Evans/Martin vill på taket, Tänak skeptisk till -21, "lock down" för britisk motorsport, Solberg i Skoda-debut, dubbel Peugeot-seger i Danmark och Kruse SM-satsar med Team Nybe och Rally-Maja!

Blogg

Även om det vore ett smidigt sätt att bli världsmästare i rally genom att WRC avslutas utan finalen Rally Monza, så är det inte så Elfyn Evans och Scott Martin vill bli ihågkomna. Istället vill de som första britter efter Subaru-duon Richard Burns/Robert Reid som vann rally-VM år 2001, vinna titeln genom kamp.

— Vi kan ärligt säga att vi inte tänker att rallyt förhoppningsvis ställs in, tvärtom. Vi vill fortfarande åka till Monza för att tävla, förklarar Scott Martin till DirtFish och tillägger. 

Foto: Tommy Svensson

    Jag vill ha möjlighet att fira mästerskapet uppe på bilens tak och dela känslan med teamet och så många som möjligt.

    Om Monza körs i december kan Toyota  bli dubbla världsmästare och även vinna Märkes-VM vilket skulle innebära mycket prestige i ett läge med tre helt nya förare/co-drivers  i teamet.

    *

    Regerande mästaren Ott Tänak har mer eller mindre gett upp hoppet att kunna försvara sin VM-titel och är även pessimistisk inför 2021. Att året har blivit som det blivit är inget att göra något åt, menar Hyundai-föraren men nu måste att alla inblandade i WRC tänka efter så att det inte upprepas nästa år. Han är även kritisk till hur FIA och promotorn har hanterat just rally som tvingats till stora inskränkningar, medan andra grenar som Formel 1 eller World RX lyckats mycket bättre.

    Foto: Tommy Svensson

    Tänak är i en intervju med Autosport också orolig för första halvan av nästa år som han menar, inte ser ut att bli mycket annorlunda än vad vi ser idag. Yves Matton, FIA försvarar sig med att rally är svårt att hantera på grund av sportens utformning som skiljer sig från övrig motorsport. 

    Covid-19 förökar sig snabbt, varje land och region har olika regler för att hantera pandemin och då är det svårt att sätta en deadline om och när ett rally kan köras, menar Matton.

    Att utveckling inte går på rätt håll syns tydligt på kartan där mörkrött är högsta läget med över 150 rapporterade Covid-fall per 100 000 invånare.

    *

    I dag skakas återigen brittiska motorsportvänner av nya trista besked gällande Covid-19. Även om det är slutet på säsongen fanns där ännu lite tävlingar inplanerade men som nu alla ställs in. Det är Motorsport UK som i går gick ut med att ”non-elite motorsport” pausas fram till den 2 december. Det är UK:s nya lockdown som sätter stopp för allt utom BTCC. Även nya serien ”Circuit Rally Championship” som skulle körts på banor och andra inhägnade områden med premiär på lördag på Oulton Park får ”lock down”. Serien som skulle ha blivit ett surrogat för det vanliga mästerskapet hade lockat många kända namn som till exempel Rhys Yates och Ollie Mellors. I jämförelse med Sverige så har enbart en handfull rally körts i landet, normalt har man har betydligt fler inplanerade tävlingar än i Sverige och ädn åns kört färre. Sista rallyt av dignitet var Malcolm Wilson Rally i slutet av mars, därefter stängdes möjligheterna. Britterna har också varit mycket mer restriktiva än vi svenskar med att hitta ”kreativa lösningar” för att kunna köra under pandemin.  Premiären för CRC flyttas nu fram till den 6 februari 2021.

    *

    På fredag gör Oliver Solberg debut med Skoda i ERC när han ska försvara eller kanske till och med förstärka sin andraplats bakom ledande Alexey Lukyanuk. I de tre tidigare tävlingarna har det varit familjens egen R5-Polo som gällt för Oliver och Aaron Johnston men nu är det bil från Skoda Motorsport som gäller. 

    Foto: Skoda Motorsport

    Det blir första gången jag kör Skoda i ett asfaltrally och hittills har jag bara kört två tävlingar på asfalt, förklarar Oliver.

    Jag måste använda varje tillfälle för att lära mig mer om underlaget. 

    Inför förra deltävlingen Rally Fafe i Portugal fick Oliver sämsta tänkbara inledning med krasch direkt på shake down. När sedan Polon även började krångla på tävlingen blev det en nolla i poängställningen.

    Vi håller fortfarande andraplatsen i mästerskapet totalt och amtidigt som det är viktigt att köra på ett kontrollerat sätt och samla erfarenhet så ska jag försöka komma närmare i kampen om EM-titeln.

    Inför starten i Nyíregyháza på fredag har Oliver förberett sig noga, bland annat genom att titta på videos från tidigare upplagor. Med detta i huvudet konstaterar han att det ”ser intressant ut” och att vägarna verkar utmanande.

    – Man måste använda huvudet och ta hand om däcken menar Oliver och lägger till.

    Det behöver nödvändigtvis inte vara den snabbaste föraren som till slut står som vinnare i tävlingen!

    En han slipper tampas med är Mads Østberg som dragit tillbaka sin anmälan efter att Ypres Rally Belgium ställdes in. Tävlingen var tänkt som en sista förberedelse för den för honom betydligt viktigare starten i Belgien. När nu Covid-19 satte stopp för detta fanns det heller ingen större anledning att åka till Ungern var Østbergs analys.

    *

    Jag tror att segraren finns att hämta i kvintetten  Alexey Lukyanuk (Citroën), Oliver Solberg (Skoda), Craig Breen (Hyundai), Andreas Mikkelsen (Skoda) och Nikolay Gryazin (Hyundai). Vill även gardera med hemmahoppet som kör under pseudonymen Csucsu och för Citroën Rally Team Hungary. Överhuvdtaget är det svårt att hitta en vinare här då klassen med R5-bilar innehåller 33 namn varav ett flertal från grannländerna som jag har lite svårt att ”seeda in”. 

    I ERC 

    Foto: Hyundai MSG

    körs en klass lite motsvarandeVOChär hemma,Abarth Rally Cup men i dessa sammanhang är det inte Volvosom gäller utan Fiat 124 Abarth RGT. En klass som funnits  med i några år men som verkar ha lite svårt att få lyftkraft och bara fyra bilar är anmälda till helgen.

    Foto: ERC.com

    För mig tämligen okända förare bakom Fiatrattarna, två italienare, en rumän och en från Tjeckien. Lika många har gjort tidigare starter i cupen som leds av Andrea Mabellini.

    *

    När Peugeot släppte sin R5-bil baserad på 208:an var det många som trodde att detta skulle bli en riktig vinnarbil. Men bilen höll inte riktigt måttet och framgångarna blev inte alls jämförbara med de som Skoda, Ford, Hyundai eller Citroën körde hem. Men helt kass var inte bilen utan kördes till flera segrar i nationella mästerskap och den senaste kom i Danmark.

    Foto: Allan POST

    Här vann Martin Johansen/Finn Thomsen Dansk Super Rally som är en sammanslagning av alla klasserna och där den med flest poäng vinner. Det var dock stenhårt i toppen och där tvåan som även kör i samma team som Johansen, Kim Boisen/Louise Christiansen med BMW M1 bara var en enda poäng efter. Även ner till bronset var de tätt där Ib Kragh/Ditte Kammaersgaard, Skoda hamnade fem poäng bak vinnaren. Totalt 72 förare tog DM-poäng i någon av de fyra deltävlingarna medan sex var så olyckliga att deras starter inte gav några poäng. Att åka rally som kartläsare är populärt bland tjejer i Danmark och av de dryga 70 ekipagen hade 20 en tjej i högerstolen. Än mer anmärkningsvärt är att på topp tio finns där exakt hälften med kvinnliga förtecken. I den speciella klassen för R2-bilar blev det även här Peugeot-seger genom Rasmus Sørensen/Heidi Knudsen men mer överlägset än i huvudkalssen. Rasmus fick ihop 93 poäng medan Skoda-duon Kasper Nyman/Claus Kammersgaard samlade på sig 67 poäng.

    I det separata ”Danmarksmesterskap” korades en hel flock klassvinnare som, Mikkel Njor (Klass1), Casper Olsen (Klass2), Jacob Lund Madsen (Klass3), Rasmus Sørensen (Klass4), Kim Boisen (Klass5), Mikkel Therkildsen (Klass 6), Michael Sørensen (Klass 9), Arne Lillelund (Klass11), Henning Christoffersson (Klass 12), Flemming Mikael Hansen (Klass  13), Heino Meijer (Klass 14), Jens Mølbaeck (Klass 15) och Jesper Nielsen (Klass 16). Med detta känns det som att kritiken mot Rally-SM och dess fyra klasser (sex med Junior-SM) är helt överflödig när man i Danmark korade 13 danska mästare. Snacka om inflation i DM-guld när det i flera klasser var mindre än fem ekipage med poäng. Noterbart är också att man har full DM-status även på Appendix K som är uppdelat i sex klasser medan SBF inte sträcker sig längre än till att ge samma gäng status av  Riksmästerskap.

    *

    I år har SVT:s rallyexpert Jonas Kruse haft rollen som Gästförare i Team Nybes Volvo 940 men detta blir det ändring på till nästa år. Då blir det full SM-satsning med 16-åriga Maja Bengtsson från Virestad i högerstolen.

    Foto: Team Nybe

      Jag ser fram emot detta, ska bli kul och jag är taggad till max. På något sätt vill jag sluta cirkeln med att köra Volvo igen, berättar Kruse.

    1994 sladdade jag hem SM-tecknet i en Volvo 240 och nu gör jag kanske ett SM-avslut i en fullt konkurrenskraftig Volvo 940 för duktiga och ambitiösa Team Nybe. 

    För ”Rally-Maja” blir det första säsongen med full satsning berättar den värmländske innebandytränaren.

    – Att Maja står ut med mig ännu en säsong är väldigt inspirerande och vi har hittat ett väldigt fint samarbete.  Samspelet börjar finna sina former vilket innebär att hon utvecklar sig i sin roll.

    För 18 år sedan körde Kruse sin senaste fulla säsong och i Norge där han tog guld i Grupp N-4WD. Före detta var det främst genom frän körning i såväl Volvo 240 som med en häftig gul Renault Megane som Grums-killen gjorde sig känd.

    Foto: Tommy Svensson

    Satsningen görs i  samklang med Team Nybe som ämnar göra en ännu större satsning än i år då Jonas Åkesson, Simon Karlsson och Victor Hansen ingått plus Kruse med inhopp. Kvartetten lyckades få ihop poäng som räckte till en fjärde plats i Teammästerskapet.

    *

    Felix Rosenquist fick ingen lyckad debut för nya teamet Arrow McLaren när han i går körde i muren vid första testerna. Felix ådrog sig en fraktur i handen men han dessförinnan känna att nya bilen var fantastiskt bra att köra. Premiär för honom i nya bilen blir i St. Petersburg den 7 mars.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se