Blogg

Fyra Hyundai till WRC-finalen, det blev silver för Tidemand, Stugemo väntar på sin R5-Polo, rally på sluttampen söderut, skånsk tvåa i NGK Masters och motorsport om värmlänningen får välja!

Oavsett vad som händer i Rally de Espana laddar Hyundai om med full kraft inför WRC-finalen i Australien nästa månad. Hit har man enligt arrangören skickat anmälan för fyra i20 WRC. Det vill säga att både Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen, Dani Sordo och Hayden Paddon är anmälda till Rally Australia i Coffs Harbour.

Inför helgens övningar leder Toyota i Märkes-VM med 20 poäng före Hyundai medan M Sport Ford är trea med 24 poäng mindre. Sist av de fyra sladdar Citroën utan någon som helst chans att utmana om Team-mästerskapet. Kan tänka mig att det kommer att se annorlunda ut 2019…

*

I dag bekräftade Skoda Motorsport som förväntat att det inte blir något halmstrå för Pontus Tidemand att försvara WRC2-guldet då varken han eller Jan Kopecky anmäls till Australien. Därmed kör Kopecky sin sjätte tävling i Spanien och där samtidigt inte Tidemand är anmäld då han redan kört sina sex.  Med detta är också Kopecky klar WRC2-vinnare 2018 medan Tidemand får nöja sig med silver. Kalle Rovaperä har chans på brons, ligger fyra med britten Gus Greensmith närmast före sig i tabellen. Nu startar inte britten i Spanien så chansen är stor med tre Skoda-förare överst på pallen när året är slut.

*

En som inte längre räknas hit är Ole Christian Veiby som hastigt och kanske lustigt vad vet jag, plötsligt bytte från Skoda till Citroën. Debut i Wales med bilen från PH Sport och där det till slut blev noll poäng men med flera bra tider på plussidan. Nu kommer han och Stig Rune Skjaermoen till Spanien och den tävling ha kört flest gånger i WRC-serien då det var här han debuterade 2014.

Gillar både grus och asfaltsträckorna, konstaterar Ole Christian.

Asfaltsträckorna menar jag är ”helt råe” och de roligaste i hela VM.

Testerna före i Frankrike var bra och positiva enligt norrmannen,  bilen fungerade bra speciellt på asfalt vilket inte var någon överraskning. Med över 20 konkurrenter blir det ingen lätt helg som väntar medger Ole Christian.

Kommer att bli benhård konkurrens och för egen del hoppas jag vi kan bita ifrån oss bra!

Inför Spanien ligger Ole Christian åtta i WRC2 där andra platsen på Sardinien är årsbästa.

*

I Spanien gör Ken Block comeback i WRC med en M Sport Fiesta och i den sätter han som vanligt Alex Gelsomino. Kan inte svära på det men jag tror att detta är Blocks första rallystart sedan han eldade upp sin älskade ”Cossie” alltså den Ford Escort Cosworth 4×4 som tog eld på hemmaplan i Amerikanska Mästerskapet. Block har varit på plats i Katalonien en tid och kört en hel del test/träning och säger sig vara bra förberedd.

I förra veckan var det första gången någonsin som jag satt i en ny WRC bil på en specialsträcka, berättar Block.

Den här bilen gjorde mig helt betagen över hur mycket kraft den levererar, ”going to be fun”!

Blir helt omöjligt att ställa krav på Gymkhana-stjärnan där han går ut långt bak i fältet med #43 på bilen. Men show lär det i alla fall bli…

*

Reken är i full gång och Petter Solberg/Veronica Engan är  utanför trion som utmanar om WRC-guld de som har mest blickar riktade mot sig. En premiär med ny rallybil från Volkswagen är så klart hyperintressant och när det även sitter en f.d världsmästare bakom ratten blir inte intresset mindre. När Petter fick se sträckorna konstaterade han att där fanns bitar han kände igen.

Har kört vissa partier tidigare men efter sex år behöver jag helt klart en uppfräschning!

*

Skrev igår att intresset för nya R5 Polon med råge överträffar Volkswagen Motorsports förväntningar och inom kort kommer de första 15 bilarna att levereras ut till privatkunder. En som kommer att få möjlighet att köra en sådan bil är Lars Stugemo med kartläsare Kalle Lexe. Två bilar är beställda av finska teamet Printsport som har Stugemo som kund och skött den R5 Skoda han kört de två senaste åren. En av dessa två ska då köras av Sunnyside Experience-föraren som kämpar vidare i sin kamp mot cancer. På framskärmarna hamnar dekalerna ”#FckCancer”.

Stugemo kommer att finnas på plats i Spanien vid premiärkörningen för att för första gången se sitt nya tävlingsredskap live. När debuten i hans händer sker är oklart men till vinterns Arctic Lappland Rally i Finland hoppas han få bilen levererad.  Därefter väntar även Rally Sweden.

*

Långt från Lappland är det om man bor i Falsterbo där årets sista skånska tävling körs den 10 november, ”Falsterbo Rallysprint”. I dag sprängdes ”60-vallen” och nu är man två mer anmälda än vad arrangören Trelleborgs MK tänkt sig ska få köra ute på det ofta blåsiga och kalla fältet med havet intill. Då hör det till saken att anmälan inte stänger förrän den 1 november, så än kan listan fyllas på.

Flest anmälda är i C-förare Standard med 10 bilar och i andra änden med bara en enda, C-förare 4WD. Här får dansken Alan Møller med en Subaru inga större problem att köra hem en klasseger…

*

I den här delen av landet återstår sedan bara en tävling, Älmhults nytillskott i kalendern ”Silversprinten” den 8 december. En tävling där ungdomarna i klubben står för det mesta av jobbet. Innan detta är det avslutningen i Bilsport Rallycup, Nässjös ”Novemberskölden” den 3 november. Här kan inte General Rooth klaga på intresset med över 180 anmälda.

*

I fjol kom Kristianstads duktige folkracejunior Dennis Gudmundsson knappt av startplattan i NGK Masters innan hans Saab packade ihop. I år däremot gick det bättre för Dennis som slutade tvåa juniorklassen efter Likenäs Hampus Enner medan jämten Felix Karlsson placerade sig bak Dennis.

I Veteranklassen var det Munkfors Christer Larsson överst på pallen med MSK Hammarens Andreas Avelin som tvåa. På bronsplats blev det däremot skånskt genom Benny Olsson i Team Pärup Racing.

I Seniorklassen tog Tobias Svärdh, MK Orion hand om första priset före Niklas Eriksson, Rasbo och Fredde Gustavsson, Valdemarsvik. Bästa dam blev Camilla Wernersson, Kind med Petra Nordquist, Hällefors och Ida Törnquist, Gestrike efter sig.

Välrenommerade trion Johan Kristoffersson, Pontus Tidemand och Emil Bergkvist lyckades inte ta någon pallplats. Kanske i Johans och Pontus fall det berodde på att man boxades lite för mycket med varandra? Däremot blev rallycrossaren Sebastian Eriksson lite av ”rullkung” inför de runt 7 000 åskådarna på Kalvholmen. Bilderna härifrån kommer från Lollo, tack!

*

Värmlänningarna kan man alltid lita på och ett nytt bevis på detta kom i dag när P4 Värmlands lyssnare röstade på landskapets nationalsport. Vinnare blev ”Motorsport” till skillnad från när Sportradion hade sin rikstäckande omröstning där istället ishockey vann.

 – Jag förstår det och det är kul att höra, kommenterade Dennis Rådström valet i P4 Värmland.

Han tycker inte att det är så konstigt att det är motorsporten som är mest populär.

Det finns många förebilder och idoler som har gjort det bra och som kommer härifrån och vi har bra underlag för att utöva sporten med alla fantastiska klubbar som finns och näringslivet som stöttar oss.

Själv har J-WRC-tvåan inspirerats av flera värmländska motorsportstjärnor.

Både Pontus Tidemand och Johan Kristoffersson har gjort att jag satsar så högt som jag gör nu på senare tid men även farsan som har varit i motorsporten. Jag föddes ju in i det!