FIA vill se nytt i WRC, ny startplats för Monte, Victor H. planerar Týsklands-start, Kristoffersson och Röjsel favoriter i Sundsvall, Karting-Jesper hyllades av Region Skåne och finbesök hos SMK Hörby!

Blogg

Vet att jag inte är ensam om min dröm, den att FIA en dag tar sitt förnuft tillfånga och gör R5/WRC2 till huvudklass i WRC men så här långt ser det ut som att jag lugnt kan sova vidare. Några sådana tankar verkar inte finnas överhuvudtaget trots att nuvarande fyra märkesteam, alla utom Toyota plågas av ekonomiska ”issues”. Men att tagga ner till R5, spara pengar och samtidigt få ännu större startfält i VM och kanske även nya bilmärken där verkar avståndet vara ungefär lika långt som från Kristianstad till månen.  

En som ändå verkar fatta lite av problematiken är FIA:s ”top dog” Jean Todt. I tyska Rallye Magazin säger att han vill se en regeländring i en förhoppning att få se fler tillverkare i WRC. Enligt artikeln vill Todt att man utvecklar hybridteknik för rally  men teamen verkar inte alls vara inne på samma linje. Några tankar på något ”EWRC” verkar inte heller planeras. Lyssna då på mig istället och kör R5 som huvudklass efter 2022!

*

Var mycket gnäll i samband med årets ”WRC opener” Rally Monte Carlo. Var det inte Tommi Mäkinen som rasade över att man strök en sträcka så sent att Toyota inte han ändra däcksval, så var det bristande publiksäkerhet som var på tapeten. Rallyt är också (vad jag vet) ensam om att ha start och mål på skilda platser, Gap respektive Monaco. Ett arrangemang som både stökar till det med logistiken och gör att rallystämningen försvinner från Monte Carlo. Nu sägs det att detta var sista året med samma upplägg. Från 2020 hoppas de flesta att man återgår till start från Monaco Casino Square och med serviceplatsen som vanligt i hamnen. 

Anledningen till en eventuell flytt från Gap är att rallykänslan helt försvunnit från Monaco. Något Tommi Mäkinen skriver under på som berättar om den fantastiska känslan som förr rådde kring hamnen. Nu ser inte monegaskerna rallybilarna förrän rallyt nästan håller på att avslutas. WRC-promotorn Oliver Siesla håller med och menar att Monte Carlo är det perfekta stället för teamen att bjuda in gäster till.

En premium destination för hospitality!

*

Smaken är som baken delad, men nog kommer ändå Tamara Molinaros Citroën C3 R5 att sticka ut bland övriga R5:or i Rally Sweden? Mer aggressiv ”livery” än hennes svart/vit/guld-folierade bil får man ändå leta efter. Den 22-årige italienskan är en av 17-förare som är anmälda till WRC2 och största meriten hittills är segern i ”ERC Laides Cup 2017”. Med bara totalt 23 rallystarter i sitt liv tillhör hon helt klart tävlingens mer orutinerade chauffören. Men av Värmland har hon ändå lite erfarenhet då det var start här även 2018 men då med en R5-Fiesta . I par med belgiskan Martijn Wydaegha slutade hon på en 15.e plats bland alla R5:orna.

*

Ett av många utropstecken i SM-premiären Mekonomen Bergslagsrallyt var utan tvekan SMK Hörbys junior Victor Hansen. Sjua i klassen Otrimmat men femma bland juniorerna i sitt livs första vinterrally ärt mer än godkänt. Inte bara orutin på snö utan från högerstolen hördes dessutom en helt ny röst med småländsk dialekt, Victor Johansson. Vid uppehållet hade paret bara en minut upp till ledaren men några mindre ”moments” på de fyra avslutande sträckorna innebar tappad tid. Något som man beslöt sig för att inte försöka plocka tillbaka med alla risker en sådan plan medför.

Vi hade också ganska stor marginal både uppåt och nedåt, förklarar Victor beslutet som nu ser framåt.

– En lyckad premiär med många nya erfarenheter och nu ser vi framemot sommaren!

Men innan det blir sommar och sol så ska ”The two Victors” prova på att tävla internationellt. Den 8-9 mars körs första av sju deltävlingar i Tyska Mästerskapet och detta med svårkörda Rallye Saarland. Med start i St: Wendel i sydöstra hörnet av landet kan vädret vara extremt vanskligt med såväl snö som is på de smala asfaltsträckorna. Känns lite som att Victor tänker ungefär som när Pontus Tidemand valde att göra WRC-come back i Monte ”Rysk roulette” Carlo, lika bra att börja med det dj-ligaste direkt…

*

På fredag är det motorsportens dag (rally, rallycross och crosskart) under SM-veckan i Sundsvall med SM-Sprint Vinter. Tack vare tv-sändning är också intresset stort och en stor del av landets elitåkare finns på plats för att köra sprintsträckan med målgång på Bergsåkers Travbana. Redan vid klockan 08.00 börjar kvalen och pågår fram till lunch. Därefter börjar kampen om de två SM-gulden, ett vardera i klasserna 2WD och 4WD.

I 4WD-klassen är där väldigt många som gärna hänger en guldmedalj runt halsen även om ändå Johan Kristoffersson borde känna lite extra tryck på sina 30-åriga axlar. Från SM-seger i Ludvika där bara en enda sträcka var längre än vad som totalt kommer att köras på fredag så blir detta en tvärvändning. 

Mer som ett backrace, men det borde passa mig bra, menar Johan, som får hård konkurrens av bland andra fjolårssegraren Mattias Adielsson och Patrik Flodin.

Detta passar Johan perfekt som tar alla chanser att växa in i nya R5-Polon inför starten i Rally Sweden.

Ju fler motståndare desto bättre referenser för oss!

Mattias Adielsson kommer att för första gången köra sin nya bil på svensk mark i Sundsvall. Genom franska SainteLoc Racing har Mattias och Andreas Johansson fått möjligheten att köra ERC 2019 i deras nya Citroën C3 R5. Dessutom ska fjolårsseger försvaras men lite osäkert då detta blir C3:ans premiär på vinterväg.

Motståndet är i världsklass så det blir inte lätt, menar Mattias.

  Roligt att teamet kommer till Sverige från Frankrike för att vi ska få visa upp oss för hemmapubliken men självklart känner också en viss press som regerande mästare…

Tuffast motstånd räknar Mattias med att komma från Kristoffersson, men det ska köras om det menar göteborgaren som hälsar.

Vi kommer att sälja oss mycket dyrt!

I 2WD-gänget är det om möjligt ännu tuffare och jämnare. Att plocka ut segerkandidater ur det 20 bilar stora startfältet bedömer jag som näst intill omöjligt. Men Opel-hjärtat klappar som bekant och då spikar jag Daniel Röjsel med Corsan. I ett större system lägger jag till Dennis Rådström, Ford, Andreas Levin, Nissan och så Team Nybes Robin Sandberg. I fjol tog Röjsel storslam i Sprint-SM och krönte detta med guld i Helsingborg och Sommar-Sprinten i hop med sambo Matilda. Nu är frågan om han kan upprepa bedriften? 

Känner egentligen ingen press, menar Opel-åkaren.

Har alla valörer inom rallysprint, men det är klart att vi ska köra järnet från början, konkurrensen i klassen är stenhård! 

I Sundsvall är det dock inte Matilda som sitter till höger utan ordinarie co-driver Mikael Johansson.

TV-tider SM i rallysprint: 08:00-11:00 Kval Svt Play-14:00-16:00 Finaler Svt Play/Svt1

*

När jag ändå är inne på Andreas Levin som tävlar för Lima så har antalet anmälningar till LBC-Ruschen saktat ner efter första dagarnas anstormning.  I dag är där 40 anmälda till  det som brukar vara vinterns största tävling med runt 200 startande. Vi får se om intresset är lika stort den här gången när tävlingen körs den 9 mars. 

*

Just nu är rallycrossen som svalast men ändå droppar där in en och annan nyhet. En sådan är att ambitiösa JC Raceteknik laddar på inför2019 och planera att tävla i både RX2 International Series och RallyX Nordic. För några dagar sedan avslöjades att man köpt EKS-teamets Audi S1 RX för Supercar-klassen. Nu kommer man även med förarna i klassen Supercar Lites som blir Ben-Philip Gundersen, Sondre Evjen och Jimmie Walfridson och är därmed  klara för ytterligare en säsong.  Trion gör debut i Sundsvall och kompletteras av allkonstnären Pelle Willén.

*

I dag gratulerar Motorbloggen Jesper Håkansson som i dag utsågs till ”Årets Eventskåning” när ”Event in Skåne” hade sin prisgala i Malmö. Jesper är en av de stora profilerna i Kristianstad Kartingklubb och motiveringen till att det blev han som i hård konkurrens fick ta emot den hedersamma utmärkelsen från avknoppningen av Region Skåne lyder: Med exceptionella framgångar i att attrahera stora internationella mästerskap, har Kristianstad Kartingklubb vuxit till ett av världens tävlingscentrum för karting med fyra internationella tävlingar årligen och utöver detta många internationella träningsdagar. Åsum Ring är rankad top 10 på listan över Gokart-anläggningar i världen och klubben har lyckats sätta Skåne och Kristianstad på den internationella motorsportkartan. Jesper Håkansson, tävlings -och eventansvarig på Kristianstads Kartingklubb, har varit drivande i arbetet och får här representera hela klubbens framgångsrika arbete i att dra internationella besökare till nordöstra Skåne.”.

Snacka om välförtjänt uppmärksamhet, stort grattis Jesper och VD:n för Event in Skåne, Pehr Palm konstaterar.

Kristianstad Karting har gjort ett fantastiskt fint arbete och har bidragit till att tusentals internationella besökare har fått upptäcka Kristianstad och nordöstra Skåne!

*

I går var det storfrämmande i SMK Hörbys klubblokal med både nästan en världsmästare och nästan en europamästare i huset. Mer korrekt, tvåan i Junior-WRC, Dennis Rådström stannade till i Hörby under sin företagsturné i syfte att säkra budget för årets VM. Då lyckades jag även få dit tvåan i Junior-ERC, Tom Kristensson för en liten träff. Att det var två killar som verkligen trivdes i varandras sällskap var tydligt och den dryga timme som var avsatt för träffen gick väldigt snabbt. Det hela kommer också att resultera i en artikel till nästa Motorlördag i Kristianstadsbladet, stay tuned…