Blogg

Dubbelnummer av Motorbloggen, WRC-nyheter, Mads säljer Fiesta, tre tunga Award-vinnare och uppsop från WRC Rally Australia.

Får börja med att beklaga att tekniken inte var på Motorbloggens sida i söndags. När jag skulle lägga in slutrapporten från WRC 2017 och Rally Australia fick jag upp den ruta på skärmen som ingen någonsin önskar sig,”Vi har serverproblem för tillfället”. Fick idag också reda på hur långt ”för tillfället” är, cirka sju timmar tog det innan felet var avhjälpt.
Därmed blir dagens inlägg lite av ett ”Dubbelnummer” och där jag börjar med dagens material och avslutar med det som skulle publicerats i går.

*
Rallysportens högsta beslutande organ, World Motor Sport Council förväntas att vid nästa möte i december föreslå förändringar i WRC. Bland annat kommer det att förslås att den för nya året WRC Trophy avsett för WRC-bilar från 2016 eller äldre att försvinna. Intresset för klassen har varit oväntat dåligt med bara sex sporadiskt tävlande deltagare.
Det ska dessutom öppnas upp för privatteam i WRC och inte som nu att man tvingas gå via något etablerat fabriksteam som till exempel Mads Østberg fått göra. Även i WRC2 sker förändringar och de tre obligatoriska deltävlingarna kommer att försvinna. I år var det Portugal, Tyskland och Wales som alla tvingades köra och som sedan kunde kompletteras med ytterligare fyra frivilliga. Till nästa år blir det fritt att själva välja vilka sju tävlingar man avser att köra.
Mindre betydelsefullt men ändå en del av tävlandet är att ”Shake down-däcken” inte längre räknas in i den tävlades antal däck för tävlingen. Därmed kommer säkerligen tempot att öka här då man inte inte längre behöver tänka på att spara däck…

*
Mer Mads Østberg som i helgen annonserade ut ADAPTA Motorsports Ford Fiesta WRC 2017 för ”Black Friday-priset” 510 000 pund. Men då lovar teamet att bilen är ”fully rebuilt och ready to race” och vill man dessutom ha ett komplett reservdelspaket till Fiestan går det att köpa till.
Vad detta betyder för framtiden är oklart om Mads ska ha en 2018-Fiesta eller om det kanske till och med är bilbyte på gång. Han har ju ett förflutet hos Citroën så vem vet…

*
Bilbyte har redan skett för Lars Stugemo och Kalle Lexe som framöver kör en helt ny Skoda Fabia R5. Lars har haft lite svårt att bestämma hur nya bilen skulle ”pimpas” och har bland annat bett om hjälp på Facebook. Nu har dock Sunnyside Experience-föraren fastnat för den här snygga i ”Petrol blue/Yellowish”. Snyggt men inte pråligt sa räven och målade svansen grön…
*
Johan Kristoffersson visade med eftertryck vem som är den riktiga kungen när det gäller att köra en VW Polo RX Supercar och vann helgens publikjippo Gymkhana Grid i anslutning till World RX-finalen i Sydafrika. I semifinalen slog han ut Andreas Bakkerud och i finalen ställdes han sedan mot sin egen chef Petter Solberg som han vann över i bägge racen.
– Jag såg hur han flög fram, så jag trodde inte att jag skulle kunna vara så nära, men i en final finns det alltid något lite extra. Jag fick till ett väldigt rent race och är jättenöjd, konstaterade Johan direkt i livesändningen.

*

Motorbloggen sänder ett stort grattis till Kristianstad Karting Klubbs stora talang Noah Millell som av tidningen Bilsport Rally&Racing utsett till Award-pristagare och detta som ”Årets Kartingförare”. Juryn motiverar detta så här ” För att under 2017 ha tillhört de allra snabbaste i kartingvärlden och haft medaljchans i EM ända till sista deltävlingen. Han har dessutom blivit svensk mästare i en klass som inte var hans egen huvudklass”. Därmed övertar Noah tronen från klubbkompisen Benjamin Törnqvist Persson som fick ta emot samma utmärkelse i fjor.
Grattis även till Elias Lundberg och Jim Hjerpe som utsågs till ”Årets Rallyjunior/Co-driver”. STAR-talangen som vann Junior-SM och nu siktar mot högre höjder fick motiveringen från juryn. ”2016 klättrade han från Ungdomsrally till A-licens på tio veckor. 2017 deltog han i rRally-SM och tog med sin rutinerade kartläsare, fyra delsegrar på väg mot Junior-SM-guld”. Även detta en klart värdig Award-mottagare som jag ser det.
Vad Zlatan är med ”Guldbollen” är Pontus Tidemand när det kommer till tidningens Award till ”Årets rallyförare/Co-driver”. Detta var fjärde gången i rad som Pontus får ta emot utmärkelsen men bara två för Jonas Andersson. I de två första var det Emil Axelsson som satt till höger i Pontus bil. Med ett WRC2-guld i bagaget var det så klart inget snacka om utan att ”Rally-Zlatan” var den självklara mottagaren.

*

Därmed över till söndagens Motorbloggen.

Lite synd om Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul som i Rally Australia tog årets fjärde seger men som kom mer än lite i skymundan efter Jari-Matti Latvalas krasch några kilometer in på SS21/Power Stage. Toyota-föraren höll då en stabil andra plats lång fram till Neuville och lika långt bakåt till Ott Tänak. Eventuella bonuspoäng skulle inte heller förändra något i VM-tabellen, fjärde platsen var den som skulle bli hans oavsett hur finalen slutade. Ändå gör Latvala ett för honom lite typiskt misstag och klipper in lite för hårt i en svag vänster, slår sönder vänster fram vilket skickade Toyotan rätt in i skogen på höger sida. Over and out för #10 och Latvala förklarade efteråt.
Vi ”pushade” hårt för att försöka göra något extra och när man gör så kan sådant här hända!
Teamchefen Tommi Mäkinen såg minst sagt prövad ut på tv-bilderna när han bevittnade sin försteförares ”show off”. Ändå var han inte alltför upprörd, detta är rally konstaterade han enkelt.
Den här besvikelsen kan inte ta i från oss allt vad vi åstadkommit under året, ”it’s been a great performance overall”, menade Mäkinen.
Detta betyder inte heller att vi kan slappna av, redan nu jobbar vi stenhårt för nästa år!
Latvala håller med Mäkinen och är väldigt stolt över vad det helt nya WRC-teamet åstadkommit i sitt första år.
Ett år som gått långt bättre än förväntat, konstaterar Rally Sweden-vinnaren och avslutar med.
Vill be om ursäkt för min avslutning och skicka ett stort tack till alla i teamet för era uppoffringar och vad ni levererat…

*

Med sju sträcksegrar av 19 möjliga (två sträckor ströks SS14 och SS20, första för en trasig bro och den senare efter att regnet förvandlat vägen till en flod) tog Thierry Neuville till sin och Hyundais första seger i Australien.
En mycket speciell seger och den tillägnar jag hela teamet som har jobbat så hårt hela året, förklarade Neuville efteråt.
Det har inte alltid varit så lätt men vi har aldrig gett upp så tack till er alla!
Med facit i hand, så utan de onödiga misstagen i Monte Carlo och Värmland är det nog tveksamt om Sebastien Ogier klarat ett femte VM-guld och detta istället hamnat hos belgaren..
Vi säkrade andra platsen idag vilket ger massiv motivation för 2018, faktiskt det perfekta sättet att avsluta en säsong. Nu ska vi enbart njuta innan vi kikar framåt mot nästa år.

*

”The late Latvala show” innebar även att en märkbart förvånad Hayden Paddon kom på pallen som trea, tvåa blev Ott Tänak. Nu hade ”The Kiwi” ändå svårt att glädjas och menade att han vill köra sig till placeringar, inte som nu få dom gratis. Mer gladde han sig åt att körningen och motivationen var på rätt väg nu i slutet av säsongen.
Finns lite ljus i tunneln och vi har fått lite besked för framtiden, konstaterade Paddon lite kryptiskt.

*

Mycket känslor var det hos tvåan Ott Tänak i sitt sista framträdande för M-Sport. Men det var först på transporten till sista sträckan som detta kom över Ott.
När Martin (Järveoja) började spela sorgsna låtar gick det verkligen upp för mig, avslöjar nye Toyota-föraren.
Det har varit en lång resa med Malcolm och det är aldrig lätt att lämna sin familj, känns faktiskt riktigt tufft. Men det betyder inte ”goodbye” utan mer ”see you later.”

*

Sebastien Ogier slutade fyra men avslutade med stil och tog de fem bonuspoängen för bästa tid på power stage. Enda sträckan på hela rallyt som fransmannen var nöjd med.
Vi hade många utmaningar i helgen, först startpositionen längst fram under fredagen och sedan våra tekniska problem. Har ändå försökt fokusera och till slut gav den strategin oss betalt, menade världsmästaren.
Han riktade också ett stort tack till Malcolm Wilson och M-Sport.
Det har varit en fantastisk säsong och vad vi har uppnått tillsammans är faktiskt otroligt!

*
Samma uppfattning har säkerligen inte Citroën och Yves Matton varken om säsongen som helhet eller finalen, istället avslutades året med en smärre katastrof för fransmännen. Först försvann Stephane Lefebvre på SS17 när han smackade vänster bak i en stubbe och så var han väck. Fjärde placerade Craig Breen kom en sträcka längre innan en våldsam rullning, antalet varv är oklart men det var många, satte stopp för hans rally. Istället blev det nästan uträknade Kris Meeke som blev bäste Citroën på en sjunde plats både i helgen och i VM-tabellen.
Tanken i dag var att enbart förbereda till 2018 och då passade det bra att det började regna för här är något vi måste förbättra på vår C3 WRC, berättade Meeke.
Craig Breen konstaterade att hans ”off” var en av de värsta på många år men försvarade sig.
Ville absolut inte bli femma igen vilket kunde ha skett eftersom Paddon kröp allt närmare med sin bättre startposition. Jag var tvungen att fajtas…

Därmed slutade WRC 2017 med Ogier i topp, Neuville som tvåa och Tänak siste man på pallen.

*
Sebastien Ogier pressades hårt av media före, under och efter rallyt om ett svar på vad som händer 2018. Man fick också en känsla av att han bitvis var mer än lite irriterad på frågan men varken han eller co-driver Julien Ingrassia lät sig luras utan bara passade på ödesfrågan.
Fortfarande är det två alternativ som verkar gälla, stanna hos M-Sport eller lägga av. Faktiskt också omöjligt att sia om vilket av de två som är hetast, men min magkänsla säger mig att det blir Fiesta-körning även 2018.

Att Yves Matton inte är helt nöjd med sin line up (och kanske även dom med Matton ?) behöver man nog inte undra över. Nu bekräftades Kris Meeke före finalen som en av de tre förarna hos Citroën för 2018 men får Craig Breen och Stephane Lefebvre även de fortsatt förtroende? Deras helg här stärkte sannerligen  inte deras förhandlingsläge även om Matton beordrat dom båda att ta mer risker än tidigare under året. Men att då inte vara med längre upp i resultatlistan än vad de faktiskt var när de väl släppte på säkerheten tror jag inte imponerade. Visst Breens fjärde plats före rullningen var väl godkänd men Lefebvre har mycket kvar att bevisa som jag ser det.
Kan Hayden Paddons mystiska ”vi har fått lite besked för framtiden” inte handla om att hantera Hyundaien utan istället indikera ett bilbyte? Ingen hemlighet att han inte gillar teamets strategi för nästa år med honom och Dani Sordo delandes tredje bilen. Kan det bli så att han tar en plats hos Citroën istället?  Oavsett hur man ser på det, så är absolut Paddon mer vinnare än Breen och Lefevbre.
Om Ogier bestämmer sig för att ägna mer tid åt familjen och mindre åt rally behöver Malcolm Wilson stärka upp och då kanske även han kan vara intresserad av ”The Kiwi”. Så det är nog så att det mesta handlar om de här två när ”silly season” tar ny fart. Kanske kan det bli så att Pontus Tidemand blir den som får dela bil med Sordo? Tror detta hade varit ett perfekt upplägg för Pontus, att komma in i WRC i ett begränsat program 2018 och sedan gå ”all in” 2019…

*
Det blev ingen klang och jubelföreställning för Joel Eriksson i Macau. I huvudracet och i ledning blev han påkörd av engelsmannen Callum Ilott och tvingades bryta Formel 3-VM 2017. Kontakten som skedde i 260 km/h, innebar att Erikssons framvingen brast och fastnade under vänster framhjul och Tomelillapågen understyrde rätt in i barriären vid Lisboa, och tävlingen var över. Ilott tvingades i depå med punktering och bröt senare två varv från mål. 

– En enorm besvikelse, berättar Joel.
Allt gick exakt enligt plan fram till dess. Jag gjorde en bra start, täckte innern ner mot Lisboa, och bilen kändes riktigt bra. Vi hade mer downforce idag och jag är säker på att jag hade kunnat öppna upp en lucka om jag fått chansen. Nu blev det så här istället – extremt tungt, men det fanns verkligen ingenting jag själv hade kunnat göra annorlunda.
Nu är racingåret slut för Joel som kanske till nästa får chans att köra DTM för BMW.

*
Det lyckades inte för Felix Rosenquists mekaniker att reparera hans Ferrari efter lördagens masskrasch. 12 bilar förstördes helt eller delvis i smällen, som alltså var av sådan magnitud att Rosenqvist liksom fem andra förare Laurens Vanthoor, Mirko Bortolotti, Tom Blomqvist, Fabian Plentz och Markus Pommer inte kunde komma till start i söndagsfinalen.
Tråkigt att det skulle bli så här, men det är sådant som kan hända i motorsport ibland – framför allt här i Macau, säger Felix .
Kurvan där det hände är helt blind, och om någon kraschar i utgången kommer man inte kunna uppfatta det förrän det är försent. Om någon dessutom kör av där på första varvet, när bilarna är så tätt samlade, blir det riktigt stora problem. Inte vad jag hade hoppats på i mitt första GT-race här, men det har ändå varit en värdefull erfarenhet. Förhoppningsvis kan jag komma tillbaka igen nästa år och ge det ett nytt försök.    

*
Även WTCC kördes i Macau och här slutade mästerskapsledande Thed Björk femma och inför finalen skiljer nu bara 6,5 poäng ner till tvåan Norbert Michelisz. Med totalt 60 poäng kvar att köra om är allt öppet inför sista tävlingen i Qatar.
Det är inte många poäng att gå på, men jag har en ledning trots allt. Jag tror att Michelisz är mer nervös än vad jag är då han jagat titeln länge, säger Björk till SVT.