Blogg

Grönholm önskar Toyota, Chile vill ha WRC, Heikkinen lämnar EKS och HU fortsätter städa.

I en intervju inför sin 50-årsdag den 5 februari fick Marcus Grönholm frågan vad han önskade sig för present. Svaret kom direkt, att han hoppades att Tommi Mäkinen skulle skaka fram en Yaris WRC åt honom för Rally Sweden.

Inte så konstigt att ”Bosse” vill återuppliva de värmländska sträckorna där han varit så lyckosam med fem segrar, dessutom den allra första VM-segern för honom år 2000. Man kan nästan säga att den dubble världsmästaren har Rally Sweden som sin hemmatävling även om han vunnit fler gånger hemma i Finland. Sju segrar har det blivit Rally Finland men karriären startade på allvar med segern i Rally Sweden och så blev det även att han avslutade på Värmländsk mark, tio år senare.
Nu har detta med comeback blivit en snackis speciellt i Finland så klart och trycket ökar på Mäkinen att fixa fram en bil. En omröstning har dragits i gång där man ställer frågan om detta med start i Rally Sweden i februari är en bra idé eller Marcus ska stanna hemma och njuta av sin ”pensionärstillvaro”? Svaret var odiskutabelt bland rallyfansen, 92 procent vill absolut se honom och hans gamle följeslagare Timo Rautianen i en Yaris i Rally Sweden. Så Tommi vad väntar du på, börja bygg en extra bil för Marcus…

*
Precis har WRC-kalendern för 2018 blivit klar innan det spekuleras i hur den kommer att se ut 2019. På låset hänger nu Chile som vill ha en tävling och inför årets Rally Argentina ska chilenarna arrangeras en så kallad kandidattävling så att FIA kan se att man klarar av uppdraget.
Tanken är då inte att Chile ska ersätta någon nuvarande tävling utan att kalendern utökas från 13 till 14 tävlingar. Promotorn Oliver Ciesla är positiv efter att ha studerat fantastiska sträckor uppe i Anderna och menar att detta skulle passa fint i WRC.
Vi är väldigt nära ett avtal för detta skogsrally med härliga vägar som klättrar från havsnivå till höjder på över 2000 meter, avslöjar Ciesla till Motorsport news.
Lire överraskad blev jag när det visar sig att rally är Chiles näst största sport, bara fotboll är större och allra störst i rallysvängen är Rally Mobil. Det är också detta som är tänkt att få WRC-status. Arrangören är inte heller blygsam när man menar att det som kommer att erbjudas är breda snabba sträckor och på troligen det bästa underlaget i hela världen. Detta påstående bygger man på att sträckorna normalt används för skogstransporter och därför är väl underhållna med kompakt grusbotten.
Till detta vill man även tillägga att i tävlingsområdet finns en befolkning på två miljoner människor och att det därför även finns gott om hotell och boende. Ett krav som ställer till det för många arrangörer, inte minst Rally Sweden känner till detta.
Men Chile är inte ensamma, även Japan är sugna på att göra comeback i kalendern och med starka WRC-aktören Toyota bakom sig har japanerna onekligen ett trumfkort på hand. Däremot verkar det som att Kroatiens chanser minskat dramatiskt då dom vill köra sitt asfaltrally i september och där är det redan fullt menar Ciesla. Dessutom tillade han.
Ännu ett europeiskt asfaltrally är inte högprioriterat!
Han förklarar även att WRC inte behöver mer ”klassiska tävlingar” som Monte Carlo, Rally GB eller Finland. Något som jag tolkar som att Ciesla inte bryr sig så mycket om traditioner utan lika gärna ser nya arrangörer. Nog inte så bra för alla oss ”old school rallyfans” om han och FIA-basen Jarmo Mahonen snackar för mycket ihop…

*
Idag gick Toomas Heikkinen ut och berättade att han nu avslutar samarbetet med Team EKS och Mattias Ekström. Varför World RX-sjuan väljer att lämna framgår inte från hans pressmeddelande men han verkar inte vara sur eller bitter.
Nu är det dags att gå vidare. Jag är inte säker på vad framtiden kommer att bjuda men i januari hoppas jag kunna berätta lite mer, var hans enda kommentar om 2018.
Heikkinen passade även på att tacka Mattias för två fantastiska år och förklarade hur kul de haft och även vilka framgångar de båda åstadkommit.
Bedömare menar att beslutet kommer efter att Ekström ännu inte presenterat hur nästa säsong ser ut, blir det en fortsättning för EKS och Audi eller vad händer med årets World RX-tvåa?

*
Man kan inte säga att det dräller av olika märkescuper i Sverige, egentligen bara VOC Mekonomen Rally och 1300 Rallycup och båda vänder sig till förare av bilar som är snubblande nära Appendix K-klassning. Inte heller är det så många däckleverantörer som slår på stora trumman med egna cuper.
Noterar däremot att Pirelli i Norge ihop med Gundersen Motorsport drar igång ”Pirelli Rally Cup 2018”. En cup som kommer att köras i Norska Mästerskapet med totalt 180 000 norska kronor i prispengar för förare i de sex olika klasserna att dela på.
Här hemma har driftige Anders Åberg gjort ett liknande upplägg med Pirelli Trophy 2017 men om detta fortsätter även 2018 vet jag inte.

*
Historiska Utskottet fortsätter sitt korståg mot oegentligheter inom Appendix K och nu är det vevaxlarna man vill sätta under luppen. I senaste Officiella Meddelande skriver man, ” Motorns vevstakarna har aldrig varit fria, dom har alltid varit ”heliga” i alla perioder.Vevstakarna ska vara enligt homologeringshandlingen, som standard finns dom ofta inte med i homologeringshandlingarna. Det är oftast enbart eventuellt tilläggsklassade vevstakar som finns i homologeringshandlingarna.”.
Men även påpekar man att hjulhus inte får modifieras eller att reservhjulsbaljor inte får skäras bort. Likaså är det enbart homologerade skärmbreddare upp till 1975 och för bilar 1982-1990 som är tillåtna. För bilar däremellan ska man kunna bevisa att skärmbreddare användes.

*
Avslutar med en önskan om hjälp att identifiera en ort med hjälp av detta foto. Vet någon var det är taget, det är i Skåne så mycket är klart. Över butiken till höger kan man eventuellt uttyda ”Borby alt. Hörby BRUGS”. Men att detta skulle vara i Hörby finner jag helt osannolikt, jag borde känna igen mig i så fall. Kanske någon bland er bloggläsare vet, känns Österlen men jag kan ha fel…