Blogg

ERC-premiär för Tom K. på Azorerna, Tidemand Wales-testar Polon, Neuville i "Opel", WTCC ut WTCR in och julklappstips!

Det blir mycket resande för Tom Kristensson och Henrik Appelskog under 2018 vilket står klart när ”The FIA European Rally Championship” i dag släppte sin kalender för nästa år. Redan känt var att premiären både för ERC och Junior-ERC blir precis som i år mitt ute i Atlanten på ögruppen Azorerna med Azores Airlines Rallye. Premiären blir den 22-24 mars och sedan runt sex veckor senare är det dags för deltävling två, Rally Islas Canarias. Även på Kanarieöarna följs ERC och J-ERC åt med tävling första helgen i maj. Efter detta har Tom känt på både grus och asfalt med Opel Motorsports R2 Adam.
Sedan blir det lite semester för svenskduon och då kan man nog misstänka att den egna bilen plockas fram för att behålla formen på hemmaplan fram till juniorernas deltävling tre. Återigen asfalt med italienska Rally di Roma Capitale och som namnet antyder så avgörs denna i och utanför huvudstaden Rom den 22-24 juli.
En månad senare är det tävling i Tjeckien med Barum Czech Rally Zlín och återigen med asfalt under däcken.
Junior-ERC avslutas så med f.d WRC-tävlingen Rally Poland 21-23 september och så Toms favorit efter årets 2WD-seger, Rally Liepaja 12-14 oktober. Läser jag reglerna rätt så räknas fyra av de sex tävlingarna för juniorerna.
Vid det här laget är det förhoppningsvis också olidligt spännande om det ska bli svenskt EM-guld igen. Senast var det Emil Bergkvist som lyckades med det mål som nu delas av Tom och Henrik. Tumhållning anbefalles!
Hela kalendern ser ut enligt följande:
FIA European Rally Championship calendar 2018
22-24 March: Azores Airlines Rallye (Portugal, gravel) ERC Junior
3-5 May: Rally Islas Canarias (Spain, asphalt) ERC Junior
1-3 June: Acropolis Rally (Greece, gravel)* (Ännu inte påskrivet avtal)
15-17 June: Cyprus Rally (Cyprus, gravel)
20-22 July: Rally di Roma Capitale (Italy, asphalt) ERC Junior
24-26 August: Barum Czech Rally Zlín (Czech Republic, asphalt) ERC Junior
21-23 September: Rally Poland (Poland, gravel) ERC Junior
12-14 October: Rally Liepāja (Latvia, gravel) ERC Junior

*
Nu är grustesterna med nya R5 Polon i full gång i Wales och bakom ratten i den zebramaskerade Polon sitter Pontus Tidemand. Testerna bevittnas av åtskilliga nyfikna rallyfans av inläggen på Twitter att döma, då det där dräller av bilder från testen.

*
Blev inga större förändringar när FIA:s World Motor Sport Council träffades i går, det mesta var redan känt och klubbades enligt ryktena. WRC-kalendern blev som tidigare aviserats så än en gång fick Nya Zeeland se sig överkörda av den större grannen ”down under” och Rally Australia är fortsatt final trots tämligen massiv kritik.
Det blev även bestämt att privatförare /team nu kan anmäla sig under eget namn i WRC. Testrestriktionerna för privatförare som hastigt och lustig bestämdes efter att Mads Østberg lyckade för bra kvarstår.
Pirelli blir nytt däckmärke som blir godkänt för användande i WRC, WRC2 och WRC3. Som tidigare är även Michelin och DMACK godkänt medan det i J-WRC enbart blir tillåtet med enhetsdäck signerade Pirelli.
Nytt är att i WRC2 behöver man enbart förhandsanmäla sju valfria tävlingar där sex räknas och inga tävlingar blir som i år, obligatoriska för alla.

*
Har skrivit detta många gånger det bor en Opel-älskare i hjärtat hos de flesta även om en del vägrar erkänna detta. En som nu ”kommer ut” är WRC-tvåan Thierry Neuville som låter återställa sin allra första rallybil, en vad vi kallar Opel Corsa men i hans fall är det den brittiska varianten Vauxhall Nova. En lycklig belgare lägger ut bilder från renoveringen på sin Facebook-sida och utgår från att det är ungefär samma känsla att torrköra Novan som när han tog sin allra första VM-seger i Rally Deutschland 2014. Säger bara till dig Thierry, välkommen i gänget…

*
Thed Björk blev historisk som vinnare av WTCC 2017 och då inte enbart som förste svensk att vinna VM för Touringcars utan även den allra sista vinnaren överhuvdtaget. 2018 går man i likhet med många av dagens standardvagnssmästerskap (19 länder kör efter TCR-reglerna) istället över till ”STCC-bilar” och döper om mästerskapet till WTCR. TCR-klassen växer nästan lavinartat och i dag har eller jobbar följande bilmärke med även en TCR-variant: Alfa Romeo, Audi, Ford, Honda, Hyundai, KIA, LADA, Opel, Peugeot (bilden), Renault, SEAT, Subaru och Volkswagen. Alla mer eller mindre identiska med 350 hästkrafter, turbo och 2- eller 4-dörrar.
WTCR körs med tio racehelger med tre tävlingar i vardera och detta på fyra kontinenter, totalt 30 tävlingar att plocka poäng i. Totalt kommer 26 bilar att tillåtas anmäla sig och då har redan existerande team från WTCC och TCR Internationell att ha företräde.

*
Med lite drygt två veckor kvar till jul så kanske det börjar bli aktuellt att önska sig några julklappar av Tomten. En perfekt klapp till den som ska åka till Rally Sweden 15-18 februari är så klart ett ”Festivalpaket 2018” innehållande Festivalpass, Rally Magazine och så bonusen om du köper innan jul ”Årets Rallymössa”. För detta får du betala 700 kronor vilket trots allt är ganska billigt för en hel helgs spänning.
Ett annat tips är att gå in på http://www.mcklein-calendars.com/ och kolla in på 2018 års upplaga av ”McKlein Rally Calendar”. En kalender som pryder vilket rum som helst (jag vet, för jag har alltid en sådan i mitt eget) och blir det givna blickfånget med sin häftiga rallybild. Dessutom har varje månad två bilder, du kan alltså skifta omkring den 15:e och få en helt ny rallybil att vila ögonen på. Kalendern är 95 cm stor, i panorama utförande och i mina ögon värd varenda spänn ur en rallyentusiasts ögon.
Kanske inte alla som vet vad ”McKlein” står för men detta är en bildbyrå helt inriktad på motorsport och tror jag, allra mest rally. En flitigt anlitad fotograf i byrån är välkände värmländske profilen Tony Welam. Summerar man, kan man enkelt säga så här att ser du en bra alltså häftig rallybild så är chansen extremt stor att den är signerad McKlein.

För den som hellre ser bakåt finns även en kalender nämnd ”Rally History” något mindre 67×48 cm som i år ges ut för andra gången och härifrån hämtar jag bilden på den fräna lättrullade Opel Kadetten innehållande Anders Kulläng och Bruno Berglund. Om nu inte alla uppskattar Opel så finns är även CooperS, Renault Alpine och Audi quattro. Kollade inte igenom hela men tror faktiskt inte att där var en enda Volvo 240
Nytt för i år är att man även gjort en ”Årsbok” med WRC 2017 och även den verkar vara en riktig höjdare. Som sagt, finns där en rallyfantast i omgivningen så gå in på McKleins hemsida och börja packa ”varukorgen”, tillfredställelse garanterad!