Blogg

Elias Lundberg vann Adam Cup, "het" Andervang kom tillbaka med totalseger, Robin S. vann i RS-comeback och en verklig trotjänare har lämnat oss!

Förutsättningarna för seger i ADAC Opel Rallye Cup för Elias Lundberg och David Arhusiander inför näst sista deltävlingen, ADMV Rallye Erzegbirge var enkla, inte tappa mer än 17 poäng till fransmannen Gregoire Munster. Efter de elva sträckorna där SS1/3 fick strykas på grund av storm, slutade Elias femma. Hur lugnt som helst då Munster bara blev sexa. Efter fredagen var Elias halv minuten före och sedan var det bara att bevaka. Munster jobbade dock in avståndet men till slut skilde ändå 0,9 sekunder till svenskarnas fördel. Därmed blir finalen ointressant ur guldstriden, Elias och David kan istället summera ett mycket bra rallyår. Vinst i”Adam-Cup” och silver i Rally-SM, inte så dåligt…

Det har varit en lång och mentalt tuff tävling  förklarar Elias och fortsätter. 

Vi har hela tiden jämfört tider och räknat poäng för att kunna planera rätt och inte göra några misstag. 

Nu väntar en spännande tid för teamet när de kommer att vara med i samma uttagningsprocess för Opel Motorsport som Tom Kristensson hade i fjol. En jury avgör vilken förare som är mest lämplig för att få köra för Opel Motorsport 2019.

Vann klassen i helgen gjorde Karl Martin Volver nästan minuten före Sverigebekantingen från USA, Sean Johnston. Totalsegern däremot gick till Marijan Griebel, Peugeot R5, en minut för Dominik Dinkel.

*

För bara någon veckan sedan hade  Stig Andervang och Robin Eriksson en minst sagt uppskakande upplevelse när deras Mitsubishi fattade eld under tävlingen i Vara. Båda fick kasta sig ur de övertända bilen och värst gick det för Stig som ådrog sig brännskador i framförallt ansiktet.  I lördags var dock Almungeparet ”uppe i sadeln” igen och i Rally Gimersta blev det totalseger, en sekund före Joakim Längberg/Dennis Norén, Linköping. Som trea rullade Andreas Pettersson/Tobias Olsson från Norrköping in.

Det känns så dj-vla skönt efter alla motgångar som vi gått igenom sista tiden, förklarade segrarna efteråt och det är väl bara att hålla med.

*

I Hässleholms GP 2017 tog orken slut i SMK Hörbys Robin Svenssons Peugeot-motor. Sedan dess har den annars så vassa Super 1600 206:an vandrat runt för att bli frisk igen och i lördags var det comeback för Robin i Fönstersprinten, den här gången med Victor Hansen till höger. Vilken comeback det blev, totalseger direkt och med nästan 15 sekunders marginal till Hässleholms Rolf Grybb/Tobias Grybb. Trea slutade Hörbys Joachim Kristiansson/Maya Rangtoft, ytterligare två sekunder efter.

Storfavoriten om än med ”cykelhjul” var Mats Myrsell med sin Porsche 997 GT gillade inte riktigt de tajta chikanerna och slutade fyra i klassen och sexa totalt.

– Porschen är både bred och lång så vi tappade mycket tid här, berättar Mats men tappade ändå på att berömma Svedala MK och Fönstersprinten.

-Mycket bra bana!

Mycket räknande väntar resultatansvariga i Asfaltcup då topparna Björn Hansson/Lyn anDersson och Peter Vestlund/Magnus Larsson återigen vann sina respektive klasser. Inför finalen ledde Björn men om det slutligen blir han som vinner cupen låter jag vara osagt. Däremot vinner både han och Vestlund respektive DM-klasser precis som Rolf Grybb och Håkan Oddshammar. Faktiskt 31 år sedan förra gången Håkan vann ett DM-guld, respekt!

Bilderna från Fönstersprintne kommer från Henrik Åkeson.

*

Fyra norska bilar kommer att köras i WRC Wales Rally GB, norska och norska åtminstone med norska chaufförer. Andreas Mikkelsen i Hyundai, Mads Østberg, Citroën och för allra första gången i WRC 2 kör Ole Christian Veiby också franskt. Den som kompletterar kvartetten är Steve Rökland som även han tar sin R2 Peugeot över till Wales. Men det såg tungt ut efter förra helgens ”NM-løp” Rally Hedeland där Ole Frøslid som hyr bilen för NM  rullade och då verkade en start redan nu på torsdag långt borta. Men mekanikerna gjorde ett fantastiskt jobb, bilen fixad och på väg till ”UK”.

En viktig tävling för Steve som om han bara vinner fredagesetappen kan titulera sig Brittisk Rallymästare. Lyckas detta så kan han även fokusera på ett bra resultat i  den internationella klassen RC4.  Detta med VM-tävlingar är annars inget som Steve har rutin på, en enda gång har han kört en sådan, Rally Sweden 2012. Dock inget han tänker tillbaka på med glädje, ”framlengs salto og brutt løp”. Detta vill han inte ska hända i Wales.

Denne gangen håper vi å fullføre, säger Røkland till norska Parc Ferme.

*

I år  tänker sig Rallyutskottet att ge sig ut på turné med sina ”Öppna Rallyforum” och från ett ökar det till tre forum. RU skriver: Höstens öppna rallyforum blir tre forum i år. Detta då vi valt att åka till norra delen av landet. För att så många som möjligt ska kunna delta så har vi valt detta upplägg. Vi börjar i Luleå på kvällen den 7/12. Därefter förflyttar vi oss till Umeå/Vännäs på lördag den 8/12 och där blir det ungefär mitt på dagen. Sista anhalten blir Sundsvall på söndag 9/12 och där börjar vi på förmiddagen. Det kommer att komma ut en mer detaljerad inbjudan lite närmare forumen. Där kommer exakta tider och vart respektive forum håller till.”.

Ingen skugga över Norrland men där lär bli tunt med skåningar på dessa forum…

*

Unge ryssen Nikolay Gryazin är ingen som nöjer sig med att slappa och peta navelludd precis, förra helgen seger i ERC Rally Poland och därefter direkt till Finland och mästerskapsfinalen SM TeijoTalot-ralli. Han inte bara körde utan vann även hela klabbet med sin R5-Skoda, 21,2 sekunder före framtidsmannen Emil Lindholm. Tät trea var Eerik Pietarinen, bara 2,2 sekunder efter. Bra gjort av Eerik som genrepade tufft i Italien (bilen). Svenske Mitsubishiåkaren Jacob Jansson/Stellan Gustavsson bröt från den femte plats man hade efter fredagens inledande tre sträckor.

I Historiska klassens 4WD-avdelning var det Toyota i topp genom Jari-Matti Latvala som hade Juha Hänninen som kartläsare.

*

I dag har hela den sydsvenska motorfamiljen sorg sedan det blev offentligt att eldsjälen nummer ett i Kristianstads MK och SMK Kristianstad, Göran Johanson gått bort i en ålder av 77 år. Vågar lova att inte många om ens någon, söder om Dalälven bevistat så många bil mc-tävlingar inom och utomlands som Göran genom åren. Har det inte varit som åskådare så har Göran jobbat som funktionär.

Lärde känna Göran i slutet av 60-talet och redan då lite av en ikon i min värld, rally alltså. Var en tid medlem i SMK Hörby innan han gick över till Kristianstads MK när klubben återupplivades i början av sjuttiotalet. Har sedan dess träffat honom massor av gånger inte minst som mediaansvarig i Kristianstads MK under många år. 

Skulle kunna stapla upp hur mycket positivt om Göran som helst men nöjer mig med att konstatera, snällare människa går inte att uppbringa på det här jordklotet. Aldrig jag hörde honom gnälla trots att han de sista åren fick allt svårare att röra sig på grund av sin dåliga rygg. När han så råkade ut för en fallolycka innebar detta att han blev rullstolsburen och skam att sägandes ,har jag inte träffat honom personligen sedan dess.

När han 2008 på Nordöstra Skånes Idrottsgala utsågs  till Årets Trotjänare, kunde inte juryn prickat mer rätt. För en riktigt gammeldags trotjänare var Göran. En sådan som inte förväntade sig så mycket, en grillad korv och en läsk plus att han fick vara med i gemenskapen var lön tillräckligt. Som jag brukar säga ”they don ´t make those anymore” och nu hoppas jag att du har det bra Göran där uppe på din molntapp. Känner jag dig rätt fixar du säkert en bra plats så att du kan följa WRC i Wales…

*

Hade mycket mer att skriva om idag, t.ex Bilsport Rallycups besök på Gotland, Killingen med mera men när det  både blir SM i Plöjning och sedan ‘ven sker grovt kriminella saker som kräver min uppmärksamhet, får det bli så här…

0.gif0.gif