Emil B. kör egen R5-Fiesta i Värmland, fyra världsmästare möts i Torsby, Rådström ville uppåt, Ekström i vintertest med Skoda och Adielsson med spännande planer...

Blogg

Under hösten har jag fått många frågor om vad som händer med Emil Bergkvist 2019. Berättigade frågor då Emil i egenskap av vinnare av Junior-VM för detta fick en egen ny M-Sport R5-Fiesta plus däck från Pirelli och bränsle för full säsong i WRC2. Trots detta var där ändå mycket pengar som krävdes för att drömmen skull kunna uppfyllas och inte mycket har sipprat ut från Emil om vad som händer. I går kom där dock besked att Emil har jobbat stenhårt sedan målgången i Turkiet för att få ihop WRC2-paketet. Sent i går eftermiddag kom så anmälan till första stoppet på hans ”WRC2 Tour 2019”, Rally Sweden. Ännu kan inte Emil luta sig tillbaka men pusselbitarna faller alltmer på plats, mycket tack vare grekiske rallyentusiasten Jourdan Serderidis och belgiska teamet J-Sport som gör att Emil nu är i ”race mode”.

Det känns oerhört kul att ha fått till det här efter mycket hårt arbete, och vi ser fram mot säsongen, kommenterar Emil inför premiären.

Fiestan som Emil kommer att köra blir den han vann men bara till en början avslöjar han.

När M-Sport presenterar nya R5-Fiestan till sommaren blir det också bilbyte för mig!

Även i högerstolen har det löst sig för Emil som under J-WRC-året hade den icke helt optimala lösningen med tre olika co-drivers. Inledde med Ola Floene som åkte två rallyn och som nu tar plats hos Pontus Tidemand. I Portugal var det Joakim Sjöbergs tur att återförenas med sin gamle Opel-förare och den kombon gällde även i Rally Finland. I den turkiska finalen som vanns,  hoppade så Patrik Barth in och det blir även han som nu läser noterna i Fiestan. Förutom hemma i Värmland ska Barth läsa noterna i  Portugal, Sardinien, Finland, Tyskland, Spanien och Wales. Många har stöttat Emil ambitionen att få till sitt drömmål vilket han är oerhört glad över.

Jag är tacksam till alla som har vart med och gjort detta möjligt, framförallt till Jourdan Serderidis och J Motorsport som gör detta möjligt.

Senast Emil satt i en R5-bil var i Wales 2017 där han dock fick bryta med en trasig Citroën. Totalt kan den snart 25-årige Torsåkerföraren räkna in femton R5-starter under åren 2015-17. Två tredjeplatser är bästa resultat, en i Belgien och en i Tyskland annars kantades de här åren mest av en ständigt krånglade Citroën. För två år sedan körde Emil och Joakim i  Rally Sweden vilket slutade med en sjätte plats i WRC2 med en öststatsgrå Cittra.

*

När anmälan stängde i går eftermiddag var där 63 anmälda till VM-delen. Sist in var turken Yigit Timur som kör i WRC2-klassen med en R5-Fiesta. Till slut dök också Petter Solbergs namn upp i listan för Rally Sweden Historic, kan inte ha varit många minuter kvar innan stängningsdags? Med fru Pernilla vid sin sida ska återigen Petters blå Ford Escort RS 1800 få känna på värmländsk vinterväg. Med världsmästaren från 2003 fick klassen lite av den lyskraft som jag menar krävs på den här nivån. 

Petters anmälan betyder också att där finns fyra Rally-världsmästare på plats i Torsby, Sebastian Loeb, Sebastien Ogier, Marcus Grönholm och så klart då Petter Solberg. Tummar vi så lite på ordet ”Rally-världsmästare” kan vi också lägga till Pontus Tidemand och Emil Bergkvist. Ännu mer ”tummning” då finns där även en dubbel RX-världsmästare i startlistan, Johan Kristoffersson. Inte konstigt att Glenn Olsson, Vd för Svenska Rallyt AB är glad.

Årets upplaga av Rally Sweden är verkligen ”top notch”. All stjärnor kommer och att få hit både Tidemand, Loeb och Grönholm känns lite episkt!

Glenns betyg på kommande rally är också ”top notch”.

– Detta kan bli det största vinterpartyt någonsin, vi är klara för ”the biggest action of the year”!

*

I det här vinterpartyt ska också Junior-WRC göra premiär och precis som i fjol med två svenska förare. Försvinner gör Emil Bergkvist medan Dennis Rådström och Johan Johansson gör sin tredje säsong. Ny svensk utmanare är så klart Tom Kristensson/Henrik Appelskog.

Vi fortsätter ett år till i JWRC annars var planen att kliva upp i år, men det blev lite tuffare när vi inte vann efter en tuff kamp med Emil, berättar Dennis.

Håller kvar målsättningen att köra WRC och då känns JWRC som det mest naturliga med en fantastisk kalender och start i Rally Sweden.

Här vann Dennis och Johan 2018 efter en tuff fajt med Emil och nu är målet att göra ”en Bergkvist” och vinna hela J-WRC. Två tävlingar har paret hunnit med i januari och mer uppvärmning kommer.

Vi har ett intensivt tävlingsschema inför Rally Sweden, efter som det är tid bakom ratten som är bästa träningen och vi tävlar varje helg inför VM-starten.

Trots seger på hemmaplan i fjol känner Dennis ingen press utan litar på att både form och självförtroende är på topp.

Vi ska bara gå ut och göra vår grej och köra vårt race! 

I J-WRC tävlar förare upp till 29-år från tio olika länder i exakt likadana Ford Fiesta R2 från M-Sports polska filial. De flesta av dessa med starka tävlingsresultat från olika nationella mästerskap plus några med tidigare J-WRC och ERC-erfarenhet. FIA Junior WRC Championship Manager, Maciej Woda, är nöjd med både kvalitet och antal på de 13 förare som anmält sig så här långt.

Fantastiskt att se så många unga talanger, menar Woda. 

Priset för seger är inte dåligt, en helt ny Ford Fiesta R5 plus däck från Pirelli för en WRC2-säsong 2020.

*

Verkar som att regerande ERC-mästaren Alexey Lukyanuk funderar på bibyte för att kunna försvara sitt guld. Tidigare har ryssen kört R5-Fiesta men var idag i Italien och testade en Skoda för teamet Step Five Motorsport. Bilen föll honom i smaken, speciellt blev han imponerad av motorn och teamet som helhet. Något direkt plan på att byta till Skoda finns dock inte, berättar Lukyanuk, utan mer att han vill testa vad som finns. Istället verkar det som att nya R5 Polo är det som hägrar allra mest.

Har inte testat Polon ännu men snart hoppas jag få göra så…

Tidigare testkörde Lukyanuk samma C3 R5 för Sainteloc Racing som även Mattias Adielsson kört. Detta verkar dock inte vara något alternativ.för ryssen.

*

I dag gick Mattias Adielsson ut med att han har intressanta planer på gång vilka ska presenteras på fredag.

Kul att se så många satsningar som går i lås för alla, varje dag presenteras något nytt spännande, kan dock avslöja att på fredag kommer vi släppa vad som händer 2019 för vår del !?!? 

Samma succé som göteborgaren svarade för i fjol i Rally Sweden blir det dock inte då han inte är anmäld hit. Men det finns ju mycket annat…

*

Något som skakade om rejält på sociala medier var i går kväll när det dök upp en filmsnutt när Mattias Ekström testade en Skoda. Massor av kommentarer och till slut stod det klart att det var med en Fabia Super 2000 som Ekström kände på vintern. Faktiskt dessutom med sin egen bil visade det sig, då Skodan stått parkerad i EKS-garaget sedan 2014. Ryktet gör också gällande att Mattias ska agera som någon form av föråkare i SM-premiären Bergslagsrallyt. Hans namn fanns dock inte på listan över ”Föråkare” men det hindrar så klart inte från att ge rallyt extra festlig inramning…

*

Vill du hyra en WRC Fiesta efter Rally Sweden ska du ta kontakt med finska JanPro Racing. Bakom namnet döljer sig Janne Touhino som kör bilen i Värmland ihop med Mikko Markkula (Sunninens gamle co-driver) men efter detta ska Fiestan enligt -17 reglementet hyras ut till hugade.

*

En av deltagarna Finska Mästerskapet är Jari Ketomaa med en gedigen rallyhistoria bakom sig. Bland annat flera WRC-starter i Rally Sweden, senast dock med en R5-Fiesta 2015. Nu öppnar han även upp en juniorsatsning på hemmaplan under namnet Ketomaa Racing. Två stycken av den senaste versionen av nya Ford Flesta R2 har inhandlats och målet är att hjälpa fram två unga och talangfulla förare. 

När sker samma sak här hemma? Senaste som försökt sig på ett sådant här projekt var Johnny Anderssons med R-Sport Sweden som planerade för full SM-säsong med Jari Liiten och Pontus Åhman. Samarbetet sprack dock tidigt och Liiten fortsatte i egen regi och tog ett SM-guld medan Åhman bara försvann ur SM-serien.

*

Trots att det ännu återstår runt två månader innan det är dags för Limas jätterally LBC-Ruschen är rallyåkarna på hugget. Direkt efter att anmälan öppnade hängde dom på låset och redan är nu 23 anmälda. Betänk dessutom att Sune Rickardsson inte stänger anmälan förrän den 3 mars. Hur många över 200 bilar blir det den 9 mars…