riktlinjerna så att öppningen kan ske på ett försvarligt sätt, menar DIF-direktør Morten Mølholm Hansen.

    Fortfarande har vi mycket stora utmaningar kring förbudet mot stora arrangemang!

    Om detta översätts till motorsport så har mig veterligt ännu ingen arrangör gjort tummen upp för att starta något i sommar. Allts inget konstigt i att så många danska ”rallykjører” anmälde intresse för Hässleholms GP som var planerat redan i i slutet av juli. 

    *

    Dansk motorsports ”flagskip” Copenhagen Historic Grand Prix har nu fått ny datum, 9-11 oktober är det racingfest på  Bellahøj i Köpenhamn. Faktiskt det första event jag sett som planerar att köra och med fem månader kvar till start kan man hoppas att myndigheten öppnar upp så att även vi svenskar får lov att besöka ”speedpartyt” på gatorna i ”Kongens by”. 

    *

    Foto: InydCar

    Avslutar med att det inte alls gick bra för Felix Rosenqvist när IndyCar hade premiär i Texas trots att han noterades för snabbaste varv och gick mot en kanonstart. Men tvingades till slut att bryta i en försmädlig incident endast tio varv från mål.

    En enorm besvikelse, säger Felix Rosenqvist.

    Vi hade fantastisk fart idag och det här hade kunnat bli hur bra som helst – nu blev det istället ingenting. Det är tufft att smälta. 

    Scott Dixon tog en ohotad seger; den femfaldige IndyCar-mästarens fjärde på Texas Motor Speedway.

    Det var egentligen inte ett försök att gå för segern, utan det blev bara fel, konstaterar Rosenqvist.

    – Det var ett dåligt beslut i ett enda tillfälle under ett annars perfekt race, och det räcker.

    Nästa IndyCar-race körs på road course-versionen av Indianapolis Motor Speedway, där Felix i fjol tog pole position, den 4 juli. Även en dålig start för Marcus Ericsson som fick bryta efter problem med bränslesystemet.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se