Finska Mästerskapet startar om i september, tajt med nya hybridbilar, Ogier kan ompröva, BRC-vädjan, inget nytt besked från Södra BF och Linus kör i USA.

Blogg

Får en känsla av att WRC-teamen mer eller mindre redan lagt ner säsongen 2020 när nu även Rally Finland i slutet av sommaren lär vara i farozonen att ställas in. Inget officiellt har kommit som stöder ryktet, men med tanke på hur tufft de finländska myndigheterna hittills agerat mot Corona skulle det inte förvåna om den finska fart och publikfesten ställs in. Något som stärker den tesen är att AKK (Finska Bilsportförbundet) i dag informerat att SM (Finska mästerskapet) inte kommer att köra nästa deltävling förrän första helgen i september som det ser ut nu.

Foto: Tommy Svensson

Alltså en månad efter WRC-tävlingen i Finland kan det tänkas att framflyttade ”SM OK Auto-rally, Kouvola” kan köras och att SM-ledaren Emil Lindholm då åter får klämma in sig i Skodan. Om nu så sker blir det totalt fem deltävlingar i SM-serien 2020 oc hförutom de tre redan avverkade vintertävlingarna, blir det sedan final den 25-25 september med ”2020 Ostrobothnia Championship Rally, Seinäjoki”.

    *

    Inte bara Corona som stör WRC-teamen utan även detta med nya hybridreglementet som träder i kraft om 20 månader. Att få till de nya bilarna tar sin tid och redan nu verkar det vara mer fokus på detta än att se vem som vinner WRC 2020. I dag finns inte nya tekniken tillgänglig vilket sjävklart stressar och inte förrän vid årskiftet räknar Compact Dynamics med att kunna leverera drivkällor till teamen. De mest optimistiska tror då att de första testerna ska kunna starta i januari 2021.

      – Vi har sedan knappt tolv månader på oss att få bilen klar, menar M-Sport Fords teamchef Richard Millener i en intervju med DirtFish 

    Men det går inte riktigt att bara bygga in hybridenheten och sedan börja köra. Jag tror att vi kan göra cirka 40 procent av arbetet i år men där finns mycket arbete kvar för nästa säsong.

    Förutom hybridtekniken kommer bilarna även att få en något enklare växellåda mer lik den som sitter i dagens R5-bilar. Den aktiva centraldiffen försvinner också plus att stötdämparna förenklas samtidigt som vingar och spoilers blir mindre aggressiva. För en lekman som jag, är det svårt att få ihop ekvationen att behålla den starka GRE-motorn samtidigt som väghållningen som jag ser det, försämras. En annan sak som verkar oroa lite är om företaget Compact Dynamics orkar leva upp till kraven som ställs på hybridteknik för en rallybil som utsätts för extrema påfrestningar.

    En sak som säkert många tycker är positiv i följden av Corona är att Sebastien Ogier nu vacklar i sitt beslut att 2020 skulle bli hans sista i WRC. I ledning efter tre tävlingar men nu ”put on hold” efter Rally Mexico vilket ger de sexfaldiga världsmästaren en ofrivillig semester på minst tre månader. En semester som han avnjuter hemma med familjen och nu verkar det som att ”pensionärslivet” inte längre är ett så lockande alternativ som före Coronans intåg. Till tyska Motorsport förklarar Ogier att han trodde att hans sista säsong skulle vara annorlunda än vad som nu blivit fallet. Resonemanget utvecklas och bottnar som jag tolkar det i, att han känner 2020 som ett förlorat år och är därför beredd att köra även till nästa år.

    Foto: Tommy Svensson

    Ett besked som skulle göra att Tommi Mäkinen korkar upp champagnen då ha hela tiden uttryckt önskemål att få behålla ”Seb” i Toyota Gazoo Racing.

    Ännu är det för tidigt att bestämma något, vi får vänta och se hur säsongen blir, förklarar Ogier till Motorsport. 

    Om han nu skulle ändra sig och köra ännu ett år så blir detta med all säkerhet det sista. Vid flera tillfälle har han uttryckt stor skepsis till hybridreglementet 2022 och sagt sig inte ha någon lust att köra en sådan bil.

    Ärligt talat, jag tycker inte de är intressanta och är säker på att det inte finns någon WRC-förare som ser dessa bilar som en utveckling framåt! 

    *

    Att Corona ställer till det för precis hela samhället är väl ingen överdrift och därför känns det kanske lite futtigt att gnälla över inställda rallytävlingar och liknande. Men nu är det ju så att det är i den världen vi rör oss som läser detta, så därför måste det ända vara lite OK. Idag kunde man läsa hur Bilsport Rallycup och dess befälhavare Roger Rooth ser på saken. Årets BRC-upplaga har ju inte kommit igång eftersom premiären Rally Anderslöv var allra först att ställa in. Men på Roger verkar det inte stanna där.    

    – Det verkar högst troligt att det inte blir något rally kört förrän sommaren är över, men vad kan vi göra åt det, inte någonting, tyvärr.

    Roger ser även samma problem komma som jag, när många av vårens tävlingar nu väljer att byta datum och köra till hösten när förhoppningsvis allt lugnat ser sig.

    Till er arrangörer, vi vädjar att ni återkopplar till cupen när ni vill byta datum eller ställa in, vi kan bara vara väldigt säkra på en sak, vi kan inte köra kanske sju deltävlingar i höst på tre månader.

    Bara att hålla med Roger om detta och så kan det bli när Trelleborg flyttade Rally Anderslöv till den 25 juli och om ”risktävlingarna” Gruvrundan och Semesterturen också vill klämma in sig höst.

    Så här ser kalendern ut idag.

    30 Maj. Gruvrundan. Åtvidabergs MK

      4 Juli. Semesterturen. S:a Sunnerbos MK.

    25 Juli. Rally Anderslöv, Trelleborgs MK

    29 Augusti. Emiltrofén. Vimmerby MS.

      5 September. Karlskronapokalen. Karlskrona AK/Gullabo RC.

    19 September. Klappjakten. Ydre MK.

     31 Oktober. Novemberskölden. Nässjö MK.

    *

    Jag vet att Södra Bilsportförbundet hade telefonmöte igår där man skulle ta ställning till hur det tävling/träningsförbud som Riksidrottsförbundet och Folkhälsomyndigheten skulle tolkas i den här delen av landet. Än har ingen information släppts från mötet men lär komma inom de närmast timmarna. Nu tror jag inte det blir något dramatiskt utan mer en kopia av redan kända åtgärder, dessutom lär inte eller någon stoppdatum för dessa åtgärder presenteras.

    Såg att Skånes Fotbollförbund till slut fattade hur korkat det var att leta kryphål i åtgärderna enbart för att kunna starta upp ”bonnafotbollen”. De flesta distrikten gick direkt på Svenska Fotbollsförbundets linje och sköt upp premiärerna men så tänkte man inte här nere men nu har man dock krupit till korset.   

    Nu får vi omvärdera vårt beslut och ställa in oss i ledet. Formuleringen är väldigt tydlig och skarp från både myndigheter och Riksidrottsförbundet, säger Mats Hansson, tävlingschef på Skånes fotbollförbund, till Sydsvenskan.

    Det märkliga i Skåne FF:s beslut var att över hälften av de som svarade på enkäten om när man skulle starta seriespelet, tyckte man skulle följa myndigheter/RF och skjuta upp. Ändå valde styrelsen den andra vägen där minoritetens åsikt skulle gälla, mycket märkligt kan jag tycka…

    *

    Finns även en del ljusglimtar i mörkret till exempel som att Linus Lundqvist gör nytt avstamp i sin racingkarriär. Tyresö-föraren  kör nu i amerikanska Formula Regional Americas där vinnaren får en fullt finansierad styrning i Indy Light-serien. Kontrakt har skrivis med regerande mästarna Global Racing Group i det som fjol kallades F3 Americas.

    Foto: Mattias Persson

    Jag ser verkligen fram emot det här steget till USA och att tävla i Formula Regional Americas med Global Racing Group, säger Linus Lundqvist. 

    Det har varit en lång vinter, där vi har fokuserat kanske mer än någonsin på att verkligen utvärdera den bästa vägen framåt i min karriär. Amerikansk racing är verkligen på frammarsch just nu, inte minst här i Sverige tack vare våra två IndyCar-förare. 

    Årets Formula Regional Americas-kalender omfattar sju deltävlingar, med tre 35-minutersrace under varje helg. Premiären på Road Atlanta har ställts in och nu hoppas man istället komma igång Circuit of the Americas i Texas den 5-7 juni.

    *

    ”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson