Blogg

Färre testdagar för WRC, Ogier vill ha bort farliga "konstgjorda" hopp, skingrar Opel-dimma, Elias återvänder till Lübeck, rörigt efter "DM4" och asfalthjul saknas.

Enligt tyska rallye-magazine är det på gång med lite besparingar i WRC redan 2019 och detta även om man tänker utöka med ytterligare en deltävling till 14. I gengäld vill man minska ner på teamens testdagar från dagens 55 dagar till nästan hälften eller 30 dagar. Med en tävling mer i VM-serien måste man spara någonstans och då är det lämpligast med testdagarna, verkar både Citroën, Hyundai och M-Sport/Ford tycka. Tommi Mäkinen och Toyota är dom enda som enligt källan inte tycker detta utan vill behålla antalet testdagar. Kan hänga ihop med att Toyota är teamet med klart störst budget av ”the big four”…

*

Efter att Ott Tänak hoppat brutalt över det ”konstgjorda” hoppet på Monte Barranta-sträckan i helgens Rally Italia Sardegna höjs nu röster hos WRC-åkarna att helt förbjuda den här typen av hopp. Just här flög då tredje placerade Tänak så högt och långt att han landade på nosen istället för med hjulen före. I landningen knäcktes kylaren och det var ”over and out” för Toyota-åkaren. 

Sebastien Ogier är mycket kritisk till dessa korta,  branta hopp som gärna byggs upp mitt på en längre raksträcka lite som en ren publikarena där man i likhet med ”Colins Crest” ofta mäter hur långt förarna lyckas hoppa. Ogier menar att han inte har något emot hopp, de kan få göra hur många dom vill men dom måste vara utformade så att inte bilarna knäcks vid landningen. Han säger också att han vågar inte drömma om hur det känns i en R5-bil som inte alls har samma fjädring som i hans WRC-Fiesta. Ett tydligt exempel på detta var indiern Guarav Gill som fick packa ihop med R5-Fiestan efter landningen på samma ställe som Tänak.

Som exempel på ett perfekt uppbyggt hopp menas Tommi Mäkinens hopp på Ouninpohja-sträckan där han också placerat Toyotas ”hospitality”. 

Här kan man gå ”flat out” och det är ändå snällt mot bilen då det inte är uppbyggt med en kort brant ramp, menar Mäkinen i Autosport.

*

Mina funderingar kring ryktena om Opels framtid i rally väckte reaktioner och en som visste mer var ”co-driver proffset” Joakim Sjöberg med bättre inblick i detta än många andra. Jocke berättar att 2018 är sista året med rally för Opel Motorsport och att man istället ska satsa på racing och TCR, allt enligt ett beslut sent i ifjol. 

I och med att ADAC inte ser några tyska talanger komma fram, så vill både dom och Opel dra sig ur Adam-cup, berättar Jocke

-Just nu ser det därför  ut att vara sista året där ADAC och Opel drivet Opel Adam Cup. 

Han berättar även att det finns runt 30 cupbilar byggda så på något sätt vill nog Holtzer GMBH som bygger bilarna att det fortsätter.

Vad gäller R5 så har Citroën nästan precis börjat lansera nya C3 R5 och nästa år släpper Peugeot sin version. I grunden samma bil men med kosmetisk plast som enda skillnaden.

Opel R5 är byggd på en GM ägd bottenplatta och kommer aldrig godkännas för homologering, berättar Jocke och lägger till.

-Synd då Holtzer redan byggt två bilar…

Peugeot fortsätter att utveckla 208:an för R2-klassen och då troligen med ny en liters motor med turbo. Även Hyundai ska börja bygga R2-bilar och utvecklar en liknande bil.

Jocke är dock noga med att påpeka att detta är vad som är sagt idag (rättare sagt igår eller hösten 2017), och det kan ändras i morgon, som bekant är motorsport en sport det svänger snabbt i. Han vill även göra en rättelse vad gäller helgens deltävling i ADAC Opel Rallye Cup.

Jag åker inte med Sean Johnston utan hans vanliga kartis Alex kommer läsa noter. Detta då jag har hela juli full med tävlingar…

*

Ganska naturligt att redogöra för tankarna från ledaren av Adam-Cup, Elias Lundberg inför deltävling tre ADAC Rallye Stemweder Berg i norra Tyskland i trakterna av Lübeck. Faktiskt den enda tävling i serien som Elias och David Arhusiander har tidigare erfarenhet av, det var här man gjorde cupdebut i fjol som STAR-talang.

Det känns tryggt att vi redan har kört denna tävling då troligtvis flera av sträckorna är detsamma som förra året vilket underlättar planeringen inför rallyt. menar Elias 

Det absolut viktigaste är att konsekvent hålla topplaceringar utan att bryta eftersom att alla deltävlingar räknas. Vi är taggade att fortsätta prestera bra resultat och hoppas att vi ska kunna försvara ledningen i cupen.

*

Samtidigt i en annan del av världen är det dags för MK Kopparbergs, ”Kopparsvängen” och 1300 Rallycup. Bland de 13 ”Sukkorna” är Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson stora favoriter efter deras framträdande i Rally Askersund som tydligt visar att de har SM-tempo. 

Starkaste utmanaren är Joacim Rydin/Magnus Simensen som faktiskt ledde senaste deltävlingen innan ett hjul försvann, menar Tobias Abrahamsson i cupledningen.

Bland juniorerna är det tveklöst William Binbach/Victor Johansson som får bära favoritskapet, de kommer även att utmana totalt.
*

En bit därifrån långt ut på östkusten är det SMK Nyköpings tur att stå som ansvarig för deltävling i Svenska Rallycupen och ”Gästabudstrofén”. 150 bilar är anmälda för att köra de fem sträckorna.

Vi kör nog på de kanske mest omväxlande vägar vi någonsin mönstrat till en sommartävling, snabbt, krokigt, smalt och brett om vartannat. Vi bjuder också på ett av Sveriges största prisbord så räkna med att de tävlande kommer ladda för att vara först till mål, säger banchef Hampus Juteryd.

I 4WD-gänget lär segerstriden stå mellan Skoda-åkarna Anton Eriksson och Kjell Sandberg. Förste utmanare vinnaren av YRC-Sprinten Stig Andervang.

I den rullande startordning går A-förare 2WD först ut och där favoriterna i ”BWD” respektive ”FWD”, Emil Karlsson och Fredrik Eriksson blir de som kommer att jagas.

*

Verkar lite stormigt på andra sidan Öresund och idag presenterades en ”ny” resultatlista för DM4, Djurs Rally. Kvarstår som totalsegrare gör IB Kragh med Citroën Ds3 R5. Totaltvåan Kim Boisen, BMW var däremot ytterligare en av 14 förare som körde lite för ”staerkt” och i mål fick Kim fem minuters tidstillägg för detta. Därmed rasade han ner till 14:e plats och istället var det Rasmus Sørensen som blev bäste ”icke 4WD-åkare”. Kim och flera med honom la in protest mot tidsstraffet och så länge inte denna är behandlar kvarstår BMW:n som 14:e bil…

*

En liten vädjan från SMK Hörbys Andreas och Anders Hasselgren som hemkomna från ”Svedala Runt” upptäckte att man saknade ett asfalthjul till VOC-240:an.

Vet inte om vi glömde kvar hjulet eller om någon av mistag fått det med sig, men faktum kvarstår vi är av med ett Hankook på en sjutums Volvo-fälg, berättar Anders.

Hoppas att någon kan hjälpa oss att hitta hjulet, lite kris eftersom vi bara hade fyra sjutums fälgar och nu har vi bara tre…