ERC sänker kostnader-21, M-Sport avstår Monza test, Hyundai ett år senare, wrc.com berättar "The Tom Kristensson story", publikfritt Hälsingerally, KIK höll Corona-avstånd och SM-veckan Vinter ställs in!

Blogg

Förhoppningsvis så har Corona haft det positiva med sig att FIA börjat förstå att de närmaste åren handlar det enormt mycket om att sänka kostnader för alla inblandade i bilsporten. Ett första steg tar ERC som presenterar sin kalender för 2021 med åtta deltävlingar och precis som för WRC har man tagit höjd för pandemin och utsett tre reservtävlingar direkt från start. Nytt är också två ”back to back” tävlingar för att underlätta och förbilliga logistiken för EM-teamen. Serien börjar i Portugal med Rallye Serras de Fafe den 12-14 mars.

Foto: ERC.com

Direkt därifrån till Lissabon och båten över till Azorerna där deltävling två körs fjorton dagar senare. För att göra allt möjligt har ERC-arrangören ordnat en säker uppställningsplats för allt från trailers till rek-bilar. Nästa gång det är pengaspar i serien är med Rally Poland  18-10 juni och efter målgång är det bara att lasta för Rally Liepaja i Lettland två veckor senare. Helt klart ett upplägg som borde få tummen från ekonomiansvariga hos de inblandade. Hela serien ser ut så här.

    Provisional 2021 FIA European Rally Championship calendar
    Round 1: Rally Serras de Fafe (Portugal, gravel), March 12-14, 

    Round 2: 55th Azores Rallye (Gravel), March 25-27, 

    Round 3: Rally Islas Canarias (Asphalt), May 6-8,

    Round 4: 77th Rally Poland (Gravel), June 18-20,

    Round 5: Rally Liepāja (Latvia, gravel), July 1-3,

    Round 6: Rally di Roma Capitale (Italy, asphalt), July 23-25, 

    Round 7: 50th Barum Czech Rally Zlín (Asphalt), August 27-29, 

    Round 8: Rally Hungary (Asphalt), October 22-24, 2021

    Som reservtävlingar har utsetts:

    Rallye Sanremo (Italien-asfalt)

    Cyprus Rally (Cypern-grus)

    Spa Rally ( Belgien-asfalt)

    *

    Att M-Sport Ford mer eller mindre gett upp 2020 är inte så svårt att förstå, klart sist i Märkes-VM medan Teemu Suninen är sexa och Esapekka Lappi sjua i Förar-VM. Med detta i åtanke har nu Ford-teamet bestämt sig för att att lägga ner de planerade testerna inför Rally Monza. Foto: Tommy Svensson

    Väl känt, är att M-Sport har drabbats hårt av Corona då teamet får mycket av sina inkomster från försäljning av bilar och reservdelar och då inte enbart inom rally. Med pandemin rasande ”world wide” tävlas det inte så mycket som normalt och då sinar det också i kassan. Teamchef Richard Millener berättar att situationen är densamma som tidigare men ändå vill man avsluta med flaggan någotsånär i topp.

    Vi kan inte längre vinna mästerskapet utan nu handlar det enbart om tävlingen om tre veckor och där göra vårt bästa. Då är det inte meningsfullt att slösa bort stora summor pengar på test…

    Två saker talar för beslutet, dels att Rally Monza kanske aldrig mer återkommer i WRC och då blir test för detta lite meningslöst om data inte går att använda även i framtiden. Men Millener är också orolig för att Corona fortfarande kan störa rallyt, inte minst genom restriktioner som kan göra det svårt för personalen att ta sig till Italien. Istället väljer man att bara köra av finalen och sedan fokusera på ett förhoppningsvis bättre 2021. Då hoppas alla i M-Sport att man ska kunna använde den nya och mer kraftfulla motorn som redan är färdig men som av kostnadsskäl sir Malcolm Wilson låtit vila på lagerhyllan.

    *

    Idag för ett år sedan stod glädjen högt i tak hos Hyundai Motorsport efter att det koreanska bilmärket för första gången kört hem ”Märkes-VM”. Nu talar en hel del för att man lyckas försvara titeln då man är i ledning inför Rally Monza. Lite kul är att både Thierry Neuville och Dani Sordo har kört ljusblåa bilar sedan premiären  2014. Andra som kört för teamet från Alzenau är Andreas Mikkelsen, Sebastien Loeb, Craig Breen och så klart Ott Tänak. Nu vill teamchef Andrea Adamo uppmana till en stunds eftertanke inför finalen.

    Foto: Hyundai Motorsport

    När vi var i Australien för tolv månader sedan var det väldigt känslofyllt på grund av skogsbränderna och vi kunde av respekt inte fira vår triumf på ett sätt som vi normalt hade gjort, menar Adamo.

    En känsla som dock fanns redan då, var att man ville ha mera och direkt sattes som mål i teamet att försvara segern 2020.

    Nu ser vi med en tävling kvar att vi har ett litet försprång till Toyota men vi kan aldrig ta något för givet. Vill vi ta oss an vintern med två VM-guld måste vi fortsätta jobba på alla plan. Titlar är inget  man får gratis, dom fås enbart genom hårt arbete och målmedvetenhet.  

    *

    Även om man vid det här laget borde vara lite van vid att se Tom Kristenssons namn i sammanhang som ingen annan SMK Hörby-förare varit i närheten av under de 60 år klubben funnits, så blir det alltid ståpäls varje gång det händer. Senast är det nu på WRC:s officiella sida wrc.com där man ägnar Tom sin uppmärksamhet och detta med lite av ”The Tom Kristensson Story”. ”Storyn” inleds med tankar kring kommande J-WRC-final Rally Monza som Tom ser framemot sedan Covid-19 satte krokben för Ypres Rally Belgium.

    Jag har faktist varit bekymrad över läget då detta är mitt sista år i juniorserien, så det känns bra att vi kan avsluta säsongen där.

    Tom förklarar att han inte riktigt vet vad som väntar  honom och Joakim Sjöberg i Lombardiet om 20 dagar.

    – Jag har ganska mycket erfarenhet från asfalt och detta i alla typer av väder så jag är inte orolig över underlaget och ska ”push” men också försöka vara smart och bara köra hårt där jag verkligen märker att det går!Foto: SMK Hörby

    En stor del av texten handlar om Toms enastående resa från ”130 kilos knubbsäl” till dagens 50 kilo lättare VM-utmanare. Inte bara viktnedgången och den totala livsförändringen han gjorde första året i tyska Opel  Adam Cup imponerar på skribenten. Tom förklarar.

    Det tuffaste för mig har varit ”to get the money” i likhet med de flesta. Jag kommer från en familj som aldrig åkte på semester och så är jag även yngsta barn vilket betydde att jag alltid fick ärva mina syskons kläder.

    Foto: Tommy Svensson

    Men med stor hjälp av en fantastisk omgivning där Christer ”Krabba” Håkansson sticker ut som Toms stora stöd ända sedan han körde VOC, så lyckades 29-åringen bättre än någon ens vågat drömma om. Allra första stora steget blev när han vann Opel Adam Cup och sedan fick plats i Opel Motorsport för full säsong i ERC och då hade Tom redan börjat fundera på sin vikt.

    Alla körde i samma bilar och jag minns när vi diskuterade om vi skulle köra med ett eller två reservhjul med tanke på vikten, förklarar han för wrc.com.

    – Då tittade jag ner på min mage och insåg att nu måste jag verkligen göra något…

    På 18 månader försvann 50 kilo Tom och nu håller sig matchvikten runt 80 kilo, men fortfarande krävs dagliga joggingrundor plus äta hälsosamt och ingen alkohol.

    Nu väntar finalen och fortfarande verkar Tom ha lite svårt att greppa steget från den vita VOC-240:an och Rally-DM till att köra Rally4 Ford Fiesta i en VM-final.

    Jag har kommit så mycket längre än vad jag någonsin kunnat förvänta mig så skulle jag inte lyckas vinna VM så spelar det faktiskt helt ärligt, inte speciellt stor roll, avslöjar han för wrc.com.

    Har alltid lovat mig själv att göra mitt allra bästa och det blir som vanligt 110 procent  i finalen.

    Foto: Tommy Fritzon

    Denna inställning har genomsyrat hans tävlande sedan dagen han lite förvånat upptäckte en sak.

    Under Volvo-tiden förstod jag att jag faktiskt hade talang…

    Nu står Tom och Jocke vid vägs ände om knappt tre veckor och ingen kan någonsin påstå att man kommit dit glidande på en räkmacka, tvärtom enbart stenhårt jobb hela vägen.

    Jag har gjort allt jag kan så nu är det upp till killen i himlen att avgöra hur allt ska sluta. Självklart vill jag vinna, detta är min sista chans men om inte, så är det ändå okej!

    Vi här hemma kan inte göra så mycket mer än hålla tummar och tår för att rättvisan ska segra på Monza. Att  Tom den 6 december ska stå som världsmästare, skulle i min värld betyda att Gud verkligen finns, så nu är det upp till honom att ge mig bevisa på detta för en sak vet jag, Tom har gjort sin del…

    *

    När jag skrev om premiären för Supercupen, Hälsingerallyt den 16 januari hade jag noterat att inga speciella föreskrifter gällande Covid-19 fanns angivet i Tävlingsinbjudan mer än att man följde regionens restriktioner. Nu vill tävlingsledare i SMK Hälsinge Kjell Mattsson förtydliga.

    Tävlingen kommer att vara Corona-anpassad med de restriktioner som gäller från folkhälsomyndigheten och region Gävleborg och kommer ävenatt vara publikfri. Vi hoppas att kunna genomföra tävlingen på ett Corona-säkert sätt, hälsar Mattsson.

    *

    När vi ändå är inne på detta så framstår bilsporten som ett föredöme om man jämför med ishockey, fortboll och handboll när det gäller att ta ansvar för smittspridning. Här står förbunden stenhårt kvar vid att matcher fortsatt måste genomföras trots att det är bevisad Covid-19 hos spelarna på isen/planen. Helt ofattbart att man så totalt känner noll samhällsansvar utan istället enbart ser till egenintresse (läs pengar) i frågan. I dagens Kristianstadsbladet har sportchef Patric Nilsson en krönika i ämnet. Tidigare har han varit en ivrig förespråkare för att sport måste kunna utövas trots pandemin och inte missat något tillfälle att påpeka att FHM:s olika restriktioner är år h-e. Men nu har till och med denne inbitne Hammarbyare vänt och menar, ”Det är dags att stänga ner-nu!”. Hans förslag är att stänga alla serier och inte starta upp igen förrän ”när allt ser bättre ut”. Bara att hålla med Patric och det blir ju snudd på löjligt när till exempel matchen Almtuna-Timrå i Hockeyallsvenskan ställdes in när lagen redan var ute på isen och värmde upp. Då hade man hittat Covid-19 hos 13 av de spelare som då var beredda att spela match.

    Foto: Jens Christian

    Man kan dock inte klaga på Kristianstad IK som igår tog emot Södertälje och som verklige följde myndigheternas påbud med att hålla avstånd. Åtminstone syntes det i målprotokollet där KIK hade ett mål medan SSK svarade för nio. Detta måste vara det man kallar ”Corona-avstånd” i hockeyvärlden… 

    *

    Precis när jag satte punkt ovan så kom besked att SM-veckan Vinter 2021 i Borås ställs in.

    Det allvarliga smittläget just nu och osäkerheten framöver gör att vi inte har något annat val än att ställa in, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

    Pandemin och den ökande smittspridningen gör att RF och SVT, i samråd med Borås stad, har beslutat att ställa in SM-veckan vinter 2021. 

    Under en längre tid har har de ansvariga försökt hitta vägar för att Corona-säkra SM-veckan som skulle arrangerats i början av februari, men utan att hitta framkomliga vägar. Därmed är detta tredje ”SM-veckan ” som ställs in som en följd av pandemin. Bara att hoppas att SM-veckan Sommar i Halmstad som även ingår i SRM:s nya ”Sprint-SM” kan hållas som planerat. Där ska rallyåkarna göra upp i den tv-sända finalen den 3 juli är det tänkt.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    I morgon blir det ingen Motorbloggen då det är det dags för den för alla skåningar heliga ”Gåsamiddagen”. I år tyvärr kraftigt nerbantad, inte själva gåsen men sällskapet runt bordet på grund av Corona. Men traditioner bryts inte hur enkelt som helst så i morgon ska det ätas gås.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil: 0705-28 55 33