Blogg

DTM-kollega i EKS, Kalle R. kör Fiesta i Wales, Latvala tänjde på gränsen, asfaltgenrep för Tom K., STCC på klassisk mark och Sandell säljer ut...

BloggMuellerTyvärr alla ni som hoppats på en svensk förare i EKS fjärde Audi i nästa World RX som körs i Loheac, det blev DTM-föraren Nico Mueller som får chansen att prova på rallycross. Fick många tips om vem som kunde/borde få chansen hos Mattias Ekström som exempel Ramona Karlsson, PG Andersson, Pontus Tidemand och Patrik Sandell för att nämna några. Nu blev det inte så utan det blev istället den 25-årige tionde placerade schweizaren Mueller som redan nu är teamkompis i DTM med Ekström som fick chansen.
Jag är mycket glad och förväntansfull över den här chansen, kommenterar Mueller.

*
Allt tyder på att Kalle Rovanperä kommer att göra WRC2-debut i Wales Rally GB i oktober. 16-åringen testade i förra veckan en av M-Sports Fiesta R5-bilar på dess hemmaplan, Greystoke och nu planeras det för full satsning på både WRC2 och BRC 2018. Utvecklingsteamet bakom Kalle jobbar nu med vilken bil som ska användas för detta, alltså inte helt säkert att det blir en Fiesta, det kan bli både Skoda och Hyundai enligt brittiska källor. BloggKalle kopia 5Välkände finske talangframplockaren Timo Jouhki som står bakom Kalle, sticker dock inte under stol som gammal Ford-åkare, att Fiestan är förstavalet. Till Autosport säger Timo.
Vi har flera val för nästa år och har ännu inte bestämt oss men troligen kör Kalle Fiesta i Wales och så även nästa säsong.
I början av oktober fyller Kalle 17-år vilket också är gränsen för att få lov att starta i WRC2 i ”UK” men det tar inte slut där enligt Timo. Han menar att Kalle redan är mogen för att starta i en WRC-bil om han bara får möjligheten.
Jag har bra erfarenhet att avgöra hur duktig en förare är och jag vet vilken nivå Kalle har…
Malcolm Wilson, M-Sport gnuggar så klart händerna över möjligheten att både få in den kanske allra största talangen under sina vingar. Dessutom samtidigt få in frisk ”cash” från Jouhkis välfyllda börs…

*
Mer nytt blod behövs i WRC menar Hyundai och teamchefen Michel Nandan och sjösätter nu ett talangprojekt där 16 unga förare ska under den här månaden få chansen att prova på att nå drömmen att köra WRC. På teamets anläggning i Alzenau ska talangerna genomgå diverse tester i allt från att köra rallybil till att hantera media. Efter detta ska antalet ha kokats ner till betydligt färre förhoppningsfulla och en en slutlig ”vinnare” vaskats fram som sedan får chansen att köra ett begränsat program i WRC2 för 2018. BloggHyundai
Som svensk poppar så klart flera namn upp som kunde vara intressanta för Nandan. Emil Bergkvist, Fredrik Åhlin, Tom Kristensson och Elias Lundberg är några. Men så finns där även danske Jacob Madsen eller norrmannen Steve Røkland som även dom borde kunna prestera bra i Alzenau.
För tillfället har Hyundai inte heller någon renodlad testförare sedan holländaren Kevin Abbring börjat köra Peugeot i Belgiska Mästerskapet. Med detta borde där även kunna finnas en extra inkörsport för ”vinnaren” att få chansen i en fjärde WRC-Hyundai om Nandan vidhåller möjligheten att köra med fyra bilar 2018…

*
Just nu testas det för fullt inför ”the next WRC-round” ADAC Rallye Deutschland med start nästa torsdag. På sociala medier svämmar det över av bilder på Ogier & Co när de pressar sina ”tävlingsredskap” till det yttersta för att hitta optimal ”set up” för ”Panzerplatte”. Syftet är att vara snabba utan att där krocka med någon av de många fruktade ”hinkelstein”. BlogggLatvalaEn som kom över gränsen för vad bilen klarade var igår Jari-Mati Latvala som hamnade i en vinodling med WRC-Yarisen.

*
BloggAPRCKommande helg är det efter ett långt uppehåll återstart för FIA Asia Pacific Rallychampionship. Den här gången körs det i Malaysia och International Rally of Johor, deltävling tre. 14 mil special på totalt 23 mil är vad som väntar ledaren Ole Christian Veiby i 30 graders värme och dessutom extremt hög luftfuktighet.
Mästerskapsdominerande Team MRF kör med förutom Veiby även med ”hemmafavoriten” från Indien Guarav Gill två poäng bak Veiby, båda i Skoda R5. Trollhättans Robert Blomberg med co-driver Lars Andersson kompletterar det skandinaviska inslaget söder om Singapore och som vanligt kör svenskarna en Weng-byggd Mitsubishi Mirage R5.  I samma sorts bil sitter även Jari Ketomaa och även mer exotiske Sanjay Takale.

*
BloggFårvangI morgon fredag är det dags för en av de största danska rallyhappeningens i år, Birch / Tvilum Rally Show i Fårvang utanför ÅrhusJylland. Tidgare har arrangören maximerat till 60 startande men i år har man tänjt på detta och istället låter man 70 asfaltåkare starta. Kjellerup og Omegns Motorklubsom arrangerar kan glädja sig åt att ha i stort sett hela landet fortåkarskara i startlistan. Först ut startar storfavoriten och ende 4WD-bilen med Ib Kragh i R5-Citroën bakom ratten. Tufft motstånd kan dock förväntas från bröderna Madsen, Kenneth och Jacob i Suzuki respektive Opel Adam. Men varken Jørgen Hansen, Porsche 997 GT3 eller Johnny Pedersen, BMW M3 kan räknas bort från segersnacket.
Kul med tre svenskar i startlistan och allra roligast för mig är att min klubbkompis Tom Kristensson är anmäld med sin i sammanhanget lite klenare Opel Adam i ”cup-utförande”. I hans Adam finns bara en 1400-kubikare till skillnad mot Jacob Madsens som förfogar över tvåhundra kubik mer. Nu tror jag detta bara taggar Tom ännu mer och dansken lär få trycka rejält på gasen för att hålla Tom bakom sig. BloggTom kopia 10
Detta blir dessutom sista genomköraren för både Tom och Jacob inför kommande superviktiga ”dubbeltävling” i ADAC Opel Rallye Cup. En tävling som körs i samband med WRC Rallye Deutschlnad och som alltså räknas som två tävlingar. Ett bra resultat här för Tom och jag törs redan nu utlova att han tar hem ”Adam-Cup” 2017. Men som sagt, först ska tävlingen köras…
Till Fårvang tar sig även Eslövs Anders Karlsson med ”Silver-Escorten” och i en äldre version hittar man Steungsunds snabbe Bjarne Rutgersson.

*
Är inte helt säker på att Hässleholms MK:s tävlingsledare CG Wilke håller med mig när jag påstår att där är mycket gott som kommer ut när Snapphanerallyt inte körs som deltävling i Rally-SM utan som i helgen ”bara” SSRC och DM. Till exempel är startfältet på lördag ganska exakt dubbelt så stort som när det är SM eller strax över 150 bilar. Ett annat positivt exempel är att man inte kommer åt de allmänna vägar som utgör stommen i ett ”SM-Snapphane” vilket gör att årets tävling består av mycket nya vägar. I programmet skriver Wilke som med all rätt är belåten över att ha hittat ”nya skånska rallyvägar”, ”SS1 och SS3 har vi inte kört på ca 20 år och 2/3-delar av SS4 har inte körts på 30 år”. Med andra ord borde det bli lite av folkvandring till just de två nya (SS1 och 3) sträckorna som körs norr om Hässleholm i äkta Snapphanebyggd i trakterna kring Hästveda-Broby.Blogghovdala
Men inget Snapphanerally utan Hovdala (bilden från 2012 då Stoffe Nilsson vann)och som brukligt körs sträckan som femte och sista i rallyt. Årets version mäter med skånska mått mätt,  imponerande 16,8 kilometer och här startar första bil klockan 14.35 innan målgången på Hässleholmsgården runt 15.00.
I morgon kommer tipset, gissa vem jag tippar som totalsegrare?

*
I helgen intar STCC klassisk racermark när man gästar Gelleråsen och kör ”Kanonloppet”. Inför detta har teamcheferna fått svara på frågan vem som imponerat mest hitintills utanför det egna teamet? Vinnare i enkäten blev Volkswagens Fredrik Blomstedt som fick över hälften av rösterna.
Kul att så många uppskattar min insats! Då har man ju gjort något rätt i alla fall (skratt), kommenterar Blomstedt.

7/7-9/7 STCC Falkenberg deltävling 4 Foto Tony Welam STCC Blomstedt, Fredrik start nr 9 KMS
Han förklarar också varför det gått så bra och tillskriver sin coach Edward Sandström och sin teamkollegor detta till stor del. Segern i Falkenberg rankas högst av Fredrik som inför helgen hoppas på en pall fylld av VW-förare.
Jag satsar på en trippel podium och få till en hel helg. Dessutom vill jag klättra i mästerskapstabellen. Det skulle vara skönt att avsluta topp tre i alla fall.
Med tre deltävlingar och nio race kvar av årets STCC-säsong ligger han fyra totalt i förarmästerskapet dessutom bäst placerade nykomling. Framför sig i tabellen har stockholmaren tre mycket rutinerade STCC-rävar; Robert Dahlgren (med drygt tio säsonger i bagaget) samt de båda tidigare mästarna Johan Kristoffersson och Fredrik Ekblom.BloggDahlgren
Seats Robert Dahlgren har också som mål att komma på pallen och allra helst längst upp.
Även om vi haft långt ifrån en perfekt inledning på säsongen har vi ändå skaffat oss ett bra utgångsläge inför de tre avslutande tävlingshelgerna, menar STCC-ledaren.
Men hur klyschigt det än låter ska jobbet fortfarande göras och inget är avgjort förrän vi har en ointaglig poängmarginal till tvåan i mästerskapet. Hungern efter min och SEAT Dealer Teams första STCC-titel växer sig starkare för varje dag.
Johan Kristoffersson som är fullt upptagen med att försöka vinna World RX kommer att missa de två sista deltävlingarna i STCC och är därmed borta från guldstriden. Istället står denna mellan Dahlgren och Fredrik Ekblom där det skiljer 32 poäng.

*
Samtidigt i Kanonloppet kös även Sportvagnsmästerskapet och kan inte utan att gilla pressansvarige Bengt-Åce Gustavssons kaxiga attityd där han avslutar sin pressrelease med, ”Andra klasser som kör i helgen är Legends, Porsche samt STCC med underklasser”…BloggFerrari
En intressant start i Swedish GT gör Brovallen Design/Scuderia Motorsport med en Ferrari 488 med Mats Ek Tidstrand och Reuben Kressner som chaufförer.

*
Verkar som amerikanska rallycross-stjärnan från Jämtland, Patrik Sandell redan tröttnat på sin helt nybyggda historiska Ford Escort. Patrik körde i årets Rally Sweden Historic och blev där tvåa efter Mats Jonsson som dock körde 4WD-Mazda, men nu är bilen till salu. BloggSandell
Escorten annonseras ut som ”en av de bästa FIA Grupp 4 Ford Escort MK2 i världen” och som Patrik tillägger, ” har aldrig haft så här kul i en rallybil förut”. Finns ingen anledning att betvivla något av försäljningsargumenten eller att den är i 100-procent perfekt skick. Med en total körsträcka av 420 kilometer lär bilen inte heller vara överdrivet sliten. För godbiten begär Patrik respektingivande 120 000 € men tillägger han, ”då kan man få sitt eget namn både på ratten och stolarna”