ERC-premiären flyttar fram, Paddon renoverar WRC-språngbräda, nya tidtagningsystemet App-testas och Västra BF väger tungt!

Blogg

Då kom nästa besked om ”postponed rally” och  den här gången är det ERC-premiären i Lettland, Rally Liepaja som flyttar från den 29-31 maj. Enligt myndigheternas Coronakrav är det omöjligt att genomföra rallyt som nu i likhet med nästan alla andra som också drabbats, hoppas hitta ny datum i höst. Ny premiär och även denna är högst osäker, blir nu Rally Poland bara en månad senare. 

Vårt mål är alltid att organisera ett så säkert rally som möjligt för både tävlande, funktionärer och publik och detta låter sig inte göras i maj, konstaterar tävlingens överhuvud Raimonds Strokss.

Vi har inte bara situationen i Lettland att ta hänsyn till utan måste se till hela Europa. Om vi hade kört i maj är det inte säkert att alla kunnat komma hit vilket vore högst orättvist!

    Därmed får Dennis Rådström och Johan Johansson minst en månad till på sig att ladda upp inför attacken mot EM-guld i junior-klassen.  

    *

    I det vakuum som råder för all motorsport gäller det att hålla sig sysselsatt med annat än själv tävlandet. En som är flitig som få är Nyazeeländaren Hayden Paddon som håller på att färdigställa sin eldrivna rallybil, EV Rallycar som är byggd på en kaross från Hyundai (vad annars?). Men han håller även på med ett annat hjärteprojekt, att återställa den Mitsubishi som utgjorde språngbrädan till WRC-karriären. 2010 utsågs Paddon till en av vinnarna i ”Pirelli Star Driver” tillsammans med Ott Tänak.

    Foto: Peter Whitten

    Inför detta uppdaterades ”The Green Machine” som är från 2008 och ursprungligen en Grupp N-bil. Med bilen vann Paddon PWRC-klassen i Rally New Zealand och sedan kom han tvåa i Rally Japan. Därefter blev det våldsam testkrasch med ”den gröna maskinen” och inte förrän 2013 var bilen åter i tävlingsform. Nu har den åter  hittat hem till Hayden Paddon Motorsports anläggning där den återigen är föremål för renovering.

    Bilen är i bra skick och egentligen handlar det bara om lite försäsongarbete för att få den att se ut som ny, berättar Paddon stolt.

    Någon comeback som Mitsubishi-förare planeras dock inte.

    Bilen kommer att vara uppfräschad  och fullt körbar men jag kommer inne att tävla med den.  Detta är en bil som betyder mycket för mig och nu vill jag bevara den i det här skicket!

    *

    Foto: Per Johansson

    Det var på mer än ett sätt som tävlingsstoppet för Simrishamnsmixen var tråkigt. Ett sätt var att detta skulle varit premiär för det nya sättet att sköta tidtagningen i rally med fokus på att minska ner antalet funktionärer. Simrishamns MK hade i samarbete med Resultatservice utarbetat ett system med såväl tidkort som roadbook i en mobilapp. Nu blev premiären tråkigt nog inställd men det ambitiösa projektet lever i högst grad kvar berättar Resultatservice.” Tidkortet – vad hände med det?

    Som det var tänkt från början så skulle första tävlingen med ett elektroniskt tidkort vara den 18 april i samband med Simrishamnsmixen. Då vi vill hålla detta datum som premiärdatum så kommer vi att öppna upp så att alla som vill, kan testa det elektroniska tidkortet. Vi gör detta med start den 18 april kl 10.00. Denna kommer att vara öppen några dagar. APPen finns för nerladdning både hos Apple och för Android. Sök på Resultatservice.
    Hittar ni dem inte finns det länkar på vår hemsida under ”Våra mobilappar” uppe till höger på första sidan.
    Här kommer även all dokumentation att finnas.

    Vad behöver du göra den 18/4?
    – Läs dokumentationen. Kan du göra i förväg.
    – Ladda ner vår app ”Resultatservice Tidkort”. Kan du göra redan nu.
    – Anmäl dig till testtävlingen ”Simrislundaren 1”. Glöm inte att ange vilken klass du kör i. Detta för att vi skall kunna se vilken typ av telefon du använder. Glöm inte att fylla i de epostadresser som kan använda APPen.
    – Du får automatiskt ett startnummer och kan direkt börja testa APPen.
    – QR-koderna som behövs för testen som representerar tidkontrollerna kommer att finnas under slutinstruktioner för tävlingen på ditt konto.
    – Skriv ner dina synpunkter och skicka dem till oss.

    Vid ett senare tillfälle skall vi försöka köra en ”tävling” där vi mäter er färdighet i att använda APPen. Mer om detta senare. Mer information kommer under veckan.
    Lycka till.”

    Spännande minst sagt!

    *

    Revisorns åsikt om hur Svenska Bilsportförbundet skött ekonomin under 2019 fortsätter att engagera på sociala medier. Dock har jag inte hittat något nytt och därför låter jag frågan svalna i väntan på hur Förbundsmötet tänker agera. Speciellt intressant är det hur det röstmässigt tyngsta distriktet Västra BF kommer att agera med sina åtta röster. Med detta har man ensamt dubbelt så många röster som de fyra ”tvåorna” som har fyra röster vardera,  Övre Norra BF, Nedre Norra BF, Smålands BF och Södra BF. Totalt 41 röster kan avläggas på Scandic Infra Park, Upplands Väsby den 26 april. Om det nu ens går att genomföra något Förbundsmöte med tanke på Corona

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson