Evans nöjd med både Fiestan och "the pace", Kågered Racing kör TCR, Tom K.s "tränings-Adam" bytte ägare, "Nalle" Johansson i en Ford (!), Team Blomquist gör comeback och”il migliore italiano” klar för SSRC-premiär!

Blogg

Med en vecka bakom sig och slickat såren efter dramat på Korsikas power stage har nu istället Elfyn Evans vaskat fram allt positivt både från helgen som gick och även från Mexiko. Tvår raka tredjeplatser visar att walesaren aldrig riktigt kan räknas bort trots bara en enda WRC-seger hittills i karriären (Wales Rally GB 2017, jag var där..). På Korsika var utan tvekan Evans ”the man to beat” med fyra sträcksegrar medan såväl slutsegraren Thierry Neuville och Ott Tänak bara lyckades vinna tre vardera och så även Kris Meeke. När Evans utklassade alla på näst sista sträckan trodde nog de flesta inklusive han själv att nu skulle han och Scott Martin äntligen få spruta segerskumpa. Men så var det det här förbannade hålet på raksträckan som inte fanns med i Martins noter och punkteringen var ett faktum och tredje platsen likaså. Med detta ligger Evans ändå fyra i tabellen vilket kanske inte så många hade förväntat sig då ”Gwyndafs påg” alltid haft sin roll i skuggan av andra större namn hos M-Sport Ford.     

Så klart inte det resultat som jag hoppades på men ”the pace” var där och jag tror att vi alla kan känna lite stolthet över att allt går framåt, konstaterade Evans med lite perspektiv på helgen. 

Jag är också riktigt nöjd med Fiestan som fungerat väldigt bra i alla fyra öppningstävlingarna!

Känns faktiskt som Evans är tämligen ensam om detta att berömma sin bil, hos kollegorna i de tre konkurenterna i Märkes-VM har det varit mer ”gnäll” över allt från känslan i bilen, till dåliga fälgar/generatorer. Nu varnar Evans också för att där finns mer att hämta och att det inte finns någon anledning till att han, Teemu Sunninen och M-Sport Ford inte kommer att visa sig väldigt starka framöver. Nya högsta hönset i rallydelen hos M-Sport, Richard Millener ger Evans full support och konstaterar även att sista sträckan i helgen var svår för honom att se på via tv-monitorerna i teambussen.

Att tappa segern på det här sättet på allra sista sträckan var bittert för hela teamet, men nu ser vi på allt det positiva som där var gott om i helgen! 

Man ska nog även berömma Sebastien Ogier i det här sammanhanget. Utan hans medverkan under två år hade nog inte Fiestan varit så här bra som den verkar vara. Styrkan hos Evans och Sunninens tjänstebilar för mig som novis på området, verkar vara att den är bra på alla underlag kanske inte alltid bäst men aldrig dålig. Detta medan konkurrenterna har luckor i sina hemläxor av förarkommentarerna att döma…

*

Häromdagen skrev jag om att det verkar vara lite tunt med bilar i nya TCR Scandinavia, så här långt bara Brink Motorsport och PWR Racing som annonserat sitt deltagande. I dag kom där ett tredje team  genom dragracingprofilen Micke Kågered som kommer med två bilar till premiären på Ring Knutsorp i början av maj. Kågered Racing kommer liksom tidigare att tävla med Volkswagen Golf GTI TCR  och fortsätter även med Krylbo-sonen Andreas Ahlberg som förare. 

Det känns kul att få vara med och forma en ny era i svensk racing, säger han.

Vi går igenom en speciell period med många utmaningar just nu, men det är tydligt att alla parter drar åt samma håll och vill sportens bästa. 

Än så länge är det inte officiellt vem som tar plats i den andra bilen. Teamchef Kågered avslöjar dock så mycket att det är en redan känd STCC-förare med flera segrar bakom sig. Nu laddar han och teamet för att göra TCR Scandinavia så bra det bara går. 

Vi tror på den kollektiva styrkan i svensk motorsport och är förväntansfulla inför den här säsongen, menar Kågered.

– Ingen hemlighet att det har varit lite stormigt ett tag, men nu kan vi börja lägga det bakom oss och fokusera på det som händer ute på banan. 

Tror inte någon säger emot ”dragräjsaren” i detta…

*

Nu är Eslövs Mats Andersson ensam kvar i Sverige med att ha en Opel Adam R2 i sitt garage. Igår lämnade nämligen Tom Kristenssons ”tränings-Adam” landet med ny adress i Danmark och i Michael Sørensens garage. Därmed kommer Adam tillbaka till hemlandet då Toms mentor Christer Håkansson (till höger)  köpte bilen efter att Jacob Madsen kört hem Danska Mästerskapet 2017.

Nye ägaren Sørensen har ett gediget rallyförflutet med en karriär som startade redan 1994 och så klart i en Opel. Då i en Kadett GSi 16V innan han bytte till Peugeot 106. Körde sedan franskt i många år tills det blev time out 2004 och så comeback med Subaru 2012 som sedan byttes till Skoda Fabia Super 2000. Säsongen 2018 blev det så nytt bilbyte och nu blev det Opel igen och Adam R2 i par med ständige kartläsaren Claus Amstrup. Med detta är paret redan inkörda med bilen som dessutom är van att vinna, både Madsen och Tom körde bilen till segrar.  

*

Mer bilbyte, skrev igår om Opel-ikonen Björn ”Nalle” Johansson och hans start i morgondagens SSRC-premiär Simrishamnsmixen. Där stod Nalle anmäld med en Opel i Grupp H vilket nu har fått sin förklaring. Med ett hugg i mitt och hoppas jag även i Nalles eget Opel-hjärta, har den flerfaldige svenske mästaren inhandlat gotlänningen Christoffer Jakobssons Ford Fiesta R2. 

Bortsett från start 1972 med en vit/blå Volvo Amazon via en modernare Volvo 142:a har Nalle sedan 1977 varit Opel trogen. Först med gul/svarta Kadett GT/E vidare till gul/vita 2,0 E, sedan Ascona 400 och Ascona B. Bilden är från enda året med Manta GT/E 1983 och från SSR där Boxholms stolthet i par med Sven-Erik Andersson slutade tvåa i klass 7. Året efter blev sista året med ”RWD” för Opel i SM och då var Mantan bytt mot en Ascona B innan det blev sex år med framhjulsdrivna Kadetter inan den ”mörka tiden” när Nalle körde Mazda 323 GTX i SM. 1995 avslutade  han och dåvarande kartläsaren Anders Olsson karriären och startade i International Swedish Rally med en Skoda Felicia Kit Car där motorn tråkigt nog rasade.  Sedan dröjde det till 2013 innan han och Anders gjorde comeback med en Appendix K Kadett GT/E som sedan byttes mot Ascona B innan nu en Ford sätts i de snart 67-åriga Nalle-händerna.  Med Asconan nu såld börjar ett nytt kapitel i Nalles rallybok och detta med gamle kompisen Håkan Lindh i högerstolen.

*

Mycket nytt på rallyfronten nu och i Höör byggs en Mitsubishi om för att passa den skånske f.d Volvo-profilen Peter Blomquist. Peter förklarar vad som görs. 

Vi håller på för fullt att bygga om och anpassa bilen till mig efter att jag oturligt nog miste mitt högra ben i en svår sjukdom och med detta en tuff rehabilitering.

Bilen är en Mitsubishi EVO lX enligt Nationell Special med som Peter säger, mycket godis.

Det vi jobbar med nu är att bygga om den manuellt styrda sekventiella växellådan till WRC-paddelväxling. Sedan är det kopplingsanordningen, bromsarna och gaspedalen kvar…

Bara att säga välkommen tillbaka till rallyskogen igen Peter och Team Blomquist!

*

Då är det snart dags för Simrishamnsmixen, bara timmar kvar till första start som är klockan 10.00 på lördag vid Österlengymnasiet. I veckan testade GN Motorsport två av sina Fordar och där då Joachim Grahn för första gången fick känna på den från Italien nyinköpta WRC-Fiestan/-16. Blir så klart spännande för Jocke och kartläsande Rickard Nilsson att få känna på ”il migliore italiano” (italienska besten) på svenskt grus.

Men frågan är om inte det är ännu mer spännande i R5-Fiestan då klubbkompisen Anders Stenkilsson gör 4WD-premiär. I fjol gjorde ”Österlenåkaren” debut med en av experten i sammanhanget Nisse Scöön, nybyggd Appendix K Mercedes 190 2,3 16. Nu växlar Anders upp och med Kristian Lindberg vid sin sida i GN Motorsports Fiesta ska paret köra ett antal tävlingar under året. tack för bilderna Kristian.

*

Med detta sätter jag punkt för Motorbloggen för den här veckan då det i morgon lördag inte finns tid över för skrivande. I stället fokuserar jag mig på jobbet i målet på SS3 på blåsiga Österlen och hoppas att jag där får träffa så många som möjligt av er nästan 190 startande…

Trevlig helg!