Fler skadas med färre dubbdäck.

Blogg

Ja, jag vet att jag inte skulle skriva mer om dubbdäck, men när en bloggläsare skickade en artikel ur facktidningen Motor-Magasinet till mig, så kan jag bara inte låta bli. Skillnaden blir att jag själv inte kommenterar så mycket i frågan, utan citerar ur artikeln som är signerad av Motormännens trafiksäkerhetsexpert Niklas Stavegård. Rubriken är.
Fler skadas med färre dubbdäck.
Ur artikeln citerar jag följande:
* Idag kör 72 procent av svenskarna dubbat, 22 procent väljer dubbfritt och sju procent väljer däck av allroundtyp enligt en undersökning som gjorts av försäkringsbolaget If.
*I våras beräknade VTI (Väg o Trafikforskningsinstitutet) hur många fler som skulle skadas och dö i trafiken om dubbdäcksanvändningen minskar.
*Vid 20 procent dubbdäcksanvändning skulle antalet polisregistrerade olyckor med personskador öka med 140 stycken och antalet dödade skulle öka med 4,4 personer och antalet svårt skadade med 33 personer enligt VTI.
*Ur trafiksäkerhetssynpunkt är dubbdäck säkrare än dubbfritt på alla underlag förutom löst packad snö.
*För de cirka 70 procent av trafikanterna som använder dubbdäck kommer ett eventuellt förbud att innebära en minskad trafiksäkerhet, särskilt när det inte går att garantera en förbättrad vinterväghållning.
Så här långt är det Niklas Stavegårds tankar. Att de 22 procent bilister som valt dubbfritt inte håller med honom eller mig, accepterar jag. Men att Vägverket och andra makthavare, typ politiker som i total okunnighet infört dubbdäcksförbudet i Stockholm, propagerar för minskad dubbdäcksanvändning gör mig bara så förbannad. Vägverket snackar om Nollvisionen men just i fallet dubbdäck då väljer man bort Nollvisionen. Varför, jo dubbarna sliter på vägen och det kostar Vägverket pengar…
Till sist, ett argument i den här debatten hoppas jag slippa framöver, ” det behövs inga dubbdäck i Skåne, vi har ju aldrig någon vinter”. Är vi inne på femte eller sjätte veckan med vinterväglag, jag minns inte riktigt?