"EWRC" rycker allt närmare om FIA får bestämma, favoritseger i Vännäs hos VOC, Hörby-Levin trivs som fyra och Østberg har lite att jobba med!

Blogg

Snaran dras allt mer åt för rallyåkarna och nu snackar FIA och presidenten Jean Todt om att redan om tre år införa elbilar i WRC. I ”bästa fall” (min uppfattning) till en början med hybridteknik i avvaktan på fullskalig eldrift. När det nya WRC-reglementet tas i bruk 2022 blir inte med R5 som huvudklass som är min dröm utan istället om Todt får sin vilja fram, ”EWRC”. Den f.d rallykartläsaren Todt menar på, alla biltillverkare går mot el och då måste även rallyvärlden hänga på. Risken som han ser det, blir annars att fabrikanterna tappar intresse och då dör Rally-VM.

Motståndarna till ”nytänket” menar att tysta elbilar i rallyskogen skulle göra sporten väldigt farlig för publiken och detta är rätt så svårt att snacka bort. Redan idag nämns med jämna mellanrum Grupp E och VOC som lite farliga när dom kommer mer eller mindre ljudlöst. Vad skulle då inte ett lätt vinande svischande ljud från elbil innebära för säkerheten…

Att sedan ljudet från en rallybil är en stor del av upplevelsen ute i skogen är en annan faktor att värdera. Undra hur mycket publik som tar sig ut till specialsträckorna för att se när en tyst rallybil passerar, jag tror tyvärr inte det blir så många. Hybridtekniken däremot skulle på något sätt innebära att både äta kakan och ha den kvar. En elmotor som ger bensinmotorn extra push vore nog en bättre och mer realistisk väg att gå för FIA. 

*

Efter de två första sträckorna av VOC Mekonomen Rallys deltävling tre, Vännäs Plåt Rally var det skånskt i topp i A-VOC. Hörbys Henrik och Ida Levin ledde då med två sekudner före hemmahoppet Simon Olsson/Jonatahn Melinder. Men på sträcka tre försvann en handfull sekunder för den smålandsboende skåningen och direkt var Simon förbi. Nu slutade Henrik och Ida fyra, elva sekunder bak Simon. Tvåa i klassen blev Trollhättans Kristoffer Karlsson/Kent-Ola Björklund, fem bak. Knappt två sekunder efter kom så trean från Värmland, Patrik Fredriksson/Elina Svensson.

Mer komfortabel var vinnaren i B-VOC, Dennis Persson/Fredrik Rudmalm, Laxå som hade nästan halv minuten ner till tvåan från Vännäs, Simon Erlandsson/Urban Erlandsson.

 I C-klassen svarade österrikiska son och pappa konstellation Oliver och Karl Rumpler för en gedigen insats genom att köra in som femma av de elva som kom i mål. Kul att notera, det blev sydsvensk seger genom Gullabos Jacob Johannesson/Christoffer Bäck som var 36 sekunder före raka motsatsen. Från nordligare Boden kom nämligen tvåan, Mathias Johansson/Rickard Bergström.

Att totalsegern skulle hamna hos snabbe hemmaföraren Jörgen Jonasson med kusin Nicklas i högerstolen i R5-Skodan var högst väntat. Rejält avstånd till tvåan en annan van fortåkare på snö, Thomas Lathi/Tomas Wikström, Boden. Deras Mitusbish var över minuten bak.

I 2WD tog en annan hemmaåkare hem sin första seger sedan comebacken, Nils Östgård/Fredrik Andrén. Även här var det med styva minuten som R3-Cittran var snabbare än klubbkompisen Magnus och Gunnar Åbergs Golf.

*

När VOC-gänget drog vidare till Örnskölden så verkar det som att familjen Levin prenumererat på fjärde platser. Precis som i Vännäs blev det nämligen återigen som fyra den turkoslackade Volvon rullade in. Här var det dock inte tal om någon sekudnfajt med vinnaren Emil Andersson/Kim Rauseus. Värmlänningarna stod i en helt egen klass och tvåan från Boden, Alexander Pettersson/Rickard Mukka hade 1.24,4 upp till vinnaren. Men mellan dom och Levin skilde knappt tio sekunder.

I B-klassen vann Vännäs-tvåan Simon och Urban Erlandsson medan det blev samma segrare i dag som igår i C. Gullabos Jacob Johannesson/Christoffer Bäck vann igen och nu med nästan två minuters marginal till tvåan från Trollhättan. Joel Nordqvist/Christoffer Nilsson.

*

I ett övervintrigt Sandviken efter att snön vräkt ner avgjordes Vinterpokalen och även här med Skodaseger. Kjell Sandberg och Stefan Ahl tog tre raka sträcksegrar så var saken klar. En tung seger då tvåan inte var någon mindre än Stig Andervang/Robin Eriksson, exakt minuten långsammare.

I 2WD hette vinnaren Eddie Lundquist med kartis Olle Erixon från hemmaklubben och deras insats måste sorteras in under fliken, rallybragd, tvåa totalt med en R2-Peugeot imponerade verkligen. Inte mycket sämre kört av 2WD-tvåan Patrik Dybeck/Håkan Jakobsson, Gävle som tog sin Opel i mål bara 1,5 sekund bak Lundqvist. 

Om nu Lundqvist utförde en bragd vad ska man då säga om unge Calle Carlberg från Nässjö. I par med Torbjörn Carlberg tog den småländske C-föraren hand om segern i 1300 Rallycup och detta med god marginal. Tvåan från Gestrike, Andreas Stålhammar/Melina Toven var över halvminuten långsammare.

Även Klassiska och Historiska Rallycupen hade tagit sig till Sandviken och allra bäst av Appendix K-åkarna var Arbogas Anders och Emil Nilsson med sin Golf. Bland de äldre bilarna var det Volvo i topp genom Per Henrik Hedberg/Hans-Åke Flink tävlande för SMK Söderhamn. Det blev väldigt tufft med all snön kring Sandviken och runt 30 ekipage bröt av de dryga hundra som startade.

*

Det blev ny Polo-seger när Ole-Christian Veiby och Jonas Andersson efter en hel del besvär lyckades vinna NM-tävlingen Rally Hadeland. I sin nya R5-Skoda var Eyvind Brynildsen med Veronica Engan vid noterna på ett sprudlande åkhumör och ledde efter de tre första sträckorna. Men på SS5 tog det roliga slut och med runt en och en halv tappad minut var dagen förstörd för Brynildsen.

Istället tog Veiby hand om segern, 18 sekunder före Mads Østberg/Torstein Eriksen som körde de första tävlingsmilen med nya Citroën C3 R5. Som genrep inför Rally Sweden lämnade insatsen eller framförallt bilen en del att önska om man ska tro Mads. Till hans försvar ska tilläggas att med startnummer 2 hade man en he del lössnö att köra bort och än värre för första bilen körd av Henning Solberg/Ilka Minor.

Känner mig inte helt bekväm i bilen, erkände Mads vid målet och la till.

– Mycket jobb framför oss om vi ska vara med i toppen i Rally Sweden…

Trea trots startnumret slutade Henning Solberg, men väldigt långt bak de båda framför, 1.23,6. Som besviken fyra då Brynildsen, fem sekunder efter Solberg. Till en femte palts lotsade Jim Hjerpe fram Frank Tore Larsen och som sexa, svenskduon Mattias Monelius/Nicklas Edvardsson. Den svenskreggade Skodan fick finna sig att köra bak en långsammare medtävlare på långa sträcka fem och  tappade nästan minuten och en trolig fjärde plats på detta.