Blogg

Godaste grillkorven, Stoffe tog tionde segern i TV-Svängen, Berglunds rallyskräll, Mattis vill tippas som trea, Victor H. 13:e totalt och så EMK Kannan där Stavbom vann!

Har skrivit det förr men lika sant då som nu, den grillade korven på söndagen efter att återställande av vägarna på TV-Svängen är klart, den korven är absolut godast på hela året. Dagen efter i rallysammanhang betyder något helt annat än när det varit lite väl festligt med intag av alkoholhaltiga drycker och dagen efter TV-Svängen bjuder enbart på ”feel good-känsla”. Känslan att träffas över grillad korv och fika efter att allt är klart är obeskrivligt skön. En känsla som jag egentligen unnat alla men som är förbehållet bara oss som engagerar oss i ”grussprättandets” ädla konst. 

Inte bara korven är något extra utan även att höra alla berättelser om vad som hänt dagen före. Till exempel kunde igen trean i A-VOC Ola Wingren och Anders Östberg hålla sig från att hetsa mot klubbkompisen Jim Nilsson/Rickard Frick som man smet förbi på sista sträckan och puttade ner till fjärde plats. I fjol körde inte Ola hemmatävlingen efter att än en gång sett till att minska Volvo 940-beståndet i landet vilket kommenterades.

– Ingen dålig comeback eller vad säger du Jim, undrade Ola vänd mot fyran Jim.

Hade vi inte släppt av lite så att du kunde gå förbi hade du väl bölat hela helgen, kontrade Jim.

Nytt för i år var bland annat att SS2 Stänkelösa kördes i motsatt riktning för första gången sedan början på 00-talet. Märkligt nog blev vägskadorna mycket större nu, inte på själva vägbanan men utanför. Det genas och breddas något helt otroligt nu för tiden och på vissa ställen är vägen nästan dubbelt så bred som det var tänkt från början. Ställer så klart till problem när det ska lagas med att få tillbaka all lösgrus från skogen. Detta var vad vi ägnade oss åt före den grillade korven vilket blåsorna i mina händer vittnar om.

*

Tävlingsdagen går man i någon sorts bubbla och även om man hör och ser massor av grejor som vore kul att nämna i bloggen är dessa i dag mer eller mindre bortblåsta. Minns i iallafall att vinnaren Stoffe Nilsson som i fjol fick sin åtta segrar långa segersvit bruten av Joachim Grahn, minns att han konstaterade.

Ordningen är återställd och det hade jag och Jeppe (kartläsare Jesper Johansson) faktiskt bestämt redan före första sträckan.

I fjol ledde Subaru-åkaren när det blev punktering på sista sträckan (samma som första i år) men nu flöt allt klockrent. Fast SSRC-ledaren Robin Adolfsson kryper allt närmare dominanten från Vinslöv och var bara 20 sekunder efter i det som smålänningen betraktar som sin favorittävling.

Absolut är det så, gillar verkligen de olika vägkaraktärerna och allra mest älskar jag trean, ”Emmas Kurvor”, berättade Robin efter att ha tagit andra inteckningen i vandringspriset som dom tävlar om som inte tillhör Södra BF.

Trea blev fjolårsvinnaren Joachim Grahn som i högerstolen på R5-Fiestan hade Stoffes gamle bisittare Per ”Börje” Andersson. Även om Jocke missade segern var han nöjd.

Första gången som jag hade bra känsla i Fiestan, idag körde jag bilen och inte tvärtom som det varit tidigare!

*

I 2WD försvann favorittippade Tom Kristensson ganska tidigt efter att ha blivit hindrad på första och tredje sträckan och på detta tappat långt över halvminuten. När så hans Opel Adam R2 började gå lite illa på fyran åkte han och Henrik Appelskog hem för att börja ladda för SM-finalen. Att det inte var lätt att åka på arrangörsnoter förstod paret redan före start men det var tuffare än väntat.

Riktigt otäckt när man nu är van vid sina egna graderingar, menade Tom.

Istället tog fjolårsvinnaren Mattis Olsson/Marcus Sundh över kommandot. Vann med tio sekunders marginal till tävlingens stora knall, hemmaföraren Pontus Berglund med sambo Julia Thulin vid noterna.

Fy f-n vad skönt efter allt strul vi haft senaste tiden, jublade samboparet.

Senast i Snapphanerallyt var man bra med i J-SM-delen ända till motorn rasade.

Nu åker vi med standard underdel och har säkert 10-15 hästkrafter mindre än tidigare, avslöjade Pontus som verkligen åker en ”budget Grupp H-940”.

Kan man nog säga och inte blev vi tvåa på grund av överlägset material…

Publikfavoriten Johan Kastenman med Johan Svensson, Kristianstad slutade trea och beklagade sig efteråt.

Tradig tävling, har inte hänt något alls utan vi har bara kört mitt på vägen, inget spännande alls, menade Johan bakom ratten.

Vi har alla våra egna sätt att hantera en rallytävling konstaterar jag.

Fast frågan är om Mattis klarat av att hålla Gullabos Simon Karlsson/Tobias Steen bakom sig om inte dom åkt av vägen på första sträckan och ner i ett vattenfyllt dike. Här stod den röda 940:sn parkerad i fem minuter innan den var på land igen. Har jag räknat rätt så med första sträckan borta var nog Simon och Tobias några sekunder före den nu vinnande klubbkompisen på de övriga fem sträckorna.

En tuff konkurrent försvann på trean, fjolårstvåan från Hörby Joachim Kristiansson/Roger Clausson. Med Toyotan parkerad på en stor sten blev Jocke ett namn på brutit listan.

I dag skulle vi bara vinna och få revansch på Tom (Kristensson) från Rally Blekinge i fjol, jublade Mattis efteråt.

Sedan gav han mig med glimten i ögat ett tips framöver.

Alltid bra när du har mig som trea i ditt tips, då brukar jag nämligen vinna

*

Oväntat hårt var det i A-VOC/Grupp F där ändå Henrik och Ida Levin vann, men bara 5,4 sekunder före värmlänningen Patrik Fredriksson/Oskar Hedén. Då ska man veta att 5,1 av de felande sekunderna plockade Henrik på sin riktiga hemmaväg där han tidigare bott, men aldrig kört rally på.

Den kördes på den tiden när jag knappt ens cyklade så rallybil har jag aldrig kört här, menade Henrik.

På frågan från mig till tvåan Fredriksson om vägarna påminde om dom hemma i Fryksdalen svarade han.

Exakt lika bara mindre sten hemmavid!

Tror faktiskt att han skojade med mig…

*

Kristianstad triumf blev det i A Grupp E med Jesper Larsson/Danny Holgersson som tog Toyotan i mål knappt sju sekunder före Gullabos Erik Ohlsson/Daniel Wärnlund. Därmed stärkte Jesper greppet om klasseger i SSRC.Klar Opel-seger i B2WD genom Simon Magnusson/Christoffer Svensson och deras Corsa var 12,1 sekunder snabbare än Kullings Peder Johansson/Kristian Florén i BMW. Tror där bara var en enda förare anmäld från Eslövs MK, Filip Svensson med Per-Ivar Hellberg i B-VOC/Grupp F. Det räckte för att det skulle bli en klasseger till Eslöv och detta före Simrishamnarna Fredrik Persson/Johan Haak.

Bästa tjejbil kördes av Josefin Ingvarsson, Hässleholm med Hörby-kartläsarinnan Felicia Andersson. Trea i B-Grupp E där Erik Sundquist/Max Salomonsson från Ljungby vann.

*

Stabil seger, en och en halv minut före tvåan tog Hörbys egen Victor Hansen/Ida Lidebjer Granberg i C 2WD. Tiden räckte även till en 13:e plats totalt av de 103 som kom i mål. Men det kostade berättade Victor.

Framvagnen lossade på sträcka fyra så den fick repareras hjälpligt på service, berättade Victor efteråt.

Sedan är där även fler grejor som måste åtgärdas för finalen i Linköping så det blir tufft…

Sex sträcksegrar tog Calle och Torbjörn Carlberg från Nässjö vilket gav seger i Ungdomsrally. Bästa Appendix K-åkare blev hemmaklubbens Rune Nilsson i par med Stefan Nilsson i en välgående Opel Ascona A. 

TV-Svängen blev tuff för många och runt 30 ekipage försvann under dagen. Mest trist var det för Grimslövs Sam Karlsson som rullade Volvon i målsvängen på sista sträckan, knäckte målskyltarna men på fel sida fotocellen och fick ingen tid…

Bilderna ute ifrån skogen är alla tagna av Henrik Åkeson, tack!

*

EMK Kannan och Strömkarlsrallyt får ursäkta men för mig har det varit TV-Svängen som gällt i helgen. Låter därför mina öron i Mälardalen, Pierre Skytt i ord och bild berätta om Eskilstunas bidrag till Svenska Rallycupen.

”Bejublade vägar satte Eskilstuna MK på topplats bland arrangörer om man ska tro de tävlande ekipagen, och det ska man väl.

Med nästan 6 mil SS fördelade på 5 olika sträckor lockades 215 ekipage till EMK Kannan 2018 och när man sedan fick släppa upp kopplingen på dessa allmänna vägar ”blåvägar” och göra det en rallyförare och hans co-driver gör bäst, blev det en hagelskur av lovord till EMKs arrangemang efter målgång. ”hur har Ni lyckats få till de här vägarna?” ”dom här vägarna blir svåra för vilken arrangör i Sverige som helst att matcha” var några av kommentarerna.

Visst var det fight i samtliga klasser och marginalerna var många gånger inga alls. Min förhandstippade favorit till segern var givetvis hemmaföraren Per Göthberg som i sin Skoda gjorde allt för att tona ner förväntningarna innan start.

– Vi ska bara testa lite olika inställningar och tittar inte åt att göra resultat, sa Per innan start.

Men tiderna talade sitt tydliga språk när sträcksegrar radades upp och totalledningen drygades allt mer fört Per och Robert Eriksson. Men brutit dök upp på resultatlistan efter ett tekniskt bekymmer.

Kenny Stavbom från Nynäshamn låg med i bakvattnet och väntade, tog chansen när den dök upp. Han segrade totalt i sin Fiesta med Mikael Johansson i högerstolen efter att ha bemästrat dom utmanande vägarna. Tvåan Anton Eriksson som hade 38 mil ner till E-tuna från Sundsvall lånade in Miriam Walfridsson till högerstolen då ordinarie co-driver agerade tävlingsledare i hembygden gjorde en stark insats med sin fina Skoda R5.

– Vi leder Svenska rallycupen och behåller ledningen efter EMK Kannan, nu blir det fokus på Linköping nästa vecka för att sedan avsluta Svenska rallycupens tävlingar senare i höst, säger Anton som tyckte om Eskilstunas vägar för att de var så pass många mil SS.

Jari Saarinen med Jon Stigh vid noterna blev trea i sin Fiesta och gjorde ett fint intryck på den riktigt stora publiken utmed sträckorna.

I den trimmade tvåhjulsklassen för A-förare blev det Fredrik Eriksson från Hälleforsnäs tillsammans med Kristoffer Nordlund vann. Målet var det också men inte var det lättköpt.

– Målet var att vinna på dessa otroligt fina vägar som var utmanande, man fick ratta ordentligt, sa Fredrik och resultatet visade han stolt upp, en blåsa efter allt rattande och växlande på sin högra hand.

– Perfekt arrangemang det bara flöt på och vår körning bara fungerade, säger en lite trött co-driver Nordlund som jobbat natt innan dagens rally.

Tvåan Emil Karlsson med Jessica Larsson i högerstolen ligger i för att ha maximal press på Fredrik ända in i mål. Daniel Wall fick maskinhaveri efter en som alltid mycket fin körning.

I B-2WD blev det Eskilstunaseger med Pontus Florin högst upp på pallen tillsammans med Storfors Marcus Jansson som lyckades i sin Honda Civic ta ut det där sista efter några mindre lyckade race.

– Roligt med en seger när vi haft ”stolpe ut” några gånger säger en glad Pontus. Co-driver fyller på.

– Men det blev lite väl svettigt på sista sträckan då vi fick en pyspunka som gjorde att vår ledning minimerades och vi trodde att segern gick oss ur händerna denna gång också, men när rallyradions Jonna Eson Brådhe sa att vi vunnit var det nära att tårarna kom, sa en glad Marcus efter målgång.

På SS5 fick Kolsvas Martin Jakobsson haveri i framvagne och hamnade i skogen…

I 1300 Rallycup fick vi också lokal framgång i form av Robert Andersson med Carl-Gustaf Karlsson i högerstolen. Robert som satte Ola Strömberg och de övriga i baksätet den här tävlingen visade att man inte sätter sig på Robert på hemmaplan.

Tävlingsledare Kjell Eriksson prisade särskilt Anders Malmström och Andreas Nilsson som har jagat rätt på dessa otroliga vägar och alla övriga funktionärer som gjorde rallyt möjligt.

– Allt rullade på utan problem, någon rullning och avåkning som tack o lov inte resulterade i några personskador, men i övrigt flöt det hela på utan bekymmer, säger Kjell. Den trogna ledartrion i Eskilstuna MK Med Anita Pentell och hennes barnbarn Elionore Westerberg och Kjell Eriksson kan bara känna sig nöjda med ett arrangemang av högsta klass. Många rallyåkare ville redan boka in sig till nästa års EMK Kannan.

*

Upptäcker nu att Motorbloggen blivit väldigt lång, detta plus att kroppen är i behov av lite vila och känner mig tommare i bollen än normalt därför väljer att jag att här avsluta. Återkommer med World/Euro RX (grattis till ännu en seger Johan Kristoffersson) i morgon, Strömkarlsrallyt plus lite annat i motorsportvärlden…