Finsk mästare till ERC R3 Juniors, rally i Malmö, SRC med #FkkCancer, tung skånsk rallyhelg, sprint i Eskilstuna, HANS skyddar, rallyprofiler som lämnat och så gör även Vinterstudion!

Blogg

När finske mästaren Miika Hokkanen nu fått klart med en ny säsong ökar trycket på Eias Lundberg, Steve Røkland och Sindre Furuseth i ERC 3 Junior. I fjol körde Hokkanen bara tre tävlingar och slutade ändå sexa efter en stark avslutning i Polen och Litauen med dubbla pallplatser.  Nu ingår Hokkanen i spanska teamet Mavisa Sport och kör deras R2-Peugeot med Rami Suorsa vid notblocket. Debut blir i kommande Rally Islas Canarias och inför den menar finnen att fjolåret inte alls blev som han hoppades, både Tom Kristensson och Martin Sesks blev för svåra motståndare.

– Hoppas vi lyckas bättre i år, menar han.

Konkurrensen är tuff så vi måste vara i toppform om vi ska lyckas!

*

Mycket kan sägas om Malmö men inte att det är någon rally eller någon större motorsportstad överhuvudtaget. Nu blir det ändå lite ändring på detta efter 43 år och  till sommaren är det är dags för SM-veckan med ”SM i Rallysprint” kommer att avgöras i landets tredje stad. Mitt minne av rally och Malmö inskränker sig till ”Hjulåttan” en OT-A som kördes i Limhamns Kalkbrott plus tävlingen med det lustiga namnet ”Lilla Butiken”. Annars har det varit Arlövs MC som varit de som försvarat hedern när det kommer till rally och malmöbor. Det är också Arlövs MC som ihop med Lunds AC står som arrangör för SM-tävlingen den 28 juni. 

Sträckan som ska köras startar i Fosie Industriområde och går i mål 1,9 kilometer senare på Lockarps Gokartbana. Då har man åkt både grus och asfalt berättar biträdande tävlingsledaren Britt Steiner. 

– Vi är mycket nöjda med den sträckning vi fått till för rallysprinten och även om det kommer att gå fort så bjuds förarna på flera olika delar. Det kommer krävas olika former av körstil för att behärska hela sträckan!

Det årligen återkommande dilemmat om man ska köra grus eller asfalt på SM-Sprinten har skåningarna löst på ett smidigt sätt man kör både ock med 58 procent grus och resten asfalt. Tävlingen körs en fredag och på ett område med flitig vanlig trafik vilket blir en utmaning för arrangören.

Det innebär avstängning av väg samt trafikomledning och där är vi är otroligt glada över att Ramudden i Malmö med kunskap, kompetens stöttar oss, konstaterar tävlingsledaren Ingvar Hansson.

Med över två månader kvar till tävlingsdags har det ännu inte fyllts på med så många namn i anmälningslistan. I dag är där 17 anmälda och där det anmärkningsvärda är att Simrishamns Joachim Grahn än så länge är ensam i 4WD-klassen med WRC-Fiestan. Annars är det tunt med topp-åkare från SM i övrigt, egentligen är det bara Team NYBE:s Robin Sandberg som än så länge verkar sugen på en SM-medalj. Anmälan stänger den 5 maj. Lite kul är att arrangören valt J-WRC-ledaren Tom Kristensson som blickfång på sin Tävlingsinbjudan. 

*

Om en dryg månad är det dags för Svenska RallyCupen med Götenerundan. En nyhet i årets SRC är ett utökat eller förnyat samarbete med en lång rad partners som Öhlins Northern Europe, PPE/Yokohama, Racepart Sweden, Mocomp, Tractive, BMsport.se, Klaravik samt Sunnyside Experience och med/Däckproffsen i Växjö. 

– Cupen har startat ett ömsesidigt samarbete med Lars Stugemo, Sunnyside Experience och Däckproffsen med deras viktiga kampanj  #FkkCancer, berättar mediansvarige Jeremias Ericsson.

Lars och Däckproffsen brinner för projektet #FkkCancer och genom deras initiativ kommer det finns ett utbud av ”merchandise & dekaler” vid samtliga deltävlingar och även via hans Facebook-sida.

Med detta skickar man ut en uppmaning att hjälpas åt för att bekämpa den hemskaste av de hemska sjukdomar som ingen av oss är immun emot. 

– 100% av intäkterna från kampanjen som helt drivs av Lars och Däckproffsen går oavkortat till forskning, #FkkCancer helt enkelt, berättar Jeremias.

Lars och Däckproffsen har fått sex fria SRC-starter som kommer att delas ut med lottens hjälp bland de aktiva i cupen. 

Detta kommer ske genom tävlingar via sin och cupens facebooksidor, förklarar Ronnie Maxe som är en del i årets organisation.

En annan nyhet är att aktiva och arrangörer kommer ha chans att synas och höras ännu mer i år med Webb-TV i regi av RallyLive,  från samtliga deltävlingar under ledning av Per Johansson, berättar Jeremias och avslutar med

Så kamma till frillan och borsta bort garagedammet från bilarna så kommer vi alla tillsammans göra denna åttonde säsong av Svenska RallyCupen till den bästa någonsin!

Tävlingskalender 2019:

11/05: Götenerundan. Götene MK.

08/06: Lars-Erik Torph Memorial Rally, Säffle MC.

03/08: MECA Kullingstrofén, Kullings MS.

31/08: EMK-Kannan, Eskilstuna MK.

14/09: Bresontrofén, Rasbo MK / Tierp Arena.

26/10: Elektrikerna Marknadsnatta, Västra Östergötlands MK.

Som redan konstaterats blir det lite tråkiga krockar med Sydsvenska Rallycupen mot slutet av året, 31 augusti är det Skilling 500, 14 september TV-Svängen och så kolliderar båda cupernas finaler den 26 oktober. 

*

Helgen som kommer är rallyintensiv i Skåne först med Trelleborgs MK och Andeslövsrallyt på lördag, premiär för Bilsport Rallycup.

Start och mål är beläget på Rosenhagen i Anderslöv, där också vår servering samt rallyts högkvarter är beläget, berättar tävlingssekreterare Anders Anderholm.

Serviceplatsen däremot finns på före detta Thysells Möbellager i Anderslöv.

Ingen hemlighet att det varit många turer innan nya tävlingsledaren Lars Mattsson nu äntligen kan släppa iväg det 117 bilar stora startfältet. Bland annat fick en sträcka utgå efter att markägare haft synpunkter. 

Banan är cirka 100 kilometer lång med två specialsträckor på cirka två mil totalt, där en av dessa körs tre gånger och den andra två, förklarar Anderholm.

Att leta förhandsfavoriter är alltid svårt i BRC-tävlingar men självklart måste fjolårets cupvinnare Lars Engström/Kurt Vilsson från Kullings MS räknas dit. Jag vill även lägga till Volvo 940-trion Pontus Berglund, Hörby, Johan Kastenman, Kristianstad (bilden) och David ”Plombo” Lindström, Skillingaryds MK. Anmärkningsvärt, i A2WD finns bara två FWD-åkare av de 17 anmälda, Joakim Öhman, Fagersta kör Golf medan Hässleholms Mikael Andersson sitter i en Toyota. Dagen efter detta är det RS-premiär med ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” och där det blev rekordstort startfält. Mer om detta i morgondagens blogg.

*

På betydligt nordligare breddgrader ända uppe på tröskeln till Norrland, i Eskilstuna alltså  är det också premiär och detta med ”Eskilstuna Sprintcup”. Lite unikt är att alla fyra deltävlingarna i cupen körs i Ekebygropen. Uppenbarligen ett populärt koncept då Eskilstuna MK kan räkna in 146 anmälda till”Aprilsprinten”. En slinga på 2,2 kilometer körs tre gånger alltså knappt sju kilometer totalt 

Många tycker om vårt upplägg med att allt är samlat på en plats, det märks på intresset som håller i sig från år till år, säger eldsjälen och tävlingsledaren Anita Pentell.

Hela 26 ekipage kommer till start i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen för A-förare, bland annat fortåkarna från Eskilstuna, Pontus Florin i Honda och Stefan Hanhela i VW Polo. De får slåss med ERC-åkaren Elias Lundberg från Sala. I 4WD-klassen kommer 13 bilar till start där den trevlige Östgöten Jari Saarinen står för favoritskapet om totalsegern i sin Ford Fiesta S 2000.   

 Eskilstuna Sprintcup 2019

13/4 Aprilsprinten

30/5 Torsdagsrallyt

9/8 Kvällssprinten

12/10 Finalsprinten

*

Är väl medveten om huruvida HNRS (i dagligt tal HANS) ökar eller minskar säkerheten inom motorsporten. Jag har min uppfattning klar och tänker inte gå i klinch med andra som tycker annorlunda. FIA har nu gjort en studie15 år bakåt som visar att skyddet verkligen hjälpt till att minska nack och huvudskador. Det konstateras att HANS är ett av de viktigaste sättet att öka säkerheten för förare/kartläsare.

FIA har studerat ett antal olyckor och i vissa fall hade inte de inblandade överlevt utan det här skyddet, menar FIA-ansvarige Nuno Costa.

I dag är det ”Hybrid-skydd” som är populärast i rally och som många även menar känns ännu säkrare än HANS. 

*

Ett av våra första och riktigt stora rallynamn Ursula Wirth har lämnat oss i en ålder av nästan 85 år. Ursula blev känd när hon ihop med Ewy Rosquist blev fabriksförare för Mercedes i början av 60-talet vilket toppades med segern i det Argentinska maratonrallyt ”Gran Premio Argentina” 1962. Ewy och Ursula vann alla sex specialsträckorna och detta med en snittfart på 127 km/t. 

*

Har idag även nåtts av ännu ett tråkigt besked, den östgötska Volvo-friskusen Torsten Sahlin har hastigt lämnat oss. Minns honom mest som hårdgasande i alla lägen och såg honom köra minst en gång upp i Småland med en blågrön Volvo142:a där kartläsaren kikade genom sidorutan för att se vägen. Efter rallyåren gick Torsten över till speedway och Vargarna där han även var ordförande under några år. Blekinge-födde Sahlin blev 73-år.

*   

Måste erkänna att jag inte faller in i samma krokodiltårar som fälls över att SVT blivit snuvade på en massa skidåkande framöver. Krigsrubriker om det oerhörda brott som begått närs svenska folket inte längre ska som jag ser det,  plågas av Pops och hans Vinterstudion. Tänk så skönt det blir när man kan slå på tv:n även under vinterhalvåret och detta utan att behöva höra hysteriska skidfantaster kommentera sport på vitt underlag. Tack NENT Group för detta!