Blogg

Grøndal förklarar, Emil eller Dennis som J-WRC-vinnare, Brink trivdes inte i regnet, Joel DTM-sexa och Petter S. avslöjar att han varit sjuk!

I gårdagens blogg berättade jag att norske mästaren Anders Petit Grøndal och Miriam Walfridsson aldrig startade i East Sweden Rally och detta på grund av försäkringstrul på R5-Fiestan. Nu har Anders hört av sig och förklarar vad som hände.

Vi fick lov att starta i ESR om vi hade velat men valde att ”ikke starte løpet” eftersom det vore oansvarigt av mig gentemot svensk bilsport, förklarar Anders.

Problemet var att att i Sverige finns ingen arrangörsförsäkring som täcker tredje part mot en olycka på specialsträckorna.

En sådan måste vi teckna själv vilket vi var informerade om innan vi tog till Linköping, berättar Anders. 

Försäkringen skulle också fixas via en seriös firma men dessvärre rann tiden i väg…

Utan gällande försäkring valde Anders klokt nog att avstå start med tanke på konsekvenserna vid en eventuell olycka med publik inblandad. Han berömmer också både arrangören och SBF som hela tiden försökte hjälpa till. Problemet är att Fiestan körs på brittiska skyltar medan norskregistrerade bilar har en lösning hos bolaget IF. 

*

På torsdag drar WRC Rally Turkey igång och där det ur svensk synvinkel om Pontus Tidemand ursäktar, är störst intresse i Junior-WRC. Blir det Emil Bergkvist eller Dennis Rådström som ska köra WRC2 till nästa år, allt avgörs på de tuffa turkiska grussträckorna i helgen. I den femte och sista deltävlingen delas det ut dubbla poäng vilket innebär att det är vidöppet, faktiskt kan fortfarande åtta förare köra hem mästerskapet. Oavsett detta leder Bergkvist på 88 poäng medan Rådström som är tvåa, fått ihop  74.  Trea är Jean-Baptiste Franceschi på 62, samma förare som Tom Kristensson hade så tufft med i Rallye Deutschland. Då tävlingen aldrig tidigare körts i J-WRC kräver det helt nya noter på varenda meter plus att set up på enhetsbilarna, R2 Flesta blir knepiga.

Emil Bergkvist har ännu inte vunnit någon deltävling men i gengäld varit jämnare än Dennis  Rådström som fick bryta senast i Finland efter en rullning.  En svår utmaning för svenskarna blir vinnaren i Finland,  estländaren Ken Torn som även han har möjlighet att köra hem Junior-titeln. Men klart bäst läge har ändå Bergkvist som den här tågen lotsas av Patrik Barth.

Gillar verkligen det här mästerskapet men som ännu inte är över, menar Bergkvist.

Målet från början har varit att vinna och så är det fortfarande vilket vi nu helt fokuserar på!

Rådström har som vanligt Johan Johansson  vid sin sida och inledde starkt med seger på sin värmländska hemmaplan Rally Sweden. Detta är parets andra säsong i J-WRC och precis som Bergkvist är det seger och WRC2 i en R5 Fiesta 2019 som är målet.

Vi har jobbart hårt och kämpat lika hårt och visat hur lång man kan komma med hjälp av hårt arbete, säger Rådström och lägger till.

– Nu är vi redo att slås  om VM-titeln!

Totalt 12 anmälda finns i J-WRC som alla kör exakt likadana R2 Flesta som prepareras av M-Sport Poland och likaså är det Pirelli som är ensamma att förse serien med däck. Kan inte varken tillfällighet att Tom Kristensson åkt ner till Marmaris för att på nära håll studera Rally Turkey. Jag gissar utan att veta, att J-WRC är ett tänkbart spår för Hörby-föraren 2019. I så fall sista året då maxåldern är 28 år vilket Tom blir nästa år…

*

Medan Johan Kristoffersson trivdes på det regniga Rudskogen gjorde inte Tobias Brink samma sak. Enda ljuspunkten var kvalet där Tobias slutade sjua, bara 0,07 sekunder upp till fjärde plats. Bäst gick det för Mikael Olsson som tog Brink Motorsports enda STCC-poäng genom en åttonde plats. Detta förde upp Östra Ljungby-förare till tionde plats. Två placering bättre är Tobias.

Jag blickar framåt och räknar dagarna inför finalen på Mantorp. Vi var en förarmiss ifrån P3 i kvalet, farten finns där och på Mantorp ska vi visa att det även genererar poäng, lovar han. 

Matte Karlsson skötte sig betydligt bättre i Porsche Carrera Cup och bemästrade regnet ypperligt till en femteplats i vardera race. ”Snickaren” ligger nu sexa i mästerskapet inför finalen där en femteplats finns inom räckhåll.

*

Efter succésegern i DTMMisano-banan laddade Joel Eriksson om med en sjätte plats på Nürburgring i helgen. Åtta ny poäng kunde Joel lägga till sina gamla efter helgens två race.

Det var en väldigt bra helg, framför allt det sista racet, konstaterade Joel 

Farten var riktigt bra, i paritet med de bästa. Nyckeln var att få till några riktigt bra varv runt depåstoppet, vilket jag fick, och sedan gjorde grabbarna ett fantastiskt jobb i depån med det snabbaste stoppet i racet. 

Därmed ligger Tomeilla-åkaren elva i DTM på 60 poäng. Helgens dominant var René Rast som i sin Audi dominerade och vann bägge racen. Ligger nu trea i DTM efter ledaren Gary Paffet och Paul di Resta båda kör Mercedes.

*

Nästa stopp för World RX är i Riga kommande helg varifrån Petter Solberg har allt annat än ljuas minnen. I fjol blev han påkörd av Janis Baumanis så illa att han bröt både revben och nyckelben. Men bara 13 dagar senare satt han åter i sin Polo Supercar och i tyska Buxtehude missades finalen med en enda placering. Vad ingen då visste var att Petter var långtifrån frisk och nu avslöjar han vad som varit problemet.

Har alltid haft många järn i elden men ett tag efter kraschen började jag känna mig trött, berättar Volkswagen-föraren.

Röntgen visade på problem med ena lungan plus att kroppen producerade för mycket järn. Läkarna hittade felen, kanske tack vare olyckan och startade en utredning som resulterade i medicinering.

Tog ganska lång tid att få rätt på doseringen och den  tiden var tuff, erkänner Petter.

Märkte förändringar i ögonen och i ansiktet plus att jag började skaka, ska inte ljuga utan erkänner att att det var en ganska skrämmande tid!

Tävlingarna gick bra då kroppen fick adrenalinkickar som lyfte Petter men efteråt var han väldigt trött. Efter Frankrike for han direkt hem till sjukhus och var riktigt dålig ett tag. Så dålig att man även började diskutera att ta en in en ersättare i PSRX Volkswagen Sweden. Förändringen kom så i Höljes vartefter Petter kände sig friskare och blir allt bättre för varje dag.

Energin är tillbaka och nu känner jag mig mer normal igen.

Nu vill han berätta varför han legat lite lägre än vad som är normalt för ”Mr Hollywood”.

Har inte synts så mycket i media eller på tv, inte heller gjort så mycket för mina fans och det gör ont, menar han.

Har alltid älskat att träffa min publik, snacka med dom och när jag inte orkar detta känns det inte bra!

Än är Petter inte frisk, några månader till på medicin och lite fler tester krävs för att han ska bli friskförklarad.

Läkarna är nöjda med hur det ser ut och jag också såklart plus stöd från Pernilla, Oliver och hela mitt team som hjälpt mig under den här perioden ser vi framemot Riga där vi har ett resultat att förbättra!