Ekström kör även World RX i Finland, Evans förklarar kraschen, Fafe ersätter Azorerna (?), supportklasserna ut från ESR, Tegnell gav rally en strimma hopp och SMK Hörby på annorlunda uppdrag.

Blogg

Mattias Ekström fick uppenbarligen smak för mera guld efter att ha vunnit Race 2 i Höljes. Det som var tänkt som en engångs-grej blir åtminstone en tvågångs-grej då Mattias nu även är klar med KYB Team JC:s Audi för nästa deltävling i World RX. Återigen en helg med två tävlingar och den här gången i Finland och Kouvula. Med två poäng upp till Johan Kristoffersson och med ledning i Teammästerskapet är guldlukten så inbjudande att det blev snabbeslut att köra även nästa helg.

Foto: Jan-Kare-Rafoss

Känns riktigt kul att köra med KYB Team JC även i Finland, konstaterar Mattias.

    Jag har aldrig varit där och tävlat innan, så jag vet inte vad jag kan förvänta mig av banan. Men jag ser fram emot ännu en fantastisk helg med teamet och åker dit med samma inställning som till Höljes – att göra mitt bästa tillsammans med ett bra team.

    Teamchef Joel Christoffersson är nöjd med att få med Mattias ännu en gång. 

    Mattias är jätteviktig i KYB Team JC så att få med honom även till de kommande två tävlingarna känns riktigt skönt, både för Robins (Larsson) skull och för hela teamet.  Vi alla har absolut fått mersmak, menar Christoffersson.

    – Målet kommer att vara att fortsätta kämpa för poäng både i teammästerskapet och förar-VM!

    *

    Dagen efter sin våldsamma rullning i det estländska WRC-genrepet LÕUNA-EESTI RALLI är Elfyn Evans och Scott Martin fortfarande omskakade men som tur är, för övrigt  oskadda.

    Kanske vred jag in lite för tidigt men tyckte ändå att jag höll min linje, förklarar Evans.

      Möjligtvis hade jag en däcksbredd utanför vägen där den dolda stubben stod och förstörde dagen…

    Evans och Martin blev passagerare direkt och för DirtFish förklarade han att han kunde inte göra ett dugg för att rädda situationen.

    Vi snurrade runt bland träden fem-sex varv och minns inte riktigt vilket växel som var i, men vi körde hårt!

    Foto. privat

    Nästa WRC-deltävling avgörs på identiska vägar som de som kördes i helgen. I de höga farter som vägtypen inbjuder till är det nästan omöjligt att inte göra som Evans, gena utanför vägen om man vill vara med i toppstriden. Det enda positiva med händelsen var att man fick klart bevis på hur säker en modern WRC-bil är.

    En sådan här olycka innebär ytterligare bekräftelse och skadorna är faktiskt mest kosmetiska, berättar walesaren.

    Visst är karossen svårt skadad men dessa kom från träffarna med träden och inte själva rullningen. 

    Något djupare sår tror inte Evans att kraschen skapat i självförtroendet inför Rally Estonia.

    Nu väntar först tester i Grekland inför Turkiet och får jag inte göra dessa är det inte hela världen… 

    *

    Ännu inget officiellt om att ERC Rally Azores ställer in men portugisk media fortsätter att hävda att så kommer att ske. Arrangören Grupo Deportivo Comercial lär redan vara på väg att stoppa avtal och kontrakt med olika samarbetspartners. Men det blir ingen lucka i kalendern när Azorerna ställer in då Portugisiska Bilsportförbundet enligt uppgift redan letat upp en ersättare för rallyt som på grund av Covid-19 var framflyttat till den 17-19 september. Tillsammans med promotorn Eurosport Events jobbas det för att ersätta med välkända Rally Fafe Montelongo i samma område där Portugals WRC-rally brukar köras. Planerad start är 16-18 oktober och det enda som stökar till är att det blir ett asfalt istället för grusrally. Därmed skulle det bara bli två grustävlingar i årets ERC-serie. Än är inget bestämt men besked i frågan borde komma inom kort och slutligen är det FIA som avgör saken.

    *

    Inte utan att Rally-SM 2020 varit lite omskakande, dessutom sista året som MAS ansvar för serien. Först var det allt ståhej kring EC Snapphanerallyt som slutade med att rallyfirma Wilke & Co bara någon dag före start fick ändra. Från att hälsa publik välkommen till att säga tvärstopp till samma publik efter att myndigheterna synat korten lite närmare. Efter detta var det ingen större överraskning att kommande East Sweden Rally fick samma besked från myndigheterna och direkt gick ut med att SM-deltävling tre körs utan publik. Gott så, men då kastar sig plötsligt SBF:s generalsekretare Anna Nordkvist från ”bänken” och rätt in i matchen och förklarar att ”Allemansrätten gäller, den kan vi inte sätta oss över”. Med en enda gång var hela rallysporten tillbaka till ruta ett och enligt Nordkvist var det även fortsatt fritt fram för ”svamp och bärplockning” kring Linköping den 4-5 september, ”Allemansrätten gäller”.

    Foto: Henric Åkeson

    Som om inte denna turbulens vore tillräcklig, så fick dessutom arrangören ”Östgötaklubbarna” alldeles för många rallysugna att anmäla sig till tävlingen. Självklart i grunden ett angenämt problem men när tidsprogrammet gör det omöjligt att låta alla köra, fick de båda ”Supportklasserna” R1 och Östgötaklassen strykas. Därmed minskades startfältet med cirka 50 bilar och nu är det 103 ekipage i SM-klasserna som kommer att få köra. Kritiken mot att stryka de bägge klasserna uteblev inte och där det lite luddiga argumentet att ”R1-klassen ska finnas med i alla SM-deltävlingar 2020” kom till användning. Jag förstår att många är besvikna men samtidigt förstår jag även arrangören, detta är en SM-tävling och då måste självfallet SM-åkarna få förtur. Fick även ett mail från en ”olycklig bortgallrad” som såg en annan möjlighet.

    Först kunde man lottat plats till 20 R1- åkare som det tidigare sagts alltid skulle få plats, därefter kunde man ganska enkelt kollat på förare utan tidigare SM-poäng och av dessa gallrat så att man fick ihop 100 startande.

    Även detta gallringsförfarande kan jag se en fördel med, men i slutändan är det ändå arrangören som bestämmer och nu är det bestämt att R1 utgår. Så klart blir det ingen efteranmälan och inte heller någon reservlista. Lika klart är att de olyckliga får tillbaka anmälningsavgiften.

    Information kommer att skickas ut till de som vi inte kunde erbjuda plats i årets tävling hur återbetalning av de inbetalda avgifterna kommer att ske, berättar arrangören.

    Förhoppningsvis kommer utskicket av information redan under dagen.

    Tävlingsledare Stefan Thaleman är den förste att beklaga att intresset blev så stort för ESR.

    Det är jättekul att det är sånt intresse och att det är över 100 anmälda visar att SM-lever och visar att East Sweden Rally tillsammans med promotorn MAS gör rätt. Sen är det givetvis tråkigt att behöva ta bort supportklasserna med 50 anmälda, vi ville gärna ha med dom. Men vi kan tyvärr inte ta emot så många startande!

    *

    När vi ändå är inne på rally utan publik som det blir i Linköping så tittade jag i morse  TV4 och deras Nyhetsmorgon. Här intervjuades Coronans egen superstar Anders Tegnell och det mesta hade jag hört tidigare om än med lite andra ord. Men budskapet var glasklart, att hålla avstånd var det absolut viktigaste för att få bukt med Covid-19. När det kom till lättnader i ”50-gränsen” var Tegnell mer återhållsam men såg ändå att vissa sådan kunde bli aktuella och där utgångspunkten var, lättnader för sittande publik. Stående publik vid konserter och liknande var fortsatt ”no-no” utan förutsättningen var stolar med två meters avstånd mellan  människorna. Men se på f-n, för första gången tändes ett litet ljus i vårt rallymörker.

    Kan även tänka mig lättnader för typ rallytävlingar med publik utspridda över stora områden, kom som en blixt från klar himmel från Tegnell.

    Mer än så kom inte över hans läppar, men ändå en strimma av hopp även om det kanske dröjer fram till att säsongen är slut innan lättnaden lagfästs. Ändå lite positivt inför 2021…

    *

    Foto: Torsten Haapala

    Igår hade SMK Hörby ett lite annorlunda uppdrag än det vanliga, att flänga runt på specialsträckor med rallybilar. Klubben hade istället engagerats av välkända rallyprofilen Anders Martinsson för att flytta AP Däckservice/AD Bildelar i Hässleholm till nya lokaler på Industriområdet söder om Österås. Runt 20 ”SMK Hörbyiiter” med ordförande Lars Servin i spetsen nappade på erbjudandet och mötte upp med både släpar och hjullastare för att flytta allt från maskiner till däcklager.

    Foto: Torsten Haapala

    När jobbet väl var klart framemot kvällningen kunde en nöjd Servin med stöd av Martinsson enbart konstatera.

    Foto: Torsten Haapala

    Känns väldigt kul att kunna hjälpa en kamrat och samtidigt få ytterligare ett bevis på vilken fantastisk klubbanda som finns i vår klubb! 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se