Gumball 3000, lyxnissarnas lekstuga!

Blogg

Version:1.0 StartHTML:0000000167 EndHTML:0000003474 StartFragment:0000000451 EndFragment:0000003458

Jetsetarna och kändisarnas lekstuga Gumball 3000 har återigen drabbat landet. Vet inte riktigt om jag blir uppröd över detta, åtminstone inte lika uprörd som kvällspressen. Här berättas om en förare från Dubai som åkte fast i den fruktansvärda hastigheten av 146 knyck. Om han körde Ferrari, Lamborghini, Porsche eller något annat förtäljer inte historien. Men 146 km/t på 110-väg i en bil som är gjord för nästan dubbla hastigheten, är detta värt att ödsla trycksvärta på?

    Egentligen har jag ingen som helst förståelse för den här typen av jippo. En massa lyxnissar, bara startavgiften är 330 000 kronor, som inte kan få tiden att gå utan att flänga runt i allt för dyra och snabba bilar på allmän väg. Ett gott råd till Gumballåkarna, lägg pengarna på en riktig tävlingsbil och testa på en bana. Mycket säkrare och framförallt mycket roligare.

    Själv hävdar jag att alla motoraktivteter ska ska under ordnade former. Lika illa som jag tycker om ”buskörningen” på diverse industriområden, lika illa tycker jag om motorcyklister som åker på bakhjulen. Häftigt när legenden Evel Knievel gjorde det, men mindre häftigt när ”Nisse” visar kompisarna hemma på gatan samma trick…

    Överhuvudtaget är där många konstiga företeelser i trafiken. Härom dagen fickparkerade jag på en gata i stan. Inga problem även om de två killarna i bilen bakom stirrade konstigt på mig. På väg in till butiken där jag hade ett ärende, konstaterade jag att killarnas ”häftiga och sänkta” BMW 3-serie hade sett sina bästa dagar och dessutom var fronten tillbucklad.

    Ärendet uträttat och ut i bilen igen, noterade att killarna i BMW:n fortfarande stod kvar. I bilen kastade jag reflexmässigt en blick i backspegeln innan jag skulle börja trixa mig ur parkeringsfickan. Såg då, minst sagt förvånad, att BMW:n hade rullat fram en dryg meter och befann sig nu bara halvmetern bakom min bil. Självklart började jag inte backa utan höll stilla och efter en halvminut eller så, rullade BMW:n sakta baklänges tillbaka till ursprungsläget.

    BMW killarnas syfte var solklart, jag skulle lägga i backen och backa rakt i deras front. Killarna skulle rusa ut, fråga hur jag körde och sedan visa hur illa jag skadat deras fina bil.

    Vad lär vi oss av detta. Jo att alltid vara uppmärksam i trafiken, även när du tror att du minst behöver det!