Blogg

FIA-basen får mothugg, PTR gör det möjligt att hyra ny R5-Skoda, Polo GTI R5 på Mallorca, Joel E. nobbar F2 och Ramona ger sin syn på att vara tjej i motorsport!

Än finns det hopp och då tänker jag på detta att FIA;s Rally Director Jarmo Mahonen i förra veckan gick ut och pläderade för att korta ner tävlingarna i WRC. Framförallt vände hans sig mot både långa transporter och långa specialsträckor, men även mot att det gavs alldeles för få tillfälle för service. Då tänkte han varken på bilar eller besättningar utan enbart på att publiken skulle kunna kolla på teamens enorma hospitality och serviceanläggningar. Hyundai till exempel bygger upp sitt servicecenter i två våningar, ljusår från den pressening som Silver-Kadeten fick kärlek på under MSR. Nu vet jag inte om detta är det viktigaste i rally och dessbättre får jag medhåll av åtskilliga ”rallytyckare” både proffs och vanliga rallyfans som istället menar att Mahonen bör lämna jobbet fortast möjligt.
Vet inte om hans uttalande i Autosport var mest för att provocera och mindre att det skulle bli verklighet? Men handlade det om det förstnämnda är det enkelt att konstatera att finnen lyckades. Åtskilliga har som jag, känt sig provocerade av detta att omvandla Rally-VM till Sprint-VM

*
Redan i förra veckan skrev jag lite om det kommande samarbetet mellan Jerker Axelsson och Pontus Tidemand. Idag blev det officiellt att man tillsammans drar igång PTR eller utskrivet ”Pontus Tidemand Racing”. Det nya är att PTR gör det möjligt för förare att hyra den splitternya Skoda Fabia R5 som kom till Sverige i går och samtidigt ”få uppbackning i världsklass”.

Motorsport är min största passion och min livsstil, menar Pontus.
Att finslipa detaljer och jobba med tävlingar är något jag verkligen brinner för och att kunna hjälpa andra att nå resultat vore fantastiskt. Jag är mitt uppe i min karriär men känner ändå att det här är ett givande projekt och det gör också att jag själv har tillgång till en bil mellan VM-tävlingarna och kan förhoppningsvis göra fler starter i Sverige när möjligheten finns.
Jerker med ett förflutet som Svensk Mästare i rally fyller i.
Att få jobba med sin hobby och implementera allt man har lärt sig genom åren som företagare är en dröm. Med ett förarproffs som Pontus till kollega lyfts dessutom allt till en ännu högre nivå, säger mc-handlaren från Trollhättan.
– Vi sätter kunden i första rummet och vill leverera förutsättningarna för bästa tänkbara resultat.
Nu jobbas det med att bygga upp teamet, anställa mekaniker med mera innan de första testerna med nyförvärvet kan köras. Att det är en vinnarbil har som bekant Pontus visat under flera år och då även varit en del av Fabians utveckling.
Det har gett mig kunskap om vad som fungerar och hur man får det optimala ur bilen.
De båda träffades första gången för tio år sedan i norska Subarucupen där de båda till att börja med var konkurrenter, berättar Jerker.
Men jag upptäckte snabbt vilka unika egenskaper Pontus besitter. Han är en tävlingsinriktad vinnarskalle men samtidigt enormt ödmjuk, vilket är en ovanlig kombination bland framgångsrika tävlingsmänniskor.
Pontus å sin sida berömmer sedan Jerker.
Jerker har hållit på professionellt med motorsport under en lång tid och har fått ordentligt med rutin. Dessutom är han en framgångsrik företagare och fenomenal på att svetsa ihop ett bra gäng. Att veta att han sköter driften av bilen är en stor kvalitetssäkran.
Ytterligare ett bevis på att det börjar röra på sig i positiv riktning inom svensk rallysport och att vi bit för bit närmar oss de positiva bitarna från kontinenten. Här är det vanligt att förare på toppnivå i nationella mästerskap hyr bilar och mekaniker, något som hitintills varit betydligt svårare här hemma. Vet inte om GN Motorsport i Åhuskärr var först med detta att kunna hyra en R5-Fiesta, men tidiga var i alla fall Jocke Grahn och Rickard Nilsson.

*
På tal om R5 så visade Volkswagen i går upp helt nya Volkswagen Polo GTI R5 vid en ceremoni på Mallorca av alla platser. VW-chefen Sven Smeets berättade att Polon nu går in i ett intensivt utvecklingsstadie och närmast väntar dessa fortsätta under Wales-liknande former i ”UK”. Detta under ledning av tekniske chefen François-Xavier “FX” Demaison, och Jan de Jongh, som även fanns med i utvecklingen av Polo R WRC  2013 – 2016.
R5-Polon räknar man med att få homologerad i början av sommaren och första kundbilarna kommer att levereras under hösten. Glädjande nog ryktas det att till och med en bil ska landa i Sverige, förare dock okänd (men har mina aningar…).

*
Blir en del nytt i Junior-WRC till nästa år, bland annat körs serien på Pirelli-däck mot tidigare år då DMACK använts. I helgen var det visning hos M-Sports polska anläggning i Krakow där 14 förare från elva olika länder fanns på plats för att kolla på nya R2-Fiestan. Dock har M-Sport ännu inte offentliggjort några namn på J-WRC-förare för nästa år kan man hoppas på någon svensk som efterträder Dennis Rådström.

*
Verkar som många blivit upprörda över att Tomelillas racingtalang Joel Eriksson (jag utnämnde häromdagen honom till segrare av Formel 3 EM vilket var fel och för vilket jag också fick bakläxa av läsare, han blev tvåa) tackat nej till att köra Formel 2 till nästa år. Nu har folk med gott om pengar fått upp ögonen för Joel och som vill se honom ta nästa steg i Formel-trappan. Men samtidigt tillhör Joel BMW:s junior-program och ”pågarna med mynten” menade att Joel fick välja antingen Formel 2 med dom eller DTM med BMW. Nu verkar det som att det blir DTM vilket olika racingexperter anser vara ett felval. För dom är det andra spåret något som med automatik innebar att Marcus Ericsson inom en snar framtid hade fått sällskap i Formel 1. Ett mål som Joel alltid haft och aldrig heller gjort någon hemlighet av.
Jag är inte i den positionen att jag kan avgöra vilket spår som är rätt, det enda jag kan vara lite orolig för är att DTM spås att inom kort försvinna. Förhoppningsvis har Joel innan dess visat att han kan klättra till Formel 1 även om han kommer in lite via bakvägen…

*
Jag snurrade till det lite när jag skrev om Felix Rosenquist premiärseger i Formel E och det var inte alls Luca Filipp som vann, istället var det han som körde på Felix i kvalet. Han som gick först över mållinjen var Daniel Abt men som då inte fick njuta så värst länge av segerns sötma innan han diskades. En diskning som han och Audi bestämt sig för att inte överklaga.

*
I går skrev jag lite om hur Euro RX-föraren Magda Andersson såg på detta med att vara tjej i motorsporten. Det gjorde mig faktiskt också lite stolt över att vara en del (en mycket liten del vill jag påpeka) av en sport som inte alls verkar vara lika mycket präglad av det som avhandlas i olika # me too sammanhang.
Idag ger f.d rally numera rallycrossföraren Ramona Karlsson sin syn på saken i ett eget inlägg som jag tar mig friheten att förmedla.
Jag har den senaste veckan blivit uppringd av flera journalister för att ge min bild av #timeout – idrottens egen #meeto-upprop. Jag väljer istället att skriva om hur jag tänker här.
Många av de som blivit utsatta för allvarliga övergrepp finner styrka i de hashtagskampanjer som just nu pågår, och har vågat berätta och anmäla brott. Jag hoppas innerligt att de gärningsmän som går runt ostraffade åker fast. Och jag önskar att dessa kampanjer fyller just detta syfte. Att de som är skyldiga till brott drabbas. Att man snabbare vågar säga ifrån och anmäla när man utsätts för övergrepp och trakasserier. Och att det inte genererar i en våg där män generaliseras till potentiella förövare och kvinnor till offer.
Spannet av anklagelser i kampanjen är väldigt stort; allt från klumpiga kommentarer till grova våldtäkter. Jag tycker därför att det är svårt att få en överblick av debatten. Jag har aldrig blivit utsatt för något allvarligt övergrepp. Därför anser jag att det jag varit med om kommer i skymundan av de fruktansvärda brott som andra tjejer och kvinnor drabbats av.
Jag har erfarit sexuella anspelningar, fördomar, respektlös behandling och klumpiga ”komplimanger” från män. Jag har erfarit missunnsamhet, lögner, respektlös behandling och klumpiga kommentarer från kvinnor. Vad har varit jobbigast för min del? Jag vet inte. Individer kan få andra individer att må dåligt genom brist på respekt, oavsett vilket kön man tillhör. Döm individer och handlingar istället för att generalisera ett helt kön.
I min bransch finns det mestadels män. Och de allra flesta har behandlat mig schysst och respektfullt. Det är mycket tack vare ett bra samarbete med manliga kollegor; mekaniker, ingenjörer, journalister, företagsledare och beslutsfattare, som jag kommit dit jag är. Jag har även många kvinnor att tacka för mycket, allt från kvinnliga förebilder och vänner, till samarbeten med kvinnliga företagsledare, kartläsare, journalister, och uppdragsgivare.
Vi behöver absolut arbeta mot sexualbrott och våld i samhället, men jag tycker att man ska bjuda in alla i debatten. Man ska behandla varandra med respekt, oavsett kön, religion, etnicitet, sexuell läggning m.m. Tänk om världen kunde se ut så. Minska vi-och-dem-känslan och istället försöka föra samman människor genom en öppen diskussion med respekt för varandra.
/Ramona”.