Eric "39" N. byter till V8, snön faller, Loeb valde själv att avstå Värmland, Hyundai ökar till fem junior-förare, Perth vill ha tillbaka WRC, Wärmelöv i i30 TCR, Projekt E blandas i RX, dyrt att ladda elbil och stollebeslut i Oslo!

Blogg

Efter en dags uppehåll väljer Motorbloggen att ”first go local instead of global” och kan  idag berätta att ”Göinge Ambassadören” Eric Nilsson lämnar danska DS3 Cup efter två säsonger och fortsätter i V8 Thunder Cars. Om två veckor 17-årige Eric, var först inne på ännu ett år med ”Cittran” men övertalades av Memphis Racing och då främst av ikonen i sammanhanget Joakim Alsin att skifta fokus redan i år istället för som planerat 2021.

Foto: Tommy Svensson

– På bara en knapp vecka ändrades alltihop och nu är det bestämt att jag ska köra ”V8”, avslöjar en väldigt glad Eric.

    En omtumlande vecka då alla bitar inte föll på plats förrän vid seriens uppstart i Stockholm i förra veckan. En vecka senare står f.d Micke Nymans Chevrolet Camaro hemma hos Eric. Att det är en både åksugen och väldigt glad Eric som jag har framför mig är uppenbart, just V8-motorer har alltid varit hans och pappa Peters våta dröm. Efter ett USA-besök med ett självklart stopp i en NASCAR-tävling för några år sedan stärktes önskan att få köra ett ”jänkejärn”. Men att byta från 130 hästkrafters framhjulsdriven Citroën till en 450 hästars bakhjulsladdare är ett stort steg.

    Absolut men motorstyrkan ttor jag inte blir något problem, värre blir att byta från framhjulsdrivet till drivning bak, menar Eric.

    -Blir så klart skillnad, när jag fick sladd med ”Cittran” var det bara att trampa mer på gasen så rätade bilen upp sig, gör jag likadant med Camaron lär jag hamna utanför banan…

    Nytt för i år är bland annat att man infört en juniorklass för förare upp till 25 år och där då Eric hamnar.

    Målsättningen är redan klar eftersom Alsin redan bestämt att jag vinna, skrattar Eric och lägger till.

    Jag ska åtminstone göra ett försök…

    På fredag visar Eric upp sig och Camaron i Osby när Verktygsmästaren inviger nya lokaler och där de båda då är lite dragplåster. Nu är dock inte bilen riktigt i det utseende den kommer att ha när den är ”race ready” men tävlingsnumret #39 är dock exakt som det kommer att se ut vid premiären på nya finska mångmiljonprojektet Kymi Ring. Varför just #39 undrar jag?

    Detta har följt mig ända sedan kartingåren efter att vi var i USA och kollade på NASCAR där jag fastnade för en av förarna mitt i fältet, Ryan Newman som hade 39 på sin bil, berättar Eric.

    Både han och sättet Newvman skrivit ut numret var så coolt, därför har detta följt mig sedan dess!

    För ”full story” läs Kristiandstadsbladet på webben redan nu eller i papperstidningen på torsdag.

    Klickar över till Rally Sweden där vädret ser ut att ändra sig mot kyligare temperaturer. För Torsby är det i stort sett minusgrader 10-dagar framåt och mot nästa veckoslut spås tvåsiffrigt minus. Dessutom har det fallit lite snö över området och så här ser målgången på nya sträckan Nyckelvattnet ut i dag onsdag.

    Foto: Rally Sweden

    I dag berättat wrc.com om mötet mellan Glenn Olsson och dom som bestämmer i WRC och det konstateras att hans stab har full support från dom i sin strävan att bjuda på ett riktigt vinterrally. Alltså långt ifrån det som belackarna påstår att WRC/FIA är både irriterade och tveksamma till en fortsättning för Rally Sweden som VM-deltävling. Uppriktigt, jag förstår jag inte riktigt vad den här delen av Rallysverige är ute efter gör någon?

    Vi rapporterar ständigt till FIA och WRC Promotorn och om vädret fortskrider enligt prognoserna ser vi inga problem att köra som planerat, förklarar Glenn VD för Svenska Rallyt AB.

    Vädret är tyvärr en sak vi inte kan kontrollera men hela organisationen jobbar för ännu en fin upplaga av Rally Sweden, både för tävlande och publik!

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Mycket kring Hyundai så här i WRC-säsongens start, seger i premiären med Neuville men även Tänaks jättekrasch. När så Andrea Adamo utan förvarning presenterade tidigare sidsteppade Craig Breen som ersättare till Sebastien Loeb i Rally Sweden var där en del frågetecken. Spekulerades i att Adamo petat Loeb på grund  av den ”klena” insatsen i Monte Carlo men igår berättade Loeb att det var han själv som bad att få slippa köra i Värmland. Redan under Monte visade Loeb att han inte var i stöt och som en följd, inte verkade direkt sugen på att åka till Sverige.

    Foto: Tommy Svensson

    Något Adamo noterade och ställde en rak fråga om han verkligen ville köra Rally Sweden?

    Han menade att det var jag som bestämde men ett beslut behövde komma snabbt då måndagen var sista dagen att byta besättning, berättar Loeb för franska L’Équipe.

    Det tog mig bara 20 sekunder att bestämma att jag ” saute la Suède!

    I artikeln förklarar Loeb att han förstod att det skulle kunna framstå som att beslutet var Adamos och att han blivit överkörd, men så var det absolut inte.

    Att åka till Sverige med lite oklart underlag och där alla kommer att köra som vildar medan jag verkligen skulle få kämpa, kändes inte bra, förklarar Loeb. 

    Fortsatt har Loeb kontrakt på sex tävlingar, detta har inte minskats tack vare Breens inhopp men huvudpersonen är lite tveksam till fler tävlingar på asfalt med i20 WRC.

    Funderar på att ändra om i programmet till fler grustävlingar, helt klart får jag inte till bilen på asfalt!

    Om beslutet väckte jubel i många led, inte minst på Breens hemmaplan Irland så var det motsatta reaktioner på Nya Zeeland. Här rasade många av Hayden ”The Kiwi” Paddons fans som tyckte att han förtjänade platsen bättre än Breen. En mer lojal Hyundai-representant än honom menar dom är omöjligt att hitta, dessutom med en lång historia i teamet.

    Hur kan Adamo bortse från detta, helt obegripligt, var en av många likalydande kommentarer efter beslutet.

    Foto: Tony Kart

    Det är nog bara att tugga i sig att varken Paddon eller Andreas Mikkelsen inte ens finns på Hyundais reservbänk. Frågan är hur framtiden ser ut för de båda. Än mer frågande blev jag efter att ha hittat ett inlägg på Twitter från Mikkelsen.

    Glad att kunna meddelat att jag är  tillbaka med familjen OMP-racing och som officiell Tony Kart-tränare. 

    Inte första gången som han jobbar med detta, men ändå känns det lite trist att det inte finnas något mer rallyaktigt att berätta… 

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    Som jag skrev början händer mycket kring Hyundai och att det är sydkoreanerna som håller taktpinne i WRC är solklart. I går presenterade man nya namn för teamets satsning i WRC2/3 som nu utökas till totalt fem förare benämnd som ”Customer Racing Junior Drive”. Klara dessutom redan kört premiären, är Ole Christian Veiby och Nikolay Gryazin som nu får sällskap av fjolårets WRC2-vinnare Pierre-Louis Loubet. Inte nog med detta utan även irländaren Callum Devine (bilden) och Grégoire Munster, Luxemburg bereds plats i en ljusblå i20 R5.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Munster är dock ende i nya trion som kommer till Värmland tack vare en sen anmälan. Så sen att han anmälde sig med Skoda men som nu alltså byter till Hyundai. Trion kommer att köra med stöd från Alzeanu men ändå räknas dom som privatanmälda och därför hamnar i WRC3. Vid sidan av starter här kommer alla tre att köra mer eller mindre regelbundet i respektive nationella mästerskap.  Kan inte utan att bli lite avundsjuk, när jag läser att Loubets karriär har stöd från Franska Bilsportförbundet. Då inte bara med hjälp till fysträning och lite dekaler utan även ”cash”, allt för att hitta en efterträdare till Loeb och Ogier. 

    *

    Hoppar över till ”never ending story” huruvida Rally Sweden ska köras i Värmland eller i mer snösäkra delar av Norrlands inland. Samma diskussion finns i Australien dock utan snöbrist på agendan. Här är istället frågan att flytta från den lilla staden i eldhärjade New South Wales, Coffs Harbour till större nordligare belägna Perth. I fjol fick rallyt ställas in på grund av skogsbränderna och i år är rallyt utanför WRC-kalendern. Men ”the Aussies” kämpar för att få tillbaka det så fort det bara går. En kampanj har dragit igång för att flytta tillbaka till Perth där rallyt utgick under åren 1988-2006 tills politikerna i New South Wales lockade med en pengapåse innehållande 30 miljoner som övertalningsmedel för en flytt till Coffs Harbour.

    Foto: Rally Western Australia

    En lista har cirkulerat runt som fått över 2000 underskrifter som alla vill att rallyt lämnar den ”gudsförgätna platsen i söder” för att komma hem igen till ”Western Australia”.  Kritiken har också varit stor mot startplatsen som ligger lite isolerat med följd att åskådarna varit få. En som  kritiserat är Hyundais Alain Penasse.

    Även om det kommit lite mer publik till servicearean de senaste åren är de långtifrån så många som vi önskar. För 20 år sedan var Australien bästa tävlingen i WRC såväl sträckor men även med nya grepp, till xmepl var det här som vi första tågen körde en Superspecial, förklarar Penasse.

    Förstår inte varför man inte flyttar till Perth, närmare Europa och en stad med 1,5 miljoner invånare. Vet inte hur många som bor i Coff, men det är långtifrån lika många…

    Här kan jag tillägga att i Coffs Harbour bor 75 000 människor. Bortsett från snön skiljer ändå en hel del mot Sverige och en flytt av Rally Sweden till mer nordliga delar. I ”WA” finns fortfarande stor kompetens från åren när man hade WRC som gäst, dessutom körs flera större rallyn i området.

    Mer Hyundai men då på hemmaplan där idag Albin Wärnelöv presenterade nyheten att det blir STCC TCR Scandinavia för honom med en i30 TCR. 31-åringen startar sin fjärde säsong i mästerskapet i år och hoppas kunna fortsätta utveckla sig själv och familjeteamet efter niondeplaceringen 2019.

    Foto: STCC

    Som familjeteam har vi en stor utmaning i att försöka slå de etablerade teamen och erfarna förarna. Men det triggar oss och stärker tävlingsinstinkten, att kunna göra något bra tillsammans som familjeteam, säger Wärnelöv.

    Redan har Albin hunnit med en kort shakedown i väntan på ett gediget testschema med start på hemmabanan Mantorp Park.

    Vi måste testa ikapp, de flesta av konkurrenterna kan ju sina bilar efter flera år i mästerskapet medan vi startar från noll. Men så fort banorna öppnar efter vintern så ska vi börja köra.

    För tillfället är Albin mer eller mindre enarmad efter att ha skadat nyckelbenet under en endurotävling.

    – Jag bröt nyckelbenet för ett par veckor sedan. Förhoppningsvis slipper jag operation och kan rehabilitera. Just nu längtar jag väldigt mycket till att STCC-säsongen drar igång, vi har ett oerhört spännande år framför oss, säger Albin.

    *

    Nästa säsong planeras för att låta konventionella rallycrossbilar och eldrivna tävla mot varande i samma heat. Budet kommer från promotorn IMG och redan i år införs en klass för enbart eldrivna Supercars ”Projekt E”. FIA och IMG har bestämt att World/Euro RX ska bli pionjärer in i den framtid där elbilsport ska bli störst. Än vet ingen hur det kommer att se ut i praktiken när man blandar de båda biltyperna, förhoppningen är att de ska vara jämspelta. Men det finns dom som hävdar att så inte blir fallet men där man inte är överens om vilket som blir vinnaren, bensin eller eldrift. Blir spännande att se. En nyhet är att populära RX2 eller Supercar Lites försvinner från de internationella tävlingarna. Istället instiftas en elbils-klass ”eRallycross” som ny instegsklass. Om jag säger att reaktionerna på besluten är blandade är jag ingen som överdriver…

    *

    På tal om el som drivmedel i bilar läser jag att laddningsnätverket Ionity i nästa månad chockhöjer priset för laddning vid deras stolpar. Från lördag kommer det att kosta 8,70 kronor per kWh vilket innebär att det blir dyrare att ladda en elbil än att tanka en bensinbil. Enbart strömmen till en elbil som Audi e-tron kommer att kosta över 20 kronor per mil. Att ladda batteriet fullt som räcker cirka 30 mil kan kosta över 600 kronor. Dagens Industri ställde regionchefen för Ionity Jan Haugen Ihle mot väggen och han förklarade. 

    Ja, jag tycker man ska se priset för ett helt år. Då ser vi att en normal elbilist laddar närmare 90 procent hemma, vilket är jättebilligt både i Sverige och Norge, och så betalar man mer vid snabbladdare vid långkörning!

    Haugen tillade även.

    Ska laddbranschen överleva och växa måste priset täcka kostnaderna.

    Då kan jag tycka, att argumentet om hur billigt det är att köra elbil vara punkterat.

    *

    Ännu en sak som visar att vi som gillar bilar börjar känna hur snaran dras åt allt hårdare. I Oslo och i Frognerparken har i många år arrangerats en bilutställning ”AMCAR” i samband med USA:s nationaldag den 4 juli.  Men nu är det slut med detta då ”Bymiljøetaten” sagt nej, då inte arrangemanget rimmar med Oslos ”grønne profil” och skulle ge fel signaler. Arrrangören är så klart på ren svenska, förbannade på beslutet och menar att det är helt betydelselös signalpolitik att förbjuda ett omtyckt och traditionsrikt kulturarrangemang 

    Något som har gitt glede til deltagere og Oslos befolkning i godt over 20 år, menar AMCAR och Henning Kjensli.

    Sista ordet är dock inte sagt och ett argument mot stollebeslutet är att det inte inkommit ett enda klagomål på utställning. Varken träd eller gräset där bilarna står uppställda har påvisat skador. Men sådana argument brukar inte bita på gruppen som själva utsett sig till räddare av jorden…

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.