Glenn sitter lugnt i "Svenska-båten", M-Sport Ford först ut med 2020-bilen, Subaru på väg mot..., Fløene tog första sträcksegern i Dakar, MSR -nytt, NYBE först och Tom imponerar även i radion!

Blogg

Det gamla talesättet, alla snackar om vädret men ingen gör något åt det, har säkert Glenn Olsson, VD i Svenska Rallyt AB hört många gånger. Lika många gånger har han säkert också önskat att han verkligen kunde göra något åt vädret som i år är på sitt minst vintriga humör. Med lite mer än en månad kvar till Rally Sweden är det dåligt med både snö och is kring Torsby, men som vanligt sitter Glenn lugnt i båten.

Foto: Tommy Svensson

  Ok, det är ju tråkigt väder just nu men prognoserna visar kyla och det som betyder något är hur förhållandena är vecka 6 och 7!

    Hörde i dag på utmärkta HagforsKanalen där ”Svenska-oraklet” Lars-Erik Olsson hade minst lika orakelförklarade Bertil Klarin i studion. Minns inte exakt hur många år Klarin varit tävlingsledare i Rally Sweden men det var en bra bit över 20 år i alla fall. I programmet gavs en nostalgisk återblick där jag kände igen det allra mesta från mina årliga besök sedan 1975. Mot slutet kom Lars-Erik in på vinterbristen, något som luttrade Klarin inte brydde sig så mycket om.

    Jag är inte orolig, vintern kommer, svarade han lugnande.

    Är både Glenn och Bertil lugna, då är jag också lugn…

    *

    Foto: David Lindström

    Då blev M-Sport Ford först ut av WRC-teamen att visa hur deras ”EcoBoost-powered Ford Fiesta WRC” kommer att se ut i årets för nävarande 13 tävlingar (tack för bilden David Lindström). Teamets designer Phil Dixon är mannen bakom nya looken som visades upp när Autosport-mässan i Birmingham öppnade idag. Vitt har nu gjort sitt intåg i hop med teamets traditionellt blå kulör men där trogna partnern Castrols gröna även den syns. Enligt Dixon är han inspirerad av hur teamets bilar såg ut tidigt 90-tal och främst då Francois Delecours Ford Escort Cosworth RS från 1995. Samtidigt med att Fiestan visas upp, visar man även hur företaget nya ”Evaluation Centre” i Cumbria avancerar då alla bilder på bilen är tagna här. 550 ton stål ska bära upp byggnaden på totalt över tiotusen kvadratmeter.

    Foto. M-Sport Ford WRT

    Nu är det inte bara ny kostym för Teemu Sunninen, Esapekka Lappi och Gus Greensmiths bilar, även under skalet har det hänt saker. Dock är man inte så långt framme med nyheterna utan att trion får troligen vänta till Rally Argentina innan allt är klart. Mest handlar det om motorn som enligt Malcolm Wilson både får mer kraft, bättre vridmoment och därmed ännu bättre körbarhet. Ingredienser som Wilson ser som en garant för att hans förare verkligen blir att räkna med. Tuffare blir det i teammästerskapet för M-Sport Ford WRT då Greensmith inte har fullt program och med bara två poängplockare i vissa tävlingar, så är man klart handikappade mot Hyundai och Toyota.

    I samband med visningen av WRC-Fiestan blev Esapekka Lappi intervjuad av WRC-ikonen Colin Clark. En intressant intervju där man bland annat fick klart för sig hur nästan panikartat Citroën agerade när beslutet att lämna WRC blev klart. I intervjun avslöjar Lappi att han blev informerad om att han var arbetslös, bara två timmar före att beslutet officiellt släpptes.

    Hade inte så mycket tid på mig att agera precis, konstaterade Lappi.

    Trots detta ville han ändå försvara sin gamle arbetsgivare som fick mycket skit för uttalandet, att där inte fanns någon som var tillräckligt bra för att kunna ersätta Ogier.

    Riktigt så menade man inte utan det blev lite feltolkat eller översatt lite tokigt, förklarade Lappi som inte verkade ha några ”hard feelings” mot Citroën.  

    *

    Bara någon timma efter att nya WRC-Fiestan visats upp kom nästa nyhet från M-Sport Ford, namnet på Adrien Fourmauxs teamkompis i WRC2.

    Foto: M-Sport Ford

    Ingen direkt överraskning att det blev britten Rhys Yates med co-driver James Morgan som går rätt in med start i Rally Monte Carlo och efter detta väntar ytterligare sju deltävlingar. Lite hemtamt för Yates som gjorde debut i Monte 2019 och detta med en stark fjärde plats. 

    *

    På andra sidan jordklotet i Tokyo hålls motsvarande mässa som i Birmingham och där Toyota förväntas visa upp hur deras Yaris WRC 2020 kommer att se ut. En annan snackis här är om Subaru verkligen är på väg att göra comeback i WRC som rykten hävdat en längre tid. I Tokyo påstås det nu att Subaru siktar på WRC 2022, när det nya hybridreglementet träder i kraft. Rent tekniskt är där mycket oklarheter hur deras bil ska byggas och mycket pekar även på att man gör som i glansperioden, låter ett utomstående företag sköta tävlandet. Då var det Dave Richards och Prodrive som ansvarade men om dom återigen är aktuella är oklart. Till och med Petter Solberg har nämnts i sammanhanget som den rätte att föra tillbaka Subaru ”on top level rallying”. Tror inte utan att alla med lite känsla för rally skulle jubla om ryktena talar sanning och att vi åter får se de typiska blå bilarna i WRC. Visst tänker man tillbaka till svunna tider  när det japanska märket med sin boxermotor var en tungviktare även hos oss. Få är väl så förknippade med Subaru som Hässleholms Stoffe Nilsson som nästan ända sedan premiären i Snapphanerallyt i pappa Tommys Subaru Leone 1993 kört Subaru. Nästan betyder ett kort mellanspel år 2002 som ”fabriksförare” hos Gert Blomquist och den svenske Peugeot-importörens 206 Super 1600. Annars har det varit Subaru som gällt för Stoffe och på bilden kör han DM-premiären Simrihamnsmixen 1994 med den stora Legacyn. 

    Foto: Tommy Svensson

    Medan det blivit allt färre Subarus i rallyskogen så har Stoffe hållit kvar märket vilket är förståeligt då han dessutom säljer Subaru på vardagarna hemma i Vinslöv. Inte heller får man glömma hur framgångsrik han varit med Subaru, hur många totalsegrar det blivit under de dryga 25 åren vet nog inte ens han själv. När jag samtidigt ser uppgifter i Motormagasinet att Subaru omstrukturerar känns det som att det på nästa rad står, ”… och satsar på rally igen”. Men så klart helt fel, istället berättar Subaru Nordics nya ”Brand Director”, John Hurtig om företagets framtidsplaner. Ska inte trötta er med hela artikeln, men helt klart är Hurtig politiskt skolad. För vilka andra än politiker kan förklara att man skär ner antalet återförsäljare från 70 till 50, minskar på antalet auktoriserade verkstäder och till sist bantas modellprogramet från dagens sju modeller till bara tre, att detta sammantaget kommer att innebära en förbättring för Subarukunder. Allt vad sportighet som bland annat Impreza och delvis Levorg svarat för, försvinner och kvar blir bara modellerna Outback, Forester e-Boxer och XV e-Boxer.  Hurtig förklarar fördelen med få återförsäljare med att de som blir kvar får större område. Eller som jag tolkar det, nu blir det längre för kunderna att åka, både för att köpa bil och sedan serva densamma. Sammantaget ska de nu beslutade åtgärderna ändå innebära ett lyft för Subaru menar Hurtig, som avslutar med.    

    Vi tror alltså att vi kommer att öka vår marknadsandel. Det är vår ambition!

    Trodde bara att det var politiker som kunde få försämringar att låta som något positivt, men det gäller helt klart även folk i bilbranschen… 

    *

    Igår tog Ola Fløene sin allra första sträckseger i ett ökenrally när han och Mitchell Guthrie var snabbast på ”Stage 4”. Detta förde upp paret till en sjätte plats i SSV-klassen och upp till ledande ryssen Sergei Kariakin skiljer 39 minuter. I dag gick det lite sämre, tolva men ändå lyckas paret behålla sjätte platsen totalt.

    Foto: Red Bull Motorsports

    Carlos Sainz fortsätter att leda bil-klassen sex minuter före Nasser Al-Attiyah med Stephane Peterhansel som trea. WRC-kände Yazeed Al Rajhi håller fjärde platsen medan Martin Prokop halkat ner till 14:e plats.

    *

    Från Jeddah till Örebro är det långt men i dag kom en nyhet, anmälan till Midnatttssolsrallyt öppnar redan den 15 januari istället för som vanligt, i samband med motormässan på Elmia, i påskhelgen. 

    För att deltagare lättare ska kunna planera och inte minst få gott om tid att planera har Midnattssolsrallyt beslutat att öppna en föranmälan till årets tävling, berättar Robert Gustavsson media ansvarig.

    Föranmälan öppnar den 15 januari på www.midnattssolsrallyt.com och stängs när 100 föranmälningar har kommit in, eller senast den 15 februari.

    De hundra först anmälda är därmed garanterade att få starta medan de som väntar till ”andra halvlek” eller ordinarie anmälan till påsk, kan bli föremål för gallring.  Nytt är också att det införs två nya pokaler i MSR vid sidan av ”Ewy Rosqvists Pokal” som i fjol gick till Lotta Lundquist i Opel Manta 400:an.

    Den ena pokalen, ”Saab TvåtaktsTrofén”, delas ut till den snabbaste föraren av en Saab tvåtaktare, berättar Gustavsson.

    Den andra pokalen heter Opel 400 Trofén och delas ut till den snabbaste Opel 400:an oavsett om det är en Ascona eller Manta.

    Foto: Lollo

    Hög tid att man äntligen förstått vilka bilar som ska premieras. Dessutom en extra morot för min klubbkompis Peter Strid/Ulf Lind som vad jag vill minans, varit snabbast Opel-åkare med Manta 400:an de senaste åren.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Det blev småländska Team NYBE som var först att anmäla sig till nya ”Teammästerskapet” i Rally-SM. Här får man anmäla tre förare och då är det så klart Simon Karlsson/Tobias Steen, Jonas Åkesson/Martin Holmdahl och Victor Hansen/Victor Johansson som anmäls. 

    – Vi funderade under hösten på vad vi kunde göra föra att utveckla SM-serien, och kände att ett teammästerskap var rätt väg att gå, säger Hampus Juteryd, ansvarig för teammästerskapet hos SM-promotorn MAS. 

    Vi har sett flera team de senaste åren komma in i SM och satsa hårt med flera bilar och mycket promotion, så det känns bra att kunna erbjuda ett eget mästerskap för dom. 

    *

    I onsdags var ”J-WRC-tvåan 2019, Tom Kristensson, Veckans DJ” hos Helene Persson P4 Radio Kristianstad, själv jobbade jag, så det blev till att lyssna på sändningen i efterhand. Nu är jag kanske lite part i målet, men jag måste ändå konstaterar att en bättre representant för rallysporten än Tom, det har inte jag lyssnat på i modern tid. Vältaligt och pedagogiskt förde han in novisen och programledaren Persson i sporten. Att även hon blev imponerad av Toms livsresa, ännu mer än av den sportsliga framgången, det lyste igenom. Jag tror också att många utanför den innersta kretsen blev intresserad av vad rally egentligen är för något efter Toms ”dj:ande” i ”Radio Kristianstad” och detta är också exakt vad sporten behöver allra mest för tillfället. Att fler (läs media/sponsorer/företagare) får upp ögonen för vår sport handlar på sikt handlar om ren skär överlevnad. Tappar rally ännu mer intresse hos dessa ser framtiden dyster ut. Enda plumpen i programmet var Toms musikval, där har han lite att jobba med. Ingen Lasse Stefanz så långt örat nådde, däremot en massa lustig dunkadunk…

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.