Blogg

ERC-final väntar på Tom K., Sandell slutade trea i ARA efter ny seger, fem danskar till Rally Legends, SverigeSerien klar och vilken tavla...

Kommande helg är det dags för ERC-finalen i Lettland med Rally Liepaja som för fjärde gången ingår i ”Rally-EM”. Ur sydsvensk/östgötsk synvinkel är det främst till SMK Hörbys Tom Kristensson och Henrik Appelskog intresset knyts även om EM-guldet redan är förlorat. Kollegan hos Opel Motorsport tillika hemmaförare i helgen, Martins Sesks säkrade detta redan i Polen, trots att han bröt efter två krascher. I ERC är det poäng även för vunna etapper och det var just det som räddade Sesks guld. Nu är det ändå inte så att han kan köra lite för att det är kul, tävlingen ingår nämligen även i Lettiska Mästerskapet som Sesks också gärna vill vinna.

Komma till min hemstad som nykorad europamästare är mycket mer än vad jag trodde i början av säsongen, konstaterar Opel Adam-föraren.

Nu väntar en grusfest runt min hemstad Liepaja framför ögonen på min familj, kompisar och rallyfans. Det kommer att bli både tufft och spektakulärt!

För Tom och Henrik gäller att försvara andra platsen i klassen Junior U.27 där spanjoren Efren Llarena är förste utmanare precis som i senast i Polen. För svenskarnas del är det ändå ett kärt återseende att komma till Liepaja, det var ju här som man tog allra första R2-segern i fjol. Detta genom en privat anmälning hit med Audex-teamets R2-Adam. En satsning som tog hårt i Toms budget men som i efterhand var oerhört lyckad. Vid fjolårets avslutning där Tom fick sin plats hos Opel Motorsport trodde Tom att segern här betydde mer än att vinna Adam-Cup.

Tror att det var den segern som gjorde att Opel Motorsport valde mig istället för dansken Jacob Madsen, menade Tom då.

Nu vill han såklart väldigt gärna upprepa segern och att slå Sesks på hemmavägar vore onekligen en stark fjäder i hjälmen. En fjäder som också kan vara väldigt viktig inför 2019 för Tom. Sina planer för nästa år har han inte avslöjat mycket om, finns egentligen bara två realistiska alternativ om 27-åringen vill fortsätta ”leva sin dröm” som jag ser det och att satsa på Rally-SM är ingen av de två. Antingen på något sätt fortsätta samarbetet med Opel eller sikta ett snäpp högre och jobba för en plats i Junior-WRC. Här försvinner årets vinnare Emil Bergkvist, däremot är det inget sagt om hur tvåan Dennis Rådström tänker? Visst vore det kul om Tom och Henrik tog över Emils Fiesta till nästa år…

*

Hörby-Tom blir inte ensam nordbo i Liepaja, norsk/svenska duon Sindre Furuseth/Jim Hjerpe har absolut inte haft något flyt i sitt första ERC-år men ger inte upp. I helgen hoppas man på tredje gången gillt.

Vi har visat vår ”speed” på asfalt men tyvärr utan att komma i mål, konstaterar Sindre.

Nu är det tid att visa samma sak på grus, men även att komma i mål!

Han skickar också ett stort tack till den lettiska sponsorn TRODO som gjorde det möjligt för honom och Hjerpe att köra EM-finalen.

*

Rally Liepaja startar först på fredagkväll klockan 20.30 och med målgång efter 12 snabba och mycket luriga sträckor på söndag 18.00.

Totalt 35 anmälda och i R5-klassen startar Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg i Skodan men även norrmannen Eyvind Brynildsen, R5-Fiesta. Vid sin sida har han Ilka Minor som var så framgångsrik i WRC Rally Turkey där hon skötte noterna åt Henning Solberg.

Siste nordbo är Oliver Solberg som knappt hunnit hämta sig från RX-guldet och nu till Lettiska Mästerskapet. Här passar Veronica Engan på att värma upp med Oliver inför Volkswagens R5-premiär i Rally de Espana, där byter hon ut  sonen Solberg mot pappa Petter.

*

Lite kul är att i R2-klassen dominerar Peugeot totalt, elva av de femton anmälda kör franskt och övriga fyra Opel Adam. Märkligt att hårdsatsande M-Sport Ford inte har en enda R2-bil i startlistan. Lika skev är fördelningen i R5-gänget, Skoda dominerar och sedan tre Fiesta och en ynka Peugeot. Ingen Citroën eller Hyundai så långt ögat kan nå…

*

Det blev ny rallyseger för Patrik Sandel och Per Almkvist när man tog Subarun till seger i Tour de Forest Rally, final i amerikanska mästerskapet. Detta var jämtens tredje start i ARA (American Rally Association) med lika många segrar som resultat. Mot Subarukollegan David Higgins räckte det dock inte, som redan var klar mästare inför finalen och därmed kostade britten även på sig att åka av och bryta.

*

I helgen är det tid för stora rallyhappeningen i San Marino när Rally Legends kommer på besök. Detta är dock inget som brukar locka stora mängder svenskar, däremot är danska rallyåkare mer pigga på detta. Till San Marino kommer fem röd/vita ekipage och gör sällskap med de andra 155 anmälda rallyklassikerna. Bland dessa flera som även synts i Hässleholms GP som till exempel årets vinnare Brian Madsen. ”Di røde o hvides line up” ser ut så här.

Brian Madsen – Anja Posorski, Peugeot 206 WRC, Kim Madsen – Line Lykke Jensen, Peugeot 306 Maxi, Kristian Poulsen – Niels Jørgen Iversen, Toyota Corolla WRC, Ole Poulsen – Henning Friborg, Toyota Celica, Roland Poulsen – Ole R. Frederiksen, Toyota Corolla WRC

Alla med rutin från Rally Legends så när som Line Lykke Jensen och Henning Friborg som är ”rookies”.

Bland dom som ska köra i San Marino finns både Kris Meeke, Mikko Hirvonen, Craig Breen och Gustavo Trelles. Bilarna i rallyt är också spektakulära som olika Lancia modeller, flest 037 och Delta. Inte så konstigt då årets tema är Martini Racing med anledning av teamets 50 års jubileum. Fiat kommer med 124 Abbarth/131 Abbarth. BMW med allt från 2002tii til M3. Porsche i olika tappningar och så klart Opel Ascona 400, Audi Quattro, Talbot Lotus, Ford Escort. 

*

Det blev Lukas Kindgren som fick klättra högst upp i Elit A när SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally avgjordes i Rikspokalen med SMK Örebro som arrangör. Men det var tufft berättar VOC-basen Roger Fransson.

När dammet lagt sig så visade det sig att allt verkligen avgjordes på tävlingens och årets allra sista sträcka. Här var Lukas Kindgren 0,3 sekunder snabbare än Kristoffer Karlsson som jagade Lukas i tabellen och som vann klassen totalt i Örebro. Dessa ynka 0,3 sekunder var till slut det som avgjorde till Lukas fördel. 

Nu slutade Kristoffer Karlsson tvåa med Tobias Isaksson som trea.

I B-klassen var det lugnare där Gustav Johansson tog hand som guldet medan Dan Rhodin skötte helgen och vann både klassen och power stage. Nu visste Johansson att han bara behövde tio poäng för guld och tog det lite lugnare. I C-klassen som på något märkligt sätt inte heter C utan ”Cupklassen” varför tror jag ingen riktigt förstår, heter vinnaren 2018 Marcus Persson

Marcus jagades i serien av Mattias Hjalmarsson och som Mattias laddade i sin hemmatävling, öste på och vann med detta tävlingen komfortabelt med nästan 18 sekunder före Magnus Lindkvist på andra plats och Emil Huss på tredje, berättar Fransson.

Otur hade Marcus Jardler som blev av med körkortet efter fortkörning strax före finalen men klarade ändå bronset ”via läktaren”.

I Junior-klassen  imponerade 17-årigen Jacob Johannesson enligt Fransson.

Jacob har imponerat stort hela året och vinner klassens Juniorserie i stor stil. Jacob är en man, och Team Johannesson ett team, med en plan. Så håll ögonen öppna för det här namnet i framtiden.

I Senior-klassen var det nestorn Ingvar Nilsson som tog hand om första platsen trots att Joakim Larsson dominerade i helgen. En värdig vinnare då Ingvar kört VOC sedan klassen introducerades för 29 år sedan. Hälleforsaren är dock inte ensam om att imponera.

Trea både i finalen och i serien totalt är tysken Sigfried Mayr med hustru Renate i högerstolen, imponerande i sig, menar Fransson.

Men allra mest imponerande är att Siggi och Renate bor ända nere i södra Tyskland och har inte bara långt till alla SverigeSerie deltävlingar utan är dessutom tvingade att åka färja för att komma hit…

En tråkigt olycka i  VOC-gänget  lade sordi på stämningen berättar Fransson.

Unge och riktigt snabbe Joakim Ellner Landberg har klivit snabbt genom förarklasserna i år och startade nu i Elit A. Men tävlingen blev kort för Joakim och co-driver Elina Svensson. Redan i slutet av första sträckan så åkte man av och vad jag kan förstå så rullande man sin VOC 240 in i ett träd i mycket hög fart. Riktigt, riktigt otäckt! 

Tack och lov slutade kraschen bra och besättningen fick lämna sjukhuset efter kontroll. Nu lär man vara på jakt efter ny bil för säsongens sista tävlingar…

*

Avslutar med ett bidrag från Niklas Vall och det är bara att hålla med, vissa tavlor är snyggare än andra…