Håll tummarna för PG i Bulgarien och så lite om rallysportens framtid!

Blogg

Det hjälper helt klart när jag håller tummarna för PG Andersson. Sjua efter första dagen i Bulgariens VM-deltävling är inget annat än succé om ni frågar mig. Visserligen är där långt fram till ledande Loeb, 2.26 för att vara exakt. Men till Latvala på femte plats och näst bäste Ford skiljer bara minuten. Till bästa Forden, Hirvonen är där bara ytterligare tio sekunders skillnad. Fakta som borde och säkerligen också gör det, imponera på stallchef Wilson.
Man måste betänka att PG:s erfarenhet från Focusen är minimal och egentligen helt försummbar i jämförelse med sina märkeskamrater. Teamkompisen hos Stobart, Wilson junior är nia och nästan 1.20 långsammare än värmlänningen. Samme Wilson som jag tidigare, om inte höjt till skyarna så iallafall försökt ge lite cred för sina insatser. Men i konkurrens med PG är han bara ett rundningsmärke…
Gläder mig gör också, som vanligt, Petter Solberg. Samarbetet med nye co-drivern Chris Pattersson verkar fungera hur bra som helst och efter första etappen är Petter trea, 38 sekunder efter Loeb, men bara tio bak tvåan Sordo. Är det för mycket att säga att Citroén äger i Bulgarien? Topp tre plus Ogier som fick problem och nere på sjätte plats.
Sur-Kimi, alltså Räikkönen inledde riktigt bra och var med precis bakom toppen fram till dagens sista sträcka, Åtta kilometer före mål rullade han och detta så kraftigt så att man skickade in ambulans. Nu var det inte så farligt både Kimi och co-driver Kaj Lindström var oskadda. Dessutom hoppas Citroénmekarna att man ska få ” ordning på skrotet” så att Kimi kan starta om på andra etappen.
Har fått lite kommentarer angående startavgiften i Midnattsolsrallyt och som flera också menar, avgiften kan ju inte vara för hög när arrangören tvingas att gallra bland alla anmälningarna. Självklart är detta en högst relevant synpunkt och så länge folk vill betala finns det inte heller någon anledning att sänka avgiften. Problemet hade då antagligen blivit att ännu fler hade anmält sig och ännu fler blivit besvikna över att inte komma med.
Det som gör mig lite betänksam är att flera menar att Midnattsolsrallyt det är rallyt som gäller, med tv, mycket sponsorer och inte att förakta, mycket publik. En del klassar gärna föraktfullt ner på ”riktiga” tävlingar alltså SM och DM. När man gör detta och sätter dessa mot Midnattsolsrallyt tror jag att man är riktigt farligt ute. För inte utvecklar det svenska rallysport att tävla med historiska rallybilar. Är det dessa som ska leda in i framtiden?
Även om jag själv tävlar med min Opel Kadett 1964 har jag svårt att känna att jag tillhör framtiden för svensk rallysport. Kanske tänker jag fel…