ERC i Barum fick ställa in, "Balaklava och Covid-19 -test" önskar FIA, Jonas Kruse till Slottsprinten, Tom K. kör vidare med simulator , 1400 mils rally väntar 2022, GMC ställer in och idag våndas alla Hörbybor!

Blogg

Det hjälpte inte att arrangören av tjeckiska ERC-tävlingen ”Barum Czech Rally Zlin” var optimister in i det sista, till slut gick det ändå inte att i dessa Corona-tider få ihop budget för rallyts genomförande.

Foto: ERC.com

Vid en presskonferens i förmiddags förklarade Milsolav Regner, tävlingsledare att man nått vägs ände och att det fortfarande saknades merparten ”korunas” för att ens överväga att fortsätta planeringen. Budgeten för rallyt har de senaste åren legat runt tio miljoner svenska kronor och i dag saknas fortfarande runt två miljoner av dessa. Rallyt har backats hårt av olika myndigheter, företag och privatpersoner  kring Mlada Boleslav men det räckte ändå inte hela vägen till start. Nu var inte ekonomin enda kruxet, även de tjeckiska smittskyddsmyndigheternas krav kring Corona fanns med i bilden när beslutet att blåsa av togs. 

    Flera tiotusentals människor besöker rallyt varje år och även om gränsen för hur många som får samlas på ett event höjts till tusen personer, är det alldeles för litet för vår del, berättar Regner.

    Corona-viruset har dessutom fått ny fart i grannskapet intill Mlada Boleslav vilket medfört att ”1000-gränsen” för deras del sänkts till hundra personer på ett sportevent.

    Detta var en stark varningsignal även till oss vilket bidrog till dagens tråkiga beslut, förklarar Regner.

    Bara för en vecka sedan trodde vi att pandemin var under kontroll men så var det absolut inte och för oss var ändå ”health protection the priority”!

    Nu återkommer rallyt istället 2021 och en liten ljusglimt i all bedrövelse var att man använde en bild på Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg i sin Opel Adam i pressmeddelandet och detta mitt i Skoda-land, stort är bara förnamnet…

    Med detta så kortas ERC-serien ner till enbart sex deltävlingar och i det här sammanhanget kan även berättas att i morgon kommer besked om Rally Estonia blir deltävling i WRC som det mesta tyder på. Att det kallats till presskonferens med både arrangör och representant för Estlands regering närvarade indikerar nog att det blir WRC på andra sidan Östersjön. Tävlingsdatum är nu även spikad till 4-6 september, samma helg som SM-deltävlingen East Sweden Rally.

    Idag presenterade FIA nya ”Guidelines” för hur det ska vara möjligt att på ett säkert sätt återstarta motorsport efter Corona. Merparten av råden handlar faktiskt om rally då detta är den gren som är absolut svårast att få in med bibehållna föreskrifter från olika myndigheter enligt FIA. Från Paris menas att rally framöver bör köras med ”shorter stages” som dessutom ska köras mer än en gång och man vill även lägga in fler och längre serviceuppehåll. Detta för att göra det möjligt att minimera risken för att ”social distancing” ska kunna uppfyllas. Yves Matton och hans folk  menar även att bästa möjligheten för att köra rally för tillfället är när detta görs på racingbanor, på privat eller militär mark där det är möjligt att hålla publik under kontroll. För de tävlande gäller att det är föraren själv som kör bilen under hela rallyt och att alla mellanhavande mellan funktionärer och tävlande sköts elektroniskt. Som en extra försiktighetsåtgärd så bör dessutom ”the rallycrews” alltid bära balaklava så att mun och näsa täcks.  Riktigt tufft om man ser till Sveriges situation, är kravet på att alla ( även funktionärer och mekaniker) som är inblandade i rallyn ska testas för Covid-19 både före och efter tävlingen. Kan bli svårt här hemma då inte ens alla som jobbar nära smitthärdar har möjlighet att kunna göra sådana här tester. Det första rallyt som förväntas följa FIA:s ”Guidelines” är ”ERC Rally di Roma Capitale” den 24-26 juli. Men varnar FIA , det är inte säkert att de i dag presenterade reglerna gäller då, utan där kan komma nya påbud innan dess, som så klart kan innebära lättnader men även nya utmaningar… 

    *

    Lördagen den 11 juli körs ”Slottssprinten Rally Light” med i dag dubbelt så många anmälda som Katrineholms MK tänker tillåta starta 70 bilar. En riktigt publikdragare avslöjades i går när småländska Team Nybe släppte nyheten att Jonas Kruse övertar tidigare anmälde Tom Kristenssons plats som förare i teamets nystrajpade blåvita Volvo 940.

    Foto: Tommy Svensson

    Även om Jonas kanske inte är lika frejdigt sladdsugen som i sina glansdagar med den grå 240 så lär ändå blott 16-åriga co-driver löftet Maja Bengtsson, Älmhults MK få ett antal tillfällen att kika på vägen genom sidorutan. Noterar även att KMK höjt Jonas status flera snäpp mot tidigare år, idag står han nämligen med SMK Hörby som klubbadress i anmälningslistan stort för Jonas men kanske ännu större för SMK Hörby! 

    Nu aviserar även SVT:s rallyexpert att detta inte är en engångsföreteelse utan det kan bli mer sladdande framöver, men.

    Jag ska ha tid, uppdraget åt SVT Sport kommer i första hand.

    Detta är tredje gången som den värmländske innebandytränaren är gästförare hos Team Nybe men för första gången ihop med Maja. Med en uppväxt där en rallytokig pappa (Matthias Bengtsson, SM-guld 2019 ihop med Robin Sandberg) satt sin prägel som  placerade henne i högerstolen redan som 10-åring vid ”hemmatester”.

    Foto: Team Nybe

    Tävling fick Maja däremot vänta med till 2018 ihop med SM-åkaren och Team NYBE-medlemmen Jonas Åkesson. Självklart ser hon framåt åkturen nästa lördag.

      – Jonas är en fantastisk förare på alla sätt!

    Något som skiljer honom från tidigare förare som Maja åkt med är de beskrivande noterna.

    — En utmaning i sig, men som man utvecklas något enormt på.

    Jonas är inte orolig utan litar helt på Maja.

    Hon är ju en jättetalang vid noterna. Att en 16-åring kan bidra med känslan i bilen och läsa noter klockrent är imponerande! 

    *

    Över till SMK Hörbys J-WRC-ledare Tom Kristensson ( i par med Joakim Sjöberg) som alltså överlämnar 940-ratten till Kruse och väntar istället in besked om när Junior-VM serien ska återupptas. Kvar i VM-kalendern är i dag enbart Rally Turkey i slutet av september, Rallye Deutschland i mitten av oktober och Rally Japan. Av dessa är det i dag enbart den tyska deltävlingen som var vikt åt Tom och hans medtävlare. Något besked från FIA om hur resten av året ska bl har inte nått Hörby.

    Det är bara att vänta och se, det är inget som jag kan påverka eller göra något åt. Det viktigaste är trots allt att man runt om i världen får bukt med pandemin, menar Tom som fortsätter. 

    Jag brinner för motorsport och rally och såg verkligen fram emot årets säsong, men jag har största respekt för att detta just nu inte är det viktigaste. Liv, hälsa och arbetssituationen för människor, och funktionerna i samhället, främst belastningen på sjukvården, är det vi måste tänka på i första hand.

    Foto: Tommy Svensson

    För Toms egen del är det alltså bara att vänta men självklart ligger inte 29-åringen och petar navelludd under tiden.

    Det är bara att fortsätta med att hålla fysiken igång, sköta körträningen genom min rallysimulator och njuta av sommaren! 

    *

    Hittade idag det som måste vara den ultimata utmaningen för alla som tycker att vanligt rally är både lite för snabbt och enkelt avklarat och att Paris-Dakar är för mesigt . Tycker man så, måste den åttonde upplagan av ”Peking to Paris” vara något att bita i när det körs 2022. Rallyt presteras som ”The Greatest Motoring Adventure” och i detta är där väl inget att protestera emot. Bansträckningen är nämligen till stora delar identisk med det lopp som kördes redan 1907 och är idag enbart öppen för ”Vintage and Classic cars” från åren 1920-1975. Dessa ska under 37 dagar från den 28 maj köra runt nästan halva jordklotet med gammelbilarna. Även om det rör sig mest om ren uthållighet är där även inlagt tidtagning på vissa ”specialsträckor”. Självklart ställer en sådan här utmaning stora krav på både förare och kartläsare och som arrangören ERA skriver ” du måste uppskatta lite äventyr och  att sova under en tältduk i Mongoliet och Kazakhstan”. Dagsetapper, ofta i tuff terräng är i medeltal runt 40 mil men kan även bli upp till 65 mil.

    Så här långt har 110 ekipage anmält sig och bland dessa finns en enda svensk, den för mig helt okände Jan Peterson med en Ford De Luxe från 1940. Han har sällskap av två danskreggade bilar körda av Ib Sørensen i en BMW från 1974 och Lars Rolner i en Porsche från samma år. Den nordiska konstellationen avslutas med norrmannen Stein Johansen med Volvo Amazon från 1968.

    Foto:Pawel Cvik

    Anmälningslistan innehåller annars helt okända namn där bara ett enda namn känns igen, argentinske Jorge Perez Companc med flera WRC-starter i ryggen. Bland annat i Rally Sweden 2007 med en WRC Focus som senare även kördes av Andreas Mikkelsen/Ola Floene. Lite extra kul är att se att samma bil just nu är under återuppbyggnad i England hos Buckley Motorsport. Detta i syfta att återfå samma utseende som 2006 i BP M-Sport-kostym som när Mikko Hirvonen körde bilen till en  andra plats Rally Sweden. Nu är det dock ingen sådan värsting Jorge ska köra de 1400 rallymilen med, utan en Chevrolet Coupé från 1938.

    *

    I år hade Gotlands Motorförening Bilklubb planerat för en helt ny cup på ön, GRC – Gotland Rally Cup men så blir det inte.

    Vi har beslutat att ställa in årets nyhet – Gotland Rally Cup, då rådande läge kring Covid-19 gjort det svårt att få till något vettigt med inställda tävlingar osv så har vi därför tagit detta beslut.

    Därmed flyttas cupen till 2021 med samma upplägg men poängterar man.

    Däremot kommer det arrangeras tävlingar på ön men ej räknas ihop i någon cup under hösten.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Idag är det ett lite halvgrått blåsigt delvis regntungt väder i Hörby vilket troligen även stämmer ganska väl överens med de flesta Hörbybors sinnesstämning just denna dag. Om inte det där dj-la viruset spritt sig hela vägen från Kina till oss, så skulle det i dag varit förmarknad för den 272:a upplagan av Hörby Marknad. En marknad som överlevt allt, t.ex två världskrig utan att någonsin behövts ställas in men Corona rådde den inte på. Istället för tiotusentals besökare från när och fjärran, runt 400 marknadsknallar plus hemma i Hörby- trädgårdarna, traditionell grillad korv, ”rögadål-macka” plus den  obligatoriska ”marknadsgögen”, istället så ekar byns gator ikväll lika tomma som vilken annan onsdagkväll som helst. Dj-la Corona!

    *

    Idag blev det en hyggligt lång Motorbloggen, i gengäld blir det ingen i morgon torsdag…

    *

    • Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se