Blogg

Gago kom till ERC i Rom, SSRC-Mästarmöte brinner inne, Opel i Grupp F, blandat för Joel i Holland och när de första "Folkorna" stannade för fikapaus i Örkelljunga!

I förra veckan tipsades jag om att suveräna ledaren i ”Junior u.27” i ERC, portugisen Diogo Gago skulle hoppa över helgens deltävling, Rally di Roma Capitale. Nu vet jag inte om detta var helt rätt för Gagos finns med i anmälningslistan och är dessutom intervjuad av seriens presschef. Här konstaterar Gago.

Detta blir mitt första rally i Rom precis som det var på Gran Canaria men har redan studerat videos från i fjol och det verkar vara ett intressant rally, menar Peugoet-åkaren.

Han är dock lite bekymrad över om greppet på  asfalten är lika stabilt som senast på ”Holmarna”.

Men jag gillar hur vägarna ser ut, bitvis snabba medan andra är mer tekniska.

En mix som gillas av Gago .

Är det som senast tror jag absolut att vi kan vara med och fajtas om segern!

Tom Kristensson som väntar på första pallplatsen i ERC håller med om att vägarna ser intressanta ut. Hörbyföraren hoppas att dom kommer att passa hans och Henrik Appelskogs sätt att köra asfalt bättre, än sträckorna på Gran Canaria.

Hoppas att de italienska sträckorna inte blir så racing-liknande som senast, utan tuffare och mer ”tricky”!

Tom känner sig väl förberedd med segern i Askersunds SM-tävling som extra ”boost” plus att STCC-stjärnan Richard Göransson gett nyttiga tips vid testdagen på Gelleråsen.

Vi brinner för att komma på pallen för första gången, det känns som att det är dags nu!

Klassen där Tom tävlar med sin Opel Adam R2 innehåller tolv bilar men bara två olika märken, Peugeot och Opel. Lite konstigt att inte en enda Ford Fiesta finns med, en bil som annars kanske är den vanligaste R2-bilen utomlands.

*

I helgens Slottssprinten gick arrangören under fredagen ut och vädjade till alla att sluta med att reka specialsträckorna, något som irriterade de boende maximalt. Vissa av rekarna i jakten på bästa kurvan medan andra hade en helt annan agenda för sitt körande på sträckorna. för mig lite oklart vilken syfte man åkte fram och tillbaka . Nu vädjar Kils MK inför kommande ”Killingen” att detta ofog måste få ett slut annars är det kanske snart är färdigtävlat och man skriver: Kära rallyentusiaster. 
För att ni tävlande ska kunna ha möjlighet att köra tävlingar i skog å mark, för att ni i publiken ska kunna heja fram era favoriter och för att vi arrangörer ska få tillstånd att arrangera en tävling krävs det MARKÄGARNAS TILLÅTELSE. 
Nu har boende hört av sig om att trafiken ökar markant på vissa sträckor vi ska ha med under Killingen och det är lite mindre än en månad kvar. 
Vi förstår att både publik och förare vill skaffa sig bästa förutsättningar innan tävling men snälla ni, vi i Kils motorklubb vädjar till er ALLA att respektera dessa snälla markägare som faktiskt gör det möjligt för er att överhuvudtaget ha en tävling att köra/åskåda.
Vi pekar inte ut någon eller några, utan ber er respektera de boende längs tävlingsvägarna, kör lugnt och helst inte alls! 
Vore så tråkigt om ni inte skulle få någon tävling att köra/titta på Mvh Tävlingsledning Rally Killingen”.

Att det är extremt torrt i skog och mark har knappast undgått någon och redan har två tävlingar fått ställas in, Rally Edane i Värmland och så Eslövs, AM Elteknik Rallysprint. Nästa tävling som ställs in är ”SSRC:s Mästarmöte” som skulle ha körts lördagen den 28 juli på ”Millebygden” utanför Älmhult. Tävlingsledningen skriver ”På grund av brandrisken har Tävlingsorganisationen och Räddningstjänsten beslutat att ställa in tävlingen,”. Frågan är nu vem som blir näste arrangör att ställa in?

*

Ingen tvekan utan att nya klassen Grupp F fick det trögare i starten än vad ingenjörerna bakom det hela hade hoppats. En sak som jag heller aldrig förstod var att klassen till en början gällde enbart för bak och framhjulsdrivna Volvo. För mig och de allra flesta andra verkade avsikten med nyfödda klassen mest vara att sätta käppar i VOC-hjulen. 

När Rallyutskottet så öppnade upp för även andra märken än Volvo blev plötsligt klassen vad den borde varit från början, en ny arena för rallyåkare med begränsad budget och utan uttalad kärlek till Hisinge-produkterna. Det har dykt upp både BMW 320 och Renault Megane här nere i Skåne och nu tas nästa steg, Opel Astra Bertone Coupé. Det är Ronnie Johansson och Nisse Flygare som valt en ”Rüsselsheimare” för ett Grupp F-bygge. I dagarna har nya Grupp F-vapnet blivit klart och även besiktigad så nu darrar nog resten av klassen…

*

Det var med blandade känslor som Joel Eriksson lämnade DTM-utflykten till holländska Zandvoort. Inledde hyfsat på lördagen med en nionde placering vilket innebar nya poäng och därmed en obruten rad av poäng i varje tävling. På söndagen däremot började det illa sedan Joel varit inblandad i en krasch under träningen. En krasch som åstadkom skador på hans BMW M4 DTM, och det var länge osäkert om Tomelilla-sonen över huvud taget skulle kunna ställa upp i tidskvalet. Efter styvt jobb i depån blev dock bilen klar och trots att bara ett enda flygande varv hanns med, lyckades skåningen rädda en anständig 14:e plats på gridden. I racet blev han till slut 11:a, en halv sekund från den poänggivande tiondeplatsen.
Det mest bestående intrycket från den här helgen är arbetsinsatsen som teamet gjorde med att få ihop bilen igen efter kraschen på den fria träningen, säger Joel.

Rent resultatmässigt är han på 14:e plats totalt i mästerskapet med halva säsongen avverkad.

Jag hade hoppats på mer, absolut!

Nästa stopp för Joel och DTM-cirkusen blir i England och Brands Hatch den 11-12 augusti.

På plats i Zandvoort var som vanligt ”Joel Fanclub” som fraktas runt i buss till de olika deltävlingarna av Tomelillas stora motorprofil Kent Sjöstrand längst till vänster på bilden. I vimlet syns även två lika stora profiler men med Åsum Ring som bas, Jörgen Andersson och Per Svensson.

*

I helgen var det avslutning på säsongen för Felix Rosenquist och ABB FIA Formula E Championship. Det blev ett topp fem-resultat vid den stora finalen i New York och han noterades även för snabbaste varv på banan i Red Hook, Brooklyn. Svensken fick ingen ara start och blev 14.e i första heatet sedan hans Mahindra-bil plötsligt stannade och fick startas om. I heat två gick det bättre och det blev en femte plats.

Den här helgen summerar egentligen hela säsongen väldigt väl, säger Felix.

Det har varit både upp och ner, varit snabba emellanåt, men tyvärr inte i tillräckligt långa perioder. Mot bakgrund av det känns det ändå helt OK att få med sig en femteplats härifrån…

Felix slutar sexa i tabellen medan teamet Mahindra Racing kör in som fyra. Resten av året gäller Japan och Super GT där han redan första helgen i augusti kör nästa race.

*

Henric Skoog, Torshälla är klar för ett gästspel vid den kommande deltävlingen för Porsche Mobil 1 SupercupHockenheim i samband med Tysklands Formel 1 nästa helg. Normalt kör Skoog i systerserien Porsche Carrera Cup Deutschland och kommer  att representera sitt ordinarie Carrera Cup-team, Raceunion med samma Porsche 911 GT3 Cup han vanligtvis rattar.

*

 

I lördags var det stort jubileum för Volkswagen då det var exakt 70 år sedan de första helt nya Volkswagen-Bubblorna kom till Sverige och via Helsingborg kördes de fyra bilarna upp till nyblivne generalagenten i Södertälje. Inte så komplicerat på de tiden, fyra tyska chaufförer körde bilarna till Helsingör, överlämnade nycklarna och åkte hem, till Wolfsburg får man anta. På andra sidan Öresund väntade nya förare från Scania- Vabis och som tur var hade man tagit i lite xtra för det kom fyra ”Folkor” istället för de tre som beställts. En bil var grå, en svart, en mörkblå och den som var muntrast i kulören var maroonröd. På vägen till Södertälje gjordes ett fikastopp i Örkelljunga vilket så klart väckte stor uppmärksamhet. De flesta bilintresserade hade hör tals om ”det tyska undret” men få hade sett en ”IRL” (modernt för i verkligheten). Något som dock snabbt ändrades och under 50-60-talet var en ”Folkavagn” nästan det vanligaste man kunde se på de svenska vägarna.