Fulspel av Citroën i Mexiko eller..., inget avtal klart för Rally Sweden, Hörby-Victor gjorde succé i tufft Tysklands-rally, Sebastian J. föll till fjärde och SMK Hörby har sorg!

Blogg

Strax efter klockan 19.00 svensk tid startar sista sträckan av Rally Guanajuato Mexico och inför denna leder Sebastien Ogier. Fortfarande håller Elfyn Evans andra platsen bara 27 sekunder bak C3 WRC #1. Med häng på andra platsen bara 2,2 sekunder skiljer, ligger så Ott Tänak trea. Det är också den här trion allt handlar om när söndagens tre sträckor ska köras. Fyra är Thierry Neuvill men 1.15,7 efter Ogier och femma Kris Meeke ytterligare tre minuter bak.

Dramatiken igår kom direkt när Esapekka Lappi åkte av strax före mål på dagens första sträcka. Med Cittran snyggt parkerad passerade både Kris Meeke och Elfyn Evans innan Lappi tryckte in ”SOS-knappen” vilket innebar omedelbart stopp på sträckan. Som av en ren tillfällighet hade Ogier fått punktering strax efter start men med stoppet reducerades tidstappet markant. Nu spekuleras det i att det var order från Citroën-kontoret till Lappi att trycka på larmknappen för att ”rädda” Seb. Så klart något som blir omöjligt att bevisa men visst är det så att de flerfaldige världsmästaren förföljs av en stor portion tur i det mesta han företar sig.

Stoppet orsakade stor irritation hos medtävlarna men svårt att komma åt, trycker man på ”SOS-knappen” är regelboken tydlig, direkt stopp. Dessutom med tanke på allt knas som hänt under tävlingen till exempel att Anders Jaeger fick hoppa ur Andreas Mikkelsens bil för att öppna en stängd grind på en sträcka så ville nog inte arrangören riskera att bryta mot en säkerhetsregel. Inte utan att man är lite förvånad över hur slappt mycket verkar vara i ”Corona-land” om man jämför till exempel med Rally Sweden. Det mesta verkar skötas med insidan av vänsterfoten och ändå har jag inget minne av att det höjs röster för att peta bort Mexiko ur WRC-kalendern. Lite märkligt kan jag tycka. Slappt var det dock inte när man bötfällde Kris Meeke, Espekka Lappi och Teemu Suninen för ”dangerous driving in the control area before SS1”.

”An unsafe situation was caused”, menade funktionärer som därmed inkasserade 3×3000 euro till FIA.

SVT1 eftersänds rallyt och expertkommentator Jonas Kruse hälsar.

23.15 smäller det i kiosken, Rally VM sammandrag från Mexico i SVT . Mycket dramatik utlovas…

*

Fortfarande har inte Svenska Rallyt AB gjort klart med FIA/WRC om en fortsättning som VM-tävling 2020. VD Glenn Olsson sitter dock lugnt i båten och till SVT säger han.

Det handlar bara om vad vi ska gå med på, det är villkoren vi kämpar med.

Anledningen till att beslutet dröjer är så klart det faktum att promotorn vill höja avgiften för att det ska köras WRC i Värmland. Dessutom lurar det i vassen att man också vill se en årlig höjning av avgiften framöver .

I år betalar vi totalt nio miljoner för att få vara med i VM, tufft att tjäna fram de pengarna varje år, menar Olsson

I år bidrog publiken med runt tio miljoner eller ungefär den avgift som gick från Värmland till promotorn. Alla andra utgifter får man söka täckning för på annat sätt. Glenn Olsson vill även se en flytt framåt av rallyt så att det inte krockar med det heliga svenska sportlovet. Här väntar även en rejäl utmaning då det skulle innebära att Rally Monte Carlo skulle få flytta på sig även dom. Det vet ju alla hur lätt det är att förhandla med fransmän så där väntar onekligen något att tugga i sig…

*

SMK Hörbys Victor Hansen med Ryd-kartläsare Victor Johansson lyckades knyta ihop rallysäcken när man gjorde internationell debut i tyska ADAC Saarland-Pfalz Rallye. En imponerande och väldigt  stabil insats av paret i den svenska R2-Peugeoten där man till och med var uppe i klassledning ett tag. Till slut blev dock hemmaföraren Kai Otterbach med sin trimmade BMW för svår och svenskarna fick nöja sig med att bli tvåa. Upp till den mer hästkraftstinna BMW:n hade man dock bara 21,9 sekunder. Seger blev det ändå och då i ”R2-klassen” där Victor var helt överlägsen, över tre minuter till tvåan David Havlat i en Opel Adam R2. Victor konstaterar belåtet.

Vi slutar som vinnare i klassen RC4 som är en klass för R2 bilar och som tvåa i Division fyra där vi åkte bland andra trimmade bilar. 

Att kalla utlandsdebuten något annat än succé är helt omöjligt även om Victor är lite mer blygsam.

Vi summerar som väldigt lyckat! 

Men det har inte varit någon ”walk in the park” för R2 Peugeot #28 berättar Hörby-föraren.

Vägarna har varit väldigt varierande med snabbt och tekniskt, samtidigt som vädret har spelat sin roll, bitvis mycket lera på asfalten vilket gjorde det halt…

Har blivit både backning, motorstopp, goa sladdar och en och annan kris, precis som ett rally ska va! 

”The two Victors” kom till Tyskland utan någon erfarenhet av att göra egna noter men detta löstes som bevisats galant. Att man sedan blev väldigt väl mottagna av arrangören och medtävlare gjorde helgen ännu mer lyckad menar paret.

Vi är tacksamma för det varma mottagandet och en otroligt häftig och rolig erfarenhet tar vi med oss! 

Inte bara jag som är imponerad över insatsen över 500 ”Gilla” på Facebook understryker att jag inte är ensam om mitt omdöme…

*

Lika kul blev det inte för Sebastian Johansson/Jesper Elfver i ADAC Opel Rallye Cup-premiären. Inför sista sträckan låg paret stabilt trea, en placering man höll från start. Men på sista sträckan inträffade en olycka som fick till följd att man stoppade tävlingen. Arrangören räknade så fram konstruerade tider och då föll helt plötsligt svenskparet ner till fjärde plats. Mycket märkligt men kanske förklaringen står att finna i att ny trea blev tysken Tim Wacker som fick över 20 sekunder bättre körtid än Sebastian.

Just nu väldigt tungt, kommenterar gotlänningen efter målgång.

Det som ställde till det var att man hade motorproblem första gången sträckan kördes och där då Wacker var 20 sekunder snabbare än Sebastian. Det var också de tiden som tyskarna hade som grund för att konstruera en ny tid.

Hade problem på första loopen och väldigt taggade stod vi klara för start på sista sträckan när de blåser av pga olycka, berättar Sebastian. 

Vi hade ett försprång på 13 sekunder inför sträckan men slutar nu alltså fyra, otroligt tungt och fel i vårat tycke. 

En vädjan till arrangören lämnades dock utan bifall och nu kvarstår svenskarna som fyra, 8,2 sekunder efter Wacker.

Vi har dock lärt oss otroligt mycket under helgen och teamet har gjort ett kanonjobb så vi kommer starka till nästa tävling!

Vann gjorde Eerik Pietarinen och detta så överlägset som det anstår en regerande finsk mästare. Vann alla sträckor och i mål skilde nästan exakt minuten till Gregoire Munster. Sedan långt hopp till Wacker, 5.23,3.

Totalsegern gick till Fabian Kreim, halvminuten före Marijan Griebel och som trea Hyundai-åkaren Herman jr Gassner. Bilderna från Tyskland är fotade av Henric Åkeson.

*

SMK Hörby har sorg. I fredags avled en av klubbens största profiler på -60 och 70-talet, Larry Svensson efter en tids sjukdom. Larry föddes in i rallysporten genom att pappa Hans var en av de allra första medlemmarna i SMK Hörby efter starten 1960. Under många år var ”Hååns” stenhård och noggrann materialförvaltare och där ofta Larry fick hjälpa till att fixa material inför klubbens tävlingar. Med nytaget körkort tog det inte lång tid innan första rallybilen inhandlades och för Larry föll valet på en Opel Kadett A. Med bilvalet styrks min tes att de allra flesta fortåkare har någon relation till Opel och ännu har ingen kunnat bevisa motsatsen. Med Kadetten och kompisen Fred Roswall som kartläsare kördes en hel flock T (Tillförlitlighet) och OT-B-Tävlingar innan det 1968 var dags för bilbyte. En splitterny sandfärgad Saab V4 blev nya rallyvapnet och klassen var ”Grupp1” där man i princip körde med rena skyltfönsterbilar. Så klart skyddsplåt, extraljus och hårdare stötdämpare sedan var det klart. Framgångarna lät inte vänta på sig och i SMK Värnamos SM-tävling ”Finnvedsrundan”  blev Larry och ”Fredde” den stora snackisen. Att en ”A-junior-skåning”( dagens B-förare) dessutom på vintern kör in som nia totalt i Grupp 1, var inget annat än en skräll. 

Resultatet följdes sedan upp i Kristinehamn där paret (på taket med Larry till vänster och Fred till höger) i hop med Stig Kristiansson/Hans-Lennart Hansen och Rolf Boström/Bengt Olsson skrällde återigen genom att vinna ”Lagtävlingen” i SM:s tredje deltävling. Än idag ett av SMK Hörbys största ögonblick. Med detta slutade Larry på 19:e plats i SM-tabellen och med bara två andra Saab-åkare före sig, Lasse Jönsson och Ottar Larsson.

I början av 70-talet tog familjen över intresset och efter detta blev det sporadiskt tävlande (bland annat med en Skoda 110) fram till att Larry fick chansen att göra comeback i Suzuki-cup. Även här visade han att fortåkaren levde och hävdade sig väl i den tuffa cupen. Sista rallybilen blev en vit Grupp E Golf  innan intresset övergick till att köra servicebilen när sonen Thobias Svensson blev Riksmästare i Grupp E. För ett år sedan fick Larry cancerbeskedet och i fredags förlorades den fajten. Larry skulle ha fyllt 70 år och närmast går nu våra tankar till familjen i den här tunga stunden.