Blogg

Fyra kan vinna WRC-guld, tipset till Mexiko, OMSE kör World RX, Tom lyfts av ERC, Mats och Sebastian kör "DM1".

Då är det dags för deltävling tre i WRC 2018, Guanjuato Rally Mexico och för mig är detta första gången som man på allvar kommer att kunna ”skingra agnarna från vetet” som min far skulle uttryckt sig. Premiären i Monte Carlo var som alla vet mer rysk roulette än Rally-VM med sina snö och istäckta sträckor i de Franska Alperna. I Rally Sweden var det återigen snö men den värmländska är inte riktigt lika oberäkneligt som den som faller i Alperna. Ändå tillfälligheter som avgör, till exempel att gå ut först i lössnön som Sebastien Ogier fick göra.
Även om startpositionen i Mexiko är viktig är det ändå mer rättvisa förhållanden som möter WRC-gänget. Det är därför jag hävdar att detta är första gången som man på allvar kan ana var VM-guldet hamnar.
Får nog på tafsen av många när jag säger att att årets guldstrid kommer att ha fyra huvudrollsinnehavare, Sebastien Ogier, Ott Tänak, Thierry Neuville och så högoddsaren Kris Meeke. Dom här fyra är i mina ögon likvärdiga, endast dagsformen hos bilarna (läs ingenjörerna) skiljer kvartetten åt. Mest meriterad är så klart Ogier men detta ska sättas i motsats till Tänak och Neuvilles guldhunger. Meeke i sin tur skiter nog i guldet, för hans del gäller det istället att bevisa att han verkligen tillhör toppen och det vill han visa i rally efter rally. Skulle det sedan räcka till ett guld, ”fine” men viktigare är nog att bevisa att ”The Ulsterman is a rallywinner”.
Bakom finns tre förare som med lite flyt, mycket tur och en väl fungerande bil kan utmana toppkvartetten. Först och främst Toyota-duon Jari-Matti Latvala och Esapekka Lappi samt i #4 Hyundai i20 Coupé WRC, Andreas Mikkelsen. Det som skiljer trion från övriga är att dom precis som Kalle Anka inte alls har fått samma släng av tursleven som Alexander Lukas. Ta till exempel i Monte Carlo när Ogier sladdar runt en hårnål lite för brett och får stopp i dikeskanten. Tar ett ”C-förarbeslut” och istället för att backa upp på vägen väljer han att köra vidare i diket som visar sig vara riktigt djupt. Tappar lite tid men med hjälp av åskådare kommer han till slut upp på vägen och fortsätter mot seger. Någon som inbillar sig att detta hade hänt om det varit Latvala som gjort samma manöver och kommit upp på vägen igen så glöm det. Möjligtvis när sträckans bärgningsbil hade dykt upp kunde Latvala fortsatt sitt rally, så klart med massor av tappad tid.

*
Med detta känns det som det är dags för Mexiko-tipset.
1. Ott Tänak Toyota
2. Kris Meeke Citroën
3. Sebastien Ogier Ford
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Sebastien Loeb Citroën
Sorry, Mikkelsen och Latvala även ni borde fått en plats på topp-fem men…
WRC2.
1. Pontus Tidemand Skoda
2.Jari Huttunen Hyundai
3.Kalle Rovanperä Skoda
4.Gus Greensmith Ford
5.Nicolas Solans Ford
Även om Huttunen visade ”good pace” i Värmland så var ändå inte jämförbar med Pontus och Jonas Andersson. I Mexiko blir det samma visa och f.d Opel-föraren får inrikta sig på att hålla underbarnet Rovanperä stången vilket kan bli nog så svettigt.
Som vanligt när det körs WRC utanför Europa blir det knepigt att hänga med då tidsomställningen spökar för oss nordbor, sju timmar skiljer.

*
I franska Loheac är det nu just full fart på tester inför World RX-premiären i Barcelona och där körde även Olsbergs MSE. Lite av en knall när det visade sig att i en av deras nya Ford Fiesta Supercars satt ”Stinsens påg”, Robin Larsson. I den andra bilen, lite mindre knalligt OMSE-ägaren Andreas Eriksson son Kevin som följer med när teamet nu lämnar USA och Global Rallycross. Fast i fjor körde Kevin i World RX men för MJP Racing och är nu återbördad i familjeteamet. Teamchefen Andreas konstaterar.
Att koncentrera till Europa och andra internationella scener ger många fördelar. Först och främst är vi spända att se vad vår nya line up med Kevin och Robin kommer att erbjuda.
Bilarna är helt nybyggda med de allra senaste uppdateringarna plus att som Andreas konstaterar, motorn i sig är redan en vinnare.
Vi har en mycket bra bil, faktiskt den bästa vi någonsin byggt, slår Andreas fast.
Bara så ni vet Kristofferson, Solberg, Ekström, Bakkerrud & Co, Fordarna blir inga rundningsmärke…

*
Häromdagen presenterade Marcus Grönholm sin RX-satsning i samarbete med Hyundai. Klart sedan en tid tillbaka har varit att sonen Niclas kör en av de två i20-Supercars som just nu håller på att färdigställas. Igår kom så nyheten vem som kör bil två eller i20 #7 och det blev ryssen Timur Timerzyanov (bilden) som tar hand om den ratten.

*
Igår pushade ERC på sin hemsida om ADAC Opel Rallye Junior Teams ”new line up” för EM-serien 2018. Man konstaterar att både Tom Kristensson och
Mārtiņš Sesks har potential att glänsa i de sex tävlingarna som är utmärkt träning för unga hoppfulls förare som siktar mot toppen”.
The title in the ADAC Opel Rallye Cup and advancement into the ADAC Opel Rallye Junior Team are still a dream come true for me, kommenterar Tom i artikeln.
När man betänker att Tom så sent som 2015 körde VOC i Sverige-Serien är det onekligen snabbt marscherat av 27-åringen. ERC-skribenten är också märkbart imponerad över Tom och Henrik Appelskogs motivation som beskrivs i ord som ”incredibly high” och ”tremendous”.
Sesks har ett helt annat utgångsläge än den f.d VOC-åkaren från Hörby, estländaren är skolad in i rallysporten och trots sina 18-år redan etablerad internationellt.
ERC-koordinatorn Jean-Baptiste Ley håller med om de berömmande omdömena om både Tom och Mārtiņš och menar att Opel i Junior-ERC är de som satt ribban för hela serien och är spänd på de nya förarna.
– Ser framemot att se dom utveckla sina ”skills” under året, menar Baptiste.

*
Internationella Kvinnodagen släppte italienskan Tamara Molinas nyheten att hon planerar för full säsong i ERC med en R5 Fiesta. 20-åringen vann i fjol ”ERC Ladies’ Trophy” och körde även årets upplaga av Rally Sweden där hon slutade på 15:e plats av de 24 som nådde målet i WRC2/R5-klassen.
Premiär blir det på Azorerna om två veckor och förhoppningen är att hon ska få ihop budget för resterande sex tävlingar i klassen ”FIA ERC Junior U28”. Onekligen ett fräsch inslag med en ambitiös tjej bland alla killarna och Molinas håller med.
– Jag vill se fler tjejer i rally, förklarar hon.

*
Påskafton eller den 31 mars är det tid för danskarna att köra första deltävlingen ”DM1” av sitt mästerskap, Horsens Rally. När anmälningstiden gått ut fanns 56 namn i listan men saknas i den version jag sett, gör två svenska ekipage, Eslövs Mats Andersson/Jörgen Jönsson Opel Adam R2 och J-EM satsande Sebastian Johansson/Christer Carlsson, Peugeot R2.
Stämmer att detta är planen, bekräftar Mats.
Vi ska bara skrapa av klistermärkena från WRC-tävlingen i Spanien och så kolla luften. Det är allt som behövs när man kör Opel…
Nästan nio mil specialsträckor på asfalt väntar men bara fyra sträckor som alla körs två gånger. Självfallet är det bland ”hemmaförarna” man hittar favoriterna och lite överraskande kommer Hässleholms GP-bekantingen Brian Madsen med rallyts häftigaste bil, en Peugeot 206 WRC. klass 10 får Brian motstånd av familjen Poulsen, Roland och Kristian kör Corolla WRC medan Ole sitter i en något beskedligare Celica GT4.
I modernare 4WD-bilar sitter kanske allra största favoriten Ib Kragh som fortsätter med sin R5 Citroën DS3. Men han får se upp för fjolårets DM-mästare i R2 och tvåan i tyska Adam-Cup, Jacob Madsen/Line Lykke Jensen. Har kännedom att man försökt sy ihop ett paket med skånska GN Motorsport om att hyra den R5-Fiesta som man provade förra året och detta för hela DM-säsongen. Av anmälningslistan att döma har man nu fått ihop plus och minus i budgeten och då blir paret Madsen/Jensen med ens förste utmanare till Kragh. Ska inte heller glömma bort Skoda-åkarna Steen Johansen och Esben Hegelund.

*
 Mer dansk rallysport och när Dansk Rally Club hade årsmöte i går hyllades den för den sydsvenska rallypubliken välkände Johnny Pedersen. Efter mer än 30 år i sporten har nu Johnny beslutat att lägga av och den vassa BMW M3:an är till salu. Johnny fick ta emot Arne Guldmark, Skibbys ”ærespokal” för ” sin dygtighed og professionalisme i rallysporten”.