Blogg

Ekström kör enbart World RX, Petter S. till Rally Sweden, Paddon kör Grönholms Hyundai och lite programförklaring för Motorbloggen!

Då får Joel Eriksson en mindre att tampas med i DTMMattias Ekström i dag vid en presskonferens i Salzburg avslöjade att han lämnar serien efter 17 år. Istället blir det fullt fokus på att återta tronen i World RX som han förlorade 2017 till Johan Kristoffersson.
Därmed lämnar Mattias den serie där han gjort 193 starter vilket gett 23 segrar och två DTM-titlar allt med Audi. Ersätter gör holländaren Robin Frijns.
Detta var ett av mina alla tuffaste beslut och DTM har varit mitt liv länge och här kommer alltid hjärtat att finnas kvar, berättade Mattias.
Nu kommer jag att kunna fokusera helt på rallycross och får samtidigt mer tid för familjen.
Mattias som fyller fyrtio i juli fortsätter med sitt eget team EKS men med vem mer i bil två avslöjades inte i Salzburg. Toomas Heikkinen har som bekant aviserat att han lämnar EKS inför 2018.
Beslutet kom inte oväntat för oss, berättat basen för Audi Motorsport Dieter Gass.
Mattias informerade oss tidigt om att han ville koncentrera sig på en serie detta året, men han är så viktig för oss att det inte var något lätt beslut varken för honom eller Audi att lämna DTM.
För mig känns steget naturligt för dalmasen att välja allt hetare World RX medan DTM är på väg utför. Samtidigt är jag tämligen säker på att stödet från Audi till EKS inte blir mindre än vad det varit 2017. Men ändå så klart långt ifrån Volkswagens samverkan med PSRX Volkswagen Sweden.

*
Då kom den i elfte timmen, anmälan från Petter Solberg och som lyfter Rally Sweden Historic. Utan att på något sätt förringa övriga anmälda så sakandes där ändå en förare med internationell lyskraft och att Solberg besitter detta är tämligen odiskutabelt.
I högerstolen sätter han Pernilla vilket förvånar lite, hade nog trott mer på Oliver men han ju sin egen karriär att tänka på, så då blev det mamma istället.

Med tre tidigare segrar med Escort MK 2:an, 2013-14-15 blir nu Peter återigen favorit men han får ändå se upp bakifrån, inte minst hemmafavoriten Arne Rådström kan bli en svårtuggad för att inte tala om fjolårsvinnaren Mats Jonsson i Mazdan.
Även SVT har förstått intresset för den historiska delen av Rally Sweden och livesänder sista och avgörande sträcka ”SS Torsby Sprint”. Även målgången/prisceremonin bevakas från klockan 13.30 lördagen den 17 februari. Visar även upp Tools-profilen Torbjörn Erikssons bevis på hur vintern ser ut just nu i just Torsby.

*
Det blev ett surt efterspel för tvåan i WRC2-delen av Rally Monte Carlo (tvåan tidsmässigt, Kalle Rovanperä var inte anmäld för poäng i Monte) belgaren
Guillaume De Mévius. Vid efterbesiktningen upptäcktes att att batteriet i hans Peugeot 208 T16 R5 vägde för lite vilket gjorde att han fick 19 minuters tidstillägg och blev därmed sist i WRC2.
Inte ens det fakum att belgarens bil kom direkt från PSA och att det också var här som det allt för ”lätta” batteriet monterats plus att bilen aldrig underskred minimivikten under tävlingens gång, blidkade FIA-delegaterna. Ändå medgav FIA att det uppenbarligen inte var så att man medvetet fuskat och inte heller haft någon fördel av att köra med det lätta batteriet. Minimivikten är åtta kilo medan De Mevius batteri bara vägde 3,6 kilo och var av samma typ som Peugeot har i sina R2 och R3-bilar. Detta var också anledningen man inte kollat upp regelverket in i minsta detalj för R5-klassen, ”trodde” att samma regler gällde alla R-klasser.
Tuffa pix kan tyckas men å andra sidan finns det ju också en regelbok som ska följas och om inte sportens högsta instans gör så, skulle det snabbt bli anarki. Egentligen rätt skönt att inte den svenska mentaliteten ” ja men det är ju synd om honom/henne” råder rätt igenom alla instanser inom motorsporten. Nu blev det en placering upp för Teemu Sunninen i WRC2, den enas bröd den andres bröd…

*
I helgen körs deltävling två i norska mästerskapet Rally Finnskog och hit är Steve Røkland anmäld med en Subaru. Nu har Steve fått bilproblem och vädjar om hjälp.
Någon jag känner som vet om en potent bil för Rally Finnskog? Internationellt och nationellt är av intresse, FWD, RWD eller 4WD!!
Verkar som att han är öppen för alla förslag…

*
Kan inte svära på det, men såvida inte Volkswagen Motorsport själva kommer att premiärköra nya Polo GT R5 på hemmaplan i WRC ADAC Rallye Deutschland blir det åtminstone ERC-premiär helgen efter i tjeckiska Barum Czech Rally Zlín. Enligt uppgift kommer en av Baumschlager Rallye & Racings tre beställda Polos köras här, chauffören är ännu obekräftad.

*

Knappt hade nyheten om Marcus Grönholms rallycross-satsning med Hyundai i20 nått ut förrän det började spekuleras vilka förare som får förtroendet. Det visar sig nämligen att det kommer att byggas två bilar och med all sannolikhet viks en i20-ratt för sonen Niclas. Den andre ska då enligt Hyundai närstående källor vridas av WRC-åkande Hayden Paddon som har tid över med sitt stympade WRC-program.

*
Lite åt andra hållet går kanske Carlos Sainz son Sainz jr som uppvisningskörde sista sträckan i Rally Monte Carlo med en Renault Megane R.S.
Såg verkligen fram emot detta och har hört så mycket berättas om hur svårt Rally Monte Carlo är med sitt omväxlande väder, berättade unge Mainz
Här behövs nerver av stål för att klara hala hårnålskurvor och djupa stup!
Han gör inte heller tummen ner för en karriär som rallyförare efter eller om Formel 1-karriären hos Renault avslutas…

*
Världens snabbaste skolskjuts verkar finnas i Norge där taxichauffören Evold Jåstad har valt en blå Ford Focus RS som taxibil.
Jag lever min dröm, säger Jåstad.
Stamkunderna har döpt bilen, som gör 0 till 100 på bara 4,7 sekunder till ”Blå blixten” ( det du CG Wilke, vad heter din?) .
Det är inte många som kan säga att de lever sin dröm, men jag är definitivt en av dem. När jag kör min son Martin till skolan ropar han hela vägen ”Mer gas! Mer gas!”, säger 36-årige tvåbarnspappan och taxichauffören Evold som redan avverkat 13 000 mil med Focusen på bara 18 månader.

*
Fick igår en fråga om varför jag skriver så lite om deltagarna i Ungdomsrally det är ju dom som är framtiden menade frågeställaren? För några dagar sedan var någon irriterad över att jag nästan helt missade C-förarna i VOC-upptakten i Torsby. Eller att vinnaren i B-Ekonomi körde hela ”Knäckebröhult-Trofén” med bara två växlar ( obs. ironi).
Listan kan göras hur lång som helst över duktiga förare och kartläsare som alla i sin lilla värld utför hjältedåd utifrån sina egna förutsättningar. Men för mig är det helt omöjligt och jag har inte heller någon ambition att leverera tävlingsreferat i Motorbloggen. För detta är till exempel Ericsson Motorsport och Motorsport i Värmland plus flera andra rallysajter mycket, mycket bättre att förlita sig på. Skulle jag göra de djupanalyser av alla tävlingar som efterlyses, då skulle Motorbloggen innebära mer än heltidsjobb och inte som nu bara två-tre timmar av den dagliga fritiden.
Men sjävklart kommer Ungdomsrally att lyftas fram när jag hittar något kul eller att någon tipsar mig. Likväl som C-förarna i VOC och alla andra längst ner i rallysportens näringskedja. Bara för att jag inte kan skriva om alla betyder det inte att alla är lika viktiga, tvärtom utan basen längst ner vore inte sporten alls lika stor. Med detta hoppas jag på förståelse och att ingen blir irriterad över mina brister…

*
Bara för detta så berättar jag idag om f.d Ungdomsrally-föraren Victor Hansen, SMK Hörby. I år är målet att genomföra Junior-SM och ta sig i mål med så bra placeringar som möjligt. Premiär för Victor och nya co-drivern Ida Lidebjer Granberg blir kommande helg i Rally Vännäs där paret tar sig an J-SM Otrimmat med den nyinköpta R2-Peugeoten. Som genrep åkte man som förbil i Bergslagsrallyt men tråkigt nog inte med så gott resultat.
Bilen ville inte hela vägen då den bara stannade i starten på SS4, berättar Victor.
Men tävlingen gick ändå över förväntan och vi fick till det ganska bra på sträckorna vi fick köra.
I Vännäs får Victor nio andra testeteronstinna juniorer att mäta styrkan mot och förhoppningsvis stannar inte heller bilen…