Blogg

Hänninen petas, Mikkelsen vill ha ett torrt Wales, Grönholm+Hyundai=World RX och lite SSR tankar...

Är detta första konkreta tecknet på att Juho Hänninen inte kommer att få fortsatt förtroende av Tommi Mäkinen för 2018? Det jag snackar om är att Toyota Gazoo Racing inte kommer att köra med mer än två bilar i WRC-finalen Rally Australia i nästa månad och de två WRC Yaris körs där av Jari-Matti Latvala och Esapekka Lappi.
Lite konstigt är det trots allt att man sätter Hänninen på bänken med sin stadigt stigande formkurva och resultatraden 10-3-4-4 i de fyra senaste tävlingarna vilket ger en sjunde plats i VM-tabellen. Motsvarande för Latvala är 20-21-7-R som inledde säsongen starkt bland annat med seger i Rally Sweden för att senare plana ut och nu klart dippa neråt. Trots detta ligger han fyra men med väldigt små möjligheter att få ihop poäng nog för någon medalj. Upp till trean Thierry Neuville har Latvala 47 poäng och kvar att köra om är maximalt 60 poäng.
Nu är där egentligen ingen större dramatik i beskedet från Mäkinen, att han bara skulle skicka över två bilar till finalen har varit känt länge. Men att Lappi som bara är elva i sammandraget får förtroendet måste betyda att man anser en start där för honom är en investering för framtiden. En framtid där troligen inte Hänninen längre finns med, åtminstone inte som förare.
Både Latvala och Lappi har kontrakt för 2018 medan Hänninen inte har detta och när teamet klart deklarerat att det blir tre bilar hela nästa år så är frågan, vem kommer att fylla på efter Australien? Blir det Ott Tänak som mina ”finska källor” hävdar eller kanske finns där andra intressant namn. Det enda som Mäkinen yppat är att den tredje bilen inte kommer att ha finska flaggor på de bakre sidorutorna…

*
Men innan WRC-teamen drar till Australien är det om tio dagar dags för ”RAC-Rallyt” eller som det heter nu för tiden WRC Dayinsure Wales Rally GB. Om det är något som just det här rallyt är känt för så är det det oberäkneliga vädret, oftast med regn i massor. Fast om man kollar in långtidsprognosen för Deeside där rallyt har sin serviceplats ser det inte allt för dåligt ut. Uppehåll så när som på söndag, fram till rallystarten på torsdagen den 26 oktober verkar ju lovande. Men som alltid i Wales kan det skifta på bara någon timma.
Just nu testas det för fullt i Wales på sträckor liknande de kommande och då i blött väder. Både M-Sport, Toyota, Hyundai har känt på engelsk lera medan Citroën väljer att testa på hemmaplan.
En som hoppas på torrt väder är Andreas Mikkelsen som med sin Hyundai startar längre bak än sina segersugna kollegor.
Min segerchans beror helt och hållet på vädret, blir det blött har de längre fram en fördel då greppet blir sämre och sämre i leran, menar den nye Hyundai-stjärnan.
Norrmannen sticker inte under stol med att han gärna vill vinna, men först och främst vill han ändå få mil i kroppen med nya bilen inför 2018.
Men jag ser verkligen framemot Wales som jag älskar med alla fans och fantastiska riktiga skogssträckor…

*
Kan inte påstå att jag blev förvånad när jag läste att Hyundai kan vara på väg in i World RX med en Supercar-version av i20 Coupé. Ryktet lär ha sitt ursprung i Finland men valsar nu runt med full kraft i både Tyskland, Holland, Belgien och England.
Mannen som ska fixa koreanernas intåg i rallycross påstås vara Marcus Grönholm som då ska ta över en av årets WRC-i20 för att konvertera till en Supercar-i20. Tanken är enligt källorna att sonen Niclas idag hos OMSE med en Fiesta, ska bli förare i Hyundaien.

*
Efter gårdagens nyhet att SSR flyttar till Älmhult blev där lite olika reaktioner, de allra flesta positiva som tur var. Dock fanns det också dom som var lite kritiska till Event Manager Anders Martinsson ambition att få in mer pengar till rallyt från åskådarna. För mig helt främmande att inte stödja denna ambition, men på något vis så är det för många helt otänkbart att betala för att få se på rally. Någon hänvisade till att man köper program och att detta skulle likställas med att betala entré. En tanke som jag kan ställa upp på, men detta bara i den bästa av världar. För i den riktiga världen så är det långtifrån alla som köper något program. Istället delar man program med kompisar, alternativt struntar i köpa alls för att istället kopiera anmälningslistan. När man sedan får resultaten live i mobilen blir det enkelt att vara rallyåskådare år 2017.
Vet inte hur många program SSR säljer per år men jag kan definitivt slå fast att i TV-Svängen är det en nedåtgående kurva vad gäller programförsäljningen. Skulle uppskatta att vi i dag säljer ungefär hälften så många program som vi gjorde för 20 år sedan och då ska man veta att ute vid sträckorna är det ändå i stort sett lika stor publik nu som då. Skillnaden är bara att man inte köper program…
Kan också konstatera utan att ha full insyn i andra sporter, att i rally finns det inget uttryck som är vanligare än, ”det går inte”. Spelar ingen roll om man ska lugga åskådare på pengar, nya däcksregler, ändra något i arbetssättet på en specialsträcka, ”you name it” så blir svaret nästan alltid samma tråkiga, ”det går inte”

*
Avslutar med en liten reflektion och då jag har stora likheter med min livscoach Nalle Puh så börjar jag med att citera Puh, ” Glöm aldrig att jag bara är en björn med mycket liten hjärna”. Anledningen till detta är att jag häromdagen läste om att nya motorvägsbiten på E22 förbi Linderöd, en sträcka på runt tre kilometer snart är invigningsklar. Redan i helgen som gick provsprangs vägen av ett drygt hundratal motionärer och om en månad ska det vara bilarnas tur att åka på nya vägen.
Men det som förvånar mig är ett uttalande från en representant för Trafikverket som icke utan stolthet förklarade att nuvarande vägbit genom Linderöd i och med detta, kommer att få hastighetsgränsen sänkt till 80 km/t.
Idag (eller fram till att vägbygget började) med mycket tät trafik har samma väg 90 km/t som högsta tillåtna hastighet. Det är nu min lilla hjärna snurra för fullt, varför måste hastigheten sänkas på en väg där det bara är kanske tio procent kvar av dagens trafik? I min värld måste det bli säkrare att köra gamla E22 efter december, när 90 procent av trafiken försvinner och vad är då den rimliga anledningen till att sänka hastigheten. Någon som kan förklara?