Etanolen på väg ut och dumstrutarna på väg in.

Blogg

Regnet fortsätter falla och har gjort så till och från hela lördagen i Hörby. Enligt väderleksrapporten ska det dock upphöra framåt 21-tiden och sedan blir det uppehållsväder under söndagen. Lite risk för någon skur vid 14-tiden, men inte alls i samma omfattning som idag, vilket är positivt besked inför Express-Specialen, andra deltävlingen i RS-DM och AsfaltsCup.
Vill det sig illa så kommer regnskurarna på söndag precis lagom när A-förarna, Mats Andersson och Ebbe Nilsson som bäst är igång med att göra upp om totalsegern. A-förarna startar nämligen sist i Express-Specialen och vid 14-tiden bör alla C och de flesta B-förarna ha hunnit i mål. Vem vet kanske det blir en B eller C-förare med torr asfalt under hjulen som totalvinner imorgon?
Kadetten är besiktigad och med blankt papper, om där nu mot förmodan är någon som trodde något annat? Fick till och med en guldstjärna av besiktningsmannen för det fina skicket. Inte illa för en bil som är 46 år gammal och körts i drygt fyrtio rallytävlingar…
Över till något helt annat, nämligen etanol eller E 85. Nu har även Folkpartiet fått upp ögonen för den tvivelaktiga frälsaren etanol och föreslår att subventionerna ska plockas bort. Istället vill man införa en miljöbilspremie på 25 000 kronor för bilar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer. Alltså skatterabatt oavsett drivmedel, vilket gör att även snåla dieslar äntligen får plats i ”miljöbilsfåran”.
Utspelet har naturligtvis inte setts med blida ögon av ”spritanhängarna” som nu mobiliserar mot sveket. Maud Olofsson som hela tiden stött E85 linjen får naturligtvis stöd av mer eller mindre suspekta miljöorganisationer i kampen för sprit i tanken. En kamp som jag tror är dödsdömd och om några år så sitter istället miljögänget där med dumstrutarna på huvudet när etanolen är borta.
Att man då lockat/lurat folk att köpa etanolbilar för att felaktigt skona miljön är naturligtvis trist. Bilarna går ju att köra även på vanlig bensin vilket gör att dom fortfarande kan användas, så ägarnas besvikelse kan jag leva med.
Men det som gör mig riktigt förbannad är att man under resans gång sett till att massor av bensinmackar på landsbygden tvingats slå igen. Detta för att man inte haft ekonomi att investera i E85 pumpar som lagen kräver. Det här är mackar som i många fall även varit byns affär, apotek och post, men utan bensinen har kunderna istället valt att tanka i stan. Samtidigt med tankningen gör man även de andra ärendena som man tidigare gjorde på macken.
Hur Maud som företräder det som, åtminstone förr var landsbygdens parti Centerpartiet, kunde gå med på de här tokigheterna är för mig en gåta. Att Karin Svensson-Smith och hennes partikamrater hyllade besluten är inget att förvåna sig över. Dom har ju mer eller mindre gjort det till en sport att försvåra och inte ta ansvar för vanligt folks vardagsliv.