Familien Tagesson tog hem BRC-premiären, B-förare Adrian Ring totalfyra, AP " skulle blitt himma", Kragh och Stugemo dominerade YM1, Østberg i topp på NZ, färre anmälda till Hässleholm, Alfred N., kör BMW och mer Robin mindre mellanmjölk

Blogg

Då blev det Håkan och Anders Tagesson, Nybro AC som vann Bilsport Rallycup-premiären på ett svinkallt Söderslätt. Med 1,9 sekunders marginal fick SMK Hörbys Pontus Berglund/Albin Persson ge sig efter sekundfajt på de fem sträckorna. Trean Johan Kastenman/Johan Svensson var sedan avhängda och hade ”hela” 5,7 sekunder upp till familjen Tagesson i topp. Fjolårets BRC-vinnare Lars Engström/Kurt Vilsson, Kullings MS började årets cup med en fjärde plats i klassen precis före David ”Plombo” Lindström/Jessica Svensson, Skillingaryd.

Men mellan de båda 940-åkarna i A-klassen klämdes sig Adrian och Jan Ring in. Klar vinnare klassen med den svarta 940:an och fyra totalt är imponerande av Linköpingsföraren. Ner till klasstvåan från Hörby Tommy Nilsson/Peter Berglund (för övrigt tävlingens bästa Opel) hade Ring en knapp halvminut.

Ett omnämnande är också på plats för Ungdomsåkaren Emil Friman från Vetlanda med rutinerade Timmy Berntsson vid sin sida. Klasseger men även bästa VOC:are totalt, fyra tiondelar före A/B-vinnaren Fredrik Persson/Hilde Olsson, Simrishamn. Sämre gick det för Fredriks bror Andreas av bilden att döma, ”AP” konstaterade också lite filosofiskt.

    Kunde blitt hemma ida!

    *

    Ännu har man inte kört färdigt i KongensbroJylland, finalen återstår. Men efter fyra heat är det favoriten Ib Kragh i topp med nya R5-Skodan. Fyra heatsegrar gör att han har 15,7 sekunder tillgodo på Lars Stugemo/Kalle Lexe med Sunnyside #fkcancer-Polon. Det har också varit de här två det handlat om under dagen och trean bästa 2WD, är Sebastian Aagaard med en Renault Clio som har en dryg minut upp till 4WD-åkarna i toppen. Fyra totalt i en Ford Escort RS 2000, Johnny Simonsen och dit är där nytt hopp på över 20 sekunder. Som sexa i 2WD återfinns Mats Lundahl/Marie Andersson, 1.41 bak Kraghs Skoda. För Lunds Håkan och Pamela Oddshammar började det illa med ett varv för mycket på den två kilometer långa slingan. Detta gjorde att man var tvärsist efter första heatet men efter detta har Håkan visat vad han och R5-Fiestan kan. Har klättrat 31 placeringar och ligger nu på 20:e plats efter heatplaceringarna 4-3-3.

    Joachim Grahns son Adam fick ingen premiärtur som kartläsare utan får vänta till söndag och Bilmånsson Hörby Rallysprint. Pappa Jocke hade allt för mycket att göra med vårbruket för att ”leka rally” på Jylland.

    *

    Ingen är väl direkt överraskad av att Nya Zeeländska mästerskapet plus FIA Asia Pacific Rally Championship har två klassledare med WRC-rutin. Totalt är det Hayden Paddon som är snabbast och detta med gamle kartisen John Kennard vid sin sida. Över tre minuters marginal efter första dagen till Dylan Turner i den för oss väldigt exotisk Audi AP4. I topp-sex är det sedan även Ford Fiesta, Subaru WRX plus ännu mer exotiskt numera, två stycken som kör Mazda i AP4-trimm.

    Mads Østberg och Torstein Eriksen dundrar fram på de bitvis regntunga grusvägarna  och har över minuten tillgodo på Escort-kollegan Ben Hunt. På NZ är Ford Escort i klassikersammanhang vad Volvo 240 är hemma i Sverige, dominerande. På topp tio hittar man bara tre bilar av annat märke än Ford vilka är, Nissan Bluebird, Toyota Corolla och Mazda RX3. Alla tre dock i botten av tiobästalistan.

    *

     I väntan på att RS-DM ska köras i gång om några timmar (10.00 på söndag) med Bilmånsson Hörby Rallysprint går jag in och kollar lite på hur det står till med anmälningar till Hässleholms GP. Blir lite förvånad över att inte fler är anmälda med tanke på att man stänger anmälan om ett dygn och nu står räkneverket på 95 ekipage. Så klart en siffra som är mer än bra, men ändå i dagsläget runt 20 bilar färre än 2018. Kan tillkomma ytterligare namn under de sista timmarna, å andra sidan brukar där också försvinna ett antal namn före start. Med andra ord lär det i Hässleholm komma ungefär lika många som till Hörby i helgen med sina 88 anmälda. 

    Det som är lite anmärkningsvärt är att Hässleholms GP behåller greppet om de danska rallyåkarna med 18 bilar med ”DK-skyltar” plus två norska, far och son Danneborg. I Hörby däremot finns bara tre danskar vilket i sin tur betyder att det är de svenska förarna som inte anmält sig till Garnisonen i lika stor utsträckning som tidigare år. Nu spelar detta ingen större roll utan likväl kan Wilke&Co fortfarande hävda att man kör ”Nordens största asfaltsprint”.

    *

    Det faktum att Bilsport Rallycup-premiären Anderslövsrallyt flyttade till idag stökade till det lite för oss i SMK Hörby. Stökade till då banan i dags byggs av klubbens aktiva förare/kartläsare, ett jobb som tar ett antal timmar under eftermiddagen. Men rally i närheten innebär att arbetsstyrkan för banbygget halverats och vad detta innebär förstår alla, mer jobb och längre tid. 

    Att det är rally på gång i Hörby märktes också då alla hemmaförare ombads att besiktiga sina bilar i dag. Detta för att se till att teknikerna i morgon hinner göra sitt jobb och bli färdiga till första start.

    Så här stort startfält hade vi inte alls planerat för och dom bilar som nu är besiktigade innebär att vi inte får det lika stressigt i morgon, konstaterade tekniske chefen Thobias Svensson.

    *

    Redan i fjol meddelade Prins Carl Philip att han ämnar ligga lite lågt med att köra racingbil under det här året. Men till helgen den 17-18 augusti får hjälmen dammas av då han ska köra Porsche Sveriges gästbil i samband med KanonloppetGelleråsen. 

    Vi är väldigt glada och stolta över att Prins Carl Philip kör vår gästbil under Kanonloppet, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. 

    Prinsen är en racevinnare med mycket stor passion för racing som dessutom känner vår racingserie väl. En fantastisk ambassadör för svensk motorsport.

    Att köra Porsche är ingen ny erfarenhet för prinsen, redan 2011 körde han i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

    *

    Snart är det premiär för Linus Lundquist i Euroformula Open. En serie där Linus kör Formel 3-bil på alla Europas Formel1-banor, undantaget Monaco. Bilen brittiske F3-mästaren 2018 kör är en del av Double R Racing och under våren har det testats flitigt. Premiären blir på franska Circuit Paul Ricard om två veckor

    Det kommer tveklöst bli tuff konkurrens i år, men det är precis det som triggar mig, menar Linus. 

    Mitt mål är att vinna titeln. Test är alltid test och man ska inte dra för stora växlar av att det gått bra. Vi har gjort vår läxa och kommer väl förberedda så nu är jag otroligt sugen på race...

    *

    På en video och utan närmare kommentarer meddelade skånske racingföraren Alfred Nilsson i dag. ”BOOOM, IT’S OFFICIAL. Jag kan stolt meddela att jag kommer att gå med i Lestrup Racing Team, tillsammans med @mbilargroupoch köra en  BMW M4 GT4. Megaglad och en miljon tack till dem som gör det möjligt!”. Var Alfred ska köra BMW framgår dock inte…

    *

    En mycket tråkig nyhet nådde mig precis innan jag skulle publicera Motorbloggen, om en olycka vid en Folkrace-tävlingTickstsa Motorsttadion i Rimbo. Efter en heatstart gick en av bilarna rakt fram, över en jordvall och vidare in bland publiken. Enligt polisen uppgift är två personer lättare skadade medan tre har allvarligare skador, en av dessa har flugits i väg med helikopter. Mer än så har inte framkommit och jag väljer att inte spekulera i något som jag inte vett en enda dugg om mer än  vad som står på nyhetssajterna. Kan bara konstatera att oavsett hur man än står som publik, så kan alltid olyckan vara framme…

    *

    I går kom senaste numret av Bilsport Rally&Racing och som vanligt fullspäckad med motorsportgodis. Redan när man kikade på första sidan förstod man att detta nummer skulle bli något extra med en stor bild på Tom Kristensson/Henrik Appelskog från Tour de Corse. Tom måste jubla över bildvalet då jag misstänker att alla hans samarbetspartners loggor syns ”loud and clear” på den fina bilden. Inne i tidningen finns sedan ett stort reportage om Tom plus konkurrenten/kollegan Dennis Rådström/Johan Johanssons äventyr så här långt i J-WRC. Dessutom har man gjort en genomlyssning av J-WRC sedan starten 2001 då den numera icke helt okände Sebastien Loeb vann. Andra som börjat med att vinna Junior-VM för att sedan gå vidare till fast plats i WRC är Dani Sordo, Sebastien Ogier och Elfyn Evans. Med lite tur kunde även Craig Breen räknats till WRC-åkarna, men som i år inte har någon styrning. Fyra svenskar har vunnit guld i detta VM, PG Andersson, Patrik Sandell, Pontus Tidemand och så i fjol Emil Bergkvist. Med lite flyt blir det ännu ett svenskt namn i VM-bucklan efter finalen i Wales, men vilket…

    Vill även kommentera redaktören Mikael Johanssons ”Ledare” på sidan tre där han avslutar med en uppmaning till ”Svenska grabbar och tjejer med hög målsättning”. Micke ställer frågan ”Varför är ni så ödmjuka” och menar lite nerkokat att man måste våga sticka ut hakan lite och inte vara så förbannat svenskt ödmjuk. Vänder sig mot de urtråkiga och ständigt återkommande kommentarerna-”om att man kör för att skaffa erfarenhet, tuff konkurrensen, vi vill ha skoj bla bla bla och ännu mer bla bla”. Urtråkigt och Micke har helt rätt när han skriver ”Ni är ju bäst och tävlar för att vinna”. Att köra för att skaffa erfarenhet är inget som lockar teamchefer/sponsorer till att satsa, utan säg istället, ”i helgen är det seger som gäller  därför att jag är snabbast och då blir det också så”. Är också säker på att de svenska ödmjukheten och oviljan att sticka ut är det som gjort att Rally-SM under så många år varit totalt färglöst. Annat var det när profiler som Per Eklund körde på hemmaplan, då kunde vad som helst hoppa ur munnen på honom och hans kollegor. Saker som älskades lika mycket av tidningars rubriksättare som av fans och temachefer. Det måste vara lite ”drag under galoscherna” även utanför tävlingsbilen. I dag kan jag faktiskt bara komma på en enda förare som verkligen bjuder på sig själv både i och utanför bilen, Team NYBES färgklick Robin Sandberg. Minns till exempel ett år i South Swedish Rally när Robin hade en sekundstrid om segern med sin Saab och inför sista sträckan förklarade han för journalisterna.

    Nu är det bara att gasa och hoppas att den svenska sjukvården fungerar!

    Säger bara, mer Robin i motorsporten och mindre ljummen mellanmjölk! 

    *

    I morgon söndag blir det ingen Motorbloggen och ni kan säkert själv räkna ut anledningen.